Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichter verzet? (dan 22:32) - Forum Wereldfietser

Lichter verzet? (dan 22:32)

Hoi wereldfietsers,

Voor een aanstaande fietstocht in Engeland vraag ik namens een vriendin het volgende:

Zij heeft nu 22 tandjes voor op het kleinste blad, en 32 achter op het grootste tandwiel. Is er iemand die ervaring heeft met een lichter verzet? Er bestaan bv. ook tandwielen met 34 tandjes. Is dit verschil goed merkbaar en/of wil iemand toevallig ervaringen delen met andere alternatieven die een fiets met bagage merkbaar lichter omhoog doet trappen?

Alvast bedankt,
Simon
Simon schreef:32... Er bestaan bv. ook tandwielen met 34 tandjes. Is dit verschil goed merkbaar ?
Natuurlijk is dit merkbaar, maar het is niet veel. 36 bestaat ook. Waar je wel op moet letten is de capaciteit van de achterderailleur. In mijn geval is die niet helemaal geschikt voor 34 en daarom ratelt hij een beetje. Gelukkig gebruik ik de 34 niet zo heel veel.
Leon
Hoi Simon,

Afhankelijk van de wielmaat zal het ongeveer 0,3 tot 0,5 km/u schelen bij dezelfde cadans...

http://www.gear-calculator.com/#KB=22,3 ... =2160&SL=2
Kortom, als je toch nieuwe tandwielen moet hebben kun je het overwegen, maar ik zou er niet apart geld tegenaan gooien. Je merkt het nauwelijks (36 iets meer natuurlijk).
Heel eerlijk gezegd is dit al een erg licht verzet, zelfs voor Engeland. Als je bang bent dat klimmen toch nog te zwaar zal zijn, dan kun je beter hard werken aan een lichtere bagage. Dat merk je veel meer (klimmen is een strijd met de zwaartekracht).
Wim
Met 22-32 kun je met 3,6km/u bergop fietsen. Heb ik al uitgetest.
Kan dat niet meer, dan denk ik dat lopen een betere optie is. Zeker op asfalt.
(Onverhard wil de fiets niet altijd "makkelijk" geduwd worden, maar op relatief gripvol en vlak asfalt gaat dat een stuk makkelijker!)
Wim schreef:Kortom, als je toch nieuwe tandwielen moet hebben kun je het overwegen, maar ik zou er niet apart geld tegenaan gooien. Je merkt het nauwelijks (36 iets meer natuurlijk).
Heel eerlijk gezegd is dit al een erg licht verzet, zelfs voor Engeland. Als je bang bent dat klimmen toch nog te zwaar zal zijn, dan kun je beter hard werken aan een lichtere bagage. Dat merk je veel meer (klimmen is een strijd met de zwaartekracht).
Wim
Of gericht trainen!

Op viaducten in Nederland kun je uitstekend krachttrainingen doen. Vanuit bijna stilstand op het zwaarste verzet omhoog (20 trappen per been, 40 in totaal). Naar beneden, vier minuten heel rustig uitpeddelen en nog een keer. Zo zes keer achter elkaar. Dan lekker een uurtje uitrijden.
Simon schreef:Hoi wereldfietsers,

Voor een aanstaande fietstocht in Engeland vraag ik namens een vriendin het volgende:

Zij heeft nu 22 tandjes voor op het kleinste blad, en 32 achter op het grootste tandwiel. Is er iemand die ervaring heeft met een lichter verzet? Er bestaan bv. ook tandwielen met 34 tandjes. Is dit verschil goed merkbaar en/of wil iemand toevallig ervaringen delen met andere alternatieven die een fiets met bagage merkbaar lichter omhoog doet trappen?

Alvast bedankt,
Simon
van 32 naar 34 tanden is 6 % lichter. Bij benadering mag je stellen dat dat gelijk is aan 6% minder gewicht omhoog sjouwen. Dus op een fiets met berijder en vakantiebagage zal dat ook ongeveer 6 kilo uitmaken,

De bultjes in engeland zijn trouwens nooit echt lang (daarom zijn ze zo stijl) dus even wat harder trappen als je gewend bent zou geen probleem moeten opleveren
Als je zes kilo inlevert op je bepakking betekent dat veel spullen thuislaten of veel geld investeren in lichtere spullen. Als je zes kilo wilt afvallen kost dat veel tijd, moeite en afzien.
Een nieuw setje tandwielen is in elk geval de snelste en de goedkoopste oplossing.
Zonder dat setje krijgt je vriendin in elk geval sterke benen :D !
Of een geringer bagagegewicht makkelijk is hangt natuurlijk vooral af van de uitgangssituatie. Als je al op 10-12 kg zit wordt het moeilijk, maar zit je nog op 25 kg en ben je toch toe aan nieuwe spullen, dan is het heel makkelijk en kost het niets meer (lichtere uitrusting is niet duurder). Mijn opvatting is dat je altijd een voldoende licht verzet moet hebben, maar daar is hier toch eigenlijk al wel aan voldaan. Het kan nog ietsje lichter inderdaad, maar of je dan niet omvalt begint toch wel een punt te worden.
Wim
m-gineering schreef:
Simon schreef:Hoi wereldfietsers,
Voor een aanstaande fietstocht in Engeland vraag ik namens een vriendin het volgende:
Zij heeft nu 22 tandjes voor op het kleinste blad, en 32 achter op het grootste tandwiel. Is er iemand die ervaring heeft met een lichter verzet? Er bestaan bv. ook tandwielen met 34 tandjes. Is dit verschil goed merkbaar en/of wil iemand toevallig ervaringen delen met andere alternatieven die een fiets met bagage merkbaar lichter omhoog doet trappen?
Alvast bedankt,
Simon
van 32 naar 34 tanden is 6 % lichter. Bij benadering mag je stellen dat dat gelijk is aan 6% minder gewicht omhoog sjouwen. Dus op een fiets met berijder en vakantiebagage zal dat ook ongeveer 6 kilo uitmaken,
Met dien verstande dat het voordeel van minder gewicht met hetzelfde verzet in plaats van alleen een lichter verzet is dat je 6% eerder boven bent.
Leon
wimmo17 schreef:Als je zes kilo inlevert op je bepakking betekent dat veel spullen thuislaten!
Zijn er geen galante Heren meer? :D
Nog lichter dan 22-34 heeft naar mijn idee ook niet zoveel zin. Dan moet je zo hard trappen om nog voldoende snelheid te maken om niet om te vallen dat je binnen de kortste keren buiten adem bent.
Ik heb in het Lake District gefietst (met 22-32) en dat ging goed tot en met de 20% hellingen (die zijn over het algemeen vrij kort). Werd het nog steiler dan ging ik lopen.
Net als de meeste hier zou ik hoogstens 22:34 overwegen. Behalve omvallen bij dergelijk lage snelheden, komt mijn voorwiel in dergelijke versnelling makkelijk van de grond (met voortassen!) en onze tandem wil met 22:32 wel eens doorspinnen op wat kiezel.

De bagage lichter is het meest evident. Uit eigen ervaring is het ook belangrijk regelmatig pauzes in te lassen en het suikerpeil hoog te houden. Met voldoende suikers rijdt mijn vriendin overal op, zonder is het in de namiddag vaak gedaan: bananen, chocolade, veel drinken, en twee keer per dag warm eten.
[broken record] Trainen! Daar heb je nog veel meer plezier van! [/broken record]

Het is op dit forum al eerder gezegd, maar het voorbereiden van de fysiek is voor de meesten hier blijkbaar geen optie. Makkelijk omhoog gaan wordt hier vereenzelvigd met kopen. Kopen van lichter verzet dan wel lichtere uitrusting.

Daarin lijken wereldfietsers blijkbaar toch op het merendeel van de Nederlanders, die liever in een auto gaan zitten dan op een fiets. (Dit mag je met zoveel :wink: nemen als je zelf wilt) :wink:.
Een dagje (of twee of een lekker lang weekend) Zuid Limburg/Voerstreek van te voren maakt de klimspieren wakker. Dus trainen zou ik ook als oplossing aanraden.
Roald schreef:Een dagje (of twee of een lekker lang weekend) Zuid Limburg/Voerstreek van te voren maakt de klimspieren wakker. Dus trainen zou ik ook als oplossing aanraden.
Dat geldt zeker ook voor het trainen in langzaam fietsen. Als het echt steil wordt haal je 6 km/u niet en raak je zoals gezegd buiten adem. Het is dan fijn als je ook 4 km/u ook kunt fietsen zonder continu zwaar bezig te zijn je evenwicht te bewaren.
Leon
2 kinderen in een fietskar, één achterop en de nodige boodschappen met een fors tegenwindje zijn voor mijn gevoel ook een goede training......

