Additionally, paste this code immediately after the opening tag: verschil Son en DH3N80? - Forum Wereldfietser

verschil Son en DH3N80?

Ik wil ook maar eens aan de naafdynamo. Maar welke? Ik weet het al: Dit hele forum roept Son. Toch heb ik tot nu toe weinig negatiefs gelezen over de DH3N80. Om mijn eigen vraag naar het verschil tussen de Son en de DH3N80 te beantwoorden: ruim € 100,=. Dat is niet niks. Wat heeft de Son meer dan de DH3N80 dat die € 100,= waard is?

Gerd
superiöre deutsche teknik :D! (ik ga ook voor de shimano dh3n80)
Hi,

Ik zal het proberen uit te leggen. Maar grote kans dat ik door Marten gecorrigeerd wordt hier en daar.

-Lagerwerk om mee te beginnen. de shimano gebruikt normale conussen en kogels in de naven en combineert deze met verrassend weinig vet. Son gebruikt SKF groefkogel lagers met een goede afdichting. Son geeft ook 5 jaar garantie op de lagers, shimano eigenlijk gewoon niet.

-licht lopen; son geeft minder weerstand

-vocht: Son heeft een anti-vacuum systeem. Wanneer de fiets b.v. lekker in de warme schuur of garage staat en je stapt met de fiets naar buiten waar het vochtig en koud is zal de lucht in de naaf krimpen. hierdoor zal er lucht van buiten de naaf naar binnen gezogen worden. in die lucht kan dus vocht zitten wat resulteert in roest.... en van roest gaan shimano naven stuk.. (vraag maar aan diegene met een kapotte shimano naaf die in lapland een nieuwe naaf en gereedschap van mij heeft opgestuurd gekregen, rijd nu met een Son btw). Son naven trekken niet tot nauwlijks vacuum en zullen dus geen/veel minder last hebben van vocht in de naaf.

-uiterlijk; Son is iets meer een mooi stukje vakmanschap (flauwekul reden om dat het overwicht te laten zijn)

-stekkerverbinding; bij shimano zal de stekkerverbinding sneller oxideren dan bij Son doordat er 2 verschillende materialen gebruikt worden bij shimano (draad en lipje).

-gewicht: HB3N80: 468 gram , Son28: 568 gram, sondelux: 390 gram

Al met al is de Son een product waar goed over is nagedacht. Het is een bedrijf met "kwaliteitsfreaks" die openstaan voor kritiek en verbetering. Ook de aftersale is prettig. Alle Son producten kunnen gerepareerd worden, althans dat is de insteek als er iets defect is. Zo moest ik een lamp opsturen die defect was.... ik was gewent aan vervangen. Later kreeg ik hem netjes gerepareerd terug, netjes en voordeliger uiteindelijk.

uiteraard is het nu even ene aardige uitgave, maar gezien de levensduur van de naaf is hij het zeker waard (meerprijs uitsmeren, dan lijkt het minder :lol: )
Ja en bij SON is er nu de SONDelux met merkbaar minder weerstand en ietsje minder output wat bij gebruik met led lamp onmerkbaar is.
Wim
Zoals rvdh correct opmerkt is de Son gewoon beter gebouwd. De vraag is of de DH3N80 onvoldoende goed gebouwd is. Voorlopig (ik heb hem nog maar 6 maanden) heb ik niet de indruk dat er grote toegevingen zijn gedaan.

Bij mijn aankoop heb ik uitgebreid gegoogled en over beide weinig tot niets negatiefs kunnen vinden. Beide trillen licht op een bepaalde snelheid, of je dat voelt is afhankelijk van je fiets. In de laatste Bicycle Quarterly staat geloof ik een test van de DH3N80, misschien vind je daar nog meer info.

