Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naar Ierland - Forum Wereldfietser

Naar Ierland

Ik kreeg vandaag bericht dat de busreis van Sausewind naar Ierland niet doorgaat. Te weinig deelnemers aan hun georganiseerde reis dus er rijdt geen bus. Balen dus maar van de andere kant wel netjes op tijd.

Nu moet ik op een andere manier in Dublin zien te komen want ik heb al van alles voorbereid. Ik kan de volgende methoden bedenken:

Met vliegtuig
Iemand tips voor een goedkope reis die fietsvriendelijk is? (Ik heb het niet o op vliegen met de fiets)

Met de boot en dan met de trein door Engeland
Iemand hier ervaring mee? Is het te doen om met een vol bepakte fiets met de trein in Engeland te reizen? Waar kan ik het best einformatie vinden?

Met de auto
Fietsen op de auto, oversteken naar Engeland. Naar de andere kant rijden. Auto laten staan en met de fiets en boot over.

Iemand nog andere suggesties?
Als ik een rijbewijs had en een auto had en met z'n 2-en was, zou ik voor de laatste optie kiezen.

Gerd

N.B.: Kan je ook rustig je gastankje meenemen.
En nog een vraag:

Is er ook een Iers/Engels 'wereldfietser' forum?
Ik zoek nog een redelijke route van Belfast naar Dublin en het liefst in GPS track. Dat zou ik daar kunnen vragen.
Ik heb hier geen GPS-track, maar de route is erg mooi: Belfast - Mount Steward House (bezoek het huis en de tuinen) - Portaferry (lief pontveer, betaald door de EU)- Stranford (getijden-centrale)- Ardglass - Downpatrick - Ardglass (fantastisch getijdengebied)- Dundrum - Annalong - Kilkeel -kamperen op het strand bij Gyles Quay) - Carlingford en dan even langs de kust doortrappen naar Dublin. Ik herkeek zojuist nog even mijn foto's en wil zo terug. De kustweg was in juli 2008 uitstekend te befietsen. Als ik mijn kaart terug kan vinden wil ik de route nog wel eens nauwkeurig nazien als je daar behoefte aan hebt.
Inmiddels is de kogel door de kerk. We vliegen met Ryanair van Eindhoven naar Dublin. De voornaamste afweging was dat ik de hele reis al vanaf Dublin voorbereid had en dat we graag door Engeland terug wilden fietsen. De bootreis kwam op een kleine 800 euro en dan moest de auto ook nog 3 weken in Engeland blijven staan. Nu ben ik 290 euro kwijt, nog goedkoper dan met de bus.

Dat was het gemakkelijke gedeelte. Het moeilijke is om over mijn weerstand van vliegen met de fiets heen moet komen.

Als iemand nog tips heeft voor vliegen vanaf Eindhoven dan hoor ik ze graag. Ik heb al gezocht op het forum en begrijp dat ik de fiets moet inpakken in een doos. Zijn daar nog maximum afmetingen aan?

Hoe ik voor ons elk 6 stuks (4 fietstassen, stuurtas en bagagerol) mee moet nemen terwijl ik volgens de boeking maar één stuk van 20 kg mag meenemen is me nog een raadsel...<zucht>
Hans, in een grote flightbag kan je alle tassen stoppen. Onlangs was er weer een draadje over hier. En neem ook ieder een tas als handbagage het vliegtuig in. Koop anders voor de zekerheid nog een tas erbij als je er niet gerust op bent. Eindhoven is erg relaxed om vandaan te vliegen, dus wees gerust.

(edit) MMM ik reageerde vanuit het feit dat jullie 6 tassen met zijn 2e meenemen maar nu lees ik dat jullie 6 tasssen per persoon meenemen. Wat veel! Als wij alles meenemen dan zitten we samen op 6 tassen exclusief roltas en stuurtas. De rolzak is leeg en zit in een tas, de stuurtas gaat bij de grote ortlieb mee als ruimbage. Bijelkaar hebben we dan zo'n 16 kilo voor twee personen. Dus of minderen (je hebt immers onlngs een stuk voor het blad geschreven over lichtgewicht reizen) :wink: of nog bagage bijkopen.

http://wereldfietser.nl/phpBB/viewtopic ... 4&p=113226
HansvanderVeeke schreef:Met de boot en dan met de trein door Engeland
Iemand hier ervaring mee?
Ja, doe maar niet.
Drukke trein tussen Harwich en Londen. Lastige overstap in Londen. Aftandse, tochtende, lawaaiige treinstellen met dronken reisgenoten tussen Londen en Holyhead. Vreemde sfeer op de boot naar Dublin.

't Is lang geleden, nog voordat de Ryanair en andere prijsvechters vliegtickets ruim onder kostprijs gingen aanbieden en precies in de tijd dat de Engelse spoorwegen zwaar onder vuur lagen vanwege de vele ongelukken. Maar nog vers in mijn geheugen.

