Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 28" - 700cc velg oersterke velg gezocht - Forum Wereldfietser

28" - 700cc velg oersterke velg gezocht

hallo,

ik heb een paar "dagelijkse fietsen". Dat zijn gewoon degelijke tweedehands fietsen die ik inorde heb gezet; eentje ervan is aan vervanging toe, tenminste wat het achterwiel betreft. ik ga er een nieuwe velg opspaken. en uiteraard nieuwe spaken.

het gewicht van de velg doet er niet toe, en de breedte en de hoogte ook niet, ik heb plaats genoeg in het frame; maar wel de sterkte. ik zoek dus een beresterke velg en spaken, maar niet tegen een te hoge prijs.

wat denken jullie ? ik al eens naar tandemvelgen gekeken, maar die zijn niet echt goedkoop : 65 euro per velg. Ik zou het graag rond de 30 houden.

dankjewel
wat dacht je van een sputnik velg of de exal sp19 . 35 euro en geld als degelijk.
deze velgen zou ik aanraden; dubbel gebust en met slijtage indicator; vergelijkbaar met exal sp19 (of zelfde product ander logo...?)
dankjewel, dat zijn twee velgen die ik ook in gedachten had.
die exal sp19 zit op mijn snel, en het mag toch nog net iets zwaarder, ik dacht aan de exal ex19, ik denk dat dat hun sterkste velg is. maar nergens een prijs te vinden van die dingen.
die etreme velg had ik ook in gedachten.

kan eigenlijk een 29" wiel niet ? dat zijn toch ook 700cc velgen, of sla ik de bal mis
dankejwel
of een wiel 28 of 29 inch is hangt volgens mij van de dikte van de banden af :P Wat is de reden dat de velgen sterker moeten zijn trouwens?
ik kan redelijk dikke banden steken, ik denk zeker 50mm

de reden van een oersterke velg is dat ik
1)veel jaren mee die fiets wil rijden en niet altijd de wielen moet richten
2)ik redelijk zwaar ben, (100kg) en veel kracht zet.
3)ik vooral stadverkeer doe, dus veel putten, tramsporen, verzakkingen...)

weet iemand iets af van die ex19 ? ik zag dat koga die op zijn tandems steekt.
Koga stak 2-3 jaar geleden zelfs enkel Exal 21 op hun Signature. Nu heb je keuze tussen 19 en 21mm. Destijds vond ik het vervelend dat ik enkel 21mm kon kiezen (dat beperkt je bandbreedte tot minimum 35mm of meer), misschien bieden ze daarom nu ook 19mm aan. In elk geval, als je een oersterke velg zoekt, zou ik eerder de Exal 21mm kiezen. Met mijn 35mm banden (Marathon Racer) ben ik overigens meer dan snel genoeg voor woon/werk en stadsverkeer.
hallo,

over welke 21mm velg van exal heb je het exact ?
dankejwel
Da's een goeie vraag... ik heb even op de site van Exal gekeken, ik zie dat zij blijkbaar maar 1 type 21mm velg hebben... Het zou ook kunnen dat Koga met Exal een contract heeft om 21mm spaken te maken met speciaal voor Koga bedoelde specs, bijvoorbeeld 40 of 48 spaaks, maar dat weet ik niet.

Heb ook even gekeken op de huidige modellen tandems Koga, die blijken toch ook 21mm velgen te hebben, niet 19mm (behalve, als ik het goed begrepen heb, het achterwiel in Rohloffnaafuitvoering, dat lijkt 19mm te zijn).
Sputnik velg (heeft ni die vervelende slijtage groef) 36 RVS spaken, 3 of 4 keer gekruist, op de goei spanning, komt niks aan.
Rec schreef:Sputnik velg (heeft ni die vervelende slijtage groef)
Wat is er eigenlijk vervelend aan zo'n groef?
Leon
@leon: slijtagegroef vormt een niet noodzakelijk zwak punt en biedt weinig voordelen. Er zijn andere methodes om slijtage vast te stellen.
Leon schreef:
Rec schreef:Sputnik velg (heeft ni die vervelende slijtage groef)
Wat is er eigenlijk vervelend aan zo'n groef?
Leon
Regel er maar eens deftig V-brakes op af. Blijven steeds in die groef hangen als er al wa sleet op de blokken zit. Tja, wie heeft die rot v-brakes ook uitgevonden :evil: