Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tandwielkeuze voor Alfine naaf - Forum Wereldfietser

Tandwielkeuze voor Alfine naaf

Beste forummers,

Ik ben voor mijn vriendin een fiets aan het bouwen, deze is voornamelijk voor forenzen verkeer maar ik hoop haar ooit nog over te halen een reisje te maken...

Ik heb een vraag over de tandwielkeuze:

De opties zijn als volgt: voor 39 of 45, achter 16,18-22.
Ik heb de calculator van sheldon brown (geniaal) ingevuld.
De 5e versnelling van de alfine 8 naaf is 1.0, zogenaamd fixed.
Nu leek het mij aannemelijk dat het rendement in die versnelling het grootst is en de slijtage het minst. Om die reden leek een 45/18 combinatie mij gunstig omdat je dan in de 5e versnelling 19,6 km/h rijdt. (ik ben uitgegaan van een trapfrequentie van 60 omw/min)

Maar wat ik niet weet:
- Is het wel zo handig om de 5e versnelling als meest gebruikte te kiezen? (ca 20 km/h @60rpm)
- Is het rendement en de slijtage wel echt gunstiger bij de fixed gear?
- Wat is de invloed van een klein tandwiel achter op het rendement en de slijtage? De ketting buigt scherper en heeft minder oppervlak om kracht over te brengen bij een klein tandwiel.

Ik ben hier nieuw, hoop dat er een paar knappe koppen zijn die hier verstand van hebben ;)
Ik heb van vertandingen weinig verstand :) maar 60 omwentelingen is wel wat weinig. Ga eerder uit van 80 a 90, dan blijven de knieen van je vriendin tenminste heel.
HansB schreef:Beste forummers,
De 5e versnelling van de alfine 8 naaf is 1.0, zogenaamd fixed.
In goed nederlands is dat een prise directe, met fixed (doortrapper) heeft het niets te maken

Ik zou het zoeken in een 2:1 ratio voor de kettingaandrijving. Hoe groter de tandwielen des te mooier de aandrijving loopt, maar dan past het misschien niet meer in een kettingkast
m-gineering schreef:
HansB schreef:Beste forummers,
De 5e versnelling van de alfine 8 naaf is 1.0, zogenaamd fixed.
In goed nederlands is dat een prise directe, met fixed (doortrapper) heeft het niets te maken

Ik zou het zoeken in een 2:1 ratio voor de kettingaandrijving. Hoe groter de tandwielen des te mooier de aandrijving loopt, maar dan past het misschien niet meer in een kettingkast
Sorry, ik verwarde direct gear met fixed gear ;)

Dat laatste was ik al van plan, dus geen 39 voorblad. Ik gebruik geen kettingkast dus dat probleem is niet relevant.

M.b.t. de trapfrequentie. De fiets zal vooral voor forenzenverkeer gebruikt worden en niet om de pyreneën te bedwingen met 30kg bagage. Mijn vriendin is (nog) niet getraind dus vandaar dat ik deze frequentie als uitgangspunt heb genomen.

Bedankt!
HansB schreef:M.b.t. de trapfrequentie. De fiets zal vooral voor forenzenverkeer gebruikt worden
Ga dan met de stopwatch fietsen. Aan wijsheid van anderen heb je wat trapfrequentie bijster weinig. Niet dat ze geen goede adviezen geven, maar omdat mensen en hun gewoontes verschillen.
Leon
inderdaad, dat dacht ik ook Leon,
ga eens fietsen en zie hoe ze graag trapt, sommige mensen draaien een heel hoge frequentie, maar de meeste draaien te laag. 60 omwentelingen aan 20km/H dat is 30km/h aan 90. Het lijkt mij okee, dan ga je 26km/h aan 80 omwentelingen.

je kan inderdaad best zo groot mogelijke tandwielen steken, om die manier moet je ketting minder kort om, slijten je tandwielen een pak minder, en loopt alles beter.
het is een goed idee om in de 5 te lopen. Ook al is die alfine redelijk efficient, daarin trappen verlies je gewoon geen energie.

succes
fillemon schreef:60 omwentelingen aan 20km/H dat is 30km/h aan 90. Het lijkt mij okee, dan ga je 26km/h aan 80 omwentelingen.

ehhmm, daarvoor zijn er versnellingen/vertragingen ? 90 omwentelingen bij 20, 26 en 30 km/h zijn dan mogelijk :D
Mensen bedankt voor de tips, ik heb uiteindelijk een 19 tands kransje genomen.

Gr. Hans
Misschien off-topic,
maar kun je een alfine-naaf niet m.b.v. een kettingspanner, combineren met een dubbel, of zelfs een triple voor?
Dan krijg je pas echt bereik !