Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rock Shox Judy vork vervangen door vaste vork - Forum Wereldfietser

Rock Shox Judy vork vervangen door vaste vork

Beste wereldfietsers,

Ik heb een mooie en geschikte tweedehands fiets (mountainbike) gevonden voor mijn vriendin. Echter is het enige nadeel de geveerde rock shox judy vork (geen lockout en matige kwaliteit heb ik begrepen).

Er zijn al een paar draadjes gestart over het vervangen van een geveerde vork door een vaste, maar ik ben er nog niet helemaal gerust op hoe simpel dit daadwerkelijk te verwezelijken is. Als het erg veel geknoei en duur is overweeg ik de fiets namelijk te laten staan.

Waar zou ik zoal op moeten letten naar mijn zoektocht naar een vaste vork? Ik neem aan de dat rock shox judy een vrij korte veerweg heeft; kan ik dan niet gewoon iedere 26 inch vork nemen? Of is het niet zo simpel en ligt het ook aan het frame?

Hartelijk dank!
cyclingrecycled schreef: Ik neem aan de dat rock shox judy een vrij korte veerweg heeft;
Opmeten voorkomt verrassingen, Rockshox hergebruikt de namen
Dat begrijp ik natuurlijk goed. Ik neem je antwoord als inhoudende dat er altijd wel een geschikte vervangende starre vork te vinden is.

Dank!
Is het niet erg lastig om de cup van het balhoofdstel van de oude vork af te halen als je het zelf gaat vervangen? Als dat eenmaal lukt is het volgens mij relatief eenvoudig om er een andere vork in te zetten.
Naar mijn begrip zit het balhoofdstel in de kroon van het frame geperst. Die kan je dus gewoon laten zitten, denk ik tenminste. De vork haal je er zo uit na het losmaken van het stuur.

Maar mocht dit niet correct zijn dan hoor ik dat uiteraard graag.
Ah je hebt gelijk inderdaad; met de cups die in het frame geperst zitten heb je helemaal niks van doen.

Maareuh dan gaat het er toch alleen maar om of er een 1" of 1+1/8" vork in moet?
Ik weet nog niet wat voor balhoofd er op zit. Het verschilt een beetje per type, maar het lijkt in alle gevallen allemaal niet ondoenlijk.

http://www.m-gineering.nl/balhoofd.htm

Als ik het goed begrepen heb gaat het niet alleen om de diameter van de vorkbuis, maar eveneens om de lengte van de vork. De hoek van het frame is aangepast op een bepaalde veerweg, en als je enigszins dezelfde positie op de fiets wilt behouden moet je een vergelijkbare lengte voorvork vinden. Maar ik heb wat rondgekeken en er lijken wel wat verschillende opties te zijn dus dat moet goed komen.
Nee maar het maakt volgens mij niet uit? Zo lang het balhoofdstel maar goed is en de juiste binnenmaat (1" of 1+1/8") heeft kun je de losse onderdelen gewoon overzetten op de nieuwe vork. Als het balhoofdstel niet goed is zou ik het wel laten voor wat het is want volgens mij is het een heel werk om het in zijn geheel te vervangen.

Of is het mogelijk om de cups die in het frame geperst zitten te laten voor wat ze zijn en alleen de rest vervangen met een nieuw balhoofdstel?
Het gaat denk ik om twee zaken. De eerste is de hoogte, gemeten van de naaf tot aan de onderkant van het balhoofd. Ik heb hier twee mtb's staan van de kinderen. Bij de ene is die maat 46 cm en bij de andere 49 cm. Zou ik die twee geveerde vorken omwisselen dan zou de ene fiets dus 3 cm omhoog komen aan de voorkant, en de andere juist 3 cm zakken. Geen van beide is gewenst. Kortom, en vervangingsvork moet de geometrie niet veranderen. Ga je naar een vaste vork dan moet die wel iets korter worden omdat hij niet inveert als je erop gaat zitten (2 cm?).
Het andere punt is niet specifiek voor geveerde vorken. Je kunt een 1 inch vork hebben of een 1 1/8, en je kunt een traditionele vork hebben waarbij een stuurpen met een wig in de binnenbalhoofdbuis geperst wordt, of een ahead type waarbij de stuurpen buitenom om de boven het balhoofd uitstekende binnenbalhoofdbuis geklemd wordt. Tenzij de fiets oud is is de kans wel heel erg groot dat je een ahead systeem hebt van 1 1/8 inch. Maar je moet het wel zeker weten.
Wim
Wim, dank voor je (altijd) geweldig complete uitleg!

Er zal inderdaad een ahead systeem in zitten: ik heb zelf de voorganger van de fiets die ik op het oog heb en die heeft ook al dit systeem.

Dank!!