Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd over reisfietsen - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd over reisfietsen

Hallo, ik ben nieuw op dit forum, maar heb al wel veel rondgeneusd en informatie opgedaan. Tijd om een berichtje te plaatsen met een vraag om advies.

Mijn vrouw en ik zijn fervente vakantiefietsers. We hebben met veel plezier voornamelijk reizen gemaakt in Azië (Laos, Cambodja, Thailand). Ik ben nu op zoek naar nieuwe fietsen en ben enthousiast over de Rohloff naaf. In mijn speurtocht op internet kom ik steeds uit op de kleiner Duitse merken vanwege de gunstige prijs-kwaliteit verhouding. Onze voorkeur gaat uit naar fietsen in de maat 28", maar of het staal of alluminium moet zijn, daar ben ik nog niet uit. We zoeken in de prijsklasse van circa € 2.000,--.

Tot nu toe heb ik de volgende drie fietsen met Rohloffnaaf op het oog:
1. Velo de Ville T45
2. Poison Chinin Tourer T
3. Gudereit LCR

- Heeft iemand goede of slechte ervaringen met een van de fietsen ?
- Waarom zou ik moeten kiezen voor staal i.p.v. alluminium ?
- Het gewicht van de Poison is (ondanks staal) maar 12,5 kg. Zou dit kunnen betekenen dat het om een slechte kwaliteit staal gaat ?
- Weet iemand of en zo ja waar de Poison te koop is in Nederland ?
- Zijn er nog vergelijkbare fietsen die ik zou kunnen overwegen ?

Veel vragen zo voor de eerste keer. Graag jullie reacties, advies en tips.
Jan
quote="javer">
>Heeft iemand goede of slechte ervaringen met een van de fietsen ?
Die zullen er weinig op dit forum zijn. De meeste eigenaren kiezsen toch voor een fiets die ze ergens op reisafstand kopen. Je moet meestal wel ooit een paar keer terug.

> Waarom zou ik moeten kiezen voor staal i.p.v. alluminium ?
Lang verhaal zonder definitief antwoord. Zoek eens op dit dit forum naar deze trefwoorden. Er zijn duizenden postings over.

> Het gewicht van de Poison is (ondanks staal) maar 12,5 kg. Zou dit kunnen
> betekenen dat het om een slechte kwaliteit staal gaat ?
Nee, dat beslist niet. Een frame weegt maar een paar kilo, circa 2 dus. Omdat het verschil tussen een erg licht en een erg zwaar frame maar een kilo bedraagtzal er zeker ook gekozen zijn voor lichte onderdelen. Natuurlijk moet een fiets wel passen bij jouw gewicht, kracht, gebruiksdoel en bagagehoeveelheid.

> Weet iemand of en zo ja waar de Poison te koop is in Nederland ?
Geen idee. Google eens. Dat brengt me er op dat een goede fietsemaker ook heel wat waard is. Waar woon je ongeveer? (wat voor fietsen hadden jullie etc. etc.)

> Zijn er nog vergelijkbare fietsen die ik zou kunnen overwegen ?
Zoek eens op dit forum naar termen als nieuwe fiets en zo...
Wim zal je een bepaald type fiets adviseren. Andere mensen adviseren weer andere fietsen. Lees alle verhalen en haal er uit wat je kunt gebruiken. Ik weet zelf niet wat ik op dit moment zou kopen. Een dure speciale fiets is mooi, maar vervangen bij problemen duurt langer en na een paar jaar is de fiets voor jou nog veel waard maar hij is wel onverzekerbaar en/of je krijgt niets als iemand hem molt.

Voor 2000 euro zijn er fietsen genoeg natuurlijk.
Leon
Dank voor de snelle reactie !

Op dit moment hebben we 28" fietsen van het merk Flanders (Belgisch). De fietsen zijn volledig Shimano XT afgemonteerd en hebben zich altijd goed gehouden, maar ik wil nu fietsen kopen waar we wat langer mee doen en die geschikt zijn voor verre reizen. De derailleur is toch wel wat kwetsbaar bij vervoer. Ik ben zelf 1.90 lang en weeg 95 kg. Doorgaans hebben we 35 kg. bij ons zonder voortassen.

Ik ben het eens met je dat een fietsenmaker in de buurt wel erg prettig is. We wonen in Someren, nabij Weert. Er is hier een Stevens dealer die de Gudereit LCR kan leveren met de tussenkomst van de fa. Mastbergen uit Renkum. Is wel wat duurder, maar dat weegt natuurlijk niet op tegen de service dicht bij huis. Mijn voorkeur gaat tot nu toe echter uit naar de Poison. Is een stalen fiets, wat comfortabeler zou zijn, en de afmontage is prima. Magura HS 33, Tubus drager, SON naafdynamo etc. De fiets is naar eigen keuze samen te stellen. De dealer zit echter in Mayen, zo´n 195 kilometer vanaf Someren.

