Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onlogische poll - Forum Wereldfietser

Onlogische poll

Hoi,
Ik wil best meedoen met de poll "Een op maat gemaakte fiets, is dat nodig?" (Antwoorden: "Een wereldfietser kan niet zonder", "Onzin, een standaard fiets kun je ook goed afstellen", "Wat is een "maat" fiets?"),
maar het antwoord dat ik zou geven staat er niet bij: "Als je lichaam geen confectiemaat heeft is het antwoord ja, anders is het antwoord nee.".
Volgens mijn bescheiden mening is het met de huidige antwoorden niet onmogelijk om straks vreemde conclusies te gaan trekken.
Leon

Leon schreef:"Als je lichaam geen confectiemaat heeft is het antwoord ja, anders is het antwoord nee."
Ja... dat was een paar dagen geleden ook mijn conclusie.

De vorige poll was mogelijk nog wonderlijker... 'trek je dit jaar de weide wereld in?'

O - Ja, kamperen bij de boer vind ik heel fijn
O - Nee, bij ons mag je geen kievitseieren zoeken
O - Onverantwoord, mijn fiets heeft dunne banden

Ik kijk uit naar de volgende poll

Dick

De "confectiemaat" hangt af van het merk. Elk merk heeft zijn eigen maten en verhoudingen.
Wanneer je een aantal merken probeert, zal er voor 99% van de gevallen een fabrieksframe zijn dat met een standaard stuurpen en zadelpen past.

Je kunt dus niet zomaar zeggen dat je lichaam geen confectiemaat heeft.

Het draait toch? maar om drie maten:
- framehoogte, afhankelijk van binnenbeenlengte. Dit is tegenwoordig met frames met aflopende bovenbuis niet zo belangrijk meer. Het zadel kan makkelijk lager gezet worden.
- bovenbuislengte
- hoogte bovenkant balhoofd.

Het lijkt me dus eerder een kwestie van:
- Ik probeer een paar merken
- Ik bespaar me de moeite en laat een frame naar wens maken. (Deze mensen moeten antwoord a van de huidige poll invullen)

Groeten,

Marco

Marco de Wit schreef:*1 Je kunt dus niet zomaar zeggen dat je lichaam geen confectiemaat heeft.
*2 Het draait toch? maar om drie maten: framehoogte, bovenbuislengte, hoogte bovenkant balhoofd.
*3 Het lijkt me dus eerder een kwestie van:
- Ik probeer een paar merken
- Ik bespaar me de moeite en laat een frame naar wens maken.
Hoi,
*1 Ik bedoelde met geen confectiemaat bv mensen van 130 cm of 220 cm lichaamslengte en mensen met bv relatief korte of lange armen, benen of romp.
*2 Voor mensen met grote voeten is de lengte van de liggende achtervork ook interessant, soms kunnen de hakken de tassen raken. Verder is de bodemvrijheid interessant voor mensen die graag een voet aan de grond zetten - het komt regelmatig voor dat mensen hun zadel erg laag gaan zetten omdat ze anders niet aan de grond komen met hun voeten. De bodemvrijheid wordt bepaald door de hoek van de liggende achtervork ten opzichte van de horizontaal. Ook zijn de balhoofdhoek en de vorksprong interessant i.v.m. de rijeigenschappen.
*3 Hoe ga je dat doen als je twijfelt tussen een Giant Expedition, een Snel Safari en een Santos? - in deze club eerder een FAQ dan een uitzondering.
Groeten, Leon

Ik kan de poll niets eens lezen.
Met mijn kleine beeldscherm is de helft van de rechterkolom afgesneden en er is geen scrollbar voor links en rechts.

Ik hoop dat de webmaster dit ook leest.

Leon schreef:Hoi,
*1 Ik bedoelde met geen confectiemaat bv mensen van 130 cm of 220 cm lichaamslengte en mensen met bv relatief korte of lange armen, benen of romp.
*2 Voor mensen met grote voeten is de lengte van de liggende achtervork ook interessant, soms kunnen de hakken de tassen raken. Verder is de bodemvrijheid interessant voor mensen die graag een voet aan de grond zetten - het komt regelmatig voor dat mensen hun zadel erg laag gaan zetten omdat ze anders niet aan de grond komen met hun voeten. De bodemvrijheid wordt bepaald door de hoek van de liggende achtervork ten opzichte van de horizontaal. Ook zijn de balhoofdhoek en de vorksprong interessant i.v.m. de rijeigenschappen.
*3 Hoe ga je dat doen als je twijfelt tussen een Giant Expedition, een Snel Safari en een Santos? - in deze club eerder een FAQ dan een uitzondering.
Groeten, Leon
*1 Deze groep mensen is ook bij de maatframes in de minderheid. Er is blijkbaar een andere reden voor de meerderheid van de maatframe rijders.
*2 De lengte van de liggende achtervork en de balhoofdhoek maken oa het verschil tussen een gewoon frame en een vakantiefiets frame. (trekking geometrie).
Er zal denk ik weinig verschil zijn tussen fabrieks en maatfietsen die beide een trekking geometrie hebben. De maatbouwer zal ook bepaalde "standaard waarden" adviseren.
3* Wanneer je twijfelt tussen bepaalde merken: ga er eens op zitten of een stukje rijden. Vraag een geometrie afmetingen blad op, en probeer de verschillen te voelen. (Iets wat bij een maatframe niet kan)