Groet
Eric
eric190173 schreef:2 kinderen in een fietskar, één achterop en de nodige boodschappen met een fors tegenwindje zijn voor mijn gevoel ook een goede training......

Groet
Eric
Klimmen is een vak apart waar geen enkele vorm van technische manipulatie je het leven vergemakkelijkt. Klimmen moet je gewoon trainen. Al rijdt ik duizenden kilometers op het vlakke, ik krijg altijd in het begin van het seizoen weer krampen in mijn kuit als ik de eerste hoogtemeters maak.

En niet alleen krampen in mijn kuit, ook mijn gluteus maximus krijgt altijd weer een opdoffer..... en ook niet te vergeten je rug- en buikspieren en eveneens je armspieren (metname de triceps). Klimmen is gewoon niet te vergelijken met lekker kalmpjes op het vlakke touren, dat kan immers idereen. Maar je hebt een behoorlijk goed onderhouden gestel nodig om relaxed de bergen door te komen.

Kortom, voor je je af gaat vragen of er een merkbaar verschil is tussen 32T of 34T (die er bij die sprongen nauwelijks meer is en zeker niet het verschil uitmaakt tussen 4 of 6km per uur), zul je je het volgende even moet afvragen, te weten:

in volgorde van prioriteit (imho):

0) soort disclaimer: altijd genieten van een klim, plezier staat voorop…..
1) dan hele tijd niets
2) getraindheid (zorg voor kracht en duurvermogen in je benen en het bovenlijf)
3) concentratie, focus, en in een roes klimmen (je zweet, je ademt, je voelt je benen, van fijn rustig om je heen kijken is toch geen sprake tijdens een stevige klim, je bent immers aan het werk, dus maak je gedachten leeg en denk alleen maar aan de top en het fysieke aspect van fietsen, de col krijgt je er niet onder ;)))
4) train ook het drinken en eten!
5) train altijd op souplesse in het vlakke NL, en zorg voor een lichte soepele tred bergop (Armstrong deed wellicht 100 omwentelingen per minuut, maar 60-70 is realistischer)
6) klikpedalen, dan heb je ook nog een aantal effectieve horizontale en verticale krachtvectoren tot je beschikking, je voet zit ook rustiger op het pedaal
7) lichaamsgewicht (heb je overgewicht ja dan nee, zorg voor zo laag mogelijk vetpercentage, doch wees geen Rasmussen, je mag best wel wat reserves meetorsen om ze tijdens je fietsvakantie te verbranden, vet is per slot van rekening ook brandstof)
'8)' neem zo weinig mogelijk spullen mee (begin eens met de voortassen en voordrager te verwijderen), wees zo compact mogelijk en bepak je fiets zo dicht mogelijk rondom je lichaamszwaartepunt, overweeg zelfs een licht rugzakje met goed ventilerende rug
9) compactheid van je bagage kon wel eens belangrijker zijn dan gewicht, dus goed je tassen aansjorren, opdat niets in je tassen kan gaan dansen
10) weeg de noodzaak van alle spullen die je wel meeneemt en zijn daar lichtere varianten voor te krijgen
11) soepele goedzittende strakke kleding…. Is aerodynamischer, wat ook een rol blijft spelen bergop. Niets in een klim is vervelender dan slecht passende kleding, of een slechte zeem. Persoonlijk zijn mijn favoriet assos broeken.
12) luchtdruk van de banden en zijn ze nog mooi rond; rolweerstand neemt een grotere rol naarmate de snelheid omlaag gaat, zoals bij klimmen.
13) is je aandrijflijn goed onderhouden: pedalen, ketting, tandwielen, naven, velgen, etc
14) kan de fiets nog een stukkie lichter; standaard, verlichting, spatborden, voordrager
15) zo licht mogelijke lopende cassette (imho ben je met 22-34T al een heel mooi eind op weg, als je dan alsnog lopend een berg op moet, dan zul je dat waarschijnlijk ook met een 34T moeten)

Hoe kun je dat klimmen nou een beetje trainen in het vlakke NL (de posbank en zuid-limburg even daargelaten):

