Additionally, paste this code immediately after the opening tag: China: fietsen van Chengdu naar Lhasa - Forum Wereldfietser

China: fietsen van Chengdu naar Lhasa

We hebben 4 weken de tijd, wie heeft er tips en ervaringen?
Tibet zit toch dicht?
Is dat mogelijk? Bij mij weten - mijn kennis hierover is van een halfjaar geleden - is het niet mogelijk om van Chengdu naar Lhasa te fietsen, tenzij je zoveel geld hebt dat je je laat begeleiden door een reisgids en zelfs dan zal het lastig zijn om daar de Tibetaanse grens over te komen. Juist deze regio is de broeinest van de Tibetaanse onafhankelijkheids beweging (of terroristen volgen Peking)

En als je het probeert zonder de benodigde permit en reisgids .... ach, de Chineze politie is niet altijd vriendelijk, zeker als het om Tibet gaat.

Fietsen in het westen van Sishuan is een erg mooie ervaring. De natuur is woest. De mensen vrijwel 100% Tibetaans. Een aanrader is de weg van Litang naar Ganzi. Rondom Ganzi is het ook geweldig, maar eigenlijk kun je hier niet fout gaa. De beste reisgids voor dit gebied is de Footprint. Deze geeft de condities van de wegen tussen de steden en dorpen aan en geeft ook de bezienswaardigheden langs de weg.

drie zaken zijn niet mogelijk in west Sishuan (en ook niet in Zuidwest Qinhai) en dat is geldpinnen, geldwisselen en je visum verlengen.

Indien ik gelijk heb en het is niet mogelijk om naar Lhasa te fietsen, overweeg dan om vanaf Chengdu naar Xining te fietsen. Bijvoorbeeld via Litang - Ganzi - Yushu - via Amney Magen doorsteken naar Magen (Golog) en dan s101 naar Xining of nog verder doorsteken naar Tongren en dan naar Xining. Dit voert je door een belangrijk deel van Tibet heen (Tibet is groter dan de autonome regio Tibet). De Dalai Lama komt bijvoorbeeld vlakbij Xining weg. Plaatsen als Litang, Ganzi en Yushu zijn meer dan 90% Tibetaans. Dat kun je van Lhasa al lang niet meer zeggen. Al ben ik daar nog nooit geweest.

veel plezier met plannen maken en nog meer bij de uitvoering,

Sjirk
Hallo Sjirk,

We waren er al bang voor dat het zonder reisorganisatie moeilijk zou worden om deze route af te leggen. Na jouw informatie gaan we onze route herzien en een andere zoeken in Sichuan.
En daarin liggen nog vele mogelijkheden.
Zelf denken we ongeveer ongeveer 1700 km af te leggen.

Misschien nemen we de bus van Chengdu naar Litang en starten we daar. En fietsen we richting Yushu, via Garze. Dan kunnen we naar Xining fietsen en daar de trein terug nemen naar Chengdu.

Jij hebt wel heel recente informatie en wij hebben we nog meer vragen over dit gebied. Kunnen wij je misschien bellen?

Alvast bedankt,

hartelijke groeten,

Wendy en Marten
jullie hebben een PB.

Sjirk
Wendy en Marten,

Zijn jullie nog verder gekomen met jullie plannen? Ben mezelf ook aan het oriënteren om 4 weken in Oost Tibet te gaan fietsen, dus het gebied van de Yunnan kloof, Zhongdian en mogelijk naar Llasa.

Martijn
Sjirk,

Ben nog steeds Oost tibet aan het verkennen en vind de route die jij gedaan hebt erg interessant. In je advies hierboven raad je aan om van Chendu naar Xining te fietsen. Als ik dat uitzet naar de dagafstanden die jij gefietst hebt kom ik op ongeveer 15 fietsdagen. Zelf plan ik om in September een maand hier te fietsen. Is het te doen om dan van Xining naar Dali te fietsen? Volgens jou schema was dat ongeveer 25 (fiets) dagen. Dan pak je ook de Tiger Leap Gorge die me de moeite waard lijkt. Wat vind je van zo'n planning?

