door
EnriceV » vr 22 apr, 2011 10:17
Wij hebben na enkele testritten de Dahon Curve 3v gekocht. Deze is goedkoper dan de bromptons (ongeveer de helft). En voelt stijver aan (vonden wij). De wielen zijn echter kleiner en hij vouwt iets minder compact. Met zijn 12 kg ongeveer in dezelfde klasse als de bromptons. Prijs/kwaliteit zijn we zeker tevreden van onze aankoop.
Nu mijn vriendin vaker de vouwfiets gebruikt, overwegen we toch een brompton omdat deze compacter vouwt: de dahon past niet in alle belgische treinen tussen de zetels, de bromptons wel. We zouden dan wel voor een zo licht mogelijke uitvoering gaan.
Een korte review van de Dahon Curve 3v:
Frame:
Het frame is van aluminum en voelt in alle omstandigheden vertrouwingswekkend aan. De lak is op verschillende plaatsen al behoorlijk beschadigd, maar dat vormt geen probleem.
Het klemmechanisme werkt goed en geeft het gevoel dat er niets kan mis gaan. Zadel en stuur snelkoppelingen moet je af en toe wat aanspannen maar dat lijkt me normaal.
De bagagedrager hebben we verwijderd om het volume kleiner te maken. Tassen aan de bagagedrager hangen wel tegen het schakelmechanisme van de achternaaf waardoor deze ontregelt geraakt. Enkel de andere zijde is dus te gebruiken.
Wielen:
16 inch wielen, vooraan radiaal gespaakt achteraan kruis2. De achternaaf is een sram3, voornaaf heeft geen duidelijk merk. De aluminum velgen zijn niet erg mooi afgewerkt: bij het hard remmen is de aansluiting van de sluitplaats van de velgen duidelijk te voelen.
De Schwalbe Big Apples zorgen voor goede demping (kasseien zijn echt geen probleem) en doen het ook goed in de regen of in los zand. In de sneeuw houden de kleine wieltjes het snel voor bekeken. Tot hiertoe hebben we geen spijkerbanden kunnen vinden in deze maat.
Remmen:
V-brakes, merkloos. Doen wat ze moet doen, de hendels voelen wel nogal goedkoop aan. Ik zal ze binnenkort vervangen door een setje Deore remhendels dat hier nog ligt stof te vergaren. Als je hard remt blokkeert het achterwiel en sta je erg snel stil, wat wel een veilig gevoel geeft.
Versnellingen:
Werkt goed, freewheel heeft wel wat wrijving. De sprong tussen 2 en 3 is nogal groot.
Verdere uitrusting:
Het zadel is niet super, maar volstaat voor ritten van <10 km. Handvatten zijn redelijk comfortabel. Voor verlichting monteerden we Reelight lampjes.
Topsnelheid:
Bij goede wind kan je makkelijk wat snelheid maken. Tot 26-28 km/u is realistisch, vanaf 30 km/u maak je relatief veel omwentelingen per minuut, bij 35 km/u ben ik gestopt omdat de limieten van het frame in combinatie met de lange stuur en zadelpen duidelijk beginnen te worden.