Maar er blijft een groep mensen (muv <130 en >220 cm) die ondanks dit alles, vinden dat ze een maatframe nodig hebben.
Om de grootte van deze groep te kunnen inschatten is deze poll verzonnen.
Alleen blijkt het eerste antwoord van de poll een beetje ongelukkig geformuleerd te zijn, en voelen de mensen met een maatframe zich niet aangesproken om dit antwoord te kiezen.

Groeten,

Marco

Marco de Wit schreef:3* Wanneer je twijfelt tussen bepaalde merken: ga er eens op zitten of een stukje rijden.
Ja, maar hoe groot is de kans dat er net een fiets staat in mijn maat, met mijn zadel, banden en vooral stuurpen? Zet op mijn eigen fiets een ander zadel en een stuurpen die 2 cm naar voren steekt en hij zit - bij mij - voor geen meter. Ook de banden zijn van invloed op het rijgedrag. En je moet natuurlijk ook een set volle tassen bij je hebben... 8O
En het is ook nog eens lastig testen op het fietspad aan de Amsterdamsestraatweg in Utrecht; vooral de hogesnelheidstest :wink: .
Waar ik naar toe wil is dat het voor een groot deel een kwestie van vertrouwen en ervaring van anderen blijft.
Groeten, Leon (lijf in confectiemaat, maar maatfiets wegens eigenwijs :lol: )

Voor de volledigheid: een standaard ligfiets is altijd op de juiste maat af te stellen. In ligfietsland hoeft deze discussie dus niet gevoerd te worden (hoewel voor mensen < 1.60 meter de keuze wat kleiner is).

Martin

martin schreef:In ligfietsland hoeft deze discussie dus niet gevoerd te worden...
Zou dit misschien een reden zijn dat er zo weinig ligfietsen zijn... dat er nergens over te 'discusiëren' valt? Dat is blijkbaar toch iets dat we heel graag doen.
Stel in deze rubriek maar eens de vraag wat nu het beste zadel is, of de beste band of tassen.

Nederland is een domineesland.

Dick en Els schreef:
martin schreef:In ligfietsland hoeft deze discussie dus niet gevoerd te worden...
Zou dit misschien een reden zijn dat er zo weinig ligfietsen zijn... dat er nergens over te 'discusiëren' valt?
Net of er bij het kopen van een ligfiets niet te kiezen valt. Kom, kom, jullie weten toch wel beter?
Groetjes, Leon

niets de discusieren?????
wordt maar eens lid van de ligfietsmailinglijst (via ligfietsplaza).
100 berichtjes per dag is niet abnormaal en omdat er in de ligfietswereld veel zelf geknutseld wordt, valt er enorm veel te discusieren over sturen, zitjes, tassen, banden kettingen, aerodynamica etc, vaak compleet met de natuurkundige formules om het te onderbouwen.

Alleen deze discussie hoeft niet gevoerd te worden, blijft dus nog genoeg over.


tja en waarom er zo weinig geligfietst wordt is mij een raadsel, ik wil niet meer anders...

groetjes els

De discussie die ik bedoelde heeft voornamelijk betrekking op de afstelbaarheid van de lengte; een ligfiets is namelijk voor iedereen afstelbaar op de juiste lengte en daarmee altijd een ligfiets op maat! Dat er over allemaal andere zaken uitgebreid gediscussieerd kan worden in ligfietsland is duidelijk, maar die discussies gaan dan vaak over de relatie tussen snelheid en comfort. De lage ligfiets is sneller maar minder geschikt voor vakanties omdat de fietstassen over de grond schuren. En zo zijn er nog meer discussies mogelijk. Ik heb niet beweerd dat er in het algemeen weinig gediscussieerd wordt in ligfietsland. De opmerking dat er om die reden niet zoveel ligfietsen rondrijden lijkt me dan ook wat voorbarig en gemaakt door een waarschijnlijke niet-ligfietser. Het motto blijft: voor elke toepassing een andere fiets en een goed oordeel over een ligfiets is alleen mogelijk door een ligfiets te proberen. Hou het volgende nummer van het tijdschrift maar in de gaten!

Martin