Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bar ends bevestigen - Forum Wereldfietser

Bar ends bevestigen

Hallo,

Ik ben nieuw hier en sinds een tijdje gek op mountainbiken, nu heb ik bar-ends gekocht, ik weet alleen niet hoe ik ze moet bevestigen. Op internet kan ik daar ook niet echt antwoord op vinden. Ik heb nu handvatten met aan het einden een stukje dat het gat van je stuur afsluit dat er uitziet alsof ik dat er af moet knippen, maar dan is er nog geen ruimte over om de barend te bevestigen. Moet ik dan de ophoging van het handvat aan de binnenkant van mijn stuur er af snijden, of kan ik beter gewoon een heel stuk van de buitenkant halen, dat lijkt me er wel maf uit zien, maar ja. Of moet je gewoon nieuwe handvatten kopen? Ik hoop dat iemand me hier snel antwoord op kan geven, want ik kan niet wachten om ze uit te proberen!
Beste,

Normaal gezien trek je eerst de dopjes uit het einde van je stuur. Vervolgens is het de vraag of jouw barends IN dan wel ROND het stuur geschoven moeten worden. In het laatste geval moet je ervoor zorgen dat je de hanvatten voldoende naar binnen schuift, danwel er een stukje vanaf snijdt. Vervolgens stevig aandraien en in de gewenste stand zetten en klaar is kees.

Juist, je moet dus bij jouw handvatten wel degelijk een stuk afsnijden, ofwel gewoon een gat er in maken ter dikte van je stuur, en dan de zaak opschuiwen. Dan houd je de vorm van je handvatten intact. Nieuwe kopen hoeft dus niet. Zorg wel dat je de uiteindes van je stuur afdekt met een dopje (als dat niet verwerkt zit in je barends), want met onafgewerkte stuuruiteinden rijden kan gevaarlijk zijn, en je stuur kan vol water en andere zooi lopen...

Zit er geen handleiding bij die barends van je?

Groetjes,

Astrid

Dankjewel, nee zit inderdaad geen handleiding bij, waar het vooral om ging was of ik dan een stukje van de binnenkant van mijn handvat moet halen of gewoon van de buitenkant, aangezien de binnenrand er ongeveer hetzelfde uitziet als de buitenrand, het lijkt wel een beetje bedoelt om hat daar af te snijden ofzo.

Snij niks weg maar gebruik een hamer en klop tegen zijkant van de rubber van je handvat (datgene dat het stuuruiteinde bedekt) je zal zien dat je een perfect rondje (vorm van de stuurholte) eruit kan nemen.
Draai je rem en schakelaar los.
Schuif je rem en schakelaar naar het midden.
Schuif je handvaten op naar het midden (kan moeilijk zijn omdat ze vast zitten) zodat er plaats vrijkomt voor de bar ends.
Zet de bar ends vast gelijk met de rand van het stuur.
Zet een bescherm dopje op het stuureinde.
Zet je rem en schakelaar in de juiste positie en draai ze vast (niet te vast want de schroeven zijn gevoelig)

Bij een gebogen stuur moet je eventueel wel een stukje wegsnijden als je de rem en schakelaar niet ver genoeg naar het midden van het stuur kan schuiven

Wouw, dankje, dat werkt prima!