Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gps, oplaadbare batterijen en accupakket - Forum Wereldfietser

gps, oplaadbare batterijen en accupakket

Sinds kort ook in bezit van een gps, de 62s.... nu moeten daar batterijen in. Welke zijn de beste? Liefst oplaadbaar, bv. sanyo 2700 nimh? of zijn er betere?

Verder zou het leuk zijn om onderweg enig stroom te behouden. Dat zou kunnen door:

1) opladen aan het netstroom met batterijlader (in motel).
2) opladen met batterijlader gekoppeld aan bv. zzing, pedalpower, b+m e-work+puffer accu (nadeel kosten+volume.... en je kunt je batterijen van de dslr camera er niet mee opladen)
3) of gewoon heel veel batterijen in je ortliebtas gooien (stuk of 12 oplaadbare batterijen voor 30 dagen?, + 2 motelovernachtingen in 30 dagen om ze weer op te laden?) Een gps hoeft namelijk niet altijd aan lijkt me (alleen bij lastige kruisingen checken toch?)

Een batterijlader+zzing neemt meer plek in dan een losse lader + wat reservebatterijen lijkt me?

enfin, hoe doen jullie dat? en onder welke omstandigheden heeft een accupaket (zzing, pedalpower, b+m) echt zin?
Persoonlijk zou ik voor een Zzing gaan; omdat je dan met twee reserve batterijen en een usb batterij-oplader klaar bent en het ook kunt gebruiken voor opladen van bijvoorbeeld je telefoon (zelf gebruik ik een Motorola Defy als telefoon én gps-navigatie in één). Daarnaast heb je op deze manier een mobiele stroombron (ook wanneer je niet fietst).

Met losse batterijen kun je je dslr camera niet opladen toch? en met een Zzing is dat in principe nog wel mogelijk via een universele Lithium-oplader (of levert dit niet voldoende stroom?). Op deze manier ben je helemaal niet gebonden aan een externe stroomvoorziening.
Voor 4 weken nemen wij 6 AA mee voor de GPS en 4 AA voor de fotocamera. En een oplader 220V. Dan kom je qua gewicht al redelijk in de buurt van een Zzing. Alhoewel: 4 AA per toestel lijkt me toch het minimum.
De batterijen laden we onderweg op de camping. Dat lukt probleemloos (bijvoorbeeld bij de receptie) op 60% van de campings. Bij de overige campings vraagt dat om enige creativiteit (bijv. bij een caravan).
Batterijlader+zzing of E-Works of... wordt dus nuttig als opladen op deze manier niet lukt. Dus bijv. als je lang buiten de bewoonde wereld bent.

Keuze batterij: belangrijk dat dit AA-batterijen met geringe zelfontlading zijn (Ansmann, Sanyo Eneloop).
Kijk ook, bijvoorbeeld, hier:
Welke batterijen houden het het langste uit?
Wélk merk oplaadbare batterijen het beste gebruiken?

Niet oplaadbare batterijen zijn gewoon geen optie. Behalve in geval van nood: je kunt ze onderweg bijna altijd kopen als de rest leeg is.
Kwaliteit oplader is óók belangrijk.

Onze GPS staat altijd aan (zolang we fietsen). Hij registreert namelijk ook onze tracks (afgelegde weg) en dat vind ik – achteraf – heel erg belangrijk/leuk. Tracks worden ook gebruikt om foto’s te GeoTaggen (locatie aan foto toevoegen).
Bovendien gebruiken we de GPS niet alleen om niet te verdwalen, maar zeker ook om continue de alternatieven in de gaten te houden. (Al geldt dit ws. meer voor een tandem met een full-time navigator achterop).
Als je de GPS pas aanzet bij een 'lastige kruising' dan creëer je daarmee een derde groep die kruisingen blokkeren: fiets midden op de weg en vervolgens kaart lezen, of knooppunten zoeken, of... wachten tot je GPS is opgestart en een fix heeft; :lol:
Waarna jij je eerst weer moet gaan orienteren waar je nu bent en waar je heen onderweg bent. M.i. kun je beter min of meer continue in de gaten houden waar je nu bent en wanneer er weer iets gaat gaat veranderen.
Opladen aan netstroom is het makkelijkst, lijkt me. Als je gaat kamperen, neem dan een driepolige blauwe eurostekker mee waaraan je een snoertje met contrastekker gemaakt hebt. Je kunt dan aan elke stroompaal op de camping opladen (In Zwitserland en Spanje moet je soms een "gewone" stekker gebruiken). Bezwaar is dat de camping je daar vaak fors voor laat betalen, tot wel € 4 per nacht. Maar als je dat te veel vindt, komt er ook zonder dat je betaald hebt wel een uurtje stroom uit voor je gps en telefoon, vermoed ik... :wink:

Ik zie trouwens ook wel eens een telefoon of gps aan een stopcontact in het toiletgebouw van de camping liggen om op te laden, maar dan stel je wel heel veel vertrouwen in de eerlijkheid van je medekampeerders.
Dit artikel vergelijkt een reeks "stopcontacten onderweg", via je fietsdynamo dus. Wellicht helpt dat je keuze wat.

