Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Keiharde remblokjes - Forum Wereldfietser

Keiharde remblokjes

Vorige week een tweedehands fiets (union trekking pro) gekocht en gisteren een eerste begin gemaakt met opknappen.

Wat ik als eerste in orde wil hebben zijn de remmen. Het zijn cantilever remmen. De blokjes zijn shimano M-series of M-line of zo (fiets staat drie verdiepingen lager en mijn geheugen is een zeef). Van al mijn vorige (stads) fietsen ben ik gewend dat de remblokjes van rubberachtig materiaal waren gemaakt. Deze zijn echter kei en keihard. Het lijkt eerder op het materiaal wat je bij schijfremblokken tegenkomt.

De achterrem geeft veel te weinig remkracht en dat moet beter. Gewone rubberblokjes kopen of is dat niet geschikt voor een cantilever rem? Levensduur interesseert me nu nog niet zoveel want ben aan het opknappen voor een tochtje van een week.

Verder zijn de blokjes assymmetrisch (een kant is langer dan de andere). Moeten de lange kanten naar voren wijzen of naar achteren? Nu wijst het achterwiel naar achter en het voorwiel naar voren. Lijkt mij dat er dan een keer iets verkeerd gemonteerd is toch?

Alvast bedankt!, Merlijn.
Blokjes kunnen uitdrogen of anderszins slecht worden. Koop Koolstop Salmon en je zult veel beter remmen. Die zijn er in diverse modellen, dus je moet even opletten wat je nodig hebt. En ze inderdaad niet achterstevoren monteren.
Wim
De lange kanten moeten naar achteren wijzen.
Leon