Ik heb uitgebreide ervaring met spiegels. Ik heb een stuk of 5 verschillende geprobeerd op mijn racestuur. Er zijn verschillende tegenstrijdige eisen aan spiegels.
Mijn ervaringen maar even puntsgewijs:
1) Bolle spiegels geven een ruim blikveld (wat bijzonder prettig is) maar werken (sterk) verkleinend. Auto's zijn dan sneller bij je dan je denkt wat de veiligheid weer niet ten goede komt.
2) Spiegels moeten stabiel zijn omdat trillende spiegels nutteloos zijn. Aan de andere kant steken ze ook erg uit en mogen niet afbreken als je fiets omvalt. Kortom ze moeten ook (enigszins) flexibel zijn om eventuele klappen op te vangen.
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Een aantal kniekoppelingen of draaipunten maken de spiegel al veel minder kwetsbaar.
3) De beste plaats voor spiegels is iets boven je stuur, zodat je je blik eenvoudig kunt laten varieren van de weg voor je naar de weg achter je via de spiegels. Spiegels aan de uiteinden van een racestuur zijn daarom erg onpractisch. Ze zitten veel te laag en je moet bijna onder je armen door kijken.
4) Spiegels steken behoorlijk uit en moeten eigenlijk ook inklapbaar of omklapbaar zijn om het stuur smaller te maken, b.v. om in een trein in te stappen of om tussen smalle hekjes door te gaan.
5) Ik heb standaard twee spiegels. De spiegel aan de kant van de wegberm kun je toch vaak goed gebruiken door hem zo af te stellen dat je heel 'ver' achter je kijkt. De buitenspiegel stel ik dan af op wat dichterbij.
Ik heb na 5 jaar experimenteren eindelijk DE oplossing voor een racestuur gevonden. Ik gebruik deze spiegel met bolle lenzen van 80 mm diameter die ik met een boutje op de remgrepen heb vastgezet:
http://www.rose.nl/artikel/xtreme-stuur ... /aid:26944 Als ik tijd heb zal ik nog even een fotootje posten.
Peter