Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe onderdelen - Forum Wereldfietser

nieuwe onderdelen

Hallo,

Een keer per jaar vervang ik mijn casette en ketting en dit jaar komt er nog wat extra bij. De reden is omdat mijn crankstel nu gewoon te lelijk is, mijn trapas wil ik ook vervangen. Ik wil nieuwe pedalen en nu ik toch bezig ben wil ik ook graag nieuwe V-brakes.

Ik heb de volgende onderdelen uitgekozen:
- Mijn acera crankstel vervang ik voor Shimano Deore (die past op JIS as)
- Mijn BB UN 26 vervang ik door de 54 serie.
- Casette wordt weer een HG 70, Ketting wordt de Sram PCM 870
- Alivio V-brakes worden vervangen door de Deore LX

Mijn derailleurwieltjes van mijn alivio achterderailleur zijn ook bijna versleten. Nu vind ik het een prima derailleur, maar die wieltjes zijn haast net zo duur als een nieuwe derailleur...Ik ga de derailleur maar vervangen, en nu heb ik daar een vraag over: Wat is een goede achterderailleur en waarom?

De dingen die ik op het oog heb zijn
- Shimano Deore
- Shimano Deore shadow versie
- Shimano Deore LX

Ze moeten wel aansluiten op mijn alivio schakelaars, en 8 speed is voor mij voldoende. Heb geen behoefte om ook die schakelaars etc te vervangen, is het enkel vervangen van de achterderailleur dan een goede optie?

Paul
XT wieltjes met keramische lagers kosten idd veel in vergelijking met een Deore. Taxc wieltjes doen een tientje, en er zijn ok shimanowieltjes die nog niet de helft doen

Wil je toch nieuw dan zou ik een top normal niet shadow adviseren. Smal is met dikke tassen geen thema, en een stelschroefje op de kabel en een grotere tolerantie voor kleine cassettes is handig
Mijn achterderailleur is ook erg smerig...Goed excuus om toch maar een nieuwe te kopen, maar dan idd geen shadow.

Is er een groot verschil tussen de deore en de deore LX, ik weet dat veel vakantiefietsers voor de LX gaan, maar wat is daar de reden voor? Betrouwbaar, sterk, of gewoon heel soepel schakelend?
paul1987 schreef:Mijn achterderailleur is ook erg smerig...Goed excuus om toch maar een nieuwe te kopen, maar dan idd geen shadow.

Is er een groot verschil tussen de deore en de deore LX, ik weet dat veel vakantiefietsers voor de LX gaan, maar wat is daar de reden voor? Betrouwbaar, sterk, of gewoon heel soepel schakelend?
Bij Shimano derailleurs geldt:
  • hoe duurder hoe lichter en sjieker
    de draaipunten worden wat harder
    als alles 100% is schakelen ze misschien net even beter
    de goedkopere spullen zijn meer fout tolerant
Beoordeel je de slijtage van die kleine tandwielen net zo als gewone tandwielen? (dus tandwielen worden meer spitsvormig?) de groeven zijn veel minder diep namelijk. En hoe vaak moet je die wieltjes normaal gesproken vervangen eigenlijk?

Ik heb mijn (LX)-derailleur onlangs opgegeschroefd, schoongemaakt, tandwielkogellagers opnieuw van kogellagervet voorzien en wat kruipolie tussen scharnieren gedaan. Nu loopt het allemaal weer prima; zou je ook kunnen proberen. Als de derailleur goed is en alleen de tandwielen echt versleten zijn zou ik voor nog geen €10 gewoon nieuwe wieltjes halen; een nieuwe LX-derailleur kost het 5-voudige; plus moet je dan ook niet de stuurschakelaar vervangen?

Keramische kogels bieden volgens mij weinig voordeel boven stalen kogels; dus waarom je voor XT zou moeten gaan heb ik nooit begrepen (maar als iemand dat kan uitleggen hoor ik het graag).

Ben trouwens ook benieuwd of iemand mij het verschil tussen de 53/73/93-kettingen van shimano kan uitleggen; maakt dit echt zoveel uit?
Matthie9000 schreef:[…] moet je dan ook niet de stuurschakelaar vervangen?
Nee. 7v, 8v en 9v (en 10v race) is allemaal onderling uitwisselbaar.

.tsooJ
Matthie9000 schreef:En hoe vaak moet je die wieltjes normaal gesproken vervangen eigenlijk?
Je vervangt ze zodra het schakelen brak wordt zonder dat er een andere reden voor vindbaar is, of liever 1000 km eerder :wink:
Bij mij begint het probleem steevast rond de 15000 km.
Leon
Kijk op de site van rose versand scheelt heel veel geld.
Marten, als ik het goed begrijp kan ik dus beter voor de Deore versie gaan in plaats van de LX? En wil toch maar een nieuwe derailleur, deze is gewoon smerig :P

Ik heb alle onderdelen bij Rose op mijn verlanglijst staan, eind mei wil ik ze samen met een vriend van me monteren op de fiets. Dan kan ik met een gerust hart de vogezen in.
paul1987 schreef:Marten, als ik het goed begrijp kan ik dus beter voor de Deore versie gaan in plaats van de LX?
Bij XT krijg je beter derailleurwieltjes, de overgang deore-lx is niet zo dat ik er in jou geval veel extra geld aan uit zou geven