Additionally, paste this code immediately after the opening tag: echt goeie haringen? - Forum Wereldfietser

echt goeie haringen?

Over het algemeen ben ik niet zo vernielzuchtig maar haringen hou ik niet heel. Koop me suf aan die dingen en kies dus ook steeds goedkopere omdat ze toch allemaal krom gaan of breken.

Wie kent echt goeie, sterke haringen die niet een ton wegen?

Veel dank, bij voorbaat al.

Frank
frank bueters schreef: Wie kent echt goeie, sterke haringen die niet een ton wegen?
Glasfiber, licht en oersterk !!
Hoi Frank,

Je wil haringen die niet krom gaan en dat gebeurt bij jou nogal veel. Glasfiber (proest) en aluminium vaarwel zeggen. Er zit maar één ding voor je op: Kleine (stalen) rotspennen.
Afbeelding
Kies daarbij een tent met niet al te veel afspanpunten en je probleem is opgelost. Ik gebruik ze zelf al 20 jaar en àls ze al krom gaan is dat door excessief geweld met een klauwhamer in rotsgrond. En dan is het een kwestie van rechtslaan.
Ze zitten bij mijn tent, maar MSR Needles zijn licht en geschikt voor de harde grond.

Afbeelding

Voor zachte grond zou ik nog een paar grotere haringen meenemen.
In de winkel hebben wij slechts één soort haringen. Als je er een weet om te buigen met je blote handen, dan krijg je een setje cadeau :lol:
Eén (= 1) stalen rotspen.
In geval van nood boor je de gaten voor met die pen (met een rotsblok of een geleende echte hamer) en steek vervolgens de zo licht mogelijke pennen in de daarmee gecreëerde gaten.

En deze uit de 'oude doos'. Tatteljee plaatste vroeger een 'tip' in hun advertenties.
Twee daarvan kan ik me herinneren:

'Tante Betje': een zelfgemaakt koffiefilter voor één kopje koffie (ijzerdraadje + katoen). Ooit zelf gemaakt en nu (dankzij dit draadje) weer spijtgevoelens omdat ik die dingen kwijt ben en te lui om een nieuwe te maken.
Sorry! Anke heeft dit inmiddels gecensureerd: niet meer van deze tijd; :wink: Ze wist al dat ik was blijven steken ergens in de seventies, maar ik moet het niet overdrijven. Daarom gebruiken we nu toch die Nescafé zakjes?

En terug naar dit onderwerp:
Een driehoekig lapje dat je aan een tentoog kunt knopen. Kei erop en klaar.

Eehhh, zou best kunnen dat mijn eerste tip (1 rotspen) óók gejat is van Tatteljee; :oops: :?
Erik, de tijden dat ik ijzer met handen brak/boog zijn wel voorbij geloof ik, maar ik kom van de week eens langs in de winkel om te kijken wat je hebt. Blijft het setje een vakantie lang heel dan krijg je van mij een haring, lekkere afwisseling na al die negerzoenen.

Het idee om één stalen pen of draadnagel mee te nemen voor het-geval-dat staat me wel aan. 10 kleine stalen haringen is ruim 3 ons, dat is veel. Koffie drink ik goed of niet, geen geklooi met ijzerdraadjes.

De MSR haringen ken ik, zijn niet eens zo slecht maar wel heel erg klein en dun in zanderige grond. Twee sets haringen mee zou ik willen voorkomen.

Glasfiber haringen heb ik wel eens in handen gehad en terug gelegd omdat ik bang ben dat ze zullen splinteren of splijten wanneer ze in steenachtige bodem worden geslagen. Misschien onderschat ik de kunststoffenmaffia en moet ik er gewoon eens een proberen.

Dank voor jullie hulp zover. Als ik een spectaculair betere haring tref laat ik het weten.