De Son eigenaars zijn er vaak dol op. Ik heb beide en voorlopig heb ik geen reden om één van de twee als superieur in de praktijk te bestempelen.
rvdh schreef:Hi,

Ik zal het proberen uit te leggen. Maar grote kans dat ik door Marten gecorrigeerd wordt hier en daar.
Alleen misschien nog een aanvulling ;)

Een Sondelux is 20% lichter dan een DH380
Als je een 40 of 48gts dynamo wil kom je ook bij Son uit
De dynamo van SON is veel preciezer gebouwd, en geeft daardoor minder verliezen vooral als je met licht uit fietst

aktiv radfahren heeft ze naast elkaar gezet: http://www.nabendynamo.de/service/pdf/ar_09-10_2010.pdf
De minimale verschillen/meerwaarde van de SON zijn mij de drie-vierdubbele prijs niet waard (de DH-3N80 naafdynamo is in een dubbel gebuste velg gespaakt te koop in Duitsland voor €75); ik geef het prijsverschil wel uit aan een accu/usb oplader. Zie hier voor 15.000km gebruikservaring met de DH-3N80.
Vergelijk je dan de adviesprijs van de Son met een dumpprijs van de shimano?

ik denk als je goed zoekt dat je de Son vast ook wel voor een paar knaken minder vindt.
rvdh schreef:Vergelijk je dan de adviesprijs van de Son met een dumpprijs van de shimano?

ik denk als je goed zoekt dat je de Son vast ook wel voor een paar knaken minder vindt.
Een paar knaken wel, maar dit soort extreme kortingen zijn op normaal verkregen SONs niet mogelijk ;)

Bij Shimano is er een groot verschil tussen OEM prijzen en groothandels/ consumentenprijzen en dan kun je soms dit soort 'aanbiedingen' tegen komen als er weer via de achterdeur een partijtje op de markt komt
De DH3N80 is (ook niet-OEM) te krijgen voor zo'n €60-65, een SON 28 / SON Delux kost minimaal €139 (€159 voor delux) dat is nog steeds zo'n 2 tot 2,5 keer zoveel; bij OEM loopt het verschil inderdaad nog meer op (wanneer je bijv een gespaakt wiel koopt), waardoor het voor mij absoluut niet interessant meer wordt om SON te overwegen omdat ik mijn voorvelg toch moet vervangen (zit een mooie holling in de zijkant vd velg).

Ik geloof best dat het een beter product is, maar dat staat wat mij betreft niet in verhouding tot de meerprijs als je de prima ervaringen met de Shimano naafdynamo's leest. Daarnaast geven shimano naafdynamo's tegenwoordig uit zichzelf licht in het donker wat voor extra veiligheid en verlichting zorgt.
Kijk, wat het jou waard is moet je zelf weten. Dat hangt ook van het gebruik af, en van de rest van de fiets. Dat is net als bij veel andere onderdelen. Een goede UN54 trapas kost 15 euro, een heel goede SKF of Phil Wood iets van 100 euro. Die laatste zijn heus beter, maar je ondervindt wel steeds de wet van het dalend grensnut. Waar je wilt zitten op die dalende curve moet je zelf beslissen.
Overigens geeft geen enkele naaf van zichzelf licht in het donker. Jij moet trappen (en bij een Shimano harder dan bij een SON). Als je bedoelt of de naaf uit zichzelf aanschakelt dan is dat niet de naaf maar de koplamp.
Wim
Matthie9000 schreef: Daarnaast geven shimano naafdynamo's tegenwoordig uit zichzelf licht in het donker wat voor extra veiligheid en verlichting zorgt.

Maleisie-Japan is ~5000 km
m-gineering schreef: Een Sondelux is 20% lichter dan een DH380
Als je een 40 of 48gts dynamo wil kom je ook bij Son uit
De dynamo van SON is veel preciezer gebouwd, en geeft daardoor minder verliezen vooral als je met licht uit fietst

aktiv radfahren heeft ze naast elkaar gezet: http://www.nabendynamo.de/service/pdf/ar_09-10_2010.pdf
Het lichter zijn gaat dus enkel op voor de sondelux die weer wat duurder is dan de DH3N80. De gewone SON28 is zwaarder dan de DH3N80. Als je de sondelux er wil bij betrekken dan moet je ook de DH2N80 gaan bekijken deze heeft ook een lager vermogen is ook lichter en zal ook minder weerstand geven.