Zoek een viaduct, schat het aantal hoogtemeters in op ca 6-7 meter…. laat google earth het aantal hoogtemeters berekenen van de zwaarste col tijdens je fietsreis….., stel dat is ca 1500hm op je zwaarste dag, dan is dat het equivalent van 1500/6=250x het viaduct op en neer. Ik denk dat als je 20x het viaduct op en neer bent gegaan, het al aardig zat bent. Daarom kun je bij viaducttraining beter de intensiteit ipv de kwantiteit opvoeren en bijvoorbeeld het gehele stuk staande gaan klimmen, dat wil zeggen met de kont uit het zadel en je lichaamsgewicht vol op de benen. Doe dan wel je versnelling een stuk zwaarder, dat trapt gemakkelijker. Het hele stuk staand klimmen van het viaduct zal je dan flink wat zuur bezorgen (wat op zich slecht is voor spieropbouw als je het elke dag doet). Maar het zorgt wel voor een goede intervaltraining, waarbij je hartlongsysteem goed getraind wordt, en uiteindelijk ook je krachtduurvermogen in armen en benen. Dit soort trainingen doe je dan 1x per week en voor de rest van de week lekkere rustige duurtrainingen (D1 trainingen) of een enkele bloktraining tussendoor. Als je dit dan ook nog eens 2 maanden (mei/juni) volhoudt dan heb je al een mooie voorbereiding gedaan voor je vakantie in juli/augustus. De rest van je klimconditie wordt wel verfijnd tijdens de vakantie zelf. Bovendien heb je tijdens de vakantie ook grote kans dat je ook nog een paar kg afvalt en voila, het klimmen zal een nieuwe hobby van je worden.

Het effect van trainen zal vooral merkbaar zijn aan het eind van je vakantie als je dat vergelijkt met je conditie voor je vakantie. Je zou bijna een fietsvakantie in de Ardennen aanraden voordat je met je fietsvakantie in de Alpen begint ;)
Ik ga vwb het trainen voor een belangrijk deel het tegenovergestelde betogen van AB. Mijn klimervaring is weliswaar grotendeels gebaseerd op klimmen met de ligfiets, maar als er één soort fiets is waar je volgens de regelen der kunst leert klimmen, is het wel de ligfiets.

Klimmen moet je trainen en je moet het oefenen. Het eerste kan net zo goed op het vlakke als in de bergen, het tweede moet in de bergen maar als je het één keer kan, verleer je het nooit meer.

Wat moet je trainen? Simpel: vermogen op de langere termijn. Vermogen in de letterlijke, natuurkundige betekenis van hoeveelheid energie per tijdseenheid, gerekend in watt. Hoe snel je klimt, is vrijwel alleen afhankelijk van hoeveel watt je in de pedalen weet te stoppen gedeeld door het totaalgewicht van jezelf, je bagage en je fiets.

Het is belangrijk om te beseffen dat vermogen niet hetzelfde is als kracht. Kracht alleen doet niks, pas als kracht in beweging komt ontstaat er vermogen. Voor het fietsende lichaam geldt dat het meeste vermogen geleverd wordt bij relatief lage kracht, en relatief hoge cadans. 90 - 100 omwentelingen per minuut is optimaal. Dat geldt niet alleen voor topwielrenners, het geldt ook voor vakantiegangers. Trap licht, snel en soepel. Draai mooie rondjes.

Dit alles kun je uitstekend trainen op het vlakke. Maak veel kilometers en zorg dat je met een hoge, soepele cadans rijdt. Leer op tijd terug te schakelen, ook voor kleine bultjes en een beetje tegenwind. Daarmee ontwikkel je vermogen op de lange termijn.

Nu moet je leren om dat vermogen bij klimmen in te zetten. Dat is vooral een kwestie van handigheidjes en weten hoe het werkt. Schakelen bijvoorbeeld, is lastiger omdat je maar heel kort de kracht op de pedalen kan verminderen. Op tijd terugschakelen is dus nog belangrijker. Eten, drinken en je ritsen openen of sluiten zijn ook lastiger op een helling.

Heel belangrijk is je lichaamshouding. Aan je stuur trekken is een nogal inefficiënte manier van energie in je pedalen stoppen. Probeer je bovenlichaam zo stil mogelijk te houden, het zijn je benen en niets dan je benen die het werk moeten doen. Ook hierbij helpt een hoge en soepele cadans.

