Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bamboe fietsen zijn beter - Forum Wereldfietser

Bamboe fietsen zijn beter

http://www.zie.nl/video/opmerkelijk/Fie ... gz1qvfjouo

Volgens dit filmpje zijn bamboe fietsen beter en dus mogelijk de toekomst. De jongen die ze maakt verkoopt ze voor 600 euro.

Mario
Daar heb ik m'n twijfels over. Kan het trapashuis, dat bij pedaalslagen hoge krachten ondervindt, wel goed vastzitten aan het bamboeframe? En bamboe is makkelijk splijtbaar.
Beter in/voor wat? Moet wel verscheept worden uit China (of andere plekken waar bamboe vandaan komt), de bossen moeten er voor gekapt/aangelegd worden als dit alu/stalen fietsen zou vervangen. De uitstoot van de vervaardiging is ook onderzocht? Hoe is de levensduur bij het beoogde gebruik t.o.v. de huidige fietsen? Wat als je een krasje hebt? Hoe stevig is het dan nog? Of is het zoals bij carbon dat als je gevallen bent, je het frame beter kunt weggooien?
En is het ook beter voor de fietsenhandelaar?

Kortom: wat is er beter aan?
Er zijn al langer projecten met bamboeframes. Youtube staat vol bamboobikes.
Bamboe groeit snel, is net als onkruid.
Kan bijna overal gekweekt worden met een beetje aandacht.
Niet alle delen zijn van bamboe uiteraard.

Ook een tentenmerk zat , of zit, te experimenteren met bamboetentstokken.

Dat bamboe splijten kan is natuurlijk zo, maar in de lengte , dus de uiteinden moeten in een stevige huls.Misschien kan eventuele splijten verkomen worden met een paar lapjes kevlar of ander hightech materiaal.

http://www.calfeedesign.com/products/bamboo/
mario schreef:http://www.zie.nl/video/opmerkelijk/Fie ... gz1qvfjouo
Volgens dit filmpje zijn bamboe fietsen beter en dus mogelijk de toekomst. De jongen die ze maakt verkoopt ze voor 600 euro.
Mario
Jammer dat je ook hier weer vet op het verkeerde spoor wordt gezet door de titel en misverstanden omtrent fietsen.
Als je het filmpje bekijkt dan zie je dat alleen de rechte stukken frame van bamboe zijn. De verbindingen zij allemaal van metaal, inclusief de complete zitbuis. Het stomme eraan is dat alleen de stukken van het frame die toch al vrijwel niets wegen met veel moeite vervangen worden door bamboe.
En ze zijn "handgemaakt", alsof dat bij metalen fietsen niet kan :roll:
Leon
Leon schreef: De verbindingen zij allemaal van metaal, inclusief de complete zitbuis. :roll:
Leon
Zitbuis?

Alle materialen hebben wel voor en nadelen. Ik vind het wel wat hebben zo'n bamboeframe, hoewel ik liever een metalen frame heb, voornamelijk vanwege het brandveilige aspect hiervan.
Peteragain schreef:Zitbuis?
Plaatje wikipedia:
Afbeelding
Ik weet waar de zitbuis zit, ik bedoelde, die is toch ook van bamboe als je die foto's bekijkt...
Peteragain schreef:Ik weet waar de zitbuis zit, ik bedoelde, die is toch ook van bamboe als je die foto's bekijkt...
O nu snap ik het. Ik reageerde op het oorspronkelijke bericht. Ik heb er even een quote bovengezet :D
Leon
Bamboe, dat is toch het lievelings eten van een reuzenpanda, maar hopen dat je die niet tegenkomt dan. :shock:

Eelco
Laatst was er in mijn winkeltje een vertegenwoordiger van bamboefietsen; het zag er geweldig uit, maar euh, laat het zich eerst maar bewijzen.

En daar zijn Joost en Michiel mee bezig; twee enthousiaste Nederlandse jongens: http://www.cycleforwater.com/

Bamboe schijnt beter te zijn voor het milieu, maar ja het milieu wordt vaak als marketingtool gebruikt.
Afgezien van metaal zit er ook aardig wat epoxy aan de fiets. En dat is nou niet bepaald een vriendelijk materiaal; zeker voor degene die het aanbrengt!

