Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Als jullie koken wat gaat er dan mee? Tips! - Forum Wereldfietser

Als jullie koken wat gaat er dan mee? Tips!

Ga voor het eerst kamperen en zelf koken en heb nog niet alles duidelijk hoe dit te gaan doen.
Als jullie op reis gaan en zelf koken wat nemen jullie dan mee en wat nemen jullie zeker niet mee?
Ik heb zelf het volgende al bedacht. (voor 1 persoon)

Gaskookstel ( binnen Europa moet het geen problemen opleveren).
Eén pan ( lijkt me voldoende maar hoor graag als het anders is)
Bestek (mes vork lepel)

Kortom, wat heb je echt niet nodig en wat kun je echt niet missen?
Zout en peper lijkt me wel handig, anders smaakt het echt niet. Olie, hoe krijg je het anders gebakken? Maar dan vraag ik me weer af, hoeveel mee je dan mee en hoe vul je die weer aan? Denk niet dat jullie elke keer een literfles kopen? Heb dus heel veel vragen over wat mee te nemen.

Hoor graag jullie adviezen hierover :lol:
Raimundo schreef:Ga voor het eerst kamperen en zelf koken en heb nog niet alles duidelijk hoe dit te gaan doen.
Als jullie op reis gaan en zelf koken wat nemen jullie dan mee en wat nemen jullie zeker niet mee?
Ik heb zelf het volgende al bedacht. (voor 1 persoon)

Gaskookstel ( binnen Europa moet het geen problemen opleveren).
Eén pan ( lijkt me voldoende maar hoor graag als het anders is)
Bestek (mes vork lepel)


Hoor graag jullie adviezen hierover :lol:
Met een pan kun je niet koken, en je hebt er twee en ook een deksel nodig. Dan kun je soep koken, alvast de spaghetti opzetten, de pan spaghetti in de slaapzak wikkelen, de prut maken en weer een pan vrijmaken voor de koffie toe.

Een vork is niet zo functioneel, het mes moet geschikt zijn om brood te snijden en te smeren.

verder mee: opvouwbare blikopener, zout, bouillonblokjes pannegreep, aansteker, afwaszeep en scotchbrite
Houten roerspateltje (vb. van een gourmet-stel)
Plastic fles met wijde hals en schroefdop om overgebleven rijst/pasta/couscous in te doen.
Flesje met je favoriete kruidenmix (voor de eerste dagen).
Twee pannen is inderdaad echte winst.
Olie neem je in een onbreekbaar flesje met schroefdop mee. Als het op is vraag je vriendelijk aan een niet wandelende/fietsende medekampeerder of je iets van hen mag of je koopt de kleinste fles in de supermarkt, vult je eigen fles bij en geeft de rest weg.
Mijn favoriete mes is een gewone Opinel. Niet duur en altijd weer vlijmscherp te slijpen. Wel afspoelen/goed aflikken (en oppassen) als je fruit hebt gesneden - het zure sap bijt in.
Ik heb wel genoeg aan 1 pannetje met bijbehorend deksel/braadpannetje. Maar ik kook ook alleen maar utiliteitsvoer. Oftewel: voedingswaarde en kwantiteit zijn voor mij belangrijker dan dat ik elke avond een origineel gerecht op mijn spreekwoordelijke tafel tover. Ik neem 100 ml olie mee in zo'n plastic flesje van Bever en daar kan ik drie weken mee doen. Verder gebruik ik een spork (lepel met priktandjes) en een mes van Opinel. Oh ja, ik neem ook nog peper, zout en tijm mee.

Ik kook bijvoorbeeld vaak een bak pasta. Blikje tonijn en blik groenten erbij met peper en tijm, nog even doorverwarmen en kanen maar. Maar ik bak ook vaak even wat kip of gehakt met paprika, champignons, o.i.d. Daarna bak pasta koken, kip en pesto erbij en klaar. Een bord neem ik niet mee. Ben in mijn eentje en eet vanuit de pan.

Als je meer waarde hecht aan het gastronomische, dan zou ik inderdaad meer spullen meenemen.
Keuken
Afwasmiddel (kan ook met shampoo)
Beker
Benzinebrander met fles en benzine
Bestek (M, V*, L, Tl*)
2 Borden, 1*
2 Pannen + handvat, 1*
Aansteker
Pollepel (hout)*
Schilmesje*
Spons
Theedoek
zakmes

Voedsel en drank
Bidons 0,5 l
1,5 liter-petfles
Halvarine + pot
Noten, Dadels, pruimen etc.
Koeken (pak)
Koffie (zakjes espresso), thee
Nutella (niet in de glazen pot)
Olijfolie
Uitjes, knoflook
Peper, zout, tijm, provencaalse kruiden, chilipoeder
Sinaasappelsap
Suiker

*: kan ook zonder

Het nadeel van inkopen van zout is inderdaad dat 100 g (linksgewonden zeezout van de noordelijk zoutpannen) vijf euro kost, 250 g kost drie euro, 500 g anderhalve en de hele kilo kost zestig cent. Met suiker en olijfolie gaat het ongeveer net zo.

Ik gebruik dit soort flesjes, zijn onverwoestbaar, in vele afmetingen en van vele merken, zeker ook handig voor droge dingen als kruiden:
Afbeelding
Op een solotocht:
Trangia 27 brander met twee pannetjes van elk 1 liter en een deksel/koekenpan
1 liter spiritus (onder het frame in een Bikebuddy klem)
Lucifers in koude streken, firesteel als het wat warmer is.
Zakmes
gsi lexan mini bestek
Plastic bord van de IKEA
Plastic beker. Grote maat waar precies een Ortlieb koffiefilter in past
lexan wijnglas
Platypus wijnzak
Plastic pot met schroefdeksel voor jam/marmelade
Plastic flesje met olijfolie
Plastic zakte met gemalen peper
Idem groene kruiden
Zakje parmezaanze kaas
potje pesto
Zak pasta (macaroni omdat het een kleinere pakmaat heeft dan grotere pastamodellen.
Gemalen echte koffie
theezakjes
Schuursponsje voor de afwas
plastic flesje met afwasmiddel
theedoek

Voor mij is het belangrijk dat ik lekker en gezond kan eten met veel verse ingredienten. De pasta dient als licht en compact reservevoedsel als er eens een keer niets te krijgen is.
Wim
Wim schreef:Zak pasta (macaroni omdat het een kleinere pakmaat heeft dan grotere pastamodellen.
Spaghetti is nog kleiner. Voor weekends weeg ik pasta, rijst, couscous en linzen thuis alvast af en die die in zakjes. Gaat er thuis meestal 100 gram in, na een hele dag buiten is dat soms anderhalf keer zoveel!
Leon
Wim schreef:Op een solotocht:
Lucifers in koude streken, firesteel als het wat warmer is.
Hoi Wim, kan je dit toelichten. Waarom in koude streken lucifers en anders firesteel

Ronald
Ik heb dan moeite om met een firesteel mijn brander aan te krijgen. Dat zal er wel aan liggen dat ik op spiritus kook.
Wim
bedankt voor jullie info.

Even nog een paar vragen.

Zie dat er veel rijst en pasta gekookt wordt. Hoe gieten jullie die af?
Nemen jullie iets van een snijplakje mee of gebruiken jullie daar een bord voor?

