Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Visum China (Xinjiang) - Forum Wereldfietser

Visum China (Xinjiang)

Dag beste mensen,

Ik ben aan het overwegen om twee maanden in Xinjiang te gaan fietsen. Nu ben ik even de vereisten voor het visum aan het nalopen en kom ik de volgende passage tegen op http://www.visaforchina.org/HAG_EN/visa ... 1227.shtml De volksrepubliek China lijkt zijn reputatie op het gebied van visum vereisten waar te maken: streng en ingewikkeld.

"Applicants applying for special tour to China should provide an invitation letter issued by China National Tourism Administration or the tourism administration of related province, autonomous region or municipality directly under the Central Government. Special tour includes self-driving, hiking, cycling .........."

Het is in ieder geval duidelijk dat er binnen de touristen visum-klasse, een extra vereiste als je een beetje individueel wilt reizen. Hoe krijg ik zo een "invitation letter". Ik kan het nergens vinden, ook niet op de site van de China National Tourism Administration. Hoe zit dit precies?

Ook zie ik dat het maximale verblijf in beginsel 30 dagen is. If the applicant wants to stay in China for more than 30 days, he/she needs to provide hotel booking in China. If the applicant wants to apply for a visa with a number of entry more than one time, he/she needs to provide return ticket. Ik neem aan dat het niet voldoende is als ik slechts een nacht zou boeken, de laatste avond voor vertrek? Wat zijn mijn beste opties om twee maanden te kunnen blijven? Ter plekke verlengen? Is dit te doen tijdens een fietsreis?

Hartelijk dank voor de info!
De visumregeling is onlangs weer veranderd, zie ik, maar het betreft volgens mij in de praktijk alleen de procedure (niet meer indienen via de ambassade, maar via een speciaal bureau). Als je langer dan dertig dagen gaat, moet je ook een boekingsbevestiging van je vliegreis bijvoegen, naast de vereiste pasfoto's en het visumformulier. Een uitnodigingsbrief of een hotelbevestiging is niet vereist voor een toeristenvisum van 30 of 60 dagen, ook al ga je individueel fietsen (hoe zou dat gecontroleerd moeten worden???) en ook al staat dat in die regeltjes (dus formeel misschien verplicht, maar in de praktijk wordt er niet naar gevraagd). Let wel: zo was de praktijk in oktober vorig jaar, maar het zou natuurlijk kunnen dat de regels nu weer anders gehandhaafd worden, dat hangt helemaal van de nukken van de Chinese consul af.
Kom je er niet uit, dan kun je altijd nog contact opnemen met een van de vele visumbureaus; die kennen de regels precies (kost wel extra). Ik heb zelf goede ervaringen met C&E Embassy Express.
Voor mijn werk regel ik alle visa altijd via het visumburo.

Uitstekende service en altijd goed geholpen. Het kost iets meer, maar dan wordt het wel allemaal voor je geregeld, hoef je zelf niet naar de ambassade wat vaak de nodige frustraties op kan leveren. Ik ben wel eens 3 keer naar de Russische ambassade gemoeten voor 1 visum. Dat is behoorlijk ellendig wanneer je ver van den Haag vandaan woont.

Tegenwoordig laat ik dus alles door het visumburo regelen.

www.visumburo.nl
Ik verwachtte al dat die invitation letter in dit geval met een korreltje zout genomen mag worden. Voor Tibet zal een vergelijkbaar vereiste vast wel serieus genomen moeten worden maar om in de andere provincies de fietsen..

Ik heb voorheen nooit echt problemen gehad met visa aanvragen. Maar misschien is het met China, zoals jullie voorstellen, misschien inderdaad handiger dat ik het laat regelen door een andere partij. Hartelijk dank in ieder geval voor de info!