Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Te koop: Tandem Vlerick: randonneur/race verkocht - Forum Wereldfietser

Te koop: Tandem Vlerick: randonneur/race verkocht

Topklasse tandem, bouwjaar 1996, als nieuw, handgebouwd op maat om te reizen, elk onderdeel (tot spaaknippels toe) zorgvuldig geselecteerd: enkel versnellingen zijn Japans (Campagnolo had toen geen Triple crankstel), verder alles Europees of Amerikaans. Compleet uitgerust weegt hij ongeveer 22 kg. Demonteer de reisuitrusting, leg andere bandjes en je hebt een lichtgewicht racetandem. De tandem heeft heel weinig gereden: de trommelrem vereiste al snel een dure adaptor voor onze Burley kinderkar en nu heb ik al jaren geen stoker meer. Nieuwprijs was toen 240000 BF - 6000 euro.

Frame: Chroommolybdeen oversized (Nivachrome buis van Columbus), superstijf, maten 62-57, unicrown vork, poedercoating groen metallique, verwaarloosbare lakschade.
Wielen: Velgen Alesa alloy 622x19 (28 duimswielen). Naven DT Hügi met snelspanner, achternaaf met Arai trommelrem als extra afdalingsrem of parkeerrem. 48 spaken Sapim inox butted (+ 2x3 reservespaken rechts en links). Banden Continental Top Touring 37- 622, 5.0 bar, er liggen twee buitenbanden op elk wiel: iets meer gewicht, maar nooit lekrijden, druk verhoogbaar tot 6 bar.
Trapstellen: Specialites 175 BSC France tandem, vooraan excentrische tandemtrapas.
Versnellingen: Shimano Deore XT 3 x 8, grip shift commandeurs op stuurbocht machinist.
Remmen: Magura HS66 hydraulische velgremmen, achteraan als extra Arai trommelrem (commandeur op schuine buis).
Pedalen: Shimano double function (een zijde SPD, andere zijde zonder klik), momenteel in gebruik op andere fietsen.
Balhoofdstel: Ritchey Logic, voorste stuurpen is maatgebouwd door Vlerick (nivachrome).
Zadelpennen: Use, verend, geen zijdelingse speling. Door niet- verende zadelpennen te installeren kunnen de framematen eventueel (als het ware) verkleind worden.
Zadels: Brooks Pro Team zwart, weinig gebruikt, nog niet gevormd.
Stuurbochten: 3 ttt Forma SL Ergopower racing, bekleed met foam (Grab On).
Dragers: Voor en achter Blackburn (de echte uit hun goede tijd).
Bidonhouders: 5 x Blackburn.
Spatborden: SKS.
Verlichting: Voor B&M Halo, achter Rolls Well, roldynamo Sanyo NH-T6 (6V-3W) op loopvlak, extreem lage rolweerstand, dubbele bedrading.
Computer: Cateye CC-CL200 Cordless.
Pomp: Zefal HPR mini double shot + houder met 2 CO2-shots.
Boutjes: Alle boutjes zijn inox inbussen.
Vraagprijs: dit vintage juweel mag weg voor 1500 euro.