Als ik weer naar Ierland ga, dan sla ik de trein echt over. Ik fiets nog liever van Newcastle naar Holyhead. Maar het zal wel vliegen worden.
HansvanderVeeke schreef:
Met de boot en dan met de trein door Engeland
Iemand hier ervaring mee? Is het te doen om met een vol bepakte fiets met de trein in Engeland te reizen? Waar kan ik het best einformatie vinden?

Met de auto
Fietsen op de auto, oversteken naar Engeland. Naar de andere kant rijden. Auto laten staan en met de fiets en boot over.

Iemand nog andere suggesties?
Beste Hans,
Neem een "landbridge"-ticket, dwz. beide overtochten in één keer boeken. Probeer eens bij Stena Line, website www.stenaline.nl
Het is met de auto wel bijna 600 km rijden door Engeland naar Holyhead, vanwaar de veerboot naar Dublin vaart. Hier en daar onderbreken met overnachtingen kan ook plezierig zijn, daar is Engeland te mooi voor. Zo hebben wij bijvoorbeeld Stonehenge bezocht.
In Harwich staat de trein vlakbij de veerboot, maar je moet wel overstappen in Manningtree voor de overige lijnen. Ben daar nog onlangs geweest.
Je kunt de treinreis naar Holyhead plannen op http://www.rail.co.uk/uk-train-travel/route-planner/
Probeer in Ierland de mysterieuze "round towers" te fotograferen!

Met de fietsgroeten van Martin
Ik heb bij Ryanair nog nooit een doos moeten gebruiken, dus dit zal ook vanuit Eindhoven niet anders zijn. Gewoon de fiets in een plastic hoes van de fietsvakantiewinkel en de fietstassen netjes in zo'n grote plastictas uit de turkse winkel, net stevig genoeg voor een paar vliegreizen. Soms moet het voorwiel eruit als ze hem persé door de scanner willen duwen.
Pas bij Ryanair goed op met overgewicht. De laatste keer dat ik vloog met ze mocht ik maar 15 kg meenemen, en daar had ik al voor moeten betalen. Voor overgewicht vragen ze gelijk heel veel geld.
Wim
Hoi Hans,
Ben vorig jaar 2 keer vanuit Eindhoven naar mijn fietsvakantiebestemming gegaan. Is een prima vliegveld. Lekker kleinschalig en overzichtelijk en vond dat ze netjes met de fietsen omgingen. Ik vloog met Ryan air en een fietsdoos was niet verplicht. Ik heb er de eerste reis wel een gebruikt (zelf meegenomen, je kunt geen fietsdozen kopen op Eindhoven), maar de keer erop gewoon met karton, bubbeltjesplastic en tape de kwetsbare delen verpakt. Je kunt dus gewoon doen wat je zelf het prettigst vindt. Je kon inderdaad maar max. 15 kg bagage inchecken dus je moet, als je vrij veel meeneemt, een beetje opletten wat je als handbagage meeneemt (bv. wat zware spullen om voor je ruimbagage binnen de limiet te blijven). En de rest, zoals Blanche ook al aangaf, samen in een flightbag en inchecken. Succes!

Groet Karlijne
Mensen,

Bedankt voor de informatie. Dit is precies wat ik zocht; informatie over Eindhoven en hoe ik de fiets het beste in kan pakken. Het is nog steeds niet mijn ding, maar langzamerhand begin ik er wel wat geruster op te raken.

Ik heb voor de zekerheid maar 20kg bagage pp geboekt. Was iets duurder maar dan hebben we daar tenminste geen problemen meer mee.

Mocht je nog andere tips hebben, dan hoor ik ze graag.

Is RyenAit overigens ook per email te bereiken? Of alleen per telefoon. Ik zou graag een schriftelijke bevestiging willen hebben over het inpakken van de fiets.
Hans,

Je hebt de kans dat je op de heen- en/of terugreis je voorwiel uit je fiets moet halen.
Neem voor dat geval een pijpje mee die je mbv je snelspanner in je vork kan zetten om zo te zorgen dat je vork niet kan verbuigen.
Ik ben hier eenmaal tegenaan gelopen en dat kostte me een voorvork dus ik ga nooit meer op stap zonder dit pijpje.
Marianne schreef:Hans,

Je hebt de kans dat je op de heen- en/of terugreis je voorwiel uit je fiets moet halen.
Neem voor dat geval een pijpje mee die je mbv je snelspanner in je vork kan zetten om zo te zorgen dat je vork niet kan verbuigen.
Ik ben hier eenmaal tegenaan gelopen en dat kostte me een voorvork dus ik ga nooit meer op stap zonder dit pijpje.

Goede tip. Ga ik regelen.

Wat laat je dat voorwiel dan?
Met wat knutselwerk aan je fiets. :D
Marianne schreef:Met wat knutselwerk aan je fiets. :D
Aha... dus voldoende tie-warps meenemen dus.
Voor Hans, die in Baflo woont, vind ik Eindhoven wel errug veel te ver.... Ryanair vliegt vanuit Bremen, die vanuit Baflo zelfs nog dichterbij is dan Schiphol, naar Shannon.