peter de rijk schreef:bert sitters schreef:Dat Ryanair weinig vertraging heeft en er niet veel bagage zoekt raakt is niet zozeer een prestatie van Ryanair zelf, maar komt dat ze vooral vliegen op luchthaventjes met weinig vluchten.
Verder zijn de arbeidsvoorwaarden bij Ryanair slecht.
Ryanair kiest er bewust voor op kleine vliegvelden te vliegen. In die beslissing zal ongetwijfeld hebben meegespeeld dat dergelijke vliegvelden minder vertragingen en minder zoekgeraakte bagage opleveren, iets wat in het businessmodel van Ryanair, dat op uiterste efficiency is gebaseerd, noodzakelijk is. Dus waarom het geen verdienste van Ryanair is dat er weinig bagage zoekraakt, is me een raadsel. Het is immers een bewuste keuze van deze maatschappij geweest om bijvoorbeeld niet op het grote Düsseldorf, maar op het kleine Weeze te vliegen, waar ik deze week meemaakte dat mijn fiets en bagage eerder in de bagagehal waren dan ikzelf (vijf minuten nadat de piloot de handrem had aangetrokken op het platform). Leve Ryanair, zou ik zeggen. En de slechtbetaalde stewardessen kun je helpen door veel krasloten en telefoonkaarten te kopen, daar vangen ze commissie over.
Het is een "bewuste keuze" van Ryanair, omdat deze vliegveldjes voor hen véél goedkoper zijn. Er zijn in Europa tal van voormalige militaire vliegvelden, die na de val van de Muur overbodig waren. Misleidend is vaak de naam die gekoppeld wordt aan een grote stad, maar die op een aanzienlijke afstand ligt, zoals Brussel-Zuid/Charleroi of Frankfurt-Hahn. Ryanair zegt ook dat ze op Stockholm vliegen, maar dat fiets je echt niet eventjes vanaf het "Ryanair-vliegveldje".
Omdat bijvoorbeeld Ryanair "grootgebruiker" is van Weeze, kan deze maatschappij zeer lage tarieven afdwingen. Nadeel is dat deze vliegveldjes zéér slecht bereikbaar zijn met het openbaar vervoer.
Sorry, maar om afhankelijk te zijn van stewardessen die het moeten hebben van de verkoop van krasloten vind ik ronduit te platvloers. Een vliegtuig is een vervoersmiddel en géén bingohal. Wat voor bijproducten kan de gezagvoerder leveren?
Ryanair is waarschijnlijk coulanter naar bedrijven voor het uitkeren van vergoedingen bij vertragingen, dan bij vakantiegangers. Ze hopen natuurlijk dat bedrijven de tickets voor hun personeel blijven afnemen bij Ryanair. De zakelijke markt is belangrijk voor de lowcost-jongens. Mensen die voor de financiele crisis op kosten van de baas business class konden boeken, moeten het nu met deze "prijsstunters" doen.
Verder moet je voor in te checken bagage bij Ryanair simpelweg extra betalen. De koopjesjagers zorgen er wel voor dat ze binnen de 10 kilo handbagage blijven. Logisch dat die paar stukken ruimbagage dan ook eerder op de band rollen.
Overingens krijgt Ryanair eenvoudigweg géén slots op tal van gerenomeerde luchthavens, hoewel ze dat wel graag zouden willen.
tenslotte zijn vertragingen wel slinks ingebouwd in de vliegschema's van Ryanair.
Zie meer over de uitspraak in hoger beroep door de reclame code commissie op:
http://vliegtickets.opreisgids.nl/nieuw ... issie.html