door
Mattt » zo 01 mei, 2011 17:17
Nee, maar als je fietst verander je vaak van richting en dan blokkeer je al snel de zon lijkt me; daarnaast zal zo'n lader wel minder gaan laden op het moment dat het niet goed gericht is en volgens mij is de hoeveelheid stroom die het levert al niet zo geweldig. Een acculader levert al bij 15km/h (bij son naafdynamo's wellicht al bij minder) voldoende stroom om alles op te laden, nu weet ik niet hoe snel iedereen fietst; maar ik fiets alleen onder de 15km/h bij klimmen.
De zonnepanelen op die huizen worden wel gericht volgens mij; ze worden onder een bepaalde hoek (richting weet ik niet zeker) gehouden zodat ze zoveel mogelijk zon vangen; maar het grote verschil is met name een vaste hoek en richting. Op een fiets is dit niet mogelijk (als je gaat klimmen/dalen verander je de hoek, als je van richting veranderd verander je de richting).
Een nadeel is de geringe extra weerstand die een naafdynamo levert; maar dat is echt verwaarloosbaar weinig als je het praktisch na gaat rekenen, ook al beweren sommigen van niet (alsof je al je energie op een dag spendeert met fietsen). De aanschaf valt ook mee; tenzij je nog geen naafdynamo hebt. Ik hecht waarde aan degelijkheid en met deze oplossing kun je er ten minste vanuit gaan dat het onder alle omstandigheden werkt (uiteraard kan het kapot, maar dat kan een zonnecel ook). Een ander nadeel is misschien gewicht; maar ik vind het niet zo zinnig om daar in door te slaan; als ik lichtgewicht wil fietsen pak ik wel een racefiets ofzo.