eric190173 schreef:2 kinderen in een fietskar, één achterop en de nodige boodschappen met een fors tegenwindje zijn voor mijn gevoel ook een goede training......
Groet
Eric
Klimmen is een vak apart waar geen enkele vorm van technische manipulatie je het leven vergemakkelijkt. Klimmen moet je gewoon trainen. Al rijdt ik duizenden kilometers op het vlakke, ik krijg altijd in het begin van het seizoen weer krampen in mijn kuit als ik de eerste hoogtemeters maak.
En niet alleen krampen in mijn kuit, ook mijn gluteus maximus krijgt altijd weer een opdoffer..... en ook niet te vergeten je rug- en buikspieren en eveneens je armspieren (metname de triceps). Klimmen is gewoon niet te vergelijken met lekker kalmpjes op het vlakke touren, dat kan immers idereen. Maar je hebt een behoorlijk goed onderhouden gestel nodig om relaxed de bergen door te komen.
Kortom, voor je je af gaat vragen of er een merkbaar verschil is tussen 32T of 34T (die er bij die sprongen nauwelijks meer is en zeker niet het verschil uitmaakt tussen 4 of 6km per uur), zul je je het volgende even moet afvragen, te weten:
in volgorde van prioriteit (imho):
0) soort disclaimer: altijd genieten van een klim, plezier staat voorop…..
1) dan hele tijd niets
2) getraindheid (zorg voor kracht en duurvermogen in je benen en het bovenlijf)
3) concentratie, focus, en in een roes klimmen (je zweet, je ademt, je voelt je benen, van fijn rustig om je heen kijken is toch geen sprake tijdens een stevige klim, je bent immers aan het werk, dus maak je gedachten leeg en denk alleen maar aan de top en het fysieke aspect van fietsen, de col krijgt je er niet onder
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
))
4) train ook het drinken en eten!
5) train altijd op souplesse in het vlakke NL, en zorg voor een lichte soepele tred bergop (Armstrong deed wellicht 100 omwentelingen per minuut, maar 60-70 is realistischer)
6) klikpedalen, dan heb je ook nog een aantal effectieve horizontale en verticale krachtvectoren tot je beschikking, je voet zit ook rustiger op het pedaal
7) lichaamsgewicht (heb je overgewicht ja dan nee, zorg voor zo laag mogelijk vetpercentage, doch wees geen Rasmussen, je mag best wel wat reserves meetorsen om ze tijdens je fietsvakantie te verbranden, vet is per slot van rekening ook brandstof)
'8)' neem zo weinig mogelijk spullen mee (begin eens met de voortassen en voordrager te verwijderen), wees zo compact mogelijk en bepak je fiets zo dicht mogelijk rondom je lichaamszwaartepunt, overweeg zelfs een licht rugzakje met goed ventilerende rug
9) compactheid van je bagage kon wel eens belangrijker zijn dan gewicht, dus goed je tassen aansjorren, opdat niets in je tassen kan gaan dansen
10) weeg de noodzaak van alle spullen die je wel meeneemt en zijn daar lichtere varianten voor te krijgen
11) soepele goedzittende strakke kleding…. Is aerodynamischer, wat ook een rol blijft spelen bergop. Niets in een klim is vervelender dan slecht passende kleding, of een slechte zeem. Persoonlijk zijn mijn favoriet assos broeken.
12) luchtdruk van de banden en zijn ze nog mooi rond; rolweerstand neemt een grotere rol naarmate de snelheid omlaag gaat, zoals bij klimmen.
13) is je aandrijflijn goed onderhouden: pedalen, ketting, tandwielen, naven, velgen, etc
14) kan de fiets nog een stukkie lichter; standaard, verlichting, spatborden, voordrager
15) zo licht mogelijke lopende cassette (imho ben je met 22-34T al een heel mooi eind op weg, als je dan alsnog lopend een berg op moet, dan zul je dat waarschijnlijk ook met een 34T moeten)
Hoe kun je dat klimmen nou een beetje trainen in het vlakke NL (de posbank en zuid-limburg even daargelaten):
Zoek een viaduct, schat het aantal hoogtemeters in op ca 6-7 meter…. laat google earth het aantal hoogtemeters berekenen van de zwaarste col tijdens je fietsreis….., stel dat is ca 1500hm op je zwaarste dag, dan is dat het equivalent van 1500/6=250x het viaduct op en neer. Ik denk dat als je 20x het viaduct op en neer bent gegaan, het al aardig zat bent. Daarom kun je bij viaducttraining beter de intensiteit ipv de kwantiteit opvoeren en bijvoorbeeld het gehele stuk staande gaan klimmen, dat wil zeggen met de kont uit het zadel en je lichaamsgewicht vol op de benen. Doe dan wel je versnelling een stuk zwaarder, dat trapt gemakkelijker. Het hele stuk staand klimmen van het viaduct zal je dan flink wat zuur bezorgen (wat op zich slecht is voor spieropbouw als je het elke dag doet). Maar het zorgt wel voor een goede intervaltraining, waarbij je hartlongsysteem goed getraind wordt, en uiteindelijk ook je krachtduurvermogen in armen en benen. Dit soort trainingen doe je dan 1x per week en voor de rest van de week lekkere rustige duurtrainingen (D1 trainingen) of een enkele bloktraining tussendoor. Als je dit dan ook nog eens 2 maanden (mei/juni) volhoudt dan heb je al een mooie voorbereiding gedaan voor je vakantie in juli/augustus. De rest van je klimconditie wordt wel verfijnd tijdens de vakantie zelf. Bovendien heb je tijdens de vakantie ook grote kans dat je ook nog een paar kg afvalt en voila, het klimmen zal een nieuwe hobby van je worden.
Het effect van trainen zal vooral merkbaar zijn aan het eind van je vakantie als je dat vergelijkt met je conditie voor je vakantie. Je zou bijna een fietsvakantie in de Ardennen aanraden voordat je met je fietsvakantie in de Alpen begint