Ik vind de Kemo M172 zeer interessant, zeer goedkoop (26 euro) en compact. Heeft een USB aansluiting en schakelaar om alle stroom naar de verlichting of gedeeld naar de verlichting en de oplader te sturen. AA oplader eraan of rechtstreeks via USB en je bent vertrokken :)
peter de rijk schreef:Ik zie trouwens ook wel eens een telefoon of gps aan een stopcontact in het toiletgebouw van de camping liggen om op te laden, maar dan stel je wel heel veel vertrouwen in de eerlijkheid van je medekampeerders.
Dit kun je oplossen door de accu er uit te halen en op te laden met dit ding + de USB-lader van je telefoon:
http://www.dealextreme.com/p/usb-powere ... b-5v-15264
Het apparaat hou je dan gewoon in je zak. De kans dat iemand je kale accu steelt is niet zo groot hoop ik dan maar. Het werkt natuurlijk alleen als al je apparaten op een li-ion-accu draaien.

Overigens, als je een naafdynamo nodig hebt om je GPS aan de praat te houden, vraag ik me af hoeveel voordeel het nog biedt boven navigeren met een papieren kaart. Maar dat is wellicht een andere discussie.

Grtjs, Waltertje
waltertje schreef:Overigens, als je een naafdynamo nodig hebt om je GPS aan de praat te houden, vraag ik me af hoeveel voordeel het nog biedt boven navigeren met een papieren kaart.
Ik zie daar niet direct een voordeel door wegvallen..?
Lijkt me ook niet; want je haalt er juist een nadeel mee weg (dat een navigatiesysteem uitvalt als stroom op is).

Het is een kwestie van smaak; op kaarten heb je denk ik een beter overzicht; maar als je je route al gepland hebt; navigeert het echt stukken makkelijker met een navigatiesysteem (tenzij je een digibeet bent). Daarnaast biedt het meer informatie en meer detail.
Lasse schreef:
waltertje schreef:Overigens, als je een naafdynamo nodig hebt om je GPS aan de praat te houden, vraag ik me af hoeveel voordeel het nog biedt boven navigeren met een papieren kaart.
Ik zie daar niet direct een voordeel door wegvallen..?
Met een efficiënte naafdynamo en een zuinige GPS ben je nog steeds 5 à 10% van je energie kwijt aan dat ding. Dat kost je dus zomaar een half uur per dag. Dat vind ik wel een belangrijke overweging.

Grtjs, Waltertje
waltertje schreef:
Lasse schreef:
waltertje schreef:Overigens, als je een naafdynamo nodig hebt om je GPS aan de praat te houden, vraag ik me af hoeveel voordeel het nog biedt boven navigeren met een papieren kaart.
Ik zie daar niet direct een voordeel door wegvallen..?
Met een efficiënte naafdynamo en een zuinige GPS ben je nog steeds 5 à 10% van je energie kwijt aan dat ding. Dat kost je dus zomaar een half uur per dag. Dat vind ik wel een belangrijke overweging.

Grtjs, Waltertje
Hoe verhoudt die 3-4% extra naafwrijving zich ten opzichte van rolweerstand? Denk je echt dat je dat een half uur per dag kost?!?!
Matthie9000 schreef:
waltertje schreef:Met een efficiënte naafdynamo en een zuinige GPS ben je nog steeds 5 à 10% van je energie kwijt aan dat ding. Dat kost je dus zomaar een half uur per dag. Dat vind ik wel een belangrijke overweging.
Hoe verhoudt die 3-4% extra naafwrijving zich ten opzichte van rolweerstand?
Maakt niet uit of de rest op gaat aan luchtweerstand, rolweerstand of hellingen. Een mens kan x kJ energie per dag trappen, als je daarvan 3% kwijtraakt aan extra wrijving en 4% aan electriciteit voor je GPS, ben je 7% van je tijd aan het trappen voor de navigatie in plaats voor de aandrijving. Het lijkt me toch dat je daar over na moet denken voordat je zo'n apparaatje aanschaft en een naafdynamo in je wiel laat spaken.

Groetjes,

walter
Je verliest natuurlijk ook energie en tijd aan starten/stoppen om je kaart te verwisselen bv.
Maar zijn hier aan het afdwalen eh...
waltertje schreef:
Matthie9000 schreef:
waltertje schreef:Met een efficiënte naafdynamo en een zuinige GPS ben je nog steeds 5 à 10% van je energie kwijt aan dat ding. Dat kost je dus zomaar een half uur per dag. Dat vind ik wel een belangrijke overweging.
Hoe verhoudt die 3-4% extra naafwrijving zich ten opzichte van rolweerstand?
Maakt niet uit of de rest op gaat aan luchtweerstand, rolweerstand of hellingen. Een mens kan x kJ energie per dag trappen, als je daarvan 3% kwijtraakt aan extra wrijving en 4% aan electriciteit voor je GPS, ben je 7% van je tijd aan het trappen voor de navigatie in plaats voor de aandrijving. Het lijkt me toch dat je daar over na moet denken voordat je zo'n apparaatje aanschaft en een naafdynamo in je wiel laat spaken.

Groetjes,

walter
Ik kom bij narekenen toch echt maar op maximaal 1-2% extra weerstand; hoe harder je gaat hoe meer je het effect waarschijnlijk kunt verwaarlozen omdat rolweerstand en luchtweerstand dan evenredig meer toenemen. Daarnaast hoeft een naafdynamo niet altijd aan te staan; dus kun je de weerstand nog eens (grofweg) door twee delen.

Laten we dan toch pessimistisch uitgaan van 2% extra weerstand; als 2% gelijk staat aan een half uur tijdsverlies die je noemt, dan houdt dat in dat je 25 uur per dag moet fietsen om dit tijdsverlies te veroorzaken...
Uitgaande van 8 uur per dag fietsen is dat dus ongeveer 10 minuten...

In Scandinavie nutteloze minuten, als je Milaan moet doorkruizen heb je dat snel terugverdiend...

Gr
Eric
Hm, ik geloof dat ik het wat onhandig geformuleerd heb. Sorry daarvoor. Ik probeer het opnieuw.

Ik lees hier dat een naafdynamo maar 1 à 2 % van je vermogen kost. Helaas kan ik een stuk minder hard fietsen. Uit de folders haal ik dat een uitgeschakelde naaf 1 à 2 W vraagt tov een gewone naaf. Ten opzichte van een lichtlopende naaf is dat dus echt wel 2 W. Van mijn electrozelfbouwvriendjes hoor ik dat je met alle vijven en zessen in de praktijk toch al gauw 3 à 4 W uit zo'n ding trekt. Dan is 5 W dus niet zo'n heel vreemde schatting.

Ik ga er van uit dat ik ongeveer 100 W gemiddeld trap op een vakantie van meerdere weken. Dan zou het dus 5% van mijn inspanning zijn. Daarbij weegt zo'n ding 200 à 300 gram meer.

Al met al vind ik het monteren van een naafdynamo nogal een ingreep. Daar moet je goed over nadenken voordat je ertoe over gaat. Ik zou het zeker niet als standaardoplossing willen beschouwen, maar eerst naar de alternatieven kijken: opladen met stopcontact, opladen met zonnepaneel, reserveaccu. En zelfs de papieren kaart kan dan weer in beeld komen.

Beter zo?

Grtjs, Walter
Over de batterijen:
Sanyo 2700 of Sanyo XX 2500 zijn momenteel volgens mij de beste keuze.
De XX'en zijn low self-discharge maar uit mijn eigen test blijkt dat na 2 maanden in de kast de 2700 nog steeds meer lading heeft dan de XX.
Andere goede keuzes zijn GP Recyko, Memorex Ready, Sanyo Eneloop en eigenlijk ALLE batterijen van het low self-discharge type.
Hoge capaciteitscellen zijn vaker rotzooi, bvb GP 2500 of 2700. Ik heb veel batterijen getest met een ontlader zodat ik een idee heb wat de reële capaciteit van de cellen is. Varta 2700 en Duracell 2650 batterijen zijn ook degelijk.
Indien je de batterijen binnen 2 maanden na opladen gebruikt, raad ik je Sanyo 2700 aan. Indien je je batterijen nog langer wil bewaren, tot 1 jaar dan zou ik voor de Sanyo XX gaan en indien je nog langer zeker wil zijn, dan ga je best voor de Sanyo Eneloop v2.
Na een jaar zouden de XX nog 75% of ruwweg 1875mAh aan lading overhouden, na 2 maanden (zelf getest) is het 2150mAh.
Net na opladen is het voor de XX rond de 2400mAh en voor de 2700's 2500mAh. Recyko/Eneloop en meeste LSD na opladen net geen 2000mAh en na een jaar nog 1800mAh. Er zijn nog andere LSD-cellen die 2400mAh zouden moeten halen, Ansmann, Imedion,... maar daar heb ik geen ervaring mee. nkon.nl is een goede plek om te bestellen.
Net als Peter, altijd blauwe eurostekker mer kort stukje snoer en contrastekker mee, dan kun je op ieder camping wel ergens wat stroom aftappen 8)
waltertje schreef:Hm, ik geloof dat ik het wat onhandig geformuleerd heb. Sorry daarvoor. Ik probeer het opnieuw.

