Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hase Pino Tandem met Rohloff & gebroken spaken - Forum Wereldfietser

Hase Pino Tandem met Rohloff & gebroken spaken

Hi,

We zijn momenteel met z'n tweetjes op een Hase Pino Tandem op rondtrip voor 4 maanden door Zuid Europa. We hebben echter een steeds terugkomend probleem van spaken die breken, meestal aan de kant van de velg, aan de nippel. We rijden op een tandem en hebben een Rohloff versnelling. Het gewicht van de bagage is al tot het minimum gereduceerd (we schatten dat we in totaal - fiets, wijzelf, materiaal etc - aan een 210 kg zitten). De meeste bagage steekt in een karretje dat aan de tandem vasthangt - een boxliner van follow me. We hebben reeds tweemaal een nieuw wiel opgestuurd gekregen: één van onze fietsenmaker met een Andra 210 velg - een ander van de firma Hase zelf. We hebben reeds laten herspaken met spaken van superkwaliteit... Maar ook bij deze zijn na amper 500 km al spaken gebroken. We worden er een beetje wanhopig van ... Heeft iemand suggesties voor een mogelijke oplossing, of oorzaak? Heeft iemand dezelfde ervaring reeds gehad met een Hase Pino tandem met Rohloff?
Alvast bedankt voor reachtes
Joost en Katrien
Zoiets is hier al eens eerder gerapporteerd. Het hoort niet. Een goed gespaakt Rohloff wiel hoort beresterk te zijn, ook bij tandemgebruik.
Wim
JoostenKatrien schreef:We hebben reeds laten herspaken met spaken van superkwaliteit...
Voor een goed wiel is de kunde van de wielenbouwer nog steeds doorslaggevend. Wonderspullen kunnen onkunde niet goed maken.
Was er niet ook dat probleem met bepaalde velgen en/of nippels die niet geschikt waren omdat de nippels er niet voldoende schuin in konden zitten? Omdat de Rohloffnaaf zo dik is komen de spaken schuiner te staan dan met standaardnaven.
Leon
Leon schreef:Was er niet ook dat probleem met bepaalde velgen en/of nippels die niet geschikt waren omdat de nippels er niet voldoende schuin in konden zitten? Omdat de Rohloffnaaf zo dik is komen de spaken schuiner te staan dan met standaardnaven.
Leon
Dat probleem hadden wij met onze Pino. We hadden het achterwiel opgeremd. Er kwam een nieuw wiel in maar de spaken zaten te schuin in het achterwiel en knapten om de haverklap in de nieuwe velg.

Ander wiel er in en gelukkig geen problemen meer.
Wat is dat, opremmen van het achterwiel? Velg versleten?
Hoe kunnen dan bij opnieuw spaken de spaken ineens veel schuiner komen te zitten? Dan heb je toch een ander spaakpatroon.
Leon
Ik heb in het verleden een nieuwe fiets gekocht, waarbij in de garantie het achterwiel 5 of 6 keer opnieuw is gespaakt. Gespaakt in diverse patronen, maar ze vlogen er uit. Het was bijna een nieuwe fiets geworden. Tot ik toevallig bij een echte rijwielhersteller kwam. Die heeft de fiets nagemeten en ontdekte dat het een "scheefloper" was. Een "asymmetrisch" gespaakt voorwiel af fabriek. Beide wielen vakkundig gespaakt en geen last van breuk meer gehad.

Piet.
PietV schreef:achterwiel 5 of 6 keer opnieuw is gespaakt.
Gespaakt in diverse patronen, maar ze vlogen er uit. Het was bijna een nieuwe fiets geworden. Tot ik toevallig bij een echte rijwielhersteller kwam. Die heeft de fiets nagemeten en ontdekte dat het een "scheefloper" was. Een "asymmetrisch" gespaakt voorwiel af fabriek.
Als je een wiel opnieuw spaakt dan is het toch vanzelf niet meer asymmetrisch? :?
Leon
Leon,

De spaken braken uit het achterwiel, omdat het voorwiel fout was gespaakt. Het belaste frame tordeerde wat en het achterwiel liep uit het spoor van het voorwiel. Het achterwiel werd daardoor zwaarder belast aan de derailleur zijde en de spaken "vlogen" er uit. Alle vlechtpatronen in het achterwiel boden geen soelaas. Pas nadat het voorwiel symmetrisch was gespaakt en het frame met vork nog recht bleek te zijn, was het probleem over.

