Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op zoek naar woon-werk fiets - Forum Wereldfietser

Op zoek naar woon-werk fiets

Hallo allemaal,

Mijn werk gaat verhuizen en nu moet ik binnenkort 10 km heen en 10 km weer fietsen. Mijn 15 jaar oude stalen union heeft alweer kuren met de 3 versnellingsnaaf en dus zoek ik iets nieuws en sportievers.

Mijn wensen:
- eerste gedachte bij budget: 1000 euro. Meer mag, maar dan moet het ook werkelijk meerwaarde voor het doel opleveren.
- sportieve zit, maar wel uitgerust met spatborden en kettingafschermers bij broekspijp.
- onderhoudsvriendelijk of betaalbaar als de specialist het doet. Dus waarschijnlijk toch een naafversnelling.
- het zou mooi zijn als er toch een kinderzitje achterop zou kunnen.

Ik pak nu ook wel eens de fiets van mijn vrouw, een gazelle stadsfiets, maar ik vind het echt een miskoop. Alsof 30% van de energie weggaat in de fiets zelf. Initieel dacht ik daarom dus aan een derailleurfiets. Maar van het weekend op de stevens courier met nexusnaaf gereden en heel positief verrast. Met veel stoplichten schakelt het praktischer dan derailleur. Ook is derailleur wat gevoeliger voor baldadige jeugd Helaas vind ik het jammer dat hij alleen in het blauw leverbaar en niet in de zwarte variant. Ik wil ook nog eens een jan janssen proberen om te kijken wat hollands glorie brengt.

Welke fietsen zouden jullie aanraden om te proefrijden? En welke dealers hebben die fietsen in regio den haag?

Ik zie veel minder bekende merken op dit forum, en sommigen lijken alleen via Internet te bestellen. Maar ik wil natuurlijk wel kunnen testrijden en gewoon bij een goede winkel kunnen kopen.
Je kunt voor iets in deze orde van grootte een mooie Fahrradmanufaktur kopen met 8 speed Nexus premium naaf. Zie http://www.fahrradmanufaktur.de/?page_id=62 De T300 met 28 inch wielen of de T400 met 26 inch wielen. Dat zijn komplete fietsen met een veel betere afmonatage dan de rommel van de grote Nederlandse merken. Je zult even moeten zoeken naar een winkel, maar via de importeur lukt dat vast wel.
De beperking aan zo'n fiets is dat je er niet echt mee op vakantie kunt buiten het vlakke Nederland en noord Duitsland. Zodra er echte heuvels komen heb je de derailleur versies van deze fietsen nodig. Bij jouw gebruik betekent dat dat je een keer per jaar (of met geluk per twee jaar) een nieuwe cassette zult moeten monteren en een nieuwe ketting. Dat kost je ruim 50 euro, en een klein uurtje werk (totdat je er handiger in wordt).
Je hebt nog twee alternatieven. Het eerste is een trendy singlespeed fiets, want versnellingen heb je bijna nergens in Nederland nodig. Dit is lichter en trapt ook lichter. Zulke fietsen geven ook erg weinig onderhoud. Het tweede alternatief is wezenlijk duurder: een mooie fiets met een Rohloff naaf. Dat is ook een versnellingsnaaf, maar dan veel hoogwaardiger gemaakt, met minder inwendige weerstand, een veel grotere levensduur, en met een veel groter bereik, zodat je er ook mee op vakantie kunt. Zo'n Rohloff naaf maakt een fiets al gauw iets van 1000 euro duurder. Ook hier is Fahradmanufaktur erg concurrerend, maar zou ik ook eens kijken naar een Avaghon Series fiets (bij Bike4travel in Rotterdam), of wat duurder fietsen van enkele andere aanbieders.
Wim
in zo'n situatie als deze denk ik ook weer aan een Fahrradmanufaktur
zoals ik nu heb,maar dat is een T400 met een 9speed Sram,
die wordt geloof ik nu niet meer geleverd

en zou een Fahrradmanufaktur met een Shimano Alfine 11 SG-S700 versnellingsnaaf.
misschien een optie zijn
succes met je keuze
Ik zou er wel een tweedehandsje met 3v, spatborden en kettingkast bij in bezit houden voor als het baggerweer en/of pekelweer is. Dat scheelt je veel poetswerk, onderhoud en geld. 10 km is immers niet zo ver.
Leon
En als je echt lekker snel wilt gaan, laat dan een Surly Crosscheck frame opbouwen met een naafversnellng en naafdynamo. Ook dat zit nog in deze prijscategorie.
Wim
Hoe verhoudt fahrradmanufactur zich tov van stevens?

