Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips soloreis? - Forum Wereldfietser

Tips soloreis?

Ik ben een beginnende tourer, en ben, na een paar keer tochten van een paar weken te hebben gemaakt, van plan deze zomer een grote solo tocht te maken.

Ik maak me echter een beetje zorgen over hoe ik mijn fiets en fietstassen achterlaat als ik bijvoorbeeld even een winkel in moet, of in een grote stad een museumpje bezoek ofzo. Natuurlijk heb ik wel een slot, maar als ik tijdens de tocht mijn fiets kwijtraak ben ik letterlijk ver van huis. ( het is hiervoor misschien handig om te weten dat ik zo goedkoop mogelijk wil reizen en dus zoveel mogelijk hotels en campings ontwijk)

Dus als iemand daar, of over andere aspecten van een solo tocht nog tips of ideeën voor heeft, dan hoor ik die graag.

Alvast bedankt
Ik reis nagenoeg altijd alleen. Als ik eten koop in een supermarkt dan sluit ik alleen mijn fiets af, en zorg dat er geen spullen in het zicht zijn (uit de fietstassen). Ben ik iets langer weg, dan haal ik de voortasjes eraf, waar de waardevolle spullen in zitten. Ben ik langer dan een kwartier weg, dan zoek ik een plek waar iemand op de fiets kan passen (café, terrasje).
Hallo,

Hoe herkenbaar is het beeld dat je schetst! Maar maak je geen zorgen, bij een supermarkt je fiets goed in het zicht stallen en je slot erop zetten natuurlijk. Stuurtas met daarin portomonnee, fototoestel en dergelijke zou ik wel gewoon meenemen. Heb nog nooit gehad dat ik me ongemakkelijk voelde wanneer ik mijn fiets zo ergens neerzette.

Wat betreft het wildkamperen zou ik (maar ben zelf onervaren daarin) dat je fiets dan al redelijk safe staat omdat ie al verborgen staat evenals je tent enzo. Maar dan alsnog op slot zetten en eventueel op de grond neerleggen.

Have fun :D
Ook ik fiets al jaren in m'n upppie rond. Het is afhankelijk welke landen je doorkomt, in Noorwegen laat ik m'n fiets onafgesloten voor de winkel staan bij wijze van spreken, in het Oostblok ben ik iet wat voorzichtiger.

In India bijvoorbeeld; als ik een tempel in ging stalde ik mijn fiets soms ergens achter in een eethuisje waar ik eerst een hapje had gegeten, ik gaf daar dan een kleine vergoeding voor. Of ergens achter de kassa of iets dergelijks.

Bij het inkopen doen onderweg haal ik mijn stuurtas met daarin alle papierer er af en zet m'n fiets op een zo gunstig mogelijke plek vast... hier is geen richtlijn voor maar beetje aanvoelen hoe de situatie is op die plek. Soms gewoon in de winkel vragen of de fiets achter het pand mag staan, dit deed ik in Kazachstan bv.

Ik kampeer ook voor 99% in het wild ook weer afhankelijk van de situatie, ik let wel op dat de plek veilig is en niemand me gezien heeft dat ik daar sta, pas tegen het donker worden zet ik mijn tentje op. Vaak vraag ik of ik bij een boer op zijn land mag staan ook daar heb ik leuke ervaringen mee en mag soms zelfs binnen slapen.

Bubba.... gewoon gaan :)
Welke landen doe je aan?

Ik vertrek over een maand voor een solo tocht van maanden door de Balkan en nog veel verder, ik zie wel waar ik uitkom!

Veel plezier en vraag wat je weten wilt.

het fietsen met meerdere personen is soms een avontuur, het fietsen alleen is altijd een avontuur

Henk kunst en fietswerk http://www.kleurrijkleven.webklik.nl
Zorg dat je genoeg geld/plastic op zak heb om de trein naar huis te pakken als je fiets toch gestolen wordt.

Zorg dat je fiets genoeg geld/plastic heeft om door te reizen als je zelf beroofd word.
Okee, bedankt voor alle hulp.

Ik blijf met de reis grotendeels in europa, dus wat dat betreft kan ik altijd nog wel wat geld overhouden voor een trein terug, maar het is toch fijn te weten wat te doen om het risico zo veel mogelijk te verkleinen.

Komt het verder vaak voor dat je tegen het vallen van de avond een boerderijtje vind waar je bij op het erf mag staan?
Bubba schreef:Komt het verder vaak voor dat je tegen het vallen van de avond een boerderijtje vind waar je bij op het erf mag staan?
Als ik in een lekkere flow zit, dan dient alles zich makkelijk aan, vaak in een verrassend leuke vorm. Als ik me zorgen maak, dan loopt het allemaal stroef. Wat dat betreft lijkt fietsreizen wel op het leven zelf :D.
Ik heb ervaring in Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk als het op kamperen aankomt. In die landen is het echt gemakkelijk om gastvrije mensen te vinden. Het moet zelfs geen boerderij zijn, we kijken gewoon even of er een mooie, platte tuin is bij het huis en het is meestal geen probleem om ons tentje daar te zetten.

In Italië is dat echter helemaal anders. Daar moesten we echt lang zoeken naar een slaapplaats. Uit budgetoverwegingen namen we nooit een camping (m.u.v. Rome). Het lukt dus wel, maar soms moet je even volharden.

Over het solo reizen: ik ga 10 maanden solo fietsen van Istanbul naar Melbourne en zie dat enorm zitten! Ik kijk uit naar de complete vrijheid en heb er bewust voor gekozen om dit alleen te doen (een vriend fietst wel mee tot Istanbul) zodat ik geen enkele belemmering heb en zodat ik mezelf tot het uiterste kan drijven.