Ik lees hier dat een naafdynamo maar 1 à 2 % van je vermogen kost. Helaas kan ik een stuk minder hard fietsen. Uit de folders haal ik dat een uitgeschakelde naaf 1 à 2 W vraagt tov een gewone naaf. Ten opzichte van een lichtlopende naaf is dat dus echt wel 2 W. Van mijn electrozelfbouwvriendjes hoor ik dat je met alle vijven en zessen in de praktijk toch al gauw 3 à 4 W uit zo'n ding trekt. Dan is 5 W dus niet zo'n heel vreemde schatting.

Ik ga er van uit dat ik ongeveer 100 W gemiddeld trap op een vakantie van meerdere weken. Dan zou het dus 5% van mijn inspanning zijn. Daarbij weegt zo'n ding 200 à 300 gram meer.

Al met al vind ik het monteren van een naafdynamo nogal een ingreep. Daar moet je goed over nadenken voordat je ertoe over gaat. Ik zou het zeker niet als standaardoplossing willen beschouwen, maar eerst naar de alternatieven kijken: opladen met stopcontact, opladen met zonnepaneel, reserveaccu. En zelfs de papieren kaart kan dan weer in beeld komen.

Beter zo?

Grtjs, Walter
Nee, niet beter :D kijk hier maar eens, het valt allemaal wel mee! Zelfs in het meest extreme geval (langzaam fietsen en continu gebruik maken van de naafdynamo; kost het je ongeveer 5km (op 160km) bij 8 uur fietsen (een kwartier dus). En dat is puur theoretisch benaderd; in de praktijk lijkt het me echt verwaarloosbaar :P. Er blijven natuurlijk volop andere redenen over om er niet voor te kiezen!
Even een reactie. GPS onderweg is toch wel ontzettend handig, vooral als je van te voren de tracks gemaakt hebt. Ik heb de hele NSCR gefietst zonder de daarvoor benodigde 3 kg aan kaarten en boekjes, maar met slechts een garmin gps, en een zelfbouw opladertje. Het opladertje is van http://forumslader.de. Er zitten 4 AA NIMH batterijen in (ENELOOP, omdat die inderdaad héél lang lading en capaciteit behouden). In mijn fototoestel en GPS zitten ook 2 AA batterijen, dus die kan ik omwisselen en opladen in dit apparaatje. Er zit een USB uitgang op voor de GPS en een oortelefoon-plugje met 5.3 volt om de mobiele telefoon te laden. Een klein ledlampje voorop kan ik op de 5.3 volt inpluggen, dan heb ik licht op de fiets of in de tent (de lader maak ik gemakkelijk los). Lader en GPS zijn waterdicht. De batterijen blijven continu opgeladen. De naafdynamo van 2.4 watt levert genoeg stroom om de GPS (ongeveer 1-1.25 watt) continu te voeden.
Er zitten twee led lampjes in, een voor "hij doet het" en de tweede voor "batterijen zijn opgeladen".
De dynamo levert max. 500 mA, en ik merk met fietsen echt het verschil niet tussen lege en volle batterijen (dus pakweg verschil 1 of 3 watt), de windrichting is belangrijker :) ! Ik had deze tocht 1/2 kilogram boeken bij me, volgende keer is dat een ereader die ik ook via USB kan opladen, meer leesvoer met minder ruimte en gewicht.
groetjes ben.

Afbeelding
Matthie9000 schreef: Nee, niet beter :D kijk hier maar eens, het valt allemaal wel mee! Zelfs in het meest extreme geval (langzaam fietsen en continu gebruik maken van de naafdynamo; kost het je ongeveer 5km (op 150km) bij 8 uur fietsen (een kwartier dus). En dat is puur theoretisch benaderd; in de praktijk lijkt het me echt verwaarloosbaar :P. Er blijven natuurlijk volop andere redenen over om er niet voor te kiezen!
Uit jouw berekeningen volgt bij lagere snelheid toch een verlies van 1 km/h op 20 km/h. Dus toch die 5 %. 1 km/h lijkt heel weinig, maar als je een maand gaat fietsen gaat dat in de dagen lopen!

Ik denk trouwens dat het voor een vakantiefietser niet nodig is om naar snelheid en uren om te rekenen. Je hebt een bepaalde hoeveelheid energie die je kunt of wilt verstoken, en als die op is stap je van je fiets. Dus 5% verlies is een dag op drie weken, anderhalve dag op een maand. Heb je dat er voor over of hang je toch liever je apparaten even aan de lader tijdens de koffiepauze?

Energieverlies is zelden verwaarloosbaar bij een fiets.

Grtjs, walter