door
Wim » ma 14 jun, 2004 09:40
Een frame (om het dan meer eens in het Hollands te zeggen) kan scheuren en aluminium frames kunnen zelfs catastrofaal breken. Toch gebeurt dat niet vaak. Ik ken je fiets niet, maar ik heb wel wat ervaring met touren met een eigenlijk te lichte fiets. Het is verrassend hoe weinig er dan toch kapot gaat. Wat wel makkelijk kapot kan gaan bij overbelasting zijn spaken, en dan vooral de spaken aan de achterkant aan de kant van de tandwielen. Als je dus een steviger wiel gaat laten maken is dat zeker goed besteed geld. Een bredere velg, een bredere band (ga voor het maximum zou ik zeggen), meer spaken, en vooral, een goede wielbouwer, dat maakt allemaal veel uit. Een zadel met vering (Brooks Flyer?) of een verende zadelpen kan de klappen die je fiets te verduren krijgt ook nog wat dempen - en je eigen comfort sterk vergroten.
Aan de andere kant is het ook verrassend hoeveel slechter een fiets hanteerbaarder is als je er meer op hangt dan waarvoor de fiets bedoeld is. Dat geldt vooral als je ook nog een slappe bagagedrager hebt. Doordat een stijve bagagedrager minder zwabbert heeft je frame veel minder te doen. Het maakt heel veel uit. Wat ook kan is natuurlijk dat je je bagage op een kar legt, waarbij geldt dat karren met twee wielen makkelijker zijn voor het frame dan karren met maar een wiel, zoals de Bob. Bij die laatste soort moet je de kar zelf overeind houden, en dat geeft behoorlijk grote torsiekrachten in het frame.
Veel plezier,
Wim