Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gps, directe routes, wingdb3 - Forum Wereldfietser

gps, directe routes, wingdb3

Fietsers zijn de enigen voor wie "directe routes" in de gps nut hebben, en dan eigenlijk alleen nog diegenen die de gps niet op de dynamo aansluiten. Wellicht dat daarom directe routes altijd een beetje onderbelicht zijn gebleven en wellicht dat daarom ook een luid protest uitbleef toen de optie om directe routes op te delen naar maximaal aantal routepunten uit WinGdb3 verdween.
Maar hoe zwak ook, onze stem lijkt gehoord. De nieuwste versie van WinGdb3, rel 3.63 beta, kan het weer, directe routes opdelen naar maximaal aantal routepunten (meestal 250). Erg lekker makkelijk!

Frank
Ik dacht dat ik aanrdig thuis was in de GPS wereld maar 'directe routes' zegt me niets. En waarom die alleen werken als je niet op de dynamo zit is me helemaal een raadsel. :?

Kun je me helpen met wat uitleg Frank?
Een directe route is een route (geen track) die als een gewone route wordt berekend van routepunt naar routepunt maar niet is gerelateerd aan de kaart. Daarom wordt een directe route niet herberekend tijdens de rit.

Er zijn verschillende redenen waarom je geen "gewone" route wilt fietsen, hoog stroomverbruik is er één van.
Bij een track gebruikt je GPS welsiwaar minder stroom maar het apparaat gaat al na korte tijd in de power save mode waardoor je makkelijk afslagen mist.
Bij een directe route gaat de GPS ook in de power save stand maar ontwaakt automatisch enkele tientallen meters vóór elk routepunt dat hij tegenkomt.

Wandelaars zullen hier meestal niet zo veel behoefte aan hebben. Die hebben beide handen vrij hebben en kunnen de GPS bij elke kruising even aanzetten .
Motorrijders en fietsers met naafdynamo hebben een externe stroombron dus daar blijft het apparaat sowieso aan staan, ook bij het rijden van tracks.
Vandaar dat directe routes vooral nuttig lijken voor fietsers met een GPS op batterijen.

Over hoe je directe routes maakt is al eens een lange draad voorbijgekomen waar Ankeric (Eric) het een en ander heeft uitgelegd.
Belangrijk om te weten is dat veel Garmin's een beperking hebben van maximaal 250 routepunten per route. WinGdb3 is een gratis pogramma dat van alles kan, o.a. een route omzetten in een directe route. Sinds de nieuwste versie kan het ook (weer) een lange route opdelen in stukken van 250 routepunten max.

Frank
Hoi Frank,

Hoe herken ik het verschil tussen de route en een directe route?
Gisteren een aantal bretagne routes gedownload http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Bretagne. Zijn dit de directe energiebesparende routes? Met name alle vlaggetjes die ik in mapsource te zien krijg zijn behoorlijk irritant. Om die reden ben ik begonnen met het natekenen en zo de route om te zetten in een track. Of ben ik nu heel inefficient bezig?
Blanche schreef:Hoi Frank,

Hoe herken ik het verschil tussen de route en een directe route?
Gisteren een aantal bretagne routes gedownload http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Bretagne. Zijn dit de directe energiebesparende routes? Met name alle vlaggetjes die ik in mapsource te zien krijg zijn behoorlijk irritant. Om die reden ben ik begonnen met het natekenen en zo de route om te zetten in een track. Of ben ik nu heel inefficient bezig?
Ha Blanche,
- Een directe route maak je van een route mbv Wingdb3. Heb je een track dan maak je daar eerst een route van, ook weer met Wingdb3. Of je trekt 'm over in Mapsource.
- Ik heb een paar van de Bretagne routes gedownload als *.GPX. Ziet er merkwaardig uit in Mapsource. Het lijken wel tracks met al die vlaggetjes maar ze openen als routes. Ik ben niet deskundig genoeg vrees ik.
Ik weet wel hoe je de vlaggetjes kunt veranderen in kleine stipjes: WinGDB3/Voorkeuren/Symbool & Prefix. Kies waypoints= code 69 i.p.v. 18 en vlaggetjes veranderen in bescheiden stippen.
- Als je een route hebt kun je die door (alweer) Wingdb3 omzetten in een track.

