Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slaapmatjes schuiven en aan lekaar verbinden - Forum Wereldfietser

Slaapmatjes schuiven en aan lekaar verbinden

Hoi Allemaal,

Wij hebben de exped 9 down slaapmatten en die bevallen harstikke goed. Het enige waar wij tegen aan lopen is dat ze schuiven en nogal kraken bij het omdraaien. Ook zouden we ze (voor de knussigheid) graag aan elkaar verbinden. Missschien dat deze twee dingen samen op te lossen zijn door een hoes of iets om de slaapmatten te doen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik dacht zelf aan een tweepersoons lakenzak om de matten heen. Ik heb de eravring met een lakenzak om de mat en die is goed qua kraken en schuiven maar of dit ook werkt om twee matjes heen vraag ik me af. Verder zag ik de matcovers van exped zelf die je aan elkaar kan verbinden: http://www.exped.com/exped/web/exped_ho ... endocument
Iemand hier eravring mee?

Ben benieuwd of iemand dit al heeft uitgeprobeerd.
Groeten Kim
Wij leggen altijd zo'n dunne batikdoek eronder en van kraken en schuiven hebben we zo geen last meer.
ontheroadagain schreef:Wij hebben de exped 9 down slaapmatten en die bevallen harstikke goed. Het enige waar wij tegen aan lopen is dat ze schuiven en nogal kraken bij het omdraaien.
Er is altijd wel wat wasgoed. Als er geen wasgoed is, is het meestal zulk mooi weer dat er ook wel een schoon shirt onder de mat kan.
Leon
Wij hebben een soort hoes bij Bever gekocht, maar je zou hem ook zelf kunnen maken.

Er zitten 3 compartimenten in: In de onderste schuiven we de matjes, in de middelste liggen we zelf en bovenop ritsen we één slaapzak.
Om ervoor te orgen dat de matjes niet over elkaar heen schuiven hebben we daar nog 3 lussen, elk een soort van acht, omheen. Eentje onder, eentje midden en eentje boven.

Ik heb net nieuwe matjes besteld (exped ul) omdat die 1/3 van het gewicht en 1/5 van het volume zijn. Voor die moeten we even kijken of alles past maar het idee is om in het onderste vak, waar de matjes inzitten, een naadje te maken zodat elk matje zijn eigen vak krijgt.

Klinkt allemaal ingewikkeld, maar in feite is het heel simpel. Ik kan een foto maken als je het niet begrijpt.
HansvanderVeeke schreef:Wij hebben een soort hoes bij Bever gekocht, maar je zou hem ook zelf kunnen maken.

Er zitten 3 compartimenten in: In de onderste schuiven we de matjes, in de middelste liggen we zelf en bovenop ritsen we één slaapzak.
Om ervoor te orgen dat de matjes niet over elkaar heen schuiven hebben we daar nog 3 lussen, elk een soort van acht, omheen. Eentje onder, eentje midden en eentje boven.

Ik heb net nieuwe matjes besteld (exped ul) omdat die 1/3 van het gewicht en 1/5 van het volume zijn. Voor die moeten we even kijken of alles past maar het idee is om in het onderste vak, waar de matjes inzitten, een naadje te maken zodat elk matje zijn eigen vak krijgt.

Klinkt allemaal ingewikkeld, maar in feite is het heel simpel. Ik kan een foto maken als je het niet begrijpt.
Zoiets hebben wij ook, ooit al een keer een vraag over geweest, toen heb ik ook foto' s gemaakt.

Grootste winst zit in het feit dat je maar één slaapzak nodig hebt.