Zonder zuurstof kun je geen vermogen leveren. Neem daarom een lichaamshouding aan waarbij je zo diep mogelijk kunt ademen. Je bovenlichaam moet hiervoor verrassend rechtop staan (bij een ligfiets: vrij ver achterover). Het is niet voor niks dat wielrenners bij een klim uit de beugels komen! Door rechtop te gaan zitten wordt het ook moeilijker om veel kracht op de pedalen te zetten, dus daar sla je twee vliegen in één klap. Je hoofd een tikje achterover helpt vaak ook om de borstkas verder open te zetten.

Als je voorover buigt, kun je meer kracht zetten. Het lijkt daarom dat je dan ook harder kunt klimmen, maar het omgekeerde is waar. Je kunt minder diep ademen, dus minder voedsel verbranden, dus minder energie per seconde in je pedalen stoppen. Kracht is geen vermogen!

Dat zijn dus typisch dingen die je kunt oefenen om nooit meer te vergeten: op tijd terugschakelen, bovenlijf stil, niet te veel kracht zetten met je benen en zo weinig mogelijk met je armen, je borstkas wijd open zetten en met één hand je rits open doen.

Voor vakantiefietsers geldt overigens dat je zo weinig mogelijk spieren moet hebben. Omdat wij op de lange termijn moeten presteren is de spijsvertering de beperkende factor. Daarna is de capaciteit van het hart-longsysteem de beperking: dit merk je wanneer je buiten adem raakt. Pas wanneer je gaat sprinten loop je tegen de beperkingen van je spieren aan. Als je vakantie langer duurt dan een minuut, zijn krachtige beenspieren dan ook alleen maar overbodig gewicht. Armspieren al helemaal. Bij het klimmen dus een nadeel in plaats van een voordeel.

Samenvattend:
- Vergeet kracht, het gaat om vermogen;
- Train veel kilometers;
- Train op een hoge, soepele cadans;
- Leer hoe je met je benen en alleen je benen klimt;
- Zorg dat je diep ademt;
- Leer terugschakelen, eten, drinken, jas openritsen en zonnebril opzetten met één hand op een helling.
- Wees heel voorzichtig met krachttraining, voor je het weet zeul je een halve kilo nutteloze spieren de berg op.

Op één punt ben ik het hartgrondig eens met AB: klikpedalen. Probeer het niet zonder.

Groetjes, Waltertje, die ooit in een halfjaar 1 kg beenspieren heeft weggetraind.
Interessant betoog waltertje, altijd leuk om te lezen, leerzaam voor de beginnende klimmer.

Maar ik zou niet weten waar we een tegengestelde visie hebben, heb eerder het idee dat we geheel op 1 lijn zitten. Misschien dat je denkt dat ik voor het bodybuilderschap heb gepleit, maar dat is zeker niet waar. Teveel krachttraining gaat je uiteraard in de weg zitten, blokkeert letterlijk je doorbloeding en het zuur verstoord de groei van de kleine haarvaatjes (die de zuurstof tot diep in de spierporien brengen). D1-training is wat dat betreft altijd de basis.

Wat ik net als jou bedoel is dat je vermogen moet zien te leveren, daarvoor is ook een krachtige (doch soepele) tred nodig, vooral als je ook nog eens bagage meezeult. Krachtduurvermogen is mijns inziens dus wel handig om te hebben, iets wat anders is dan het absolute krachtvermogen.
Vergelijk het maar met Robert Geesink, die was eerst geen tijdrijder, nu gaat hem dat al een stuk beter af doordat ie er specifieker voor getraind heeft (en uiteraard ook wat meer trainingsjaren heeft gekregen), en daar zal ie ook bij het klimmen de vruchten van plukken. Zover is Theunisse nooit gekomen ;)

Mijn eigen ervaring is dat ik andere spieren aanspreek met klimmen dan dat ik doe op het vlakke. Om je bovenlichaam stil te houden zal je "core" stabiel moeten kunnen blijven. Ik merk dat dan aan mijn onderrug die meer te verwerken krijgt, net als mijn triceps (niet mijn biceps).
En bij een hele dag klimmen lukt het me ook menigmaal om in het begin kramp te genereren (heeft ook met gewenning te maken)..... blijven eten en drinken is dan ook erg belangrijk om het vermogen te kunnen blijven genereren, want met kramp dan sta je echt stil op een klim.