door
SjirkM » wo 06 apr, 2011 10:06
Het is inderdaad een spel van geven en nemen. Het geven van geld is vaak niet de beste manier. In Tjadzikistan heb ik het wel gedaan. Veel van de uitnodigingen zijn gebaseerd op een soort van homestay overeenkomst. Ze kunnen zichzelf niet homestay noemen want dan komt de politie langs om hun deel op te eisen. Dus mondje dicht en gewoon iets achterlaten.
In andere landen heb ik een andere taktiek gevolgd en dat is er voor te zorgen dat de mensen een interessante, leuke avond hebben. Veel mensen waar je bij slaapt zijn werkelijk erg geinteresseerd in waar je vandaan komt, hoe je gefietst bent en wat je hebt meegemaakt. Dus ik heb een wereldkaartje bij me. Ik laat de foto´s op mijn camera zien. Ik vertel met handen en voeten mijn verhaal en probeer ondertussen hun verhaal te horen. Voor hen probeer ik een leuke onderbreking in het dagelijks leven te zijn en dat ben je per definitie natuurlijk al. Het uitdoen van mijn lenzen is trouwens de topatractie!
Ik verwacht trouwens hetzelfde als ik iemand uitnodig in mijn huis! (niet dat diegene zijn lenzen uitdoet, maar dat de gast vertelt waar ie vandan komt en waarom. Dat vind ik ook interessant)
Verschillende keren heb ik mijn etensvoorraad weggeschonken, meestal niet aan de gastdame en gastheer, maar aan de lokale armsten van de gemeenschap, die langskomen zodra ze weten dat jij er bent. Ze leven van de barmhartigheid van de gemeenschap.
Ik heb ook wel balonnen, fluitjes en ansichtkaarten gegeven, maar ik merkte dat ik daar weinig terugkoppeling op kreeg. Schriften en pennen heb ik niet geprobeerd, ga ik nog eens een keer doen.
Snoejes doe ik niet. Ik ben teveel kinderen tegengekomen die het eisen (zeker in Marokko).
Sjirk