Veel succes,
Wouter
bikelike schreef:
Bubba schreef:Komt het verder vaak voor dat je tegen het vallen van de avond een boerderijtje vind waar je bij op het erf mag staan?
Als ik in een lekkere flow zit, dan dient alles zich makkelijk aan, vaak in een verrassend leuke vorm. Als ik me zorgen maak, dan loopt het allemaal stroef. Wat dat betreft lijkt fietsreizen wel op het leven zelf :D.
klopt, 1 ding weet ik zeker: ik vind altijd een goede plek om te slapen. De mooiste plekjes zijn op de meest onwaarschijnlijke plaatsen. (helaas heeft de FSB in China daar soms een andere mening over). Waar ik niet altijd ze zeker van ben is of ik wel lekker kan eten, maar daar valt overheen te komen.

Ik weet zelf nog steeds niet wat ik leuker vind: solo of samen. Solo is zeker avontuurlijker maar ook stressvoller. Zeker in landen waar communicatie een probleem is omdat je niet de taal spreekt. Ik merk bij mezelf dat het me iets meer energie kost dan het oplevert, dus na een tijd ben ik leeg. Dat kan maanden zijn, maar ergens moet ik dan opladen. Met samen fietsen heb ik dat energieprobleem niet maar dan mis ik de vrijheid om mijn eigen neus te volgen.

Het lekkere van fietsen is dat je echt in het nu gaat leven, dus oefen daar alvast mee en maak je geen zorgen of twijfel niet teveel. Een probleem is pas een probleem als het zich aandient.

Veel plezier met niet teveel voorbereiden,

Sjirk (die soms te vaak twijfelt of ie wel een slaapplek kan vinden en toch nooit teleurgesteld raakt)
bikelike schreef:
Hoe waar!!!, witte ridder op het zwarte paard! 8)

SjirkM schreef: Het lekkere van fietsen is dat je echt in het nu gaat leven, dus oefen daar alvast mee en maak je geen zorgen of twijfel niet teveel. Een probleem is pas een probleem als het zich aandient.
Inderdaad!!! 8)

Ik reis niet alleen maar met zijn 2e, maar tijdens onze fietsreizen dient zich altijd wel een oplossing aan. Soms wildkamperen, op een camping, in een hotelletje...en als we er geen goed gevoel bij wild kamperen hebben, kloppen we aan bij mensen met de vraag of we in de tuin mogen slapen (bij gebrek aan campings/hotelletjes). Over het algemeen zegt men altijd ja. Soms vind men het in het begin wle vreemd. Een van de grappigste keren was toe we in een heel klein dorpje bij een winkeltje zo groot als een hutje vroegn of er een kampeerplekje voor ons was. En alsof het de normaalste zaak van de werled was, alsof het hem elke dag werd gevraagd werden ons een drietal opties naast het hutje aangewezen. Toen we wat wilde kopen in het winkeltje mocht dat niet ook niet na sterk aandringen. We kregen verse eieren, thee, brood en er werd een gasstel gehaald. Daarop lieten wij onze keukenuitzet zien, wat op veel verbaasde blikken stuitte. Van de teogestrommde mannen bij het winkeltje en de vrouwen vanaf de daken in het piepkleine dorpje.-Die lui hebben alles in hun fietstassen!- Ontzettend leuk! En zo kan ik nog veel meer verhalen vertellen. Wij vonden het in het begin ook niet makkelijk om te vragen maar nu al een stuk minder. In landen waar je de taal niet spreekt kan je ene foto van je tent laten zien om uit te leggen wat je bedoelt. Dus No worries zoals mijn voorgangers al zeiden en geniet er voorla heel veel van!
Bubba schreef:Ik maak me echter een beetje zorgen over hoe ik mijn fiets en fietstassen achterlaat als ik bijvoorbeeld even een winkel in moet, of in een grote stad een museumpje bezoek ofzo.
In plaats van je er elke keer een beetje zorgen over maken kun je ook met jezelf afspreken er één keer kort en hevig zorgen om te maken en daarna niet meer. Twintig seconden je ogen dichtknijpen, spieren aanspannen en je heel erg zorgen maken. Als dan na twintig jaar en talloze bezoekjes aan winkels en musea een keer iets van je wordt gejat kost dat maar 1 seconde zorg per jaar.
Een interessante beleving die ik had tijdens het alleen reizen is dat het gevoel van afhankelijkheid een cyclus heeft. 's Morgens voel je je, met de zon net op en de dag voor je, onafhankelijk van de mensen die je her en der ziet lopen. Naarmate de avond nadert en je in een dorp of stad een slaapplaats moet zoeken voel ik me afhankelijker van de personen die ik toevallig tegenkom en aanspreek. 's Morgens zou ik die gewoon voorbijgefietst zijn. Logisch natuurlijk maar ik vond het toch een aparte ervaring.
Zelf heb ik ook altijd schrik als ik mijn fiets moet achterlaten op fietsvakantie; ik opteer altijd voor de combinatie van een slot maar ook het los zetten van de snelspanner van mijn voorwiel. Dit klinkt misschien raar maar is in één moeite gedaan en moest er toch iemand mijn fiets proberen te pakken dan valt het voorwiel er zo uit en zal die (dat hoop ik dan toch) zodanig verschieten dat hij gaat lopen

ps: wel zelf steeds opletten dat je zelf je snelspanner ook terug vastzet hé ;-)
Bedankt voor alle tips en (haast filosofische :wink: )inzichten.

Wat betreft het leven in het nu en er gewoon voor gaan zit het bij mij wel goed. Maar voor zo'n eerste keer alleen zijn alle tips welkom, en ik weet nu wat beter wat te verwachten, dus, bedankt daarvoor!

Bubba