Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bar ends bevestigen - Forum Wereldfietser

Bar ends bevestigen

Hallo,

Ik ben nieuw hier en sinds een tijdje gek op mountainbiken, nu heb ik bar-ends gekocht, ik weet alleen niet hoe ik ze moet bevestigen. Op internet kan ik daar ook niet echt antwoord op vinden. Ik heb nu handvatten met aan het einden een stukje dat het gat van je stuur afsluit dat er uitziet alsof ik dat er af moet knippen, maar dan is er nog geen ruimte over om de barend te bevestigen. Moet ik dan de ophoging van het handvat aan de binnenkant van mijn stuur er af snijden, of kan ik beter gewoon een heel stuk van de buitenkant halen, dat lijkt me er wel maf uit zien, maar ja. Of moet je gewoon nieuwe handvatten kopen? Ik hoop dat iemand me hier snel antwoord op kan geven, want ik kan niet wachten om ze uit te proberen!

Edit: Sorry verkeerde plek op het forum vrees ik, wil iemand dit bericht verwijderen, dan post ik hem wel bij fietstechiek, bedankt.

zoek eens op http://forum.mountainbike.nl

wat ik er van had begrepen is:
remgrepen en shifters losmaken en een stukje opschuiven, dan de handvaten opschuiven en de bar ends monteren. Eventueel kun je nog van die dopjes in de zijkant van je stuur bevestigen, omdat daar nu geen handvat meer overheen zit.

Een aantal maanden geleden heb ik ook bar-ends op mijn stuur gezet. Ik heb toen met een stanley-mes het uiteinde van de handvaten eraf gesneden. Vaak zit er al een inkeping in het handvat wat aangeeft waar je moet snijden. Als dit eraf is, kan je het handvat iets meer het stuur opschuiven. Eventueel moet je de remmen oif shifters ook iets meer naar het midden zetten. Zo ontstaat er ruimte aan het eind van je stuur en kan je de bar-ends plaatsen. Dopje erop om af te dichten en klaar!

Eerst de remgrepen en shifters een stukje opschuiven naar het midden van het stuur.
Dan voorzichtig met een hamer op de buitenkant van het handvat tikken. Na een tijdje komt het stuur door het handvat heen geprikt, en kun je het handvat verder op het stuur schuiven. Met deze methode hou je tenminste een net handvat over dat netjes aansluit.
Daarna de barend op het stuur vastdraaien en de handvatten, remgrepen en shifters zo ver mogelijk weer terugschuiven naar het einde van het stuur.

Groeten,

Marco

PS als het handvat niet wil schuiven, een breinaald langs het handvat steken en dan met een knijpflesje/spuitje wat spiritus of een water/zeep oplossing er tussen spuiten.