Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beste trapas en crankstel voor lange reis - Forum Wereldfietser

Beste trapas en crankstel voor lange reis

Hallo,

Ik ben op zoek naar een duurzame combinatie.

Bestaan er trapassen die 30.000 km meegaan? Ik passeer natuurlijk wel enkele fietsenmakers, maar wil niet om de 8000km (zoals mijn sh 105 hollowtech 2) de trapas gaan vervangen. Ze moeten het juiste onderdeel dan ook nog hebben liggen en ik wil zo veel mogelijk onafhankelijk zijn.

Welke type crank en trapas verkiezen jullie? En waarom?
Indien mogelijk: vermeld even hoelang de bladen en as ongeveer meegaan.

Ik vind de SLX hollowtech 2 wel interessant, maar misschien met betere as?
Is de octalink crank interessant? (staat op fiets die ik wel interessant vind)

Alvast bedankt!
Wouter
ik heb vorige week de fiets van mijn vader ge-serviced, een Koga Randonneur met ~ 52.000 km op de teller.
deze fiets heeft een zogeheten vierkante as, en deze draait na al die kilometers nog volledig spelingloos en als een 'zonnetje'

mijn eigen Koga (met 27.000 op de teller) heeft ook al die kilometers een probleemloos draaiende vierkante as.

toen ik mijn huidige reisfiets (santos travelmaster CroMo 2•6) kocht heb ik ook daar maar weer een vierkante as in gezet, na zeer slechte ervaringen met HollowTech assen in mijn MTB en racefiets.
yep idd BB16. zelf heb ik een UN54 reeds meer dan 50.000 in mijn reisfiets zitten dus dat moet kunnen.

Bas
Vierkante trapassen gaan meestal het langst mee (uiteraard indien de kwaliteit goed is) omdat de afdichting goed is en de kogels van de lagers niet nodeloos klein zijn.

Octalink geeft een iets stijvere trapas, omdat de diameter groter is, maar de kogels zijn wat kleiner. De levensduur is aanvaardbaar. (ik meen mij te herinneren dat 40 000 km hier en daar wordt gemeld als realistisch)

De hollowtech buitenboordlagers worden hier verguisd omdat ze qua afdichting inferieur zijn aan vorige oplossingen. Zeker bij een lange reis, veel stof en weinig onderhoud, is er een grote kans dat de lagers sterven onderweg.

Wil je echt het beste? SKF maakt trapassen met 100 000 km garantie. Ze zijn te verkrijgen via dit linkje.
Over dit onderwerp is al heel veel gezegd en geschreven. Beste trapas (lees: die het langste meegaat) is de Shimano BB-UN54, wordt in Duitsland voor E11,- (!) aangeboden en in vele lengtes verkrijgbaar.

http://www.rose.nl/artikel/shimano-brac ... aid:192985

Twee van deze asjes aanschaffen en je fietst twee keer de wereld rond, zelfs als er speling op komt kun je nog heeeel lang doorrijden.

Octalink vind ik zelf ook heel goed, probleem is dat er in 3e en 2e wereldlanden minder cranks en trapassen te vinden zijn die dit systeem hebben.
Met een vierkant asje heb je de meeste kans om 'in den vreemde' nog een passend onderdeel te vinden.

Cranks vind ik minder belangrijk. Alivio is al heel 'bombproof' en deze heeft ook nog eens stalen kettingbladen die per definitie langer meegaan dan de kettingbladen die op de huidige XT-crankstellen worden gemonteerd.

http://www.rose.nl/artikel/shimano-aliv ... aid:144611

Ik heb geen aandelen ofzo! :wink:
Bedankt voor jullie reacties!

Ik zoek de beschikbaarheid van de octalink assen eens uit.
Ben alleszins blij te horen dat ze zo lang meegaan.
Hollowtech is afgeschreven.

