Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oostenrijk - Forum Wereldfietser

Oostenrijk

De kogel is door de kerk. Zomer 2011 gaan we fietsen in Oostenrijk. Nu alleen nog een route. Het plan is om zo'n 1000-1200km te fietsen. Alpen moeten we mijden want mijn vrouw is zo goed als ongetraind fietser. Vorig jaar hebben we de groene weg naar de middellandse zee gefietst en dat was pittig genoeg voor haar.

Nou zijn er genoeg site's en tijdschriften waar je wordt overladen met informatie over fietsroutes in Oostenrijk. Een rondrit ben ik echter nog niet tegengekomen. Met wat knip en plakwerk komt dat wel goed natuurlijk, maar wellicht zijn hier nog mensen met goede suggesties voor een mooie route?
De Drauradweg is best een leuke, zeker niet moeilijke route. Je zult inderdaad zelf dan een rondrit moeten verzinnen, maar dat is toch niet zo erg?
Beste Johojo,

Wij hebben de route grootdeels klaar, inderdaad dmv knippen en plakken. En gebruikmakend van de Bikeline gidsen.

Met de auto naar Passau. Dan gaan we de Tauernradweg stroomopwaarts fietsen, via Salzburg naar Lofer en Zell am See naar Krimml. (Laatste stuk is behoorlijk klimmen maar kan ook met een plaatselijke trein, Pinzgauer Bahn). Van Krimml weer Taurnradweg tot St. Johan in Pongau. Hier verlaten we de Tauernradweg en gaan naar Flachau (ca. 25km met wat klimmen).
Dan volgen we de Ennsradweg (merendeel stroomafwaarts) tot aan de Donau. Hiervandaan volgen we de Donauroute via de rechteroever naar Wenen vanwaar we via de linkeroever weer terug naar Passau fietsen. Alles bij elkaar maximaal 1250km.
Okee, soms wel wat klimmen maar goed te doen denk ik.
Volop campings onderweg.
Wij kijken er naar uit,
Wie weet komen we elkaar ergens tegen.

Wim
Johoho, lijkt me wel te doen, ik weet niet precies wanneer je gaat in de zomer maar houdt rekening met drukte vooral langs de Donau en ook rond Salzburg wil het nog wel druk zijn met toeristen (niet alleen fietsers). Niet dat ik de pret wil drukken maar weet dat veel van de fietspaden bestaan uit gravel/harde klei en dat na een beetje regen de boel behoorlijk smerig kan worden. Boekjes kun je meenemen, je hebt ze voor de route zelf niet nodig, alles is perfect van bordjes voorzien zowel stroom op als afwaarts. Campings zijn er inderdaad ruim voorradig op fietsafstand (of minder) van elkaar. Wat ik me van de Tauernradweg kan herinneren is dat er toch wel een paar pittige klimmetjes tussen zaten, ik ben zelf maar tot het Gasteiner Tal gefietst en vandaar weer verder voormalig Joegoslavië in, van het laatste stuk heb ik dus geen info. Het stuk tussen Salzburg en Zell am See via Lofer ken ik niet maar weet wel dat je langs een paar hoge bergen gaat. (misschien leuk voor een uitstapje) In Wenen zijn genoeg campings, degene in Wien West is me wel beter bevallen dan die aan de Donau (Aktiv Camping Neue Donau) zorg dan wel voor een goede kaart of neem anders de camping in Klosterneuburg en ga met het OV naar de metropool, fietsen kan hier wel en er zijn ook routes door de stad, het is er alleen zoveel groter en drukker als we gewent zijn dat het eigenlijk niet leuk is omdat je meer op de kaart kijkt om te zien waar je bent dat je geen tijd hebt om te genieten.
ellenvanderzwan schreef: Je zult inderdaad zelf dan een rondrit moeten verzinnen, maar dat is toch niet zo erg?
Dat is zeker niet erg, maar ik maak graag gebruik van de kennis en ervaring van de forummers hier. Wanneer we naar Oostenrijkistan waren gegaan dan is het andere koek qua kennis en ervaring natuurlijk :wink: (no offense, we hebben met plezier je presentatie gevolgd op de beurs 8) )

@Wim en Pman, bedankt, ik ga binnenkort met de kaart erbij eens orienteren aan de hand.

Overigens hoeft het niet zo plat als een dubbeltje te zijn hoor, klimwerk beloont zich immers ook altijd. Het moet alleen geen transalp-achtige tocht worden...
Mur-Drau route is te combineren tot een rondje, maar Katzberg in het westen en BRICNIKA in het oosten (van St. Anton naar Slovenië) zijn redelijk heftig.
Vooral de afdaling in Slovenië van de BRICNIKA was heftig (steil én slechte weg in 2007, alternatief over de autoweg).
Zelf vonden wij de Drau iets minder boeiend. Beetje saai af en toe.

Een aanrader (onze mooiste fietsvakantie ooit): Bikeline Radatlas Salzkammergut. Zeer afwisselend, vele meren, mooi gebied. Goed bruikbaar om een andere route uit te breiden tot de doelstelling van 1000-1200 km. Alleen (een gedeelte) Mondsee en Hallstatt is even doorbijten (drukke autoweg).