Frank
De beste die ik ken zijn de rotspennen van Easton. Ik heb er laats voor het eerst in twaalf jaar eentje kapot gekregen. Helaas kon ik ze laatst niet krijgen toen ik er nog wat wilde hebben.
Wim
frank bueters schreef: Glasfiber haringen heb ik wel eens in handen gehad en terug gelegd omdat ik bang ben dat ze zullen splinteren of splijten wanneer ze in steenachtige bodem worden geslagen.
Ik heb ze in 1991 gekocht en er is er nooit eentje kapot gegaan. Wel ben ik er 'n paar kwijt geraakt omdat ze in steenachtige bodem niet meer los kwamen. Splinteren of splijten heb ik nooit meegemaakt! Bij normaal gebruik zijn ze onverwoestbaar en toch redelijk goedkoop :wink:
frank bueters schreef:Over het algemeen ben ik niet zo vernielzuchtig maar haringen hou ik niet heel.
Ik denk eigenlijk dat er nog iets anders aan de hand is.
De tip om één rotspen mee te nemen is op zich goed. Maar... ik heb die pen zelf niet (of nauwelijks) gebruikt. Volgens Anke hebben we hem zelfs niet meer bij ons. Wegbezuinigd...

Weer even terug naar de jaren 70. Toen een timmerman mij vertelde dat ik een zaag gebruikte als bijl en een hamer zodanig dat ik elke spijker krom zou kunnen slaan.
Hij heeft mij geleerd een hamer te gebruiken (en een zaag).
Als je een 'goede' haring gebruikt en je gebruikt je hamer (of een prettige steen, 300 gram is al voldoende) op de goede manier dan lukt het niet om die haring krom te slaan, laat staan die te breken.

Oefening:
Zet een haring recht op een blok beton en probeer hem er met een hamer in te slaan: gaat niet lukken, maar als je het goed doet blijft de haring recht!

Methode:
- Ga er van uit dat het even kan duren, dus geen irritatie.
- Sla recht met de hamer, recht op de haring.
- Gebruik geen extreme kracht. Sla rustig en niet 'verend'. Een rubberhamer is 100% zinloos: die veert alleen maar.
- Reken op tientallen klappen per haring en streef niet naar 5 keer rammen.
- Met de andere hand houd je de haring vast én voelt of die zakt.
- Als ie niet meer zakt: geef het op en verplaatst de haring en probeer opnieuw.

Ja ik heb diverse haringen krom gekregen, maar daar gebruik ik dan een andere methode voor: zet de haring een stukje in de grond en de rest duw/trap je er met je schoen in. Vooral spd is ideaal voor dit doel. Meestal gaat dat goed, soms niet en dan is ie krom. Hefboomwerking heet dat.

Keuze van de haring.
Ik kampeerde al in de bergen toen de haringen nog van boter-aluminium werden gemaakt. Nooit krom geslagen. Maar wel belangrijk: de haring moet zoveel mogelijk op een spijker lijken (zodat je er rechtstandig kracht op kunt uitoefenen). Een gesloten oog is ook goed, maar een open oog niet. Dan sla je het oog dicht.

Sommige mensen zijn trouwens in staat om een haring slechts een paar cm. de grond in te slaan. Voer voor psychologen: ik kan dat niet. Een dergelijke haring is behoorlijk gevaarlijk.
Maar soms kan het wel (in ieder geval voor mensen met een ander profiel dan het mijne en op plaatsen waar je niet de kans loopt over die haring te struikelen).
Enne, wat wil je nu eigenlijk zeggen ? 8)
Gelukkig staat mijn stompzinnige, zinloze en volstrekt onduidelijke reactie er dankzij jou nu twee keer.

Leer citeren en leer lezen.

:evil:
ankeric schreef:Gelukkig staat mijn stompzinnige, zinloze en volstrekt onduidelijke reactie er dankzij jou nu twee keer.
Mooi toch 8)

Volgens mij is de vraag erg eenvoudig; wat zijn goede haringen?
Ik ga eens een glasfiber haring "destructief testen". Zal nog moeilijk worden hier in het veen maar ik vind wel wat.

Het advies om de haringen in de grond te slaan met een hamer kende ik. Toch gaat er geen hamer mee, veel te zwaar. Dan maar overgedimensioneerde haringen of hameren met de fietsschoen met spd.