Ik wil in mijn oude union idd een gewoon achterwiel plaatsen zonder versnellingen. Dan kan ik die in noodgevallen of als stationsfiets gebruiken. Maar de zit van die fiets is te rechtop. Daar kun je niet echt lekker op doortrappen.
Als eigenaar van 2 Stevens fietsen kan ik je deze zeker aanraden. Goede prijs-kwaliteit verhouding en fietsen heerlijk.
Fahradmanufaktur heeft bijna alleen maar stalen frames (vind ik fijner) en Stevens aluminium (dat vinden anderen juist weer fijn). Fahradmanufaktur is toch wel iets degelijker denk ik, maar Stevens is vaak lichter. Het belangrijkste is evenwel hoe jij op die fietsen zit, en dat kun je alleen zelf uitproberen.
Wim
Misschien een Trek Urban Soho DLX? Deze heeft een propere onderhoudsvrije riem aandrijving en hangt nog rond je budget.
Hallo Menno,

Drie maanden geleden een woonwerkverkeerfiets aangeschaft met acht versnellingen en een dichte kettingkast: Cannondale sport, kleur matzwart.
Is een lichte fiets die prima rijdt.

Succes met de beslissing,
Annita
swift schreef:Misschien een Trek Urban Soho DLX? Deze heeft een propere onderhoudsvrije riem aandrijving en hangt nog rond je budget.
Trek lijkt me een mooi merk. Alleen zijn al twee dealers in de buurt gestopt met leveren van dat merk vanwege hele slechte garantie service. Misschien toeval, maar het geeft je te denken.
Ook ik bezit 2 stevens fietsen en de prijs kwaliteit verhouding is gewoon erg goed. En buiten al het technische spul is een groot verschil verkrijgbaarheid Stevens is goed verkrijgbaar (wellicht ook in de buurt) en dat kan erg handig zijn voor onderhoud of als er ooit wat kapot is. Fahradmanufaktur is minder goed verkrijgbaar, maar wellicht dat de fietsenmakers wel gespecialiseerder (en dus beter?) zijn.

Er wordt gesuggereerd dat Fahradmanufaktur degelijker is, maar hoe degelijk is nodig? Met mijn Steven Souvereign rijd ik geregeld met snelheden >25 door de bos (omwegje naar huis) zonder een centje pijn. Deze fiets houdt dit al drie jaar zonder enig probleem vol dus voor woonwerk degelijk genoeg. Wellicht dat ie niet stevig genoeg is om over onverharde wegen naar china te fietsen maar dat was ik ook niet van plan.
Hoi,

Naast de al gegeven suggesties nog twee:

- http://www.vanherwerden.nl/Sales-Woonwerk.html

- http://www.sevw.nl, zie 'sportieve fietsen'.

Natuurlijk geen idee waar je woont (of heb ik dat over het hoofd gezien?), maar een reis(je) kan altijd iets leuks opleveren. Succes!
refro schreef:Ook ik bezit 2 stevens fietsen en de prijs kwaliteit verhouding is gewoon erg goed. En buiten al het technische spul is een groot verschil verkrijgbaarheid Stevens is goed verkrijgbaar (wellicht ook in de buurt) en dat kan erg handig zijn voor onderhoud of als er ooit wat kapot is. Fahradmanufaktur is minder goed verkrijgbaar, maar wellicht dat de fietsenmakers wel gespecialiseerder (en dus beter?) zijn.
Mijn ervaring is omgekeerd. Twee jaar geleden heb ik een Stevens besteld bij de lokale Stevens-dealer. Na twee maanden bleek die er nog niet te zijn en hij zou misschien (!) twee maanden later komen. Toen heb ik de auto gepakt, naar de FM-dealer gereden en een halve dag later had mijn vriendin een fiets.
Leon
M'n vrouw kocht vorige week deze Kalkhoff Limited 11-speed voor 999€ (precies je budget). Gebruikerservaring is er (nog) niet. Zij zal hem gebruiken voor woon-werk (ook 2x10km per fietsdag).
Hallo Menno

