hallo iedereen
ik heb net het boekje gelezen wheelbuilding van Roger musson.
het was zeer informatief, maar een aantal zaken staan niet zwart op wit op papier
daarom een paar opmerkingen en vragen.
1) Musson vertelt dat een laterale of radiale uitwijking uit het wiel moet richten door een de spaken op te spannen ''feathered": hij wil hiermee zeggen: stel je hebt een laterale slag van 4 spaken, dan moet je ze alle 4 aanspannen en de middelste twee nog een extra draai geven.
2)wat ik niet echt begrijp is dat je het wiel een beetje op spanning brengt, dan de laterale en radiale slag eruit haalt; en dan zegt hij: breng de spaken op gelijke spanning. daarna doe je fine tuning van het op spanning brengen.
Maar hoe kan je de spaken op gelijke spanning brengen wanneer je in eerste instantie de slag uit het wiel hebt moeten halen door bepaalde spaken harder aan te spannen ? ik veronderstel dat dat dus niet gaat ?
dankjewel
ik heb net het boekje gelezen wheelbuilding van Roger musson.
het was zeer informatief, maar een aantal zaken staan niet zwart op wit op papier
daarom een paar opmerkingen en vragen.
1) Musson vertelt dat een laterale of radiale uitwijking uit het wiel moet richten door een de spaken op te spannen ''feathered": hij wil hiermee zeggen: stel je hebt een laterale slag van 4 spaken, dan moet je ze alle 4 aanspannen en de middelste twee nog een extra draai geven.
2)wat ik niet echt begrijp is dat je het wiel een beetje op spanning brengt, dan de laterale en radiale slag eruit haalt; en dan zegt hij: breng de spaken op gelijke spanning. daarna doe je fine tuning van het op spanning brengen.
Maar hoe kan je de spaken op gelijke spanning brengen wanneer je in eerste instantie de slag uit het wiel hebt moeten halen door bepaalde spaken harder aan te spannen ? ik veronderstel dat dat dus niet gaat ?
dankjewel