Fantastisch hoe degelijk die simpele BB-UN54 is. Is die Alivio crank ongeveer de enige geschikte hiervoor? Of bouwen jullie een simpele crank op met goede tandwielen of zo?
wouter93 schreef:Bedankt voor jullie reacties!

Ik zoek de beschikbaarheid van de octalink assen eens uit.
Ben alleszins blij te horen dat ze zo lang meegaan.
Hollowtech is afgeschreven.

Fantastisch hoe degelijk die simpele BB-UN54 is. Is die Alivio crank ongeveer de enige geschikte hiervoor? Of bouwen jullie een simpele crank op met goede tandwielen of zo?
Waarom op zoek naar Octalink als de BB-UN55 aangeraden wordt?

Er zijn meer crankstellen voor de vierkante as, bijvoorbeeld Sugino. Alivio cranks staan redelijk ver naar buiten, dat is niet voor iedereen lekker fietsen. Crankstel en tandwielen zijn inderdaad twee verschillende zaken.

Sjirk
Sugino maakt als één van de weinigen (buiten Shimano) Octalink cranks. Bijvoorbeeld een fraaie compact (5-arm 110mm BCD) die bij M-Gineering te verkrijgen is.

Hollowtech is verre van afgeschreven: dat staat namelijk voor holgesmede crankarmen. Hollowtech II is het verfoeilijke systeem met de buitenboordlagers en vastgesmede dikke pijpen als trapas. Ook nog (lang?) niet van de markt verdwenen, maar loop er maar met een boog omheen.

Ik maak me over de betrouwbaarheid van Octalink trapasjes nog niet de minste zorgen, maar mocht je helemaal zeker willen zijn: gooi een extra BB in je bagage en je kunt twéé keer de wereld rond.

.tsooJ
De vraag was wat echt het allerdegelijkste is. Ik zou dan kiezen voor de eigen m-gineering cranks met vierkante as. Dat zijn heel zware massieve cranks voor vierkante as die niet gauw stuk zullen gaan. En in alle lengtes te krijgen. Als trapas zou ik kiezen voor Phil Wood of SKF. De steek is 110-74 mm, kortom de meest universele maat voor een vakantiefiets.
Dit is dus alles bijeen ook wel een dure combinatie. Als het goed moet voor een lager budget zou ik gaan voor de Sugino XD met TA bladen en een Shimano UN54 trapas.
In mijn ervaring zijn TA kettingbladen het degelijkst. Je zou het kleine blad van staal kunnen nemen, als je een goed stalen blad kunt vinden. Eigenlijk is voor een dergelijke tocht staal het beste wat je op het kleine en middenblad kunt nemen (het buitenblad slijt veel minder en gewicht speelt er een grotere rol zodat ik daar altijd voor alu zou kiezen). Voor het kleinste blad is het niet moeilijk, die kun je zo kopen en hebben geen schakelhulpjes nodig. Voor het middelste blad maakt Surly wat stalen bladen, maar zonder schakelhulpen, dus het schakelt wat langzamer. Pas wel op dat niet alle stalen bladen ook lang mee gaan. Ik heb eens een goedkope Suntour crankset gehad op een budget Trek, en die stalen bladen waren na een 1000 km echt versleten. Een goedkope Shimano set ging minder lang mee dan goede alu bladen van TA. Stalen bladen van hoge kwaliteit en met schakelhulpen ken ik niet, maar ik heb ook nooit erg gezocht. Misschien dat de tandemmers meer weten want op een tandem slijt alles veel harder.
Wim
Voor het middelste blad maakt Surly wat stalen bladen, maar zonder schakelhulpen, dus het schakelt wat langzamer.
De tanden van mijn Surly voorblad zijn zo groot dat je de ketting er volgens mij niet fatsoenlijk af krijgt met een voorderailleur. Ze zijn dan ook primair bedoeld voor singlespeed gebruik.

(als ik me niet vergis monteert Surly ze zelf ook niet op fietsen met meervoudige crancks)

Ik denk wel dat ik nog lang plezier ga hebben van dit blad!

Sjors