Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies voor twee trekkingsfietsen - Forum Wereldfietser

Advies voor twee trekkingsfietsen

Deze zomer ga ik samen met mijn jongere broer naar Santiago de Compostella fietsten, voor deze tocht zijn wij opzoek naar twee trekkingsfietsen. "Onze" fietsenmaker heeft ons de Trek x500 aangeraden, en is het niet eens met de, toch aardig wat, negatieve reacties die wij op internet en op dit forum vonden. Heeft hij gelijk? Kunnen we gewoon met 25 kilo aan bepakking + onszelf met deze fiets van Deventer naar Santiago de C. fietsen? Zijn de nieuwe generatie Trek's wel daarvoor bestemd? Wij twijfelen of dit wel een slimme set daarom hebben we ook rond gekeken naar tweede hands fietsen.

Ons budget is wat geslonken omdat we bij de Trek's 2 helmen en 2 fieststassenset's kregen. En staat nu voor twee fietsen op 1500,00 euro. En Qua frame hoogte zitten we op 55 cm en 57 cm.

Op marktplaats kwamen wij de volgende fietsen tegen:

Sparta Marathon Odysee

Afbeelding
http://link.marktplaats.nl/438507955

En deze:

Koga Miyata Randonneur 4910

Afbeelding
http://link.marktplaats.nl/446388279

Met deze fietsen zouden we wat ruimte overhouden in ons budget voor een goede beurt en evt. vervanging van het een en ander.

We zouden heel graag jullie advies vragen over deze fietsen, waar moeten we extra opletten en is die Koga de 500 euro waard?

Alvast bedankt!

Joost en Thomas!
Als ik geen andere trekkingfietsen zou verkopen zou ik het er ook niet mee eens zijn :P (waar was hij het niet mee eens en heeft hij zelf ervaring met de fiets ofzo?), ik zou zeggen lees de argumenten eens goed door en verdiep je in de materie! Twee helmen en 2 fietstassen sets is leuk; maar op fietstassen moet je vooral niet bezuinigen; zeker niet met zo veel bagage; ik weet niet wat voor tassen je gratis bij die fiets krijgt; maar iets zegt me dat het geen goede waterdichte vaude/ortlieb/crosso tassen zijn.
Matthie9000 schreef: maar op fietstassen moet je vooral niet bezuinigen; zeker niet met zo veel bagage; ik weet niet wat voor tassen je gratis bij die fiets krijgt; maar iets zegt me dat het geen goede waterdichte vaude/ortlieb/crosso tassen zijn.
Met een rolletje stevige plastic zakken om je spullen in te doen zijn ze waterdicht genoeg.

Grtjs, Walter
waltertje schreef:
Matthie9000 schreef: maar op fietstassen moet je vooral niet bezuinigen; zeker niet met zo veel bagage; ik weet niet wat voor tassen je gratis bij die fiets krijgt; maar iets zegt me dat het geen goede waterdichte vaude/ortlieb/crosso tassen zijn.
Met een rolletje stevige plastic zakken om je spullen in te doen zijn ze waterdicht genoeg.

Grtjs, Walter
Vast wel; lijkt mij overigens erg onhandig en daarnaast worden de tassen er vast niet degelijker van. Dit verhaal klinkt mij vooral in de oren als een fietsenmaker die vooral geïnteresseerd is in blinkende spullen te verkopen ipv een degelijk advies te geven. Moet toegeven dat ik me totaal niet verdiept heb in die trek fietsen; maar als dit forum vol staat met negatieve berichten zal daar vast wel een reden voor zijn.
Matthie9000 schreef:Dit verhaal klinkt mij vooral in de oren als een fietsenmaker die vooral geïnteresseerd is in blinkende spullen te verkopen ipv een degelijk advies te geven.
Blinkende spullen zoals daar zijn Ortliebs :wink:
waltertje schreef:
Matthie9000 schreef:Dit verhaal klinkt mij vooral in de oren als een fietsenmaker die vooral geïnteresseerd is in blinkende spullen te verkopen ipv een degelijk advies te geven.
Blinkende spullen zoals daar zijn Ortliebs :wink:
Koop je toch grijze :shock: past goed bij asfalt zodat je minder opvalt :D
Kijk eerst hier eens: http://www.wereldfietser.nl/images/stor ... kantie.pdf
Zet die Trek maar uit je hoofd, en ga op zoek naar een andere fietsenmaker. En bedenk dat je geen voortassen of voordrager nodig hebt als je zorgt niet teveel mee te nemen. Ortlieb city Line tassen zijn flink goedkoper. Een goede helm hoeft echt niet veel te kosten.
Wim
Zo'n nieuwe Trek X500 is prima geschikt om naar Santiago te fietsen. Kilo's beetje verdelen over beide wielen, banden op druk en rijden maar. Ik heb zelf fietsvakanties en woonwerkverkeer gedaan op een dergelijke fiets, een oude Trek t400 (gekocht in 2002 en ligt nu sinds 2010 in losse onderdelen wachtend op zijn tweede leven). Is me altijd prima bevallen, ongetwijfeld de nodige slijtage gehad in die 8 jaar, maar buiten remblokjes, ketting en cassette om nooit een onderdeel vervangen. Ook geen noemenswaardige speling op de draaiende delen beleeft en er wel leuke fietsvakanties in Ierland, Vogezen en de Franse Alpen mee beleefd. Dus het kan wel!