Overigens ben ik mijn professionele leven begonnen als timmerman. Heb de verhandeling over hoe te hameren met interesse gelezen :lol:

Frank
@Michael: je hebt gelijk wat de vraag betreft. Echter is de probleemstelling anders bij Frank. Eric reageert op de probleemstelling. Wat is daar mis mee? Misschien helpt dat Frank wel om het probleem op de lossen.
En het quoten van het direct bovenliggend bericht is, zeker voor iemand die zo doorgewinterd is op het forum, wel een beetje kinderachtig.

Ontopic:
Ik gebruik dezelfde haringen als Leo.
ankeric schreef:Als je een 'goede' haring gebruikt en je gebruikt je hamer (of een prettige steen, 300 gram is al voldoende) op de goede manier dan lukt het niet om die haring krom te slaan, laat staan die te breken.
Als je zacht genoeg slaat blijft de materiaalspanning onder de vloeigrens en zal de spijker niet vervormen.

Als de spijker al aan een kant in het hout geklemd zit heb je een lange hefboom en hoef je inderdaad niet zoveel zijdelingse kracht te gebruiken om de spijker krom te krijgen.

Als je een lange slanke spijker hebt zal die bij voldoende harde maar toch zuiver rechtstandige klap op het beton ook zijdelings uitknikken en vervormen. Net als wanneer je met een wijsvinger op het eind van een colarietje drukt
Wim schreef:De beste die ik ken zijn de rotspennen van Easton. Ik heb er laats voor het eerst in twaalf jaar eentje kapot gekregen. Helaas kon ik ze laatst niet krijgen toen ik er nog wat wilde hebben.
Wim
Als je ze heel graag wilt hebben: ik zag dat rei.com ze op voorraad heeft, in verschillende lengtes.

Frank
ankeric schreef:Eén (= 1) stalen rotspen.
In geval van nood boor je de gaten voor met die pen (met een rotsblok of een geleende echte hamer) en steek vervolgens de zo licht mogelijke pennen in de daarmee gecreëerde gaten.
Dat is de methode inderdaad. In plaats van een rotspen gebruik ik de laatste jaren een platte schroevendraaier waarvan ik met de haakse slijper 3/4 van het handvat heb afgeslepen. Als je een schroevendraaier van goede kwaliteit neemt, is het staal keihard. Daarom werkt dit nog net even beter en gaat het veel langer mee dan de stalen rotspennen die over het algemeen van pisbakkenstaal gemaakt zijn.

En daarmee heb ik dan genoeg aan de 2 gram wegende titanium "paperclips" van Terra Nova die bij mijn tent horen. Heb ook nog vier op 6 en 8 cm lengte afgezaagde aluminium hoekharingen (Hilleberg), voor als ik op zand kampeer.

Grtjs, Walter
Met de tips van het beheerst hameren ben ik het eens. Ik heb mijn oude tent ruim 300 keer opgezet met deze standaard haringen:
http://www.leonpoels.nl/fietsen/haring.jpg
Ze zijn standaard gehamerd met de steen die bij de boom ligt en tientallen keren teruggebogen, ze bogen vooral omdat ik er op was gaan staan.
Ik heb ze in het begin wel aangepast door het oog helemaal dicht te maken. Dat vergroot de weerstand tegen krommeppen flink.
Ik heb wel altijd ook een stuk of 3 aluminium rotspennen bij me, en heb die soms ook nodig.
Of de pennen van mijn nieuwe tent bevallen betwijfel ik. Ik kan ze nauwelijks met de hand aadrukken vanwege de scherpe randen: http://www.fjallraven.nl/images/ftp//47 ... 00-000.jpg
Leon
  • De Gigant, Westermarkt
  • Stubbe, Hoek Singel/Haarlemmerstraat
  • Nieuwenhuis, Bilderdijkstraat
  • Arie van Dok, Haarlemmerplein
Allemaal op fietsafstand van Eric's winkel, die je vast ook wel aan goede haringen kan helpen.

.tsooJ