Alvast bedankt :wink:
Raimundo schreef: Zie dat er veel rijst en pasta gekookt wordt. Hoe gieten jullie die af?
Mijn Tefal-pannenset heeft daar een prachtig deksel voor:
http://www.tefal.nl/All+Products/Cookwa ... ng+Set.htm (Niet de set die ik heb, maar wel hetzelfde deksel. Niet geschikt voor de minimalisten onder ons.) Er wil helaas wel eens een korreltje rijst doorglippen. Droogkoken kan met rijst natuurlijk ook, maar ik vind het zelf lastig te bepalen hoeveel water je dan moet nemen. Misschien eens eerst thuis uitmeten in het pannetje.
Nemen jullie iets van een snijplakje mee of gebruiken jullie daar een bord voor?
Ik ben erg blij met mijn Orikaso bord, dat plat heel goed dienst doet als snijplank!

Smakelijk,

Carl
Raimundo schreef:
Zie dat er veel rijst en pasta gekookt wordt. Hoe gieten jullie die af?
Nemen jullie iets van een snijplakje mee of gebruiken jullie daar een bord voor?
Om "af te gieten" heb ik een plastic deksel met aan één kant wat kleine gaatjes en met een sleuf voor je pannengreep. Dat gaat prima, ook met rijst, de korrels gaan niet door de gaatjes. Verder kan je deze deksel, omdat de gaatjes om af te gieten alleen maar aan de kant zitten, ook gebruiken als snijplankje en uiteraard ook als deksel. Gekocht in Woerden.
Wat ik nog mis:
- superdunne, flexibele plastic snijplank
- houten spatel
- emaille borden (eet erg lekker en houdt andere dingen warm/kan als deksel gebruikt worden)

Rijst moet je niet afgieten! Je moet de rijst voor de helft koken, pan van het kooktoestel halen, in Hema (of vergelijkbare) theedoek wikkelen; saus maken (met lekker veel groente!); tegen de tijd dat de saus klaar is, heeft de rijst tijd gehad om helemaal gaar te worden en is al het water in de rijst getrokken. Hoef je het niet af te gieten en het bespaart brandstof. (oh, en het brandt niet aan dan)

Meer tips & tricks : [url=ttp://www.tour.tk/cycle-touring-cooking-tips.htm]http://www.tour.tk/cycle-touring-cooking-tips.htm[/url]

Groeten, Ali
(vegetarier op wielen)
wat ik mee neem en dit weekend heb uitgeprobeert op de camping vlak bij vierhouten
2 pannetjes bortje die op deze pannetjes past maar heb wel een exstra plestik bortje erbij
brander camping gas
pollepeltje van hout
vork mes en lepel die vouw je ook zo weer in mekaar
kruiden potje daar zit alles al in
ja olie maar dat had ik niet mee
ik moet alles nog ondervinden ( wil meer leren op de paastocht)
eten
brood
beleg kokos brood...leverpatij in blikjes ja meer had ik niet bij me
gr marcel
Mijn standaard vrij platte Mepal borden gebruik ik ook als snijplank en als deksel, tevens om af te gieten, ook rijst want met precies genoeg water koken met een benzinebrander is voor mij toch lastig. Daar kunnen ze kennelijk allemaal tegen. Waar ze niet echt tegen kunnen zijn zware klappen als je met de tassen ergens tegenaan botst. De plek in de tas is dan ook tegen de kant van de fiets aan.
Leon
Ook handig:
Tubes die van onderen open kunnen om bv. appelstroop in te doen;
tubes (zoet) broodbeleg van Fred en Ed (supermarkt)
Als het niet te warm is: campingmargarine in blik om op brood te doen en in te bakken. Als blik leeg is, doen we daar gewoon een blokje margarine uit een wikkel in (of echte boter...). Onderin de tas tegen de warmte, en voor de zekerheid plastic (brood)zakje erom.
Die hervulbare tubes vindt ik ook heel handig. Scheelt het gewicht van een glazen pot en onderweg een broodje smeren gaat net zo snel als tandpasta op de tandenborstel doen.
Voor dat doel gebruik ik die plastic bus met schroefdeksel (van een of ander Duits merk van laboratorium spul, voor een paar euri via Bever). Je kiepert de marmelade etc er probleemloos in. Campingmargarine zie ik al een paar jaar niet meer. Is dat omdat er hard vet in zat dat slecht is voor je hart en dus inmiddels verboden is?
Wim
Wim schreef:Campingmargarine zie ik al een paar jaar niet meer. Is dat omdat er hard vet in zat dat slecht is voor je hart en dus inmiddels verboden is?
Dat kan ik zo direcht niet vinden. Op de site van de consumentenbond vindt ik wel dat het vet in (de bekende) Levo Campingmargarine voor de helft verzadigd is, maar dat er vrijwel geen transvet in zit. Dat valt dus eigenlijk wel mee in vergelijking met echte boter, al is het geen vergelijk met modernere spullen.
De afgelopen jaren is me wel opgevallen dat smeerboter bij veel hogere temperaturen goed blijft dan vroeger, en ook bij veel hogere temperaturen dan echte boter. Dat gaat dus in mijn afsluitbare beker, rechtop onder in de tas.
Bakken doe ik in olijfole.
Campingboter vind ik bovendien niet lekker meer.
Leon
Heehoi,