Ik zal nog eens verder neuzen op het forum. Bedankt voor de tip.
Kiel-Windeweer of Amsterdam zijn vanuit Azië net zo ver weg als Someren :lol:

Bernhard Rohloff heet ooit gezegd dat een fiets met Rohloff voor onder de € 2.000,- niet veel kan zijn.
Bij goedkopere fietsen worden soms ontwerpfouten gemaakt. Kijk daarom bij die onbekende merken goed hoe de ketting gespannen wordt, welke velgen en spaken ze gebruiken (en of het spaakpatroon klopt) en hoe de kabelloop is (zeker bij een intern schakelmechanisme) enz.
Eric Schuijt schreef: Bij goedkopere fietsen worden soms ontwerpfouten gemaakt. Kijk daarom bij die onbekende merken goed hoe de ketting gespannen wordt, welke velgen en spaken ze gebruiken (en of het spaakpatroon klopt) en hoe de kabelloop is (zeker bij een intern schakelmechanisme) enz.
De prijs van een fiets is plat gezegd de optelsom van het advertentiebudget, de ingekochte onderdelen, het werk om het allemaal in elkaar te schroeven en de bereidheid om er achteraf nog wat aan te repareren. De ingekochte onderdelen kun je onderverdelen in spullen waar de consument verstand van heeft en spul dat onder de radar blijft.
Wandel een bouwmarkt binnen en je ziet dat de BSO groots wordt aangeprezen met Shimano klikversnelling! . Consument - op dat moment- tevreden, wat die niet ziet is dat die derailleur geen Di2 is maar 90 cent gekost heeft, de remhandels van plastic zijn en de lagers een verf over roest oppervlakte behandeling hebben.


Een klasse hoger breek je je nek over onevenwichtige fietsen met alleen een XT derailleur

In reisfietsen kun je dezelfde stunt uithalen, wil de consument een Rohloff naaf, tubus dragers, Schwalbe banden en een aluminium frame dan krijgt die dat. Moet je wel goed opletten dat je niet ook chinese spaken, een rottig velglint, een rare geometrie frame in drie maten en een suspect crankstel krijgt.
Als je zeker wil zijn dat er geen zelfmoord-onderdelen verwerkt zijn in de low-budget fiets, kan je je Rohloff-fiets ook zelf opbouwen met alle onderdelen die je wilt.

Ik heb ondertussen mijn spreadsheet verwijdert maar voor mijn zelf-bouw-project heb ik ook Rohloff overwogen ipv derailleur en toen kwam ik op wat minder dan 2000 euro met een stalen Surly frame, handgespaakte wielen met goede naafdynamo, B+M verlichting, Tubus dragers, Schwalbe banden, ... Een Rohloff kost je ca 700 euro meer dan een derailleurset (Shimano SLX).
Aangezien mijn studentenbudget beperkt is, heb ik wel bespaard op een paar onderdelen die ik later kan upgraden als dat nodig is (cranks bv). Maar zelfmoordstukken zitten er niet in bij mijn weten, ik vertrouw de mensen op dit forum wel dat ze mij daarop zouden gewezen hebben bij het samenstellen van mijn lijst ;)

Niet zelf-bouw zou je een fietsenmaker kunnen aanspreken die je vertrouwt (ik zou m-gineering bv blindelings een zak geld geven om voor mij een fiets te bouwen, als ik zo'n zak opzij had liggen) of de lijst onderdelen zeer gedetailleerd controleren en zo veel mogelijk reviews lezen. En vergeet testrijden niet als je de kans hebt!
- edit - zie voor de slechte foto's de quote van javer
Ik begrijp niet wat jullie duidelijk willen maken. Dat de fietsen die ik noemde van bouwmarktkwaliteit zijn met "zelfmoord" onderdelen ? Dan begrijp ik niet dat deze fietsen in diverse testen in de vakbladen goed scoren. Ik begrijp ook niet wat de foto's willen aantonen, maar dat zal wel aan mij liggen. Is dit een teken dat de Gudereit een goede of slechte fiets is ?

De Vakantiefietser lijkt me niet erg objectief omdat hij andere merken voert. Ik snap ook wel dat een Santos beter in elkaar steekt, maar dan praat je ook over een prijsverschil van € 1.500,-- per fiets (dus in mijn geval € 3.000 !!).

