door
rvdh » do 31 mar, 2011 22:05
Hi,
Ik zal het proberen uit te leggen. Maar grote kans dat ik door Marten gecorrigeerd wordt hier en daar.
-Lagerwerk om mee te beginnen. de shimano gebruikt normale conussen en kogels in de naven en combineert deze met verrassend weinig vet. Son gebruikt SKF groefkogel lagers met een goede afdichting. Son geeft ook 5 jaar garantie op de lagers, shimano eigenlijk gewoon niet.
-licht lopen; son geeft minder weerstand
-vocht: Son heeft een anti-vacuum systeem. Wanneer de fiets b.v. lekker in de warme schuur of garage staat en je stapt met de fiets naar buiten waar het vochtig en koud is zal de lucht in de naaf krimpen. hierdoor zal er lucht van buiten de naaf naar binnen gezogen worden. in die lucht kan dus vocht zitten wat resulteert in roest.... en van roest gaan shimano naven stuk.. (vraag maar aan diegene met een kapotte shimano naaf die in lapland een nieuwe naaf en gereedschap van mij heeft opgestuurd gekregen, rijd nu met een Son btw). Son naven trekken niet tot nauwlijks vacuum en zullen dus geen/veel minder last hebben van vocht in de naaf.
-uiterlijk; Son is iets meer een mooi stukje vakmanschap (flauwekul reden om dat het overwicht te laten zijn)
-stekkerverbinding; bij shimano zal de stekkerverbinding sneller oxideren dan bij Son doordat er 2 verschillende materialen gebruikt worden bij shimano (draad en lipje).
-gewicht: HB3N80: 468 gram , Son28: 568 gram, sondelux: 390 gram
Al met al is de Son een product waar goed over is nagedacht. Het is een bedrijf met "kwaliteitsfreaks" die openstaan voor kritiek en verbetering. Ook de aftersale is prettig. Alle Son producten kunnen gerepareerd worden, althans dat is de insteek als er iets defect is. Zo moest ik een lamp opsturen die defect was.... ik was gewent aan vervangen. Later kreeg ik hem netjes gerepareerd terug, netjes en voordeliger uiteindelijk.
uiteraard is het nu even ene aardige uitgave, maar gezien de levensduur van de naaf is hij het zeker waard (meerprijs uitsmeren, dan lijkt het minder
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
)