Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPX, begin- en eindpunt onbedoeld verbonden - Forum Wereldfietser

GPX, begin- en eindpunt onbedoeld verbonden

Na conversie naar *.gpx komt het vaak voor dat begin- en eindpunt van de route worden doorverbonden terwijl de oorspronkelijke route geen rondrit was.
Weet iemand waar-, of hoe, in het GPX bestand wordt aangegeven of de track een rondrit of juist een route met verschillend begin en eindpunt betreft?

Bij voorbaat dank,

Frank
Heb ik nog nooit meegemaakt, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zoveel gebruik van routes maak. Ik gebruik de routering om naar een station, camping of winkel te gaan onderweg. Dan zou ik zo'n bestand moeten bekijken om te zien wat er aan de hand is.

Volgens mij kan een track nooit een rondrit zijn, ook al is het een rondje. :wink:
Een track is een lijst van opeenvolgende x,y coördinaten, zonder verder enige aanduiding of je aan afslag moet nemen of rechtdoor etc. moet gaan. Bij bepaalde instellingen gaat mijn GPS (Garmin Colorado) toch aan de hand van deze lijst/track een route berekenen, maar andere modellen doen dit niet.

Bij een route rij je in feite van waypoint naar waypoint, in het bestand staan de tussenliggende coördinaten er ook in, maar meestal worden die door de GPS herberekend (hangt ook van het model af). Misschien gaat er bij de berekening iets fout, het kan zijn dat je waypoints in de verkeerde volgorde staan.
Ik heb het ook nog niet meegemaakt en toch al diverse tracks en routes geconverteerd.
Ik ben geen gpx-specialist, maar in een gpx-file worden met coordinaten gedefinieerde punten vastgelegd als een trackpunt, routepunt of waypoint. Ik denk dat het programma (bijv. Mapsource of Basecamp) waar je deze gpx mee inleest bepaald hoe deze er uit komt te zien. In de gpx file staat geen commando of wat dan ook wat zegt dat deze punten verbonden moeten worden. Als Mapsource een gpx leest met alleen trackpunten, maakt deze er een track van.
Kun je een voorbeeld geven van een track of route (origineel) en het conversieprogramma waar dit optreedt. Kunnen we daar ook eens naar kijken.
Aan de andere kant, er gebeuren inderdaad bij conversie wel eens rare dingen. Je krijgt extra waypoints e.d. (zie andere draadje over die deense site), ik "sleutel" dan zelf via het programma waar ik de gpx mee bekijk aan de track of route totdat die naar mijn zin is. Dat is ook wel weer het leuke aan de gps-hobby denk ik dan maar.
Gr.
Kees
We zoeken een route om binnenkort met de tandem te gaan rijden. Zo hier en daar download ik tracks die ik dan met bikeroutetoaster of mapmyride beoordeel op met name het hoogteprofiel. Een voorbeeld is een deel van de Groene valeien route. Gedownload van europafietser.nl, in Mapsource ontdaan van alle ongewenste tracks en waypoints, resterende tracks opgeslagen als gpx en geïmporteerd in bikeroutetoaster.
Zie hier het resultaat.

Ik begrijp dat het gpx formaat niet veel meer is dan een reeks coördinaten, maar kennenlijk is er toch iets nodig om aan te geven welke de eerste- en welke de laatste coördinaat in de reeks zijn.