Piet.
JoostenKatrien schreef:Hi,

We zijn momenteel met z'n tweetjes op een Hase Pino Tandem op rondtrip voor 4 maanden door Zuid Europa. We hebben echter een steeds terugkomend probleem van spaken die breken, meestal aan de kant van de velg, aan de nippel. We rijden op een tandem en hebben een Rohloff versnelling. Het gewicht van de bagage is al tot het minimum gereduceerd (we schatten dat we in totaal - fiets, wijzelf, materiaal etc - aan een 210 kg zitten). De meeste bagage steekt in een karretje dat aan de tandem vasthangt - een boxliner van follow me. We hebben reeds tweemaal een nieuw wiel opgestuurd gekregen: één van onze fietsenmaker met een Andra 210 velg - een ander van de firma Hase zelf. We hebben reeds laten herspaken met spaken van superkwaliteit... Maar ook bij deze zijn na amper 500 km al spaken gebroken. We worden er een beetje wanhopig van ... Heeft iemand suggesties voor een mogelijke oplossing, of oorzaak? Heeft iemand dezelfde ervaring reeds gehad met een Hase Pino tandem met Rohloff?
Alvast bedankt voor reachtes
Joost en Katrien
Er is aan onze Pino al veel stuk gegaan maar gebroken spaken slechts twee keer. Éénmaal door een derailleur die in het achterwiel haakte (met dank aan de fietsenmaker die hem afstelde) en een keer met de bob-yak erachter.
Een eenwielige aanhanger oefent zijdelingse krachten uit op het achterwiel. In het geval van de Pino lijkt dat soms te veel te worden. Pakken we alle bagage op de fiets en laten we de bob-yak thuis dan blijven in elk geval de spaken heel.
Het vervelende nieuws is dat er dan nog heel veel meer stuk kan gaan. Het goede nieuws is dat Hase niet zeurt als je om garantie komt. Wij zijn nu bij frame 5.
Frank
frank bueters schreef: Het vervelende nieuws is dat er dan nog heel veel meer stuk kan gaan. Het goede nieuws is dat Hase niet zeurt als je om garantie komt. Wij zijn nu bij frame 5.
Frank
Wij zijn bij frame nr 2, maar dan wel van de Pino 1
Ligger schreef:
frank bueters schreef: Het vervelende nieuws is dat er dan nog heel veel meer stuk kan gaan. Het goede nieuws is dat Hase niet zeurt als je om garantie komt. Wij zijn nu bij frame 5.
Frank
Wij zijn bij frame nr 2, maar dan wel van de Pino 1
Ik weet niet of ik blij ben met deze voorsprong.
Fr.
Mijn ervaring (9 gebroken spaken) is dat spaakbreuk in combinatie met een Rohloff-naaf met name ligt aan de gebuste velg. Kies voor een ongebuste velg die speciaal voor de Rohloff-naaf is gemaakt: bijv. de Rigida Andra 30.

Gerd
Sinds een jaar of tien alleen nog maar handgebouwde wielen voor de volwassenen in ons gezin. In die tijd geen enkele gebroken spaak gehad, ook niet met de tandem of de Rohloff naaf.
Wim
ik heb even een plaatje van de box liner opgezocht. Jullie rijden dus met een eenwieler met flink wat bagage (minimaal, maar toch voor 2 pers.). Mijn ervaring met een eenwieler is - zoals ook boven omschreven - dat er zeer forse torsiekrachten op de achternaaf en vork komen te staan, met spaakbreuk tot gevolg. Een beresterk achterwiel is in combi met genoemd gewicht aan pers./bagage misschien toch niet sterk genoeg voor een eenwieler?
Een mogelijkheid is torsie in de spaak.
Wellicht is het wiel vanwege de zware belasting (tandem) zelfs onder hogere spanning gespaakt. Bij het opspannen kan de spaak een beetje meedraaien als er veel wrijving optreed in de draad.
HansB schreef:Een mogelijkheid is torsie in de spaak.
Wellicht is het wiel vanwege de zware belasting (tandem) zelfs onder hogere spanning gespaakt. Bij het opspannen kan de spaak een beetje meedraaien als er veel wrijving optreed in de draad.
dat is alleen een probleem als de wielenbouwer geen wielen kan bouwen. Komt helaas veel voor :shock: .
Wij hebben in onze Ventana Conq. ook last van een slechte wielbouwer.
Hoewel geen spaakbreuk, wel loslopende spaken en microscheuren in de velg...
We willen nu een nieuwe laten bouwen, maar door wie?

Wie heeft er de gouden tip voor de beste (tandem met rohloff)-wielbouwer van Nederland?
vittorio bouwd R-naaf wielen met 48 gaten.

Het beste is een Andra 30 velg te gebruiken. (zie link beneden) Die velg heeft speciale spaak gaten waar door de spaak een meer natuurlijker richting maak naar de nippel. De spaken mogen 2 keer worden gekruist.


http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=1656

Ik weet niet waar je woon. Kan dus moeilijk zeggen bij wie je een wiel het beste kan laten spaken.

Mario
Mario, bedankt voor je reactie.
Ging mij juist niet om een goede wielenbouwer in mijn omgeving, maar juist 'de beste' van NL.

Gisteren wiel weg gebracht naar Marco/Elmar.
Nieuwe locatie is echt een stuk groter.
Nu met Avaghon erbij wellicht ook nodig!