Frank
frank bueters schreef:
- Ik heb een paar van de Bretagne routes gedownload als *.GPX. Ziet er merkwaardig uit in Mapsource. Het lijken wel tracks met al die vlaggetjes maar ze openen als routes. Ik ben niet deskundig genoeg vrees ik.
Ik weet wel hoe je de vlaggetjes kunt veranderen in kleine stipjes: WinGDB3/Voorkeuren/Symbool & Prefix. Kies waypoints= code 69 i.p.v. 18 en vlaggetjes veranderen in bescheiden stippen.
- Als je een route hebt kun je die door (alweer) Wingdb3 omzetten in een track.

Frank
Bedankt dat ga ik proberen!
Blanche, ik heb nog eens gekeken naar een van de Bretagne routes (Voie verte de Douarnenez etc). Het is een route maar ik denk dat iemand 'm eerst als tracks heeft aangemaakt en later naar routes heeft omgezet. Dat verklaart misschien 1500 routepunten op ca 150 Km.
Als ik deze route zou willen gebruiken zou ik 'm eerst overtrekken, opslaan liefst als route in Mapsource. Daarna converteren naar dir. route in het programma dat ik nu wel genoeg heb genoemd :roll:
Frank
Maar ik wil helemaal geen route!
Als ik hem dan toch moet overtrekken laat ik he net zo lief als track staan.
Blanche schreef:Maar ik wil helemaal geen route!
Als ik hem dan toch moet overtrekken laat ik he net zo lief als track staan.
Écht? daar zijn er al zo veel van :wink:
Tsja, ik fiets ook het liefste op een track. Op de motor en in de auto heb ik liever een route die de afslagen laat zien, maar op de fiets heb ik dat niet nodig en wordt ik alleen maar zenuwachtig van al die onbedoeld goede aanwijzingen.

Mijn apparaat (GPSMAP60Cx) valt overigens nooit in de powersafe en ik merk weinig verschil in energieverbruik tussen routes en tracks. Ik heb het idee dat het kleurenscherm het meeste gebruikt. In het algemeen doe ik 2-3 dagen met twee AA penlites.
HansvanderVeeke schreef:Tsja, ik fiets ook het liefste op een track. Op de motor en in de auto heb ik liever een route die de afslagen laat zien, maar op de fiets heb ik dat niet nodig en wordt ik alleen maar zenuwachtig van al die onbedoeld goede aanwijzingen.

Mijn apparaat (GPSMAP60Cx) valt overigens nooit in de powersafe en ik merk weinig verschil in energieverbruik tussen routes en tracks. Ik heb het idee dat het kleurenscherm het meeste gebruikt. In het algemeen doe ik 2-3 dagen met twee AA penlites.
Da's meer dan mijn Oregon 300.
Een ander punt met routes op de fiets is dat je eigenlijk niet wilt dat de gps je moeizaam uitgestippelde route gaat herberekenen. Het geeft niet welke fietskaart je gebruikt maar automatische routering is zelden een succes.
Voor fietsvakanties gebruik ik meestal tracks, meerdere weken fietsen opdelen in stukjes van 250 routepunten is ook een toestand. Voor weekends of dagtochten vind ik directe routes gemakkelijk. Ik stoor me niet aan het schermpje dat aangaat bij een kruising, er is geen "Vera" of "Ken" die me toespreekt. Ben wel blij met de route die zichtbaar wordt, daar heb ik m'n gps tenslotte voor.
Frank
Maar ik wil helemaal geen route!
Als ik hem dan toch moet overtrekken laat ik he net zo lief als track staan.
Misschien heb je hier iets aan.