Het verschil in weerstand is relatief groot, maar absoluut zijn beide weerstanden peanuts: een verschil van 1 (of 1.5) watt is nauwelijks voelbaar. Met ingeschakelde lamp is het verschil tussen de N80 en de SON80 ook erg klein in die mate zelfs dat de karakteristiek van de lamp zou moeten bekeken worden om uit te maken of er niet gewoon meer vermogen naar de lamp gaat.

De lichtsterkte vergelijking toont weinig aan, behalve dan dat de shimano's vroeger hun vermogen leveren en een iets lager maximum vermogen hebben OF dat het vermogen van de shimano's groter is dan dat van de SON en dat de Edelux lamp verder opwarmt: leds verliezen namelijk aan intensiteit naarmate ze warmer worden. In plaats van een test met een lamp was een opgemeten karakteristiek interessanter geweest.
Even opscheppen: ik heb ze alledrie :oops: een 3N80, een son16 en een sondelux.
Ze zitten in volstrekt verschillende fietsen, een objectieve vergelijking is moeilijk. Toch kan ik er wel iets over zeggen. Geen van drieën hebben me ooit in de steek gelaten. In onbelaste toestand lopen de Son's zichtbaar lichter. Ingeschakeld maakt het niet veel uit. Ik heb het idee dat de Son16 (in 20 inch wiel) meer stroom levert dan de 3N80 in 28 inch, maar wellicht is dat wishfull thinking. Van de Sondelux kan ik alleen zeggen dattie heel mooi- en heel klein is en onbelast heel licht loopt. Als stroombron voor vóór- en achterlicht voldoen ze allemaal ruimschoots. Ga je er iets mee opladen dan lijkt de keuze van de lader bepalender dan de dynamo. Zie hiervoor de al eerder door Marten genoemde test in Fahrradzukunft.de
Een ouder model van shimano is bij ons gesneuveld door interne corrosie.

Frank
EnriceV schreef:Als je de sondelux er wil bij betrekken dan moet je ook de DH2N80 gaan bekijken deze heeft ook een lager vermogen is ook lichter en zal ook minder weerstand geven.
De sondelux levert net als de Son28 6v, 3W, dus ruim een halve ampere. De 2.4W dynamo's leveren ~20% minder stroom
m-gineering schreef:
EnriceV schreef:Als je de sondelux er wil bij betrekken dan moet je ook de DH2N80 gaan bekijken deze heeft ook een lager vermogen is ook lichter en zal ook minder weerstand geven.
De sondelux levert net als de Son28 6v, 3W, dus ruim een halve ampere. De 2.4W dynamo's leveren ~20% minder stroom
Staat waarschijnlijk zo in de specificaties; maar in de test die je zelf aanhaalt valt wel op dat de lamp met de Sondelux significant minder licht bij lage snelheden geeft tov de SON28. De curve van de SON28 zal dus steiler zijn dan die van de SONdelux. Het verschil verdwijnt doordat beide dynamo's het vermogen leveren dat de lamp maximaal kan laten verwerken vanaf een bepaalde snelheid. In een opstelling met bv parallel geschakelde lampen, ben ik er vrij zeker van dat de SON28 bij elke snelheid meer licht gaat creëren dan de SONdelux.

