Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Video | Fietsen in België LF1 & Ravel 1 - Forum Wereldfietser

Video | Fietsen in België LF1 & Ravel 1

Off to Belgium!

Onlangs lazen we over iemand die teleurgesteld was over zijn fietsvakantie. Goh eigenlijk zijn wij nooit teleurgesteld geweest over onze fietsvakanties. Ze waren allemaal best wel bijzonder. Maar als er eentje even in de in de buurt van de kwalificatie 'teleurstellend' is geweest dan was het deze reis. Onverwacht vlak, veel van dezelfde kanalen, te veel industrie en vervuiling. Maar toch ... telkens als we het wat minder vonden werden we weer aangenaam verrast. Door de natuur, door mooie oude steden, door bijzondere constructies en mooie ontmoetingen. Ik denk eigenlijk dat we nooit een lijstje met 'teleurstellende fietsreizen' te krijgen:>

Dit keer namen we op het allerlaatste moment het besluit om niet de geplande ronde in Bretagne te fietsen. Het weer was te slecht daar. Waanzin om daarvoor acht uur heen- en acht uur terug te reizen. In plaats daarvan bleven we dicht bij huis bij het goede weer. We zijn vanaf huis naar België gefietst. We namen de LF1 tot Ieper en gingen toen door Wallonië via de fietsroute Ravel 1. De Ravel 1 is grotendeels autovrij. Ons einddoel was Maastricht.

Deze video is snel gemaakt dus niet mijn beste. Toch hoop ik dat je ervan kan genieten.


Veel kijkplezier!





