door
SjirkM » do 07 apr, 2011 22:55
Is dat mogelijk? Bij mij weten - mijn kennis hierover is van een halfjaar geleden - is het niet mogelijk om van Chengdu naar Lhasa te fietsen, tenzij je zoveel geld hebt dat je je laat begeleiden door een reisgids en zelfs dan zal het lastig zijn om daar de Tibetaanse grens over te komen. Juist deze regio is de broeinest van de Tibetaanse onafhankelijkheids beweging (of terroristen volgen Peking)
En als je het probeert zonder de benodigde permit en reisgids .... ach, de Chineze politie is niet altijd vriendelijk, zeker als het om Tibet gaat.
Fietsen in het westen van Sishuan is een erg mooie ervaring. De natuur is woest. De mensen vrijwel 100% Tibetaans. Een aanrader is de weg van Litang naar Ganzi. Rondom Ganzi is het ook geweldig, maar eigenlijk kun je hier niet fout gaa. De beste reisgids voor dit gebied is de Footprint. Deze geeft de condities van de wegen tussen de steden en dorpen aan en geeft ook de bezienswaardigheden langs de weg.
drie zaken zijn niet mogelijk in west Sishuan (en ook niet in Zuidwest Qinhai) en dat is geldpinnen, geldwisselen en je visum verlengen.
Indien ik gelijk heb en het is niet mogelijk om naar Lhasa te fietsen, overweeg dan om vanaf Chengdu naar Xining te fietsen. Bijvoorbeeld via Litang - Ganzi - Yushu - via Amney Magen doorsteken naar Magen (Golog) en dan s101 naar Xining of nog verder doorsteken naar Tongren en dan naar Xining. Dit voert je door een belangrijk deel van Tibet heen (Tibet is groter dan de autonome regio Tibet). De Dalai Lama komt bijvoorbeeld vlakbij Xining weg. Plaatsen als Litang, Ganzi en Yushu zijn meer dan 90% Tibetaans. Dat kun je van Lhasa al lang niet meer zeggen. Al ben ik daar nog nooit geweest.
veel plezier met plannen maken en nog meer bij de uitvoering,
Sjirk