Foto's en contact via

http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... 46832.html
Nog steeds te koop. Over de prijs kan onderhandeld worden, net als over de thuislevering.
Helaas heb ik er niets aan, maar wat een schoonheid.
Wim
Bedankt Wim. Je moet haast historicus :wink: zijn om dit juweel naar waarde te schatten. Weinig kenners in deze lage landen.
In de weinige reacties die ik ontving, hadden de schrijvers het steeds over de ouderdom van de machine, de moeilijke verkrijgbaarheid van onderdelen en de hoge prijs. Ze hadden er geen oog voor dat dat nu net de troef is van deze fiets: het hoge vintage-gehalte, geen oog voor het feit dat de fiets in zo goed als nieuwe staat verkeert. Je kan zo op forums als dit en op eBay nagaan voor welk grof geld onderdelen als deze verhuizen naar het verre oosten en naar Amerika.
Dat is ook wat de gerenommeerde bouwer ervan, Laurent Vlerick, mij aanraadt: de fiets demonteren en in onderdelen verkopen. Dat krijg ik echter niet over mijn hart, daarvoor is hij veel te mooi. Nee, dan kan hij beter als decoratie in mijn living aan de muur hangen.
Ik geef graag toe dat de maatvoering een beetje problematisch is, vooral voor de machinist, maar wie er op past en de fiets kan gebruiken, doet er een koopje aan.
Nu ik toch aan 't schrijven ben, wil ik graag nog toevoegen dat er ook te onderhandelen valt over een ruil. Met vier opgroeiende fietskampeerreizigers in huis bouwde ik de laatste jaren al een twaalftal fietsen om tot volwaardige randonneurs. De verkoop van de tandem moet vooral de aankoop financieren van een nieuwe Vlerick voor mijn oudste, die bijna volgroeid is. Het moet een chromo frame worden voor 28-duims-wielen, liefst uitgerust met een Rohloffnaaf en Magura's. Nu rijdt hij nog op een 57, hij heeft eigenlijk een 59 nodig, maar dat kan volgende zomer al 61 zijn, te oordelen aan de berg eten die het jong verzet. Dan ga ik tegen hem op moeten kijken, wat vliegt de tijd! Zadel, pedalen, dragers en verdere uitrusting hebben we allemaal. Als dus iemand een Vlerick, Avaghon, Santos travelmaster of Idworx van die categorie wil ruilen voor deze tandem, kan daarover gesproken worden, al geniet geld voor een aanbetaling voor een nieuwe op eigen specificaties de voorkeur.
Het is echt een moeilijk geval, want nog een mogelijkheid is Vlerick te vragen een nieuw frame te bouwen waar de onderdelen van de tandem een nieuw leven op zouden kunnen krijgen.

Wie speelt mee klankbord over dit probleem?

http://www.vlerickfietsen.be/

Al lees je hier en daar op forums wat verwijten over de eigenzinnigheid en de starheid van deze in Nederland weinig bekende fietsenbouwer, zijn argumenten in discussies zijn uitstekend onderbouwd en voor mij is hij de beste maatwerker. Met de ervaring van een lang leven kan je je best wat eigendunk veroorloven. Zelf ben ik al 20 jaar klant en ik gebruik dan ook vol vertrouwen en met plezier elke gelegenheid om deze gespecialiseerde eenmanszaak aan te bevelen.
PeterD schreef: In de weinige reacties die ik ontving, hadden de schrijvers het steeds over de ouderdom van de machine, de moeilijke verkrijgbaarheid van onderdelen en de hoge prijs.
Duidelijker dat ze er niks van snappen kunnen ze niet zijn ;)

(ps een tandemframe aan de muur doet het prima :wink: )
Verdorie, Marten, wat een gat in mijn cultuur jou niet te kennen na 30 jaar intensief fietsleven! Mijn complimenten voor je website, daar heb ik de komende dagen alvast plezier aan. Horen we het als je weer relaxed genoeg bent om frames te gaan bouwen?
Het verbaast mj altijd dat niet meer Belgen op een Vlerick rijden. Dit temeer daar de alternatieven in Belgie dun gezaaid zijn. We lezen hier toch wel heel vaak over mensen die in Belgie een heel verkeerde want bijvoorbeeld niet passende vakantiefiets aangesmeerd krijgen.
En ja, ik ben vermoedelijk net zo blij met mijn m-gineering als jij met Vlerick. Alles klopt.
Wim
Wim schreef:Het verbaast mj altijd dat niet meer Belgen op een Vlerick rijden. Dit temeer daar de alternatieven in Belgie dun gezaaid zijn. We lezen hier toch wel heel vaak over mensen die in Belgie een heel verkeerde want bijvoorbeeld niet passende vakantiefiets aangesmeerd krijgen.
Ik verbaas me over heel veel dingen in België. Ik fiets zeker 1x per week in België, ongeveer de helft in Vlaanderen en de andere helft in Wallonië, vaak beiden. Ik doe vaak boodschappen in Wallonië omdat ze daar lekkere dingen hebben die hier niet te krijgen zijn. Ik ben ook veel in Frankrijk geweest. Wat me als conclusie opvalt is dat de cultuur tussen hier en Marseille in de ene honderd meter van de Nederlands-Belgische grens in veel opzichten meer verandert dan in de duizend kilometer daarna. Soms is het nog sterker en zijn de Walen in hun hang tot behoud van hun cultuur Franser gebleven dan de Fransen zelf, om het positief te formuleren dan :wink:

Een tanden met een nieuwprijs van 13.200 gulden (6000 euro) is overigens nieuw voor mij. Dat is idd wel heel speciaal.

Leon
Leon schreef:
Een tanden met een nieuwprijs van 13.200 gulden (6000 euro) is overigens nieuw voor mij. Dat is idd wel heel speciaal.

Leon
huiswerk: http://santanatandem.com/Bikes/InStock.html
Wow, dat verklaart waarom je die tanden in stukjes zou kunnen verkopen. Liefhebbers die zo'n frame willen om mee te fietsen zijn meestal ook zo eigenwijs dat ze hun onderdelen welf willen uitkiezen. Daarnaast zijn er voldoende liefhebbers voor de mooie onderdelen, op die sleeprem wil ik ook wel een bod doen :-)
Leon
Als ik een vrouw zou hebben, dan zou ik haar meteen als stoker achterop hebben gezet. Santana maakt zeer fraaie tandems weet ik uit eigen ervaring. Ik ben er zelf mee als stoker geweest langs de Donau. Dat ging superhard.
Rutger schreef:Als ik een vrouw zou hebben, dan zou ik haar meteen als stoker achterop hebben gezet.
Stokers zijn passé:
Afbeelding

:roll:
De prijs is verlaagd!
Er komt een nieuw seizoen aan, tijd om dit draadje eens te bumpen.

Afgelopen weekend heb ik met mijn twaalfjarig dochtertje een rit gemaakt. Hieruit bleek dat met een niet geveerde zadelpen de stokermaat verkleinbaar is tot 52 (in de laagste stand). Zij heeft een binnenbeenlengte van 78 cm. Op dezelfde manier zou de machinistenplaats een 57 kunnen worden in plaats van een 62. De bovenbuis kan uiteraard niet verkort worden. Wel kan de stuurpen van de stoker (stalker) versteld worden om de zit korter te maken. De kleinere machinist (captain) zou zijn comfort kunnen vergroten met een andere stuurpen maar dat zou wel afbreuk doen aan de schoonheid.

Als hij niet verkocht raakt, maken we er komende zomer een reisje mee, met de kar erachter. Dat wordt dan een trein van rond de vier meter lengte!
Hallo jongens

waarom niet meer Belgen op een Vlerick rijden ligt?? Mogelijk ligt de
oorzaak in het niet zo commerciëel ingesteld zijn van de eigenaar van de zaak. Ik ben er één keer geweest (heb er 115 km voor gereden) en was niet meteen onder de indruk van de vriendelijkheid. Elk beetje uitleg leek wel teveel en als je een beginnende fietser bent kan je best wat uitleg gebruiken. Heb ik gelukkig via het forum gekregen. Een frame heb ik bij Vittorio gevonden. Welliswaar geen 100% maatframe maar past mij allesinds wel en zat mooi binnen mijn budget. Mijn volgende fiets wordt wellicht een maatwerk frame. Voor mij nog liever naar het bovenste puntje van Nederland, Heerhugowaard, ...en vriendelijk ontvangen worden dan om de hoek bij een bouwer waar ik niet veel uitleg krijg. Jammer want Vlerick heeft tenslotte mooie fietsen. Een kennis van mij heeft er 2 en had met 1 frame behoorlijk problemen. De bouwer loste het echter op zoals het hoorde en zonder kosten. Hier valt dus niets op aan te merken. Jammer dat je misschien eerst je geldbeugel om moet keren om wat meer uitleg te krijgen. Mijn ervaring is persoonlijk dus ik kan er naast zijn. Een eerste indruk van een zaak of verkoper (zeker wanneer je passie verwacht van een framebouwer) is voor mij toch wel belangrijk.