[wfvimeo]http://www.vimeo.com/groups/wereldfiets ... s/23673301[/wfvimeo]
Leuk filmpje :)
Misschien vond je het wat teleurstellend omdat je wat te veel verwachtte van het vlakke Vlaanderenland? Of was het stuk door Wallonië niet veel beter? (vraag ik als nieuwsgierige Belg)
Lasse schreef:Leuk filmpje :)
Misschien vond je het wat teleurstellend omdat je wat te veel verwachtte van het vlakke Vlaanderenland? Of was het stuk door Wallonië niet veel beter? (vraag ik als nieuwsgierige Belg)
Bedankt! Het antwoord op je vraag staat in het eerste onderwerp van het draadje Lasse. We vonden de reis juist niet teleurstellend. Integendeel. Maar het was wel onze minste in een lange reeks. Zie >>
Blanche schreef:Onlangs lazen we over iemand die teleurgesteld was over zijn fietsvakantie. Goh eigenlijk zijn wij nooit teleurgesteld geweest over onze fietsvakanties. Ze waren allemaal best wel bijzonder. Maar als er eentje even in de in de buurt van de kwalificatie 'teleurstellend' is geweest dan was het deze reis. Onverwacht vlak, veel van dezelfde kanalen, te veel industrie en vervuiling. Maar toch ... telkens als we het wat minder vonden werden we weer aangenaam verrast. Door de natuur, door mooie oude steden, door bijzondere constructies en mooie ontmoetingen. Ik denk eigenlijk dat we nooit een lijstje met 'teleurstellende fietsreizen' te krijgen:>
Blanche schreef:Dit keer namen we op het allerlaatste moment het besluit om niet de geplande ronde in Bretagne te fietsen. Het weer was te slecht daar. Waanzin om daarvoor acht uur heen- en acht uur terug te reizen. In plaats daarvan bleven we dicht bij huis bij het goede weer. We zijn vanaf huis naar België gefietst. We namen de LF1 tot Ieper en gingen toen door Wallonië via de fietsroute Ravel 1. De Ravel 1 is grotendeels autovrij. Ons einddoel was Maastricht.
Hey Blanche, dat is toevallig, we hebben zo'n beetje op dezelfde dagen in hetzelfde gebied gefietst.
We zijn nl. met de Wereldfietser vorige week ook door België gegaan met de 5-mei tocht. Na twee dagen hebben Roel en ik bij Diest de groep verlaten en zijn we via Hasselt en Maastricht naar Valkenburg gefietst om zondag een klein rondje Amstel Gold te doen. En ja, ook wij hebben genoten van het verschrikkelijk mooie weer.
jimvdberg schreef:Hey Blanche, dat is toevallig, we hebben zo'n beetje op dezelfde dagen in hetzelfde gebied gefietst.
We zijn nl. met de Wereldfietser vorige week ook door België gegaan met de 5-mei tocht. Na twee dagen hebben Roel en ik bij Diest de groep verlaten en zijn we via Hasselt en Maastricht naar Valkenburg gefietst om zondag een klein rondje Amstel Gold te doen. En ja, ook wij hebben genoten van het verschrikkelijk mooie weer.
Hi Jim, We wisten dat De Wereldfietser-groep in het tweede gedeelte van onze week in het noorden van België zat. Wij zaten tegen de franse grens. We hebben nog gekeken of we aan konden sluiten maar das ons helaas niet gelukt. Jammer dat we elkaar niet ontmoet hebben op jullie weg naar Maastricht. En Yep het weer was prachtig. Heerlijk he, er staan weer voldoende weekendjes gepland.
Het was er druk: wij deden in grote trekken Maastricht - Namen (en vonden de camping in Huy direct) - Beersel (vast adres voor geuzestekerij van de 3 Fonteinen en aanpalend restaurant) - Gent - Mechelen - Averbode - naar huis. De ravels vind ik erg verwarrend (in Wallonie is nog wel wat touristische ontwikkeling mogelijk) en verder lijkt het alsof elke Belg per dag een forse hoeveelheid benzine moet verstoken: wat een drukte op de kleinste binnenwegen. Maar verder: mooi land, erg vriendelijke en beleefde mensen; we komen er graag en vaak.
arnob schreef:Het was er druk: wij deden in grote trekken Maastricht - Namen (en vonden de camping in Huy direct) - Beersel (vast adres voor geuzestekerij van de 3 Fonteinen en aanpalend restaurant) - Gent - Mechelen - Averbode - naar huis. De ravels vind ik erg verwarrend (in Wallonie is nog wel wat touristische ontwikkeling mogelijk) en verder lijkt het alsof elke Belg per dag een forse hoeveelheid benzine moet verstoken: wat een drukte op de kleinste binnenwegen. Maar verder: mooi land, erg vriendelijke en beleefde mensen; we komen er graag en vaak.
Inderdaad wat een auto's! Gelukkig is deze route vrijwel helemaal over fietspaden, over de jaagpaden langs de diverse kanalen of autoluwe wegen (op het vreselijke stuk voor Luik na waar de track van Ravel ons de snelweg opstuurde). Dij de meeste steden reed je langs het water over een fietspad de stad zo weer uit en in Charleroi werden we door een groene gang door de stad geloodst. We hebben geen stad gezien! De Ravel 1 is eigenlijk heel geschikt voor vlak fietsers op het heuvelland en de klimmetjes bij sluizen na is het vlak. De Ravel 1 verloopt via Ieper & het mooie heuvelland, Mons, Tournai, Namur, Charleroi en Luik. Wij hadden ter oriëntatie gelukkig de GPS. Dus gelukkig konden we navigeren over een rustigere weg. Omdat ik een verkeerd waypoint had voor de camping in Huy, kregen we onverwacht de gelegenheid om de muur van Huy te beklimmen. Ik had hem nl bovenop de muur gezet. :wink: Het heeft ons vooraf wel wat moeite gekost om campings te vinden op de route maar uiteindelijk vonden we ze op dagafstand in achtereenvolgens Ouddorp, Sluis, Lombardsijde, Ieper, Tournai, Godarville, Malonne en Huy.
Blanche schreef:Het antwoord op je vraag staat in het eerste onderwerp van het draadje Lasse. We vonden de reis juist niet teleurstellend. Integendeel. Maar het was wel onze minste in een lange reeks.
Ik doelde op die "Onverwacht vlak, veel van dezelfde kanalen, te veel industrie en vervuiling.", ondanks dat het toch een aangename tocht was. Die laatste 2 kan ik in ieder geval alleen maar beamen in Vlaanderen, maar in Wallonië is dat meestal toch ok?
En welk deel van jullie route vond je uiteindelijk het mooist fietsen?
Lasse schreef: En welk deel van jullie route vond je uiteindelijk het mooist fietsen?
- door de nederlandse provincie Zeeland
- de binnensteden van Brugge, Ieper en Tournai.
- het kanaal du midi met zijn oude bakjes-sluizen
- Mooiste camping was camping trieux in Malonne, zie het gedeelte waarin wij de tent opzetten. De goedkoopste was die van Huy aan de kerncentrale, niet onderhouden maar wel gratis want de beheerder had er geen zin in.