Waar ik me kritiek op kan voorstellen is de kwestie duurzaamheid. Iets waar fietsenmakers niet zoveel waarde aan hechten (die hechten uiteraard de meeste waarde aan de marges en zo weinig mogelijk gratis onderhoud).

Kritiek die ik me kan voorstellen:
- alles waar een kogeltje in zit was vroeger beter dan nu standaard op de goedkopere fietsen geleverd wordt, evenals de afdichtingen van die kogeltjes: naven, bracketlagers, balhoofdstel.
- externe bracketcups zijn ook niet populair; kleine mini-kogeltjes, slechte afdichting plus dat de lager dicht op de vijand zit (zand, stof, regen, hogedrukspuit)
- alu-frame vs staal-frame: alu in nadeel vanwege zwakker schroefdraad voor allerhande boutjes (dragers, bidonhouders) en minder wereldwijde mogelijkheden om gescheurd alu te lassen
- geintegreerd balhoofd wordt afgeraden, want eventuele speling zou kunnen betekenen dat je alu-frame teveel is uitgerekt (als ik het goed begrijp): stalen frame met extern balhoofd schijnt duurzamer te zijn (chris king!)
- kwaliteit zadel bij dit soort massaprodukten wordt wel eens in twijfel getrokken

enfin, zo zullen er nog veel meer dingen zijn wat de duurzaamheid/kwaliteit op langere termijn kan beinvloeden. Daarom wordt denk ik voor de prijs van de X500 vaak een VSFt400 aanbevolen.

Maar een x500 behoort makkelijk een tocht naar santiago te volbrengen en kan je veel fietsplezier opleveren en ik heb zelf de bovengenoemde nadelen nooit in de praktijk ondervonden.

Een tweedehandsje geeft je geen fabrieksgarantie (schijnt iets anders te zijn dan garantie op vroegtijdige slijtage bij heftig gebruik van de fiets), maar is wel dusdanig goedkoper dat een gokje de moeite waard is en je zo ruimte laat om meer geld uit te geven aan kleding, schoenen, tent, etc.

Het is verder moeilijk om op basis van een foto iets te zeggen over de kwaliteit van een 2ehands fiets.... probeer tussen de algemeenheden en open deuren je eigen weg te vinden. Dus veel internet afspeuren en echt ruim de tijd nemen om je kennis te vergroten en om je visie voor een fiets te bepalen. Altijd leuke en leerzame periode. Succes
Die Trek X500 heeft bij anderen in de praktijk veel problemen gegeven, en als je de afmontage bekijkt is dat ook niet zo gek. Best mogelijk dat je er goed mee in Santiago de Compostella komt, maar dat kom je vermoedelijk ook wel met een nog mindere fiets. Het punt is dat reparatie onderweg vaak lastig en duur is, en dat deze fiets mede daarom zijn geld niet waard is. Het gaat per slot van rekening niet om de vraag of een X500 die je al in de schuur hebt staan nog goed genoeg is, maar welke nieuwe fiets je zou moeten kopen, en dan heb je alle keus van de wereld.
Wat mij betreft zijn een T 400 of een Long Haul Trucker dan allebei een heel goede koop. Je hebt er heel degelijke fietsen aan, die bovendien erg veel waar voor hun geld bieden. Als je minder wilt besteden krijg je helaas voor weinig minder geld al snel heel veel minder fiets. De goedkopere Fahrradmanufaktur modellen zijn dan misschien nog de beste koop, of de instap modellen Cube mtb's. Of een goede tweedehands natuurlijk. Er staan genoeg nette Koga's op marktplaats, of anders kun je kijken naar een oude stalen mtb met vaste voorvork. Wel moet je dan wat weten van de compatibiliteit tussen diverse generaties Shimano aandrijflijnen.
Wim
Zoals ook al in het vorige X500 topic gezegd: we hebben er twee gehad (eentje gestolen). Ik ken er hier in de buurt nog een paar. Wat opvalt is dat enkel het achterwiel van mijn vriendin nog origineel is. Het mijne was vrij snel kapot (maar werd net op tijd gestolen), de X400 en X500's die ik inmiddels heb gezien hadden bijna allemaal een niet origineel achterwiel. (aantal gespotte fietsen: 5, aantal vervangingen 4).
Als ik dat vergelijk met mijn tweedehands koga van 1995 met originele wielen en kaarsrechte velgen, dan kan ik niet anders dan besluiten dat Trek zwaar bespaard op zijn wielen. De rest van de fiets vond ik overigens helemaal niet slecht, al zijn kabels door het frame erg dom voor trekkingfietsen, en moest het in hoogte verstelbare stuur muurvast worden aangedraaid, anders zakte het langzaam.
de t 400 heeft ook nog als voordeel dat deze standaard worden geleverd met verstelbare padden. Kan je er later altijd nog een versnellingsnaaf in laten plaatsen.

