Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano ES25 E-Type - Forum Wereldfietser

Shimano ES25 E-Type

Wederom een vraagje.

Ik kwam bovenstaande BB tegen voor een zeer scherpe prijs. Echter staat er bij dat het voor een E-Type derailleur is. Kan ik deze BB ook gewoon gebruiken bij een derailleur die vast zit aan de zadelbuis? Of kan deze BB echt alleen gebruikt worden voor een E-type derailleur.

Wat zou het gevolg zijn als ik toch eigenwijs ben. En hem voor een niet E-type wil gebruiken? Past het dan niet? Ik kan me zo voorstellen dat de rechterkant dan iets
dichter bij het frame komt te zitten. Kan ik dan niet een spacer bij monteren??
Ja, dat kan.

.tsooJ
Maar wat is het gevolg als ik hem monteer?
volgens mij moet je er een hebben van 122 mm

mario
mario schreef:volgens mij moet je er een hebben van 122 mm
Dat is toch compleet afhankelijk van welke crank ik monteer??
Bij mijn crank heb ik er 1 nodig van 113 MM. Maar zoals aangegeven heb ik geen
E-Type voorderri.

Stel ik koop toch de BB voor E-type voorderri (113 mm) wat is dan het gevolg daarvan?

Het enige wat ik me in kan denken is dat de BB iets dieper in het frame gedraaid wordt waardoor de as niet meer ver genoeg uitsteekt voor de rechterkant. Waardoor de bladen aan gaan lopen/andere ketting lijn. Maar om dit te compenseren kan ik natuurlijk een 1 mm vulring monteren.

Of zie ik nu iets heel erg over het hoofd?
als je dit vraagt aan je fietsenmaker kan je meteen alles kopen.

mario
Kan me niet voorstellen dat de fietsenmaker dit verkoopt voor 4,50

Maar als je geen antwoord wil geven op de vraag reageer dan gewoon niet... :roll:
Wendy1 schreef:Het enige wat ik me in kan denken is dat de BB iets dieper in het frame gedraaid wordt waardoor de as niet meer ver genoeg uitsteekt voor de rechterkant. Waardoor de bladen aan gaan lopen/andere ketting lijn. Maar om dit te compenseren kan ik natuurlijk een 1 mm vulring monteren.

Of zie ik nu iets heel erg over het hoofd?
Aanlopende ketting bladen lijkt mij niet direct een probleem.
Zenzij je met een enkel groot voorblad rijdt.

Probleem wat ik mij kan voorstellen is dat de aan het frame gemonteerde deraileur de ketting bladen verwacht op zekere afstand van de buis.
Uiteraard is hier een stel mogelijkheid maar die is beperkt.
1mm lijkt mij wat weinig maar als dat klopt zal dat waarschijnlijk wel bij te stellen zijn.

Of er 1mm vulringen in de handel zijn zou ik niet weten.
Optie zou eventueel ook nog kunnen zijn om een ketting scherm te monteren.
Deze wordt in princiepe op dezelfde manier bevestigd als de deraileur.
BB-ES25-E is een 113mm OctaLink trapas. Op de plaats waar normaal gesproken de E-type plaat komt te zitten, monteer je een spacer van 2.5mm.

.tsooJ
Thanks daar heb ik iets aan... ;)
zolang je maar wel een octalink hebt en geen vierkante as.... :lol:
rvdh schreef:zolang je maar wel een octalink hebt en geen vierkante as.... :lol:
en een niet XTR/DA/Ultegra/105 variant ;)
Da's ook weer waar. Wat ik had moeten zeggen: het is een OctaLink II trapas...

.tsooJ