http://www.gpsvisualizer.com/convert?convert_format=gpx
Is een gratis programma op internet.
-kies GPX
-je upload je gedownloade track en converteert deze
-je krijgt een vernieuwde link die je download ( staat net boven de donate balk)
- de nieuw track sleep je naar mapsource
Bij mij lukt het en ik zie geen lastige vlaggetje :lol:

succes.
frank bueters schreef:[ Voor weekends of dagtochten vind ik directe routes gemakkelijk. Ik stoor me niet aan het schermpje dat aangaat bij een kruising, er is geen "Vera" of "Ken" die me toespreekt. Ben wel blij met de route die zichtbaar wordt, daar heb ik m'n gps tenslotte voor.
Frank
Je route is toch ook zichtbaar met een track? Geef mij maar een track, dat verspringen de hele tijd van je scherm is knap irritant.
@ raimundo Misschien heb je hier iets aan.

http://www.gpsvisualizer.com/convert?convert_format=gpx
Bedankt! Ga ik die eens proberen. Had je het uitgeprobeerd met de Bretagne tracks?
Geen vlaggetjes meer. Tja das wat ik wil. Stonden er wel erg veel in die routes :wink:
Bedankt! Ga ik die eens proberen. Had je het uitgeprobeerd met de Bretagne tracks?
Geen vlaggetjes meer. Tja das wat ik wil. Stonden er wel erg veel in die routes
Ja, heb de eerste track de test (France Sochaux (25) - Montreux-Château (90) )
HansvanderVeeke schreef:Tsja, ik fiets ook het liefste op een track. Op de motor en in de auto heb ik liever een route die de afslagen laat zien, maar op de fiets heb ik dat niet nodig en wordt ik alleen maar zenuwachtig van al die onbedoeld goede aanwijzingen.
Navigatie aanwijzingen uitzetten...?

(Anke heeft die ook (vrijwel) altijd uitstaan, maar om een andere reden: links, rechts, links gaat verborgen onder de pop-up en juist daardoor ontstaan navigatiefouten. Wordt nog erger als de kaart een – minimale – kalibratie fout heeft: pop-up verschijnt, maar verdwijnt niet meer of veel te laat en ondertussen zie je geen kaart.)
frank bueters schreef:Het geeft niet welke fietskaart je gebruikt maar automatische routering is zelden een succes.
Afgerond 14.000 km Routes sinds 2008 in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland met OnRoute FietsKaart, Garmin ToPo kaart, VeloMap Zwitserland, OpenFietsMap, Open Mtb Map.
99% foutloos!
Soms kiest de route voor linksom de kerk terwijl mijn planning dicteert: rechtsom! Nou en?
Dus zelden geen succes. In onze situatie...

Daarvoor 20.000 km. Tracks. Omdat de Garmin Emap geen routes kon berekenen.
En nu gebruiken de Track rijders een GPS anno 2011 nog steeds net zoals wij dat in 2000 al deden? :?

Routes maken, kort geformuleerd: WinGBD3 + optie 15 (toevoegen extra via-punten) + navigeer Route + toon Track (als onveranderlijk referentiepunt) + 'gevarenzones' voor de vooraf al bekende uitzonderingen (fouten in de kaart, onduidelijkheden in de route beschrijving, markering van het begin van een alternatieve route).