Mario
ik zie hier een trek x500voor 800euro.... wielen 36spaaks.... wat is er mis met deze fiets dan?
AB schreef:ik zie hier een trek x500voor 800euro.... wielen 36spaaks.... wat is er mis met deze fiets dan?
Het wiel waar ik problemen mee had was 36 spaaks. (enkel versie 2009 had volgens mij minder spaken) De spaken kwamen erg snel los, ook twee keer spaakbreuk ter hoogte van de flens. Wat de oorzaak was bij degene die ik gezien heb, kan ik niet zeggen natuurlijk, maar het feit dat origineel wiel niet hersteld maar vervangen werd, ...
EnriceV schreef:
AB schreef:ik zie hier een trek x500voor 800euro.... wielen 36spaaks.... wat is er mis met deze fiets dan?
Het wiel waar ik problemen mee had was 36 spaaks. (enkel versie 2009 had volgens mij minder spaken) De spaken kwamen erg snel los, ook twee keer spaakbreuk ter hoogte van de flens. Wat de oorzaak was bij degene die ik gezien heb, kan ik niet zeggen natuurlijk, maar het feit dat origineel wiel niet hersteld maar vervangen werd, ...
Kwamen ze los of zaten ze vanaf dag een al vrij los? Het is me namelijk opgevallen dat de trek (T400) van mijn voormalige vriendin met verschrikkelijk losse spaken uit de winkel kwam, en al vrij snel begonnen te breken. Na die vervangen te hebben en meteen ook de rest een paar slingers met de spaakspanner te hebben gegeven was dat probleem de wereld uit.
In plaats van een nieuwe Trek zou ik dan gaan voor een tweede-hands Koga of iets dergelijks, voor hetzelfde geld.

Dan zit je prima wat betreft kwaliteit en duurzaamheid, en bovendien binnen je budget.

Ik heb op mijn tank nog nooit ergens last van gehad, en ik verwacht dat ik sneller kapot ga dan de rohloff naaf of de SKF trapas. Maar als ik dan zie dat iemand (fietsvakantie.gekkemensen.net) op een (ik meen) verkapte Batavus stadsfiets 'n deel van de 100 cols toch fietsen zonder problemen, dan brengt een Trek je vast wel in Santiago.
tdwesten schreef:Deze zomer ga ik samen met mijn jongere broer naar Santiago de Compostella fietsten, voor deze tocht zijn wij opzoek naar twee trekkingsfietsen. "Onze" fietsenmaker heeft ons de Trek x500 aangeraden, en is het niet eens met de, toch aardig wat, negatieve reacties die wij op internet en op dit forum vonden. Heeft hij gelijk? Kunnen we gewoon met 25 kilo aan bepakking + onszelf met deze fiets van Deventer naar Santiago de C. fietsen? Zijn de nieuwe generatie Trek's wel daarvoor bestemd? Wij twijfelen of dit wel een slimme set daarom hebben we ook rond gekeken naar tweede hands fietsen.

Ons budget is wat geslonken omdat we bij de Trek's 2 helmen en 2 fieststassenset's kregen. En staat nu voor twee fietsen op 1500,00 euro. En Qua frame hoogte zitten we op 55 cm en 57 cm.
Heb je die Treks al gekocht? Achteraf niet de meest optimale reisfiets, maar met een paar aanpassingen kom je er vast wel.

Laat iemand die er verstand van heeft (niet alle fietsenmakers vallen automatisch in die categorie) kritisch naar je achterwielen kijken.
Belaad de fietsen met je vakantiegewicht en kijk of de design achterdrager niet te veel wiebelt. Of zet er direkt een Tubus Cargo op.
Maak een tocht van een volledig weekend en probeer of je het op het zadel en met de zit uithoudt
De 35mm banden zijn aan de smalle kant, als er ook een 42mm onder het spatbord past heb je meer vering en overleef je ook een dag als je de band niet accuraat opgepomt had.

Nu heb je nog 1250 van je budget over om plezier van te maken
Iedereen bedankt voor het meendenken en jullie reactie.

Na een intensieve zoektocht hebben we een reservering voor twee tweedehands Koga-Miyata traveller's voor een mooie prijs net boven het budget.

Nogmaals dank!