Wellicht waren mijn verwachtingen van dit forum wel te hoog gespannen.
Voor een Rohloff fiets van iets boven de 2000 euro kun je ook kijken bij Rose. Bij het vorige rondje Rotterdam ontmoette ik iemand die er al heel wat mee gefietst had en erg tevreden was. Op de een of andere manier lijkt het of de Duitsers het toch altijd net iets goedkoper kunnen als hier in Nederland.

Merlijn.
javer schreef: Dan begrijp ik niet dat deze fietsen in diverse testen in de vakbladen goed scoren.
Ik begrijp ook nooit wat van 'testen' in de bladen :D
@ Javer
'Misschien waren mijn verwachtingen van dit forum wel te hoog gespannen.'

Verwachtte je dan alleen een bevestiging van je eigen voorstellen :?:

Hier geven mensen met veel kennis en ervaring nuttige tips. Daar heb je wat aan als je, je zoals jullie, 'lang met je fiets wil doen en ver wilt reizen'. Dan moet je daar natuurlijk wel voor open staan...
m-gineering schreef:
javer schreef: Dan begrijp ik niet dat deze fietsen in diverse testen in de vakbladen goed scoren.
Ik begrijp ook nooit wat van 'testen' in de bladen :D
Meestal fietsen ze een paarhonderd kilometer met mooi weer over fraai asfalt en op een mooi schelpenpaadje op de Veluwe.
Leon
- Ervaring met de fietsen: nog nooit gehoord van fiets 1 t/m 3
- Staal vs Alu: Hebben allebei voor-, en nadelen; doorzoek het forum eens; er is niet een beste keuze; het is een persoonlijke voorkeur (en volgens mij maakt het niet zo heel veel uit).
- Fietsen die je zou kunnen overwegen:
VSF T-400 Rohloff
VSF T-1000 Rohloff
De genoemde Rose-fiets lijkt me ook niet slecht afgemonteerd

Als je alles zelf inelkaar steekt kom je wellicht voor minder ook uit.

Kijk ook eens op rad-forum.de, denk dat daar genoeg ervaringen met diverse duitse fietsen te vinden zijn.
wimmo17 schreef:@ Javer
'Misschien waren mijn verwachtingen van dit forum wel te hoog gespannen.'

Verwachtte je dan alleen een bevestiging van je eigen voorstellen :?:

Hier geven mensen met veel kennis en ervaring nuttige tips. Daar heb je wat aan als je, je zoals jullie, 'lang met je fiets wil doen en ver wilt reizen'. Dan moet je daar natuurlijk wel voor open staan...
Ik verwachtte geen bevestiging maar alleen een antwoord op mijn vragen. Of iemand ervaringen had met de genoemde fietsen en geen vooroordeel dat een fiets van € 2.000,-- met Rohloff naaf sowieso niets kan zijn. De tips zijn overigens zeer welkom en ik zal ze zeker ter harte nemen.
Kurt schreef:Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zou je de ervaringen over de Gudereit LCR met me willen delen ?
Sorry voor de dubbele reactie. Beginnersfout !
Natuurlijk. Probleem is dat ik de fiets alleen nog maar in Nederland gebruikt heb en ook niet met bepakking heb gereden. Ik heb er pas net iets meer dan 1.000 probleemloze kilometers op gefietst.
Ik heb het idee dat ik ten opzichte van mensen op een Koga of zo’n VSF vrij ver voorovergebogen zit. Ik wilde dat ook graag, maar ik kan me voorstellen dat je een andere voorkeur hebt. De fiets heeft geen vering, een hard zadel en een aluminium frame. Je voelt dus elke boomwortel onder het asfalt (Al zou dit ook aan de keihard opgepompte banden liggen bedenk ik me nu). Hoewel ik er dus nog maar beperkt op gefietst heb, kan ik er met gemak een hele dag op fietsen. De tochten die ik ermee gemaakt heb zijn een stuk langer geworden dan gepland, omdat ik er goed op zit, lekker snel ga en het fietsen me weinig energie kost.
Ik vind de Gudereit LCR een prima fiets die er geweldig uitziet voor een scherpe prijs. Ik zou zo weer dezelfde kopen. Reken er wel op dat je steeds de keuze voor je fiets moet verdedigen. Over het algemeen denkt men dat je hem bij de Lidl vandaan hebt en van kenners van het vakantiefietsevangelie kun je, zoals je al gemerkt hebt, ook weinig lovends verwachten.
Die Poison Chinin Tourer T ziet er niet eens zo verkeerd uit. Als je op asfalt blijft en niet al teveel bagage meeneemt (geen voortassen als uitgangspunt nemen) en je zet er de meest brede banden onder die het frame aan kan, dan heb je een mooie snelle comfortabele fiets. Voor een Rohloff vind ik een snelspanner ook wel een goede oplossing, geen gedoe met het op maat brengen van je excentrische bracket of achterpad als de ketting begint te slijten.