Groetjes
Luc
Hoi Luc,

Ik heb -jammer genoeg- ook hetzelfde ervaren bij Vlerick. Hij vond het vanzelfsprekend dat mensen van ver weg naar hem toe kwamen (of zo kwam het toch over), terwijl ik anderhalf uur heb moeten treinen én een halfuur heb moeten wandelen met een (kapot) frame in mijn handen.

Het blijven schone fietsen, maar ik vrees echter dat mijn volgende fiets toch geen Vlerick zal worden. Klantenservice doet inderdaad veel voor mij, ik zou hem zeker nog wel tweedehands kopen! :)

Jammer genoeg ben ik niet op zoek naar een tandem, maar ik wens je nog heel veel succes!

Groetjes,
Kelly
Kikitjah schreef: Jammer genoeg ben ik niet op zoek naar een tandem,
Zeker niet in deze maat :D
luct4 schreef:Hallo jongens

waarom niet meer Belgen op een Vlerick rijden ligt?? Mogelijk ligt de
oorzaak in het niet zo commerciëel ingesteld zijn van de eigenaar van de zaak. Ik ben er één keer geweest (heb er 115 km voor gereden) en was niet meteen onder de indruk van de vriendelijkheid. Elk beetje uitleg leek wel teveel en als je een beginnende fietser bent kan je best wat uitleg gebruiken. Heb ik gelukkig via het forum gekregen. Een frame heb ik bij Vittorio gevonden. Welliswaar geen 100% maatframe maar past mij allesinds wel en zat mooi binnen mijn budget. Mijn volgende fiets wordt wellicht een maatwerk frame. Voor mij nog liever naar het bovenste puntje van Nederland, Heerhugowaard, ...en vriendelijk ontvangen worden dan om de hoek bij een bouwer waar ik niet veel uitleg krijg. Jammer want Vlerick heeft tenslotte mooie fietsen. Een kennis van mij heeft er 2 en had met 1 frame behoorlijk problemen. De bouwer loste het echter op zoals het hoorde en zonder kosten. Hier valt dus niets op aan te merken. Jammer dat je misschien eerst je geldbeugel om moet keren om wat meer uitleg te krijgen. Mijn ervaring is persoonlijk dus ik kan er naast zijn. Een eerste indruk van een zaak of verkoper (zeker wanneer je passie verwacht van een framebouwer) is voor mij toch wel belangrijk.

Groetjes
Luc
Ik kan me volledig aansluiten betreffende de vriendelijkheid van fietsen Vlerick.
Verleden jaar ging ik even langs voor een stel Ortleib tassen en vroeg tevens wat uitleg betreffende zijn fietsen.
Ik had de indruk dat alles wat ik vroeg echter teveel was.
Plots was iedereen tegelijk geïnteresseerd. Drie koppels heb ik moeten teleurstellen. Gisteren deden Cees en Madelon uit Hilversum een prachtkoopje. Veel plezier ermee!
PeterD schreef:Plots was iedereen tegelijk geïnteresseerd. Drie koppels heb ik moeten teleurstellen. Gisteren deden Cees en Madelon uit Hilversum een prachtkoopje. Veel plezier ermee!

Dan is het nu officieel voorjaar! En C&M hebben een prachtige tandem ;)