Zodra je van de auto vrije en luwe Ravel 1 kwam had je toch wel met erg veel auto's te maken ook in Wallonië
Ik vind het glooiende gebied rond Brussel erg mooi, naast, zeker bij het licht van de afgelopen week, en het open landschap in Vlaanderen (afgezien van al die afschuwelijke, steeds verder oprukkende, lintbebouwing). Mechelen is een van mijn favoriete steden (naast Gent). Je kunt hier overigens (met een trekkerstentje) voor 1 of 2 nachten kamperen op het recreatieterrein De Nekker. Een aanrader, we hadden het hele terrein bijna voor onszelf. En de vriendelijkste campingbaas was in Mont Saint Guibert: die stelde bracht ons nog snel kort voor sluitingstijd naar een supermarkt een paar kilometer verderop. De camping in Huy is inderdaad het vermelden amper waard (wij rekenden wel af omdat ik de man uit zijn bed belde) maar in Huy zelf aten we de beste spaghetti in jaren.
Leuk filmpje Blanche.
Wij willen met Hemelvaart een rondje gaan fietsen langs de steden Antwerpen Gent en Brugge. Hopelijk hebben we dan net zulk lekker weer als jullie nu hadden.
Heb je weer mooi gedaan Blanche!

En Willem zal wel honger hebben gehad na een week. Vandaar dat hij zo blij was :D
Hahaha! Voor iedereen die zich zorgen maakt om het welzijn van Willem....Hij kreeg gewoon twee keer per dag eten tijdens ons weekje fietsen hoor. :wink:
Leuk filmpje.
Blanche schreef:Off to Belgium!
Maar als er eentje even in de in de buurt van de kwalificatie 'teleurstellend' is geweest dan was het deze reis. Onverwacht vlak, veel van dezelfde kanalen, te veel industrie en vervuiling.
We namen de LF1 tot Ieper en gingen toen door Wallonië via de fietsroute Ravel 1.
LF en Ravelroutes zijn mij in België ook wel eens tegengevallen. Het is in België namelijk lastig om een doorgaande route te maken van alleen maar mooie stukjes. België is het land waar je de mooiste plekjes vindt langs onverharde en bijna opgeheven, soms doodlopende weggetjes en over voetpaden.
Wel erg gaaf dat er in Charleroi ook een doorgaande fietsverbinding is, net als er in Luik.
Leon
Uit al die geweldige Belgische bieren, de bellevue uit nota bene een blik kiezen, tsssss

Maar ach, jullie waren er blij mee.....

Leuke film, alles gaat snel en stoterig behalve de fietser die glijdt verder......

Sjirk (die nu al water in zijn mond heeft bij de gedachte aan een Rochefort 8)
SjirkM schreef:Uit al die geweldige Belgische bieren, de bellevue uit nota bene een blik kiezen, tsssss

Maar ach, jullie waren er blij mee.....

Ook die andere biertjes hebben we geprobeerd tijdens de vakantie. Maar die avond waren er inderdaad blij mee, we hadden we het na zo lang in rondjes zoeken naar de camping het helemaal gehad en geen fut meer om weer de stad in te rijden op zoek naar een kroegje. En de supermarkt die nog tussen ons en de kerncentrale in lag, had alleen de blikjes koud staan vandaar. :wink: Bovendien een kriekje op zijn tijd is echt niet vies hoor. Daarna werd er nog wijn gedronken.