Martijn
Van Xining naar Dali in een maand is mogelijk. Hou er rekening mee dat je wel ongeveer twee passen per dag doet en dat ze allen boven de 4000 meter zijn. Het is dus behoorlijk door fietsen. Ik was destijds behoorlijk gemotiveerd doordat ik door mijn geld heen raakte, de rabobank dreigde mijn pas te blokkeren vanwege een nieuwe pas en omdat ik een verlenging van mijn visum nodig had. Ik zou iets langer plannen.

Ik heb niet meer mijn kaarten bij de hand, want ik ben nog op reis en googlemaps is erg onbetrouwbaar (alle plaatsen heten anders en veel wegen staan er niet op) dus ik kan je even niet goed helpen. De kaarten op de website kloppen aardig, behalve rond de Amney Magen. Vanaf Magen/Golog ben ik direct westwaarts gefietst. Schitterend onverhard en je komt de echte hardcore pelgrims tegen.

De Tiger Leaping Gorge is wel leuk, maar zoals altijd is de weg er naar toe en weer weg veel mooier. Ga vanaf Shangrila via de oostelijke route naar de oostkant van de Tiger Leaping Gorge. Verder naar Lijang doe je door de Yantze met een pontje over te steken. reken op het verlies van enige zweetdruppels.

koop je kaarten in Nederland.

Veel succes met voorbereiden,

Sjirk
Hoi,

Er zijn in China redelijk goede wegenkaarten te koop.
Ik heb 5 jaar geleden ook van Kashgar via Xining naar Chendu gefietst.
Ik had alleen een Engelstalige kaart bij me (volgens mij was dat een kaart van de hongaarse kaartmaker Gizi). Onderweg een wegenkaart in de handen gedrukt gekregen van een Chinese toerist die onder de indruk van mijn tocht was:-)
Die wegenkaart is natuurlijk in het chinees, maar de combi van mijn engelse kaart en de chinese kaart was prima te doen. Zo konden de locals lezen waar ik heen wilde en kon ik lezen en uitspreken wat de plaatsnamen waren in geval ik toch de weg moest vragen.
Probeer in een Chinese boekhandel: “China Highway, City and Provincial Road Network Atlas” (中国高速公路及城乡公路网地图集).
Moet ik er wel bij opmerken dat veel Tibetanen in dat gebied of niet konden lezen, of het Manderijn (wat geloof ik de standaard voertaal is) niet machtig waren of alleen geinteresseerd waren in mijn Suunto horloge om die voor maar liefst 5 euro te kopen:-) Communicatie bleeft dus altijd wel enigszins problematisch...

Succes!
Wij hebben een kaart gekocht bij Pied a Terre. Een boekje vol kaarten van alle streken in Sichuan provincie met schalen van 1 op 5 km tot 1 op 10 km.(2008-2009)
Helaas wel in het Chinees maar als je er je Westerse kaart naast legt wordt het in grote lijnen duidelijk waar je bent.
De tolwegen staan er ook op, deze stonden niet op mijn Westerse kaart van 2006.
Nu heb je niets aan de tolwegen maar weet ik wel dat er vlak langs een zogenaamde provinciale weg ook een tolweg loopt. En als iedereen nu die drukke tolweg neemt kunnen wij rustig fietsen op de provinciale weg...
(ISBN 978-7-5031-4355-7)
Wij fietsen in oktober door het gebied.
Groeten,
Wendy en Marten
W&M schreef: Nu heb je niets aan de tolwegen maar weet ik wel dat er vlak langs een zogenaamde provinciale weg ook een tolweg loopt. En als iedereen nu die drukke tolweg neemt kunnen wij rustig fietsen op de provinciale weg...
dream on ;)