Additionally, paste this code immediately after the opening tag: snelle lichte banden voor alpentocht op race-randonneur - Forum Wereldfietser

snelle lichte banden voor alpentocht op race-randonneur

Hallo,
ik heb sinds een 8 maanden een cannondale T800 naast mijn 'klassieke" vittorio randonneur (17 kg).
Ik fiets in de zomer altijd 7..14 dagen door de alpen op asfalt met zo min mogelijk bagage, maar wel tent+slaapzak+camera. Ik schat dat ik 8 kg bagage meeneem.
(Ik ben 192 cm en 83 kg)

Nu heb ik de cannondale aangeschaft omdat ik zo racey mogelijk wil, lichter ('t scheelt zo'n 4kg fietsgewicht) en een stijver frame voor 't klimmen . Er zitten nu voor 't forenzen 25 mm bandjes op. Wat adviseren jullie voor mjin alpen tocht?
Comfort moet ook redelijk zijn, om 't een hele dag op de fiets vol te houden.

Opzich ben ik tevreden over mijn continental top contact 37mm banden op de vittorio, dit zou zeker een mogelijkheid zijn.
Vittoria Rubino 28mm, bestaan in vaste hieldraad en vouw-uitvoering. Goedkoop en duurzaam, ik rijd bijna nooit lek met deze sloffen. Te koop op de interwebs voor ca.E10-E15.
35 mm panaracers pasela's (500 gram) ofzo, maar ik ben heel erg bevooroordeeld ;)
Qua breedte zou ik dan minimaal 32 mm nemen, voor echt comfort liefst 35 - 37 mm.
En dan heb je keuze tussen verschillende merken, ik heb een zwak voor Schwalbe... Een snelle tourband voor asfalt is bijvoorbeeld de Marathon Racer, in de maat 700 x 35. Die zijn ook nog eens lichter dan die Continental Contact. Of wil je echt echt snel, dan kan je ook kiezen voor de profielloze Kojak, ook 35 mm breed. Die rolt erg licht en is nog eens 50 gram lichter dan de al lichte Marathon Racers.

Ik heb op mijn Merida Speeder 35 mm Marahton Supremes liggen. In mijn ogen een fantastische tourband met een stevige antilek en een brede inzetbaarheid. Deze band is dan wel weer wat trager dan degene die ik eerder genoemd heb, maar daar staan een langere levensduur en minder lekken tegenover.
Heb net een paar honderd km op Panaracer Pasela's in maat 35-622 weggetrapt en die lopen mooi licht. Zijn bovendien heel soepel en dus comfortabel.

Het is de versie zonder tour guard antileklaag (wenn schon, denn schon) maar ondanks dat ik iedere dag een stadscentrum doorkruis, heb ik nog geen lekke band gehad.

Kan natuurlijk ook gewoon mazzel zijn ;)

Wil je een nog snellere en lichtere (Pasela is geen vouwband) toerband dan kan je de Grand Bois Cypres (30-622) overwegen.

Hiervoor had ik 35mm Marathon Racers en daarover ook geen klachten. Wel hebben deze merkbaar meer rolweerstand dan bovengenoemde banden. In ruil daarvoor heb ik er bijna 10.000km op gereden met 1 keer een lekke band.

Sjors
Ben het met laagvlieger eens, marathon racer, 38 mm, vouwband. Mag tot 6 bar worden opgepompt. Je verliest iets aan comfort maar het rolt super, bij mij nu ca 3000 km met slechts één keer lek.
Panaracer klinkt ook spannend.
Frank
frank bueters schreef:Ben het met laagvlieger eens, marathon racer, 38 mm, vouwband. Mag tot 6 bar worden opgepompt. Je verliest iets aan comfort maar het rolt super, bij mij nu ca 3000 km met slechts één keer lek.
Panaracer klinkt ook spannend.
Frank
Racers zijn stoterig met een boel herrie, een Grand Bois 30mm moet je bij deze toepassing te hard oppompen waardoor de lekgevoeligheid toe- en het comfort afneemt. Lijkt me zonde
Panaracer Pasela, absoluut, in 35 of 37 mm (niet smaller). Ze zijn heel soepel en dus snel en comfortabel. Bovendien zijn ze relatief licht, en dat is bij klimmen een voordeel. Zelf heb ik gekozen voor de Tourguard versie met antileklaag. Het lichtste is natuurlijk zonder antilek, en als vouwband, maar of je nu in een snelle afdaling zit te wachten op een lekke vouwband die er afloopt weet ik niet. Ik zou wel zoiets meenemen als reserve (of een echt racebandje). Tot slot wil ik pleiten voor Schwalbe extralight binnenbanden. Die zijn lichter, schijnen ook nog minder rolweerstand te geven, en zijn net zo sterk en luchtdicht.
Wim
m-gineering schreef:Racers zijn stoterig met een boel herrie
Dit is wat je eerder schreef over die herrie :wink:
Stoterig misschien vergeleken met Panaracer, die heb ik er nooit onder gehad. De racers zijn de soepelst rollende banden die ik heb, op de GP4000S na, maar die gaan op een andere fiets.
Hoi Frank,

Ik fiets op Schwalbe DURANO plus 25mm banden, heel erg soepele banden met een brekerlaag.
de bandjes rollen super licht en zeer prettig.

