Additionally, paste this code immediately after the opening tag: scott atacama model 1999 of 2000 - Forum Wereldfietser

scott atacama model 1999 of 2000

Hi ,

Ik heb voor de eerste keer een meerdaagse fietstocht gedaan op mijn scott atacama fiets model 1999 of 2000 (met tent en heel de andere "uitzet").

Kan deze fiets wel tegen een dergelijke mishandeling ? Ik weeg 85 kg en ik sleur ongeveer 25 kg mee.

Naar mijn gevoel gaat het, maar zwiebert het kader nogal bij bruske maneuvers.

Thx

Wim

Hoi,

De vraagstelling is misschien te onduidelijk. De componenten op deze scott fiets zijn voor mij van voldoende kwaliteit (nexave groep en dia compe remmen). Het achterwiel ga ik vervangen door een steviger exemplaar.

Het fragielste aan deze fiets, naar mijn gevoel, is de kader. Wat is het effect van de kilo's op de kader ? (alu kader met oversized buizen) Gaat dit niet scheuren of barsten ?

Ik heb geen flauw benul hoe een kader barst en of je dan nog ergens kunt geraken met oplapwerk (maar hetzelfde is waar voor een gebroken ketting, kapotte spaken in achterwiel, velgbreuk, ed als je geen halve fietswinkel meesleurt). Barst een kader tijdens volle afdaling dan kan dit misschien enige onvergetelijke momenten geven.

Hoe moet ik dit inschatten ?

thx

Wim

Een frame (om het dan meer eens in het Hollands te zeggen) kan scheuren en aluminium frames kunnen zelfs catastrofaal breken. Toch gebeurt dat niet vaak. Ik ken je fiets niet, maar ik heb wel wat ervaring met touren met een eigenlijk te lichte fiets. Het is verrassend hoe weinig er dan toch kapot gaat. Wat wel makkelijk kapot kan gaan bij overbelasting zijn spaken, en dan vooral de spaken aan de achterkant aan de kant van de tandwielen. Als je dus een steviger wiel gaat laten maken is dat zeker goed besteed geld. Een bredere velg, een bredere band (ga voor het maximum zou ik zeggen), meer spaken, en vooral, een goede wielbouwer, dat maakt allemaal veel uit. Een zadel met vering (Brooks Flyer?) of een verende zadelpen kan de klappen die je fiets te verduren krijgt ook nog wat dempen - en je eigen comfort sterk vergroten.
Aan de andere kant is het ook verrassend hoeveel slechter een fiets hanteerbaarder is als je er meer op hangt dan waarvoor de fiets bedoeld is. Dat geldt vooral als je ook nog een slappe bagagedrager hebt. Doordat een stijve bagagedrager minder zwabbert heeft je frame veel minder te doen. Het maakt heel veel uit. Wat ook kan is natuurlijk dat je je bagage op een kar legt, waarbij geldt dat karren met twee wielen makkelijker zijn voor het frame dan karren met maar een wiel, zoals de Bob. Bij die laatste soort moet je de kar zelf overeind houden, en dat geeft behoorlijk grote torsiekrachten in het frame.
Veel plezier,
Wim

Hi,

Thx, ik voel me al een stuk geruster


Wim

Ik heb een Scott atacama pro gehad en er zonder problemen 3000 km mee vakantie-gereden. Ik ben ietsjes lichter: 70 kg maar had wel meer bagage bij me, zo rond de 30-35 kg. Heb nooit iets gemerkt van zwabberen of meegeven van het frame. Had wel een sterke bagagedrager van blackburn erop gezet.
Overigens heeft wildvreemde in Frankrijk mijn bolide "geleent" en niet meer teruggebracht. :(