Voorzover ik weet is er geen algemene norm om het vermogen van een dynamo te bepalen (bv bij x-aantal toeren), het vermogen dat een fabrikant opgeeft is dus bij een bepaalde snelheid gemeten. Het is dus de vraag welk vermogen je uit een DH2N80 kan trekken tegen 30 km/u.
Wim schreef:Overigens geeft geen enkele naaf van zichzelf licht in het donker. Jij moet trappen (en bij een Shimano harder dan bij een SON). Als je bedoelt of de naaf uit zichzelf aanschakelt dan is dat niet de naaf maar de koplamp.
Wim
Door de huidige (hoger segment) Shimano dynamo's wordt (uiteraard alleen tijdens fietsen) zogenaamde Čerenkov-straling uitgezonden waardoor er een mooie blauwe gloed in de naaf van het wiel ontstaat!
m-gineering schreef:Maleisie-Japan is ~5000 km
:lol: :D
EnriceV schreef:
m-gineering schreef:
EnriceV schreef:Als je de sondelux er wil bij betrekken dan moet je ook de DH2N80 gaan bekijken deze heeft ook een lager vermogen is ook lichter en zal ook minder weerstand geven.
De sondelux levert net als de Son28 6v, 3W, dus ruim een halve ampere. De 2.4W dynamo's leveren ~20% minder stroom
Staat waarschijnlijk zo in de specificaties; maar in de test die je zelf aanhaalt valt wel op dat de lamp met de Sondelux significant minder licht bij lage snelheden geeft tov de SON28.
Dynamo's zijn stroombronnen. De resulterende spanning hangt af van de belasting en of de dynamo al hard genoeg draait. De Sondelux moet bij een gegeven belasting meer snelheid maken dan de 28" dynamo voor de lamp de maximale opbrengst heeft bereikt. Heb je er een ledlamp aanhangen dan is dat niet zo interessant, will je accu's laden op toeristentempo uiteraard wel.

Een 2.4w dynamo levert minder stroom, en zal dus ook op snelheid minder licht kunnen leveren.
De curve van de SON28 zal dus steiler zijn dan die van de SONdelux. Het verschil verdwijnt doordat beide dynamo's het vermogen leveren dat de lamp maximaal kan laten verwerken vanaf een bepaalde snelheid. In een opstelling met bv parallel geschakelde lampen, ben ik er vrij zeker van dat de SON28 bij elke snelheid meer licht gaat creëren dan de SONdelux.
De lampen bepalen wat er aan energie opgestookt kan worden, op een gegeven moment krijgt een SON28 er ook niet meer licht uit. Dat kan de son20 ook, die moet alleen 20% harder draaien , maar vanaf dan is de zaak weer gelijk.




Voorzover ik weet is er geen algemene norm om het vermogen van een dynamo te bepalen
StvZO?
Ik heb even moeten zoeken, (het staat in artikel 67 van StvZO), en daar wordt gewoon gesteld dat een fiets moet uitgerust zijn van een 3 watt verlichtingssysteem. Hierbij wordt dan, neem ik aan, gedoeld op gloeilamp normen: een 3watt led lamp geeft heel wat meer licht dan een 3watt halogeen lamp.
Als er gewoon zou verwezen worden naar 3watt licht, dan zou je met een gloeilamp een dynamo van 150 watt nodig hebben :D .

Voorzover ik heb kunnen vinden wordt overal uitgegaan van het nominaal vermogen. Waarop dit bepaald wordt kan ik niet vinden, en dat is wel spijtig want ik had het wel interessant gevonden. Ik zou echter in mijn cursus moeten duiken om hierover zinvol te kunnen discussiëren, want het zit allemaal wel heel ver weg. Ik denk ook dat leds geen pure ohmse weerstand hebben, waardoor het vraagstuk nog wat interessanter wordt. 8)
EnriceV schreef:Ik heb even moeten zoeken, (het staat in artikel 67 van StvZO) knip
Vervolgens krijg je de Bautechnische Anforderungen TA 1 tot en met zoveel, en 'dann geht es richtig los ! ;)

zie oa de Gebetsmuhle bij Olaf Schutz: http://www.enhydralutris.de/Fahrrad/ind ... eleuchtung