Vanuit Salzburg gaat de Mozart route Duitsland in. Ook een rondje. En ook mooi.

Let in Salzburg vooral op het fietspad aangelegd langs de boulevard aan de Salzach. Hier ontbrak de ruimte voor een fietspad en 'dus' hebben ze dat gewoon aan de kademuur gehangen!

Blau Alm (!), horeca met uitsluitend heel veel fietsers en wandelaars, Rettenbachtal, Bad Ischl!

Oostenrijk: fietsers paradijs!
Fietspaden, halfverharde paden, singletracks, alternatieve routes, bewegwijzering, horeca, campings, Zimmer frei, allemaal perfect.

Radatlas Kärnten is ook een aanrader. Ook vele combinaties van rondritten. Rustiger dan Salzkammergut, maar ook iets minder spectaculair.

En... jullie willen deze keer geen van A naar B route volgen, maar een rondje.
Ons advies voor Oostenrijk is om dan een rondje te plannen van 800 km. en 400 km. zonder bepakking te fietsen.
In Oostenrijk zijn er vele alternatieven, dus fietsroutes vanuit de camping zijn vaak mogelijk.
Veel dalen lopen dood en zijn dus heen en weertjes: heen omhoog, terug lekker afdalen naar de tent die al is opgezet.
Ook het opsnuiven van cultuur gaat gemakkelijker zonder bagage op de fiets, die je min of meer onbeheerd moet achterlaten.
Klimmen gaat ook makkelijker zonder bagage.
Tenslotte kun je als er veel ruimte zit in de planning, ook makkelijker de route wijzigen (nog mooier, of minder klimmen, of juist meer, of meer cultuur als het slecht weer is).
Fietsliefhebber schreef:via Salzburg naar Lofer en Zell am See naar Krimml. (Laatste stuk is behoorlijk klimmen maar kan ook met een plaatselijke trein, Pinzgauer Bahn).
van Zell am See naar Krimml is het toch volledig vlak? Eénmaal Krimml voorbij moet je de Gerlospas over (kies hier de alternatieve oude pas, veel rustiger en mooier); vergeet dan zeker ook niet om de Krimml watervallen te bekijken , dat is dan te voet klimmen ;-)

persoonlijk vind ik toch dat er een colletje mag inzitten neen? zelfs als ben je volledig ongetraind als je op het gemak en met voldoende rust naar boven fietst dan kunnen de beloningen o zo groot zijn
Gunter schreef:
Fietsliefhebber schreef:via Salzburg naar Lofer en Zell am See naar Krimml. (Laatste stuk is behoorlijk klimmen maar kan ook met een plaatselijke trein, Pinzgauer Bahn).
van Zell am See naar Krimml is het toch volledig vlak? Eénmaal Krimml voorbij moet je de Gerlospas over (kies hier de alternatieve oude pas, veel rustiger en mooier); vergeet dan zeker ook niet om de Krimml watervallen te bekijken , dat is dan te voet klimmen ;-)

persoonlijk vind ik toch dat er een colletje mag inzitten neen? zelfs als ben je volledig ongetraind als je op het gemak en met voldoende rust naar boven fietst dan kunnen de beloningen o zo groot zijn

Laatste stuk is behoorlijke klim schreef ik, je gaat naar ca. 1100m.

Maar ik ben het met je eens dat de top met fietsen bereiken mooier is dan met de trein.

Gr. Wim
Op mijn site
http://www.fietsvakantielinks.nl/Landen ... nrijk.html
heb ik links van routes verzameld voor fietsvakanties in Oostenrijk.

Echte rondritten komen er niet in voor maar door routes aan elkaar te plakken kom je volgens mij een heel eind.
Je kunt daarbij ook denken aan een combinatie van routes in Oostenrijk en de route van Hans Reitsema naar Rome door en stukje Italie mee te nemen.

Harry
Ook de overigen: nog bedankt voor jullie reacties. Door drukte zijn we helaas nog niet toegekomen aan het plannen van de vakantie, ook zal er de komende weken niet veel tijd zijn voor plannen en voorpret. Wel om een leuke reden, namelijk een nieuwe woning (met garage voor alle fietsen en het onderhoud daarvan :D ).

Mede op basis van jullie adviezen denken we nu aan een combi van de Drau en de Murradweg. Daarna met de auto weer naar het noorden om de Salzkammergut te fietsen.

Op dit kaartje: http://www.radtouren.at/sixcms/media.ph ... urenNL.pdf staan de routes en je kunt ze d.m.v. de 'stippellijnroutes' aan elkaar plakken. Ik ben nog op zoek naar een eenvoudige manier om te knippen en te plakken.

Elke afzonderlijke route heeft wel website een OSM of google maps achtige weergave, maar ik zoek het liefst nog zoiets waarmee ik de verschillende routes makkelijk kan combineren. Kent iemand zoiets?
Voor Oostenrijk heb je de zeer goede Kompass kaarten op DVD waar je een zeer gedetailleerde topografische kaart krijgt (één DVD per provincie) waar elk fietspad en wandelpad op vermeld staan. In die software kan je perfect ook je routes uittekenen en exporteren naar je GPS.