Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slaapzakken combineren? voor zowel zomer als winter - Forum Wereldfietser

Slaapzakken combineren? voor zowel zomer als winter

Hallo,

Ik vertrek in juli op wereldreis van België naar Australië.
Nu vroeg ik me af welke slaapzak ik me moest aanschaffen. Ik ben in september in Turkijke en in november in Tadjikistan... Zeer verschillende omstandigheden dus.

Wat zijn jullie tips? Bestaat er een slaapzak die warm genoeg is bij vriestemperaturen (+4000m) en koud genoeg voor de zomer?

Ik kreeg het advies om 2 (donzen) slaapzakken te combineren, maar dat liep op tot 380 euro en dat heb ik er echt niet voor over.

Ik heb nu een goedkoop synthetisch slaapzakje van 500 g die ideaal is voor de zomer. Ik dacht tot 200 euro uit te geven aan een slaapzak zoals de Kilo Bag van the north face om die dan samen te gebruiken in de koude omstandigheden. Als dit nog te weinig is met thermisch ondergoed en evt kleren werken.

Wat vinden jullie de beste prijs/kwaliteit? Rond 1 kg zou handig zijn.

Alvast bedankt,
Wouter


http://www.berideback.be
30,000km in 12 maanden, heb je wel tijd om te slapen? :lol:

Als je een slaapzak hebt met een rits over de hele lengte kan je deze als deken gebruikten wat een groter temp. bereik geeft(mijn slaapzak heb ik in de VS gebruikt met nachten van +25 graden tot rond nul zonder kleding ).

Dat samen met wat lange ondergoed/fleece kan je een end komen.
M'n -18º slaapzak was op ca. 4800m hoogte in de zomer net genoeg met lang thermisch ondergoed aan. En ik had het normaliter niet snel koud. Dit ter indicatie van de te verwachten temperaturen. Het kan dus zo zijn dat het combineren van die 2 slaapzakken samen met 1 fleece (en ondergoed) nog te weinig is. Niet gedurende de dag, maar wel gedurende de nacht als je stil ligt.
Op grote hoogte is de luchtdruk overigens ook veel