De 26" versie van Poison ziet er mijns inziens dan weer wat shabby uit...., maar vraag me niet waarom (wellicht lelijke lugs, chainglider, etc). Persoonlijk vind ik nu ook dat een 26"inch wiel met brede big apples (2,35") toch wel een mooi startpunt is om een frame omheen te ontwerpen. Maar voor 2000euries zou je het natuurlijk eens het voordeel van de twijfel kunnen geven.

De Gudereit ziet er esthetisch gezien weer het mooiste uit, maar alu frame en ook een chainglider.... die dingen schijnen nogal lawaai te geven en het bemoeilijkt het onderhoud.

Het prijsverschil met merken als Santos, Koga, Avaghon, Idworx, Velotraum, etc is wel opmerkelijk. Kennelijk worden er voor de puntjes op de i een beste meerprijs betaald. Deze merken zullen wellicht betere fietsen opleveren, maar ik denk dat maar weinigen echt kunnen zeggen hoeveel kilometers je minder zult kunnen rijden met de door jou genoemde merken (simpelweg teveel variabelen). Als ik me beperkt voelde in het budget zou ik denk ik eerder voor een VSF T400 kiezen.... en de versie zonder rohloff ook weer eens een stuk goedkoper.... Bij goed onderhoud zul je niet zoveel verschil in kwaliteit merken. Ik denk dat een Rohloff vooral geschikt is als je door modder, sneeuw en regen fietst en lui bent in onderhoud, verder is de kettinglijn rechter en kan ketting en kettingbladen wat slijtvaster uitgevoerd worden (dus duurzamer in je aandrijflijn), maar goed daar betaal je wel voor.... Als je er zonder kunt, dan bespaar je mooi wat geld.

Met de t400xt (1199) bespaar je toch weer 800euro, daar kun je dan weer mooi goede fietskleding en andere dure grappen voor kopen (fietsschoenen, tent, slaapzak, mat, brander, tassenset, gps, zzing, etc).
AB

Doorgaans neem ik niet meer als 15 kg. bagage mee in de achtertassen. Hoewel ik daar geen ervaringen mee heb gebruik ik geen voortassen. Ik heb de indruk dat hoe meer tassen des te meer spullen je mee sleept. Waar baseer je op dat het bij de Poison ook niet aan te raden is ?
Ik heb de VSF T400 ook wel overwogen maar twijfel over de maat 26 " . Ben zelf 1.90 m en gebruik de fiets ook voor woon-werkverkeer.

Kurt

Dank voor het delen van je ervaringen. Ben blij dat je er tevreden over bent. Dat men veronderstelt dat het een Lidl fiets is boeit me eigenlijk niet zo. Dat was met onze huidige Flanders fietsen ook al zo. Is ook wel weer een voordeel dat ze niet zo aantrekkelijk zijn voor dievengilde. Onze eerdere Gazelles (minder goed) waren al snel gejat.

Dank aan allen voor de reacties tot nu toe. Ik zal er mijn voordeel mee doen.
javer schreef:AB
Doorgaans neem ik niet meer als 15 kg. bagage mee in de achtertassen. Hoewel ik daar geen ervaringen mee heb gebruik ik geen voortassen. Ik heb de indruk dat hoe meer tassen des te meer spullen je mee sleept. Waar baseer je op dat het bij de Poison ook niet aan te raden is ?
Ik heb de VSF T400 ook wel overwogen maar twijfel over de maat 26 " . Ben zelf 1.90 m en gebruik de fiets ook voor woon-werkverkeer.
Perfect, 15kg past wel in je achtertassenset. Ik bedoel in zijn algemeenheid dat het een goed startpunt is om zonder voortassenset te beginnen. Wat je niet kunt plaatsen, kun je ook niet meenemen. Scheelt altijd volume en gewicht. Uiteraard kunnen er omstandigheden zijn waarop het wel verstandig is om voortassen mee te nemen, maar dat kun je zelf wel invullen.

Ik zou zeker niet twijfelen tav 26". Ik ben zelf ook 1.90 (95kg) en met big apples of kojaks fietst een 26" perfectomundo als woonwerkfiets. Gratis snelheid bestaat niet, dus je benen moeten het doen op zowel een 26" of een 28". Voordeel van 26" is gewoon sterkere wielen en bredere banden (dus meer comfie).
Mooiste 26" fiets (zeker voor 15kg) vind ik de supersnelle velotraum speedster. Vanaf 1900euro en een stuk sneller en lichter dan een rohloff fiets.