ik gebruik de 1+1,5 liter pannenset van MSR: http://cascadedesigns.com/en/msr/cookwa ... et/product
Om de een of andere mij volkomen duistere reden wordt deze aangeprezen als een tweepersoonsset, terwijl ik dit volume echt nodig heb als ik in mijn eentje op pad ben. En dat terwijl ik relatief weinig eet.

Als bord en snijplank gebruik ik een goedkoop en erg licht plastic bord van curver, en als bestek heb ik een simpel en licht setje dat bij de Bever te koop is: http://bever.nl/index.cfm/product/gsi-b ... 82/level/2
Door de vork thuis te laten en in de handgrepen van mes en lepel gaatjes te boren, is dit erg licht (gebruik boortjes van verschillende diameters voor optimaal resultaat). Het mes is voor warm eten niet nodig, maar erg handig om brood te smeren, een stuk handiger dan het mes op mijn multitool.

Verder een simpele Laplandmok, waarvan ik eveneens de handgreep met de accuboor te lijf ben gegaan (min 2 gram :wink: ). http://bever.nl/index.cfm/product/van-a ... 82/level/2

Ik heb altijd groentebouillon bij me. Als eerste maak ik altijd een kop bouillon die ik tijdens het koken opdrink. Zo krijg ik alvast wat zout binnen. Over zout gesproken: als je veel zweet kan het zinvol zijn om dieetzout te gebruiken. Met zweten verlies je namelijk relatief veel kaliumzout. Gewoon keukenzout bestaat vrijwel alleen uit natriumzout, dieetzout bevat veel kalium- en magnesiumzout en vult daardoor het zout in je zweet beter aan.

Door schade en schande heb ik geleerd om rijst en rogge te mijden als de pest. Het bevat weinig eiwit en je kunt er niet genoeg van eten. Ik moet daarbij vermelden dat ik vrij veel van mijn lichaam eis. Op een rustige vakantie is het geen punt om af en toe rijst te eten. Maar als je diep gaat moet tarwe de basis zijn van je dieet. Tarwe is de koningin van de granen, brood en pasta zijn heel goede manieren om er zoveel mogelijk van binnen te krijgen. Kook de pasta langer dan normaal, al dente verteert moeilijker. Spelt is trouwens vrijwel hetzelfde als tarwe.

Dat koken gaat met pasta ook prima in de slaapzak. Ik gebruik het zitmatje van mijn ligfiets om te zorgen dat het hete pannetje niet direct tegen de slaapzak aankomt. Afgieten gaat met het dekseltje en de handgreep, of met het plastic bord.

Als eiwitbron ben ik gek om mozzarella. Met dat water in het zakje wel een beetje zwaar, maar ik ga meestal toch pas halverwege de middag naar de supermarkt. Het is lekker en licht verteerbaar eiwit.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Veel plezier en eet smakelijk!

Walter