Groet, Frank
Het is een track, maar wel een vreemde. Het begin is in de buurt van Andenne, daarna gaat het naar Maastricht, dan is er een verplaatsing naar het zuiden van 132 km (vandaar die rechte streep) en dan loopt de de track verder noordwaarts naar Andenne. De werkelijke afstand is 204 km en niet 336 km zoals biketoaster aangeeft. Ik denk dat er twee stukken waren die verkeerd aan elkaar geplakt zijn. Ik heb hem gerepareerd, het resultaat is hier.
Ik begrijp dat het gpx formaat niet veel meer is dan een reeks coördinaten, maar kennenlijk is er toch iets nodig om aan te geven welke de eerste- en welke de laatste coördinaat in de reeks zijn.
Nee, het begin is het eerste punt in het bestand en de laatste staat aan het eind van het bestand, het wordt sequentieel uitgelezen.
Frank schreef:Het is een track, maar wel een vreemde. Het begin is in de buurt van Andenne, daarna gaat het naar Maastricht, dan is er een verplaatsing naar het zuiden van 132 km (vandaar die rechte streep) en dan loopt de de track verder naar Andenne. Ik denk dat er twee stukken waren die verkeerd aan elkaar geplakt zijn. Ik heb hem gerepareerd, het resultaat is hier.
De door jou bewerkte track is inderdaad helemaal in orde.
Je veronderstelling klopt ook, het waren twee opeenvolgende tracks. Ik heb aan de volgorde niets veranderd. Kennelijk zit daar het probleem en de oplossing.
Een vraag: hoe wijzig je de volgorde van tracks? In mapsource lukt me dat niet, ook niet wanneer ik de verschillende tracks in verschillende vensters open en ze met knip & plak samenvoeg. De oorspronkelijke volgorde blijft behouden.

Frank B.
Je zit op de goede weg :wink:
Als je inderdaad twee vensters open hebt en je gaat knippen en plakken, dan moet je in de gaten houden hoe de tracks lopen. In dit geval loopt het eerste stuk (A) naar Andenne (rijrichting noord) en het tweede stuk (B) van Andenne naar Maastricht. Het hangt ervan af hoe je gaat plakken, als je B naar A plakt, dan ga je eerst helemaal naar beneden in Trackeigenschappen bij A. Je gaat naar het het laatste indexnummer (punt) en plakt dan. Plak je A in B, dan kun je meteen bovenin bij Trackeigenschappen plakken.
Frank schreef:Je zit op de goede weg :wink:
Als je inderdaad twee vensters open hebt en je gaat plakken en knippen, dan moet je in de gaten houden hoe de tracks lopen. In dit geval loopt het eerste stuk (A) naar Andenne (rijrichting noord) en het tweede stuk (B) van Andenne naar Maastricht. Het hangt ervan af hoe je gaat plakken, als je B naar A plakt, dan ga je eerst helemaal naar beneden in Trackeigenschappen bij A. Je gaat naar het het laatste indexnummer (punt) en plakt dan. Plak je A in B, dan kun je meteen bovenin bij Trackeigenschappen plakken.
Ik snap het. Je maakt van twee tracks één en zorgt dat de indexnummers elkaar opvolgen. Ik neem aan dat, om meerdere tracks te behouden de samengevoegde track daarna weer wordt gesplitst?
Veel dank zover, Frank
Ik snap het. Je maakt van twee tracks één en zorgt dat de indexnummers elkaar opvolgen.
Ja, waar je ook nog rekening mee moet houden is de rijrichting, vooral als je twee tracks uit verschillende bronnen wilt samenvoegen. Stel dat deel A een rijrichting van noord naar zuid had gehad en B andersom, dan moet je voor het samenvoegen één van de tracks van rijrichting veranderen, zodat ze beide dezelfde kant opgaan.
Ik neem aan dat, om meerdere tracks te behouden de samengevoegde track daarna weer wordt gesplitst?
Nee, dat hoeft niet. Je bewaart de samengevoegde track gewoon onder een andere naam.
Frank schreef:
Ik snap het. Je maakt van twee tracks één en zorgt dat de indexnummers elkaar opvolgen.
Ja, waar je ook nog rekening mee moet houden is de rijrichting, vooral als je twee tracks uit verschillende bronnen wilt samenvoegen. Stel dat deel A een rijrichting van noord naar zuid had gehad en B andersom, dan moet je voor het samenvoegen één van de tracks van rijrichting veranderen, zodat ze beide dezelfde kant opgaan.
Ik neem aan dat, om meerdere tracks te behouden de samengevoegde track daarna weer wordt gesplitst?
Nee, dat hoeft niet. Je bewaart de samengevoegde track gewoon onder een andere naam.
Ik ben er mee aan het spelen, ik geloof dat het allemaal lukt. Dank je wel.
Frank
Graag gedaan.

Groetjes,

Frank
En voordat je gaat knippen/kopiëren en plakken kun je de oorspronkelijk track in Mapsource via trackeigenschappen (dubbelklik op de track) eerst ook nog omkeren indien nodig.
Suc6
Gr.
Kees