E.e.a. is door een handige moeder in elkaar genaaid............

foto' s

Groeten
Eric
Wij hebben 2 antieke thermarest matjes die we met elkaar verbinden met een soort van 8-vorm waarbij het rondje van de 8 met klitteband open kan en dan matje ertussen en weer dicht. Ik heb ze van anti-slip band gemaakt zodat je matje ook gelijk niet meer over het grondzeil schuift (en de slaapzak niet aan de bovenkant van het matje).
Ik ga nu iets nieuws proberen. Zoals al hierboven gezegd onze matjes schuiven en kraken niet vanwege de dunnen batikdoek eronder. Omdat we alleen twee dikke slaapzakken hebben, wilde ik een dunnere variant voor op warmere dagen kopen. Scheelt weer gewicht/pakvolume. Inplaats van een nieuwe dunne slaapzak, heb ik nu een tweepersoons zijden lakenzak gekocht. Ik ga aan een van onze slaapzakken linten zetten en die zet ik ook aan de lakenzak. Hiermee knoop ik de slaapzak aan het laken op vier punten. Twee onder in de hoek en twee halverwege. Mischien ook wat voor jou?
Wij hebben destijds een tweepersoons katoenen lakenzak gekocht, en daar heeft mijn vrouw toen een rits op gezet zodat de slaapzak eraan geritst kon worden (een zijden lakenzak zal daar misschien niet sterk genoeg voor zijn). We hebben toen ook dunne stof gekocht om aan de onderkant sleuven te maken voor de matjes. Het is er echter nooit van gekomen die erop te naaien, want de boel bleef zo ook wel liggen.
Het grootste bezwaar van de constructie was dat het bij koud weer toch wel fris werd aan de randen. Daarom heb ik toen de slaapzak versleten was samen met Tatteljee een wat zorgvuldiger ontwerp gemaakt waarbij de slaapzak perfect aansluit op de matjes: http://www.tatteljee.nl/tweepersoons.html
Als je ook in koud weer wilt slapen is dit een mooie oplossing. Voor warm weer is het overkill, en is een quilt zoals de nieuwe van PHD een stuk lichter: http://www.phdesigns.co.uk/new_products_2011.php
Wat Blanche gaat maken is in feite hetzelfde.
Wim
Wim schreef:Tatteljee een wat zorgvuldiger ontwerp gemaakt waarbij de slaapzak perfect aansluit op de matjes: http://www.tatteljee.nl/tweepersoons.html
Wim
Dit ziet er top uit maar helaas hebben we al geinvesteerd in twee ontzettend dure slaapzakken. Ik zal dus moeten roeien met de riemen die ik heb! Ik denk dat ik inderdaad een tweepersoons lakenzak ga ombouwen tot twee sleuven voor de matjes. onze slapazakken kunnen wel aan elkaar geritst dus we kunnen altijd nog knus onder een dekentje. We gaan oevrigens door extreem koud weer fietsen dus het moet allemaal heel warm zijn.

bedankt voor de tips!
Pas wel op dat het allemaal niet te zwaar wordt. Bij de Thermarest matten kon je altijd koppelbanden kopen, en die wogen zowat niets. Exped heeft ook een coupler kit, van 95 gram. Een lakenzak van al gauw 500 gram gebruiken alleen om twee matjes aan elkaar te koppelen lijkt me wat veel van het goede. Een lakenzak in de slaapzak geeft natuurlijk wel comfort, net als een lakenzak met een enkele bovenslaapzak. ALs je sleuven aan zo'n lakenzak ilt maken zou ik dun nylon gebruiken. Dat is lichter en sterker dan katoen.
Wim
Hoi Kim,

Ik had hetzelfde probleem.
De couple kit van Thermarest was ik niet echt blij mee, het is een rommelig pakketje, blijft niet goed zitten (schuifjes waar het lint doorheen moet is beweegelijk) en weegt geloof ik 85 gram. Mijn moeder heeft toen van lint een 8 vorm genaaid, ruim klitteband aan de twee uiteindes van de 8, in beide lussen passsen de matjes mooi in. Weegt nog geen 10 gram, zit strak, gaat niet los en werkt dus perfect!

Groetjes,
Anna