Ik heb eerst 20 jaar een gazelle 3 versnelling met trommelremmen stangbediend gehad.
Nu sinds een aantal jaar een KTM veneto 8 light met een shimano nexus 8 premium naaf , naafdynamo enz. Deze fiets bevalt perfect.
Deze fiets was een ongeveer 800 euro.

Ik fiets zomer en winter een 10km enkele reis naar mijn werk ( alleen bij de dagdiensten). In totaal inclusief recreatief fietsen ko ik aan een 4000 km per jaar.
Wel zou ik meteen een Hebie chainglider erop zetten om perfect beschermd te zijn voor de winter.
succes met zoeken.

P.S. Dit model was een speciaal model voor de ZEG groep.
Lenny2 schreef:Hoi,

Naast de al gegeven suggesties nog twee:

- http://www.vanherwerden.nl/Sales-Woonwerk.html

- http://www.sevw.nl, zie 'sportieve fietsen'.

Natuurlijk geen idee waar je woont (of heb ik dat over het hoofd gezien?), maar een reis(je) kan altijd iets leuks opleveren. Succes!
Dank je wel, die cannondales zien er interessant uit. Die prestige is ook mooi. Het hart wil derailleurversnelling voor de mooi, maar het verstand zegt naafversnelling, gezien het doel en onderhoud. Ik zal er even wat meer info over opzoeken. Ik zal beginnen ze te mailen dat de website bouwer ontslagen moet worden. Wat een rommelige site van cannondale zeg. Alsof graffitispuiters de doelgroep zijn. Van herwerden heb ik de stevens gereden, maar ze hadden het toen nog niet over de sale. Het was ook al tegen sluitingstijd, dus ik moet er nog een keer naar terug.

Groeten

Menno
Aniphys schreef:M'n vrouw kocht vorige week deze Kalkhoff Limited 11-speed voor 999€ (precies je budget). Gebruikerservaring is er (nog) niet. Zij zal hem gebruiken voor woon-werk (ook 2x10km per fietsdag).
Ziet er mooi uit. Wordt deze alleen online verkocht? Ik wil wel proefrijden. Ik dacht trouwens dat de alfine een naafversnelling was maar zie toch iets van een derailleur. Is dat een kettingspanner? Is dat altijd nodig bij de shimano alfine?

Gr

Menno
Ik rij nu voor mijn derde jaar woon - werk ( 25 km/dag) met de Trek T80 Navigator. Ik ben er heel tevreden van en hij heeft nog een heel leuk prijskaartje.
Menn_o schreef:
Aniphys schreef:M'n vrouw kocht vorige week deze Kalkhoff Limited 11-speed voor 999€ (precies je budget). Gebruikerservaring is er (nog) niet. Zij zal hem gebruiken voor woon-werk (ook 2x10km per fietsdag).
Ziet er mooi uit. Wordt deze alleen online verkocht? Ik wil wel proefrijden. Ik dacht trouwens dat de alfine een naafversnelling was maar zie toch iets van een derailleur. Is dat een kettingspanner? Is dat altijd nodig bij de shimano alfine?

Gr

Menno
Een kettingspanner is nodig wanneer je achterwiel niet in horizontale of verstelbare achterpadden zit. Zonder kettingspanner moet je af en toe het wiel wat naar achter plaatsen om de ketting op spanning te houden. Met een kettingspanner heb je dat niet. Er bestaat ook een systeem waar de krans-as verplaatst kan worden, met het zelfde principe als de verstelbare achterpadden.