frank bueters schreef:Over het algemeen ben ik niet zo vernielzuchtig maar haringen hou ik niet heel.
Ik denk eigenlijk dat er nog iets anders aan de hand is.
De tip om één rotspen mee te nemen is op zich goed. Maar... ik heb die pen zelf niet (of nauwelijks) gebruikt. Volgens Anke hebben we hem zelfs niet meer bij ons. Wegbezuinigd...
Weer even terug naar de jaren 70. Toen een timmerman mij vertelde dat ik een zaag gebruikte als bijl en een hamer zodanig dat ik elke spijker krom zou kunnen slaan.
Hij heeft mij geleerd een hamer te gebruiken (en een zaag).
Als je een 'goede' haring gebruikt en je gebruikt je hamer (of een prettige steen, 300 gram is al voldoende) op de goede manier dan lukt het niet om die haring krom te slaan, laat staan die te breken.
Oefening:
Zet een haring recht op een blok beton en probeer hem er met een hamer in te slaan: gaat niet lukken, maar als je het goed doet blijft de haring recht!
Methode:
- Ga er van uit dat het even kan duren, dus geen irritatie.
- Sla recht met de hamer, recht op de haring.
- Gebruik geen extreme kracht. Sla rustig en niet 'verend'. Een rubberhamer is 100% zinloos: die veert alleen maar.
- Reken op tientallen klappen per haring en streef niet naar 5 keer rammen.
- Met de andere hand houd je de haring vast én voelt of die zakt.
- Als ie niet meer zakt: geef het op en verplaatst de haring en probeer opnieuw.
Ja ik heb diverse haringen krom gekregen, maar daar gebruik ik dan een andere methode voor: zet de haring een stukje in de grond en de rest duw/trap je er met je schoen in. Vooral spd is ideaal voor dit doel. Meestal gaat dat goed, soms niet en dan is ie krom. Hefboomwerking heet dat.
Keuze van de haring.
Ik kampeerde al in de bergen toen de haringen nog van boter-aluminium werden gemaakt. Nooit krom geslagen. Maar wel belangrijk: de haring moet zoveel mogelijk op een spijker lijken (zodat je er rechtstandig kracht op kunt uitoefenen). Een gesloten oog is ook goed, maar een open oog niet. Dan sla je het oog dicht.
Sommige mensen zijn trouwens in staat om een haring slechts een paar cm. de grond in te slaan. Voer voor psychologen: ik kan dat niet. Een dergelijke haring is behoorlijk gevaarlijk.
Maar soms kan het wel (in ieder geval voor mensen met een ander profiel dan het mijne en op plaatsen waar je niet de kans loopt over die haring te struikelen).