En ik heb bamboe in de tuin staan; het lijkt wel onkruid, zo snel groeit het! Dus die stelling klopt.
@Peteragain: het brandveilige aspect zou ik niet zo bang van zijn. Hoe het zit met fietsen durf ik niet stellen, maar in de woningbouw houdt een houten balk het langer uit dan een stalen omdat de hitte het staal snel soepeler maakt, terwijl het hout erg traag doorbrandt.

Eigenlijk is de mengeling van bamboovezel met epoxy erg gelijkaardig aan andere composiet materialen. Of het geheel milieuvriendelijk is, zal idd grotendeels afhangen van de gebruikte polymeren of epoxy's die als bindmiddel worden gebruikt.
Eric Schuijt schreef:Bamboe schijnt beter te zijn voor het milieu, maar ja het milieu wordt vaak als marketingtool gebruikt.
Afgezien van metaal zit er ook aardig wat epoxy aan de fiets. En dat is nou niet bepaald een vriendelijk materiaal; zeker voor degene die het aanbrengt!
Heb je enig idee hoeveel steenkool de productie van staal kost? Daar kun je heel veel epoxy voor maken. En een staalfabriek is nou ook niet direct een wellness-center.

De milieuvriendelijkste fiets is de fiets die de meeste autoritjes vervangt. Daartoe mag je best wat koolstofvezel en primair aluminium investeren.

Grtjs, Waltertje
waltertje schreef:Heb je enig idee hoeveel steenkool de productie van staal kost? Daar kun je heel veel epoxy voor maken.
Heb jij een kwantitatief idee hoeveel staal de productie van epoxy en koolstofvezel. Ik niet, maar als je alles meetelt zal vermoedelijk blijken dat elke euro die het uiteindelijk kost aan energie wordt uitgegeven, al is het maar voor de productie van het staal van de bestelauto van de bakker die de vlaai bezorgt voor het verjaardagsfeestje van de directeur van de pijpleidingmaatschappij die het etheen transporteert van botlek naar geleen. Om maar wat te noemen. De delvers van dat staal worden namelijk deels uiteindelijk betaald door degene die de bamboefiets met epoxy onderdelen koopt, en ze gaan daar weer andere dingen van kopen, zoals benzine voor hun auto.
Leon
Leon, de frames worden aan elkaar gezet met hennep en epoxy. Hoe milieuvriendelijk dat is weet ik niet. In principe kan elk milieuvriendelijk materiaal weer milieuonvriendelijk worden gemaakt. Alleen een keurmerk zou hier in helpen.
Waar het om gaat is het principe, bamboe is een milieuvriendlijk materiaal.
Staal en aluminium kunnen omgesmolten worden ter recycling. Bij aluminium schijnt het 10% van de energie te kosten t.o.v. de originele vervaardiging in de fabriekshal, heb ik me laten wijsmaken.

Hoe zit het met het recycleren van bamboe?
DeFietsreiziger schreef: Waar het om gaat is het principe, bamboe is een milieuvriendlijk materiaal.
Bamboe kun je verkopen als een milieuvriendelijk materiaal

Fixed that for you ;)
check: http://bamboobiketour.wordpress.com/

ik ontmoette deze 2 Amerikanen vandaag. tot m'n grote verbazing reden ze op bamboe fietsen! en ze zagen er nog goed uit ook, aangezien ze ze zelf hadden gemaakt. "you just find the instructions on the internet"

Wouter
Robertjan schreef:Staal en aluminium kunnen omgesmolten worden ter recycling. Bij aluminium schijnt het 10% van de energie te kosten t.o.v. de originele vervaardiging in de fabriekshal, heb ik me laten wijsmaken.

Hoe zit het met het recycleren van bamboe?
Bij de productie van bamboe wordt geen co2 geproduceerd, maar uit de lucht gehaald.

Een afgedankt bamboeframe is dus voor een groot deel biomassa.
Pedalero schreef:
Robertjan schreef:Staal en aluminium kunnen omgesmolten worden ter recycling. Bij aluminium schijnt het 10% van de energie te kosten t.o.v. de originele vervaardiging in de fabriekshal, heb ik me laten wijsmaken.

Hoe zit het met het recycleren van bamboe?
Bij de productie van bamboe wordt geen co2 geproduceerd, maar uit de lucht gehaald.

Een afgedankt bamboeframe is dus voor een groot deel biomassa.
Het is een ingewikkelde manier om een beetje biomassa om te zetten in chemisch afval