Ik ben randonneur en fiets zeer lange afstanden nonstop, oa. AUDAX tochten van 400 km en meer.

Afbeelding

Ben sowieso Schwalbe fan.

Als je zo lang op de fiets zit dan gaan dat soort dingen meetellen.

Henk kunst en fietswerk http://www.kleurrijkleven.webklik.nl
Natuurlijk zijn die Racers ook fijne banden, en zeker degelijker. Maar de Pasela's zijn lekkerder. Kortom, ze zitten elk op een iets andere plek in de markt, en wat je past hangt van jou af. Wat hierbij wel van belang is om te weten is dat de Panaracers jarenlang niet in Nederland te krijgen waren. Je kon dus kiezen uit Panaracers die je met veel moeite en voor veel geld uit het buitenland moest laten komen, of Marathon Racers. Nu de Pasela's wel weer te krijgen zijn heb je een gelukkig echte keus: snel, licht en comfortabel, of wat degelijker en zwaarder maar ook niet zo soepel.
Wim
Wim schreef:Natuurlijk zijn die Racers ook fijne banden, en zeker degelijker. Maar de Pasela's zijn lekkerder. Kortom, ze zitten elk op een iets andere plek in de markt, en wat je past hangt van jou af. Wat hierbij wel van belang is om te weten is dat de Panaracers jarenlang niet in Nederland te krijgen waren. Je kon dus kiezen uit Panaracers die je met veel moeite en voor veel geld uit het buitenland moest laten komen, of Marathon Racers. Nu de Pasela's wel weer te krijgen zijn heb je een gelukkig echte keus: snel, licht en comfortabel, of wat degelijker en zwaarder maar ook niet zo soepel.
Wim
ik hoor het al, er is weer iets waar ik m'n geld aan kwijt kan :wink:
Ja, en ze gaan zeker niet zo lang mee als de Racers. Maar ze geven je wel een glimlach op je gezicht :)
Wim
m-gineering schreef:
Racers zijn stoterig met een boel herrie
Dit is wat je eerder schreef over die herrie
Stoterig misschien vergeleken met Panaracer, die heb ik er nooit onder gehad. De racers zijn de soepelst rollende banden die ik heb, op de GP4000S na, maar die gaan op een andere fiets.
Ik kan nu dus goed het vergelijk maken tussen Racers en Pasela's en juist ook dat verschil in geluid is opvallend. Denk niet dat het echt uit de band komt, maar meer omdat de fiets zelf rustiger blijft op ongelijk wegdek.

Op mijn racefiets heb ik ook GP4000S, maar dat vind ik een heel andere categorie band. Lekker knallen, maar zonder veel comfort. Of heb je daarin soms ook brede maten?

Ik heb nog GB Cypres overwogen i.p.v. Pasela, maar blijkbaar ben ik toch verstandig geweest..

Sjors
@henk

Bijzonder fraaie fiets!
frank bueters schreef:
m-gineering schreef:Racers zijn stoterig met een boel herrie
Dit is wat je eerder schreef over die herrie :wink:
eigenlijk wil ik gewoon de term NVH gebruiken, maar daar is dit misschien niet het juiste forum voor ;)
:oops: off topic, ff tussen haakjes:

Marten, weet jij toevallig de flensdiameter(gatsteekcirkel) van een LX hub dynamo? (T660-3N)
pedalman schreef:@henk

Bijzonder fraaie fiets!
Dank je :D

Ben er ook erg blij mee, al jaren. Totaal van RVS en zeer mooi gesoldeeerd.
Fietst ook nog eens als een terelier, heb er 2 keer Parijs-Brest-Parijs [1200km] binnen 80 uur op gefietst.

Dan val je bijna dood van je fiets hoor :(
Maar de voldoening is zo groot dat je er jaren op kunt teren.

PS. Mijn fietsmaat heeft afgelopen weekend ook 400 km non stop op Schwalbe gefietst.

Henk
Peje af hoor! PBP staat zeer hoog op mijn 'bucketlist', later als ik groot ben... :)
Heeft er iemand de Kojaks ooit vergeleken met panaracers of grand bois banden?

Ik heb ze (Kojaks, dus) nu op mijn woon-werk fiets liggen en comfort valt me erg goed mee. Grip is super, ook omdat je het profiel niet voelt wegplooien als je ze op de limiet duwt. Vroeg of laat vrees ik over de limiet te gaan want ik rem steeds minder. :lol: Door de anti-leklaag kan ik me wel voorstellen dat het nog soepeler kan.