Track en Directe Route: alleen als het niet mogelijk om een goede route te maken, bijvoorbeeld omdat het beschikbare kaartmateriaal onvoldoende is. Onze mening/ervaring, verder gelukkig geen wetgeving.
Blanche schreef:Je route is toch ook zichtbaar met een track?
Nee, want een Route is iets principieel anders dan een Track.
Blanche schreef:Geef mij maar een track, dat verspringen de hele tijd van je scherm is knap irritant.
Scherm instellen: Noord boven, Automatisch Zoomen = uit en je scherm verspringt nooit meer. En eventueel ook de 'navigatie aanwijzingen' uitzetten.
Het lijkt dan net alsof je een track rijdt, maar dan wel een die zich direct aanpast aan onze afwijkingen van de geplande route.
Een Track is statisch. Vakantiefietsen op basis van een Track betekent: braaf het vooraf uitgestippelde lijntje volgen. Een Route volgen betekent de vrijheid om op ieder gewenst moment van de geplande track af te wijken. De GPS vertelt je direct wat de consequenties zijn en helpt je om uiteindelijk toch je doel te bereiken. Afwijken van de track betekent: kaart pakken die diep weggestopt zit in onze achtertas en die daar normaal nooit uitkomt.
frank bueters schreef:[ Voor weekends of dagtochten vind ik directe routes gemakkelijk. Ik stoor me niet aan het schermpje dat aangaat bij een kruising, er is geen "Vera" of "Ken" die me toespreekt. Ben wel blij met de route die zichtbaar wordt, daar heb ik m'n gps tenslotte voor.
Frank
ankeric schreef:
Blanche schreef:
Je route (tracklijn) is toch ook zichtbaar met een track?.
Nee, want een Route is iets principieel anders dan een Track.
Vreemd, tracks zijn altijd goed afleesbaar op mijn gps scherm. Maar mischien bij jullie niet. Of we praten langs elkaar?
Blanche schreef:Vreemd, tracks zijn altijd goed afleesbaar op mijn gps scherm. Maar mischien bij jullie niet. Of we praten langs elkaar?
Ja Blanche, we praten langs elkaar heen; :lol:
Mijn poging om niet gelijk met een compleet A4-tje aan tekst te reageren (omdat het mijn stokpaardje is en omdat het lastige materie is, maar ik niet wil drammen), heeft ook nadelen: het wordt er niet duidelijker op...

Ja, tracks zijn altijd goed afleesbaar op een gps scherm, ook op dat van ons.

Punt is:
Een track (en dat geldt ook voor een directe route) verbindt in vogelvlucht (rechte lijnen) een (groot) aantal (track)punten. De gevolgde weg heeft geen relatie met een kaart. Een track kan dus dwars door een weiland lopen, over bergtoppen, door meren of recht over een rivier. Ja kunt een track dus alleen fietsen als er ook inderdaad wegen zijn daar waar de track loopt.

Een route volgt een (kleiner) aantal Via-punten en/of Waypoints. De Route berekent vervolgens op basis van de kaart een "route" (af te leggen weg) die over de wegen op de kaart loopt. Een route volgt dus precies de bochten in de weg en weet ook het onderscheid te maken tussen een bocht en een afslag. Een Route is dynamisch: zodra je van de route afwijkt gaat de gps herberekenen (mits je "automatisch herberekenen" hebt ingesteld) en zal een nieuwe route maken richting je volgende doel (het volgende via-punt of waypoint).
Een TomTom in de auto volgt altijd een Route.
Voorwaarde (en meteen het grootste bezwaar tegen een route): de kaart moet wel alle (of bijna alle) wegen kennen. Een MTB route fietsen op een autokaart is onmogelijk met een route. Met een track kan dat prima, mits je dan zelf weet hoe die track zou moeten lopen.

Dat we langs elkaar heen praten is logisch. Alleen mensen met een voorkeur voor de juiste terminologie (zoals ik ? :oops:) onderscheiden altijd Routes en Tracks. Maar als je van internet een "Route" download is dit meestal, maar niet altijd, een "Track". Ook de "routes" van de Fietsrouteplanner (Fietsersbond) zijn "tracks".

Wij tonen altijd zowel de Track als de Route op het scherm.
WinGDB3 maakt of de Route op basis van de Track of de Track op basis van de Route. Het ligt er maar net aan waar je mee begint.
De Track toont het onveranderlijke, oorspronkelijke plan. Soms 'moet' je je min of meer aan dit plan houden, al snap ik meestal niet waarom dat zou moeten; :)
De Route toont altijd onze huidige positie en van daaruit de berekende route naar het volgende punt (en uiteindelijk naar ons einddoel).
Zolang we braaf en netjes de track volgen vallen Route en Track samen (afgezien van soms wat kleine verschillen tussen track en route). Zodra we afwijken van de Track zien we meteen waar we zijn afgeweken en hoe we (eventueel) weer terug kunnen komen op de Track.
En wij wijken graag af van de track. Omdat we meer in de schaduw willen rijden, of juist minder, om dat we meer willen klimmen, of juist minder, omdat we nog even daar boven willen kijken, omdat we willen eten, omdat dit er uit ziet als een spannend pad, omdat... enz. De Route blijft onze afwijkingen keurig volgen, de Track is dan soms allang van het scherm verdwenen. Dan zijn we dus "los" van de Track, maar niet "lost"...

Ik moet wel toegeven dat een Route voor ons belangrijker is omdat wij tandem rijden.
Anke heeft immers achterop de tandem, zo nodig, alle tijd om een route te wijzigen. Ik kan avonden werken aan een "perfecte" route, maar eenmaal op de fiets kan alles plotseling anders of beter.
Bedankt! Ga ik die eens proberen. Had je het uitgeprobeerd met de Bretagne tracks? Geen vlaggetjes meer
Blanche, Ik denk zelfs dat je ze kunt verwijderen in mapsource. Volgens mij zijn het waypoints en die kun je gewoon verwijderen als je ze selecteert in mapsource.
Raimundo schreef:
Bedankt! Ga ik die eens proberen. Had je het uitgeprobeerd met de Bretagne tracks? Geen vlaggetjes meer
Blanche, Ik denk zelfs dat je ze kunt verwijderen in mapsource. Volgens mij zijn het waypoints en die kun je gewoon verwijderen als je ze selecteert in mapsource.
Dat was het eerste dat ik probeerde.
En toen ik dat deed, verdween de hele route! Maar ik heb bovenstaande oplossing van Ankeric nog niet geprobeerd, ga ik vannavond doen.
Blanche schreef:Maar ik heb bovenstaande oplossing van Ankeric nog niet geprobeerd, ga ik vannavond doen.
Ik bied hierboven geen oplossing voor jouw concrete probleem. Ik praat alleen over het verschil tussen routes en tracks, maar dat is niet jouw probleem.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Bretagne
Halage canal Nantes à Brest (Nantes-Brest.gpx)

Het lijkt een Route te zijn die is opgebouwd uit uitsluitend heel veel WayPoints. Het lijkt een track, maar het is een route. Vandaar ook het grote aantal "zwarte vlaggen" (Waypoints) dat je ziet. Als je de Waypoints verwijdert, verwijder je ook de route. En om het nog erger te maken: de oorspronkelijke Waypoints zijn vervolgens door de maker (of door een heel oud type GPS) weer omgezet in RoutePunten.

<rtept lat="48.1956120" lon="-4.0940668">
<name>:001</name>
<sym>Waypoint</sym>

Dit is een typisch voorbeeld van hoe je een track niet moet aanleveren.
Garbage in, garbage out... broddelwerk!

Waypoints zijn bedoeld voor: vertrek, terrasje, museum, restaurant, uitzichtspunt, camping.
Maar dit bestand bevat 3964 Waypoints.

WinGDB3 kan sommige van deze bestanden wel converteren (als ze géén echte WayPoints bevatten) maar andere niet (als ze wél echte WayPoints bevatten). WinGDB3 gaat uit van een goede route en in een goede route moeten de WayPoints altijd bewaard blijven. Dus blijven er in de Track die WinGDB3 maakt (na conversie van de route) nog steeds 3964 Waypoints over. Alleen "Halage canal Nantes à Brest" kun je wel met WinGDB3, optie 11, converteren van Route naar Track. Toevallig, omdat de Waypoints al waren geconverteerd.

Maar voor dit soort troep kun je beter, zoals Raimundo al schreef, 'gpsvisualizer' gebruiken.

Neem de route:
:arrow: Halage canal Nantes à Brest (Nantes-Brest.gpx)

Ga naar:
:arrow: http://www.gpsvisualizer.com
:arrow: CONVERT A FILE
:arrow: Output format = GPX
:arrow: Upload your files here = "Nantes-Brest.gpx"
:arrow: Advanced options
:arrow: Include waypoints = None (!!! hiermee worden alle Waypoints verwijderd en blijven de routepunten over en dat is wat je wilt)
:arrow: Convert...
:arrow: Click to download

Nu heb je een mooie track.
(Als het nog niet lukt stel ik een PM-tje voor. Dan converteer ik het bestand wel).

Als het wel lukt:
Met 'gpsvisualizer' kun je óók het hoogteprofiel aan een track toevoegen. Misschien niet belangrijk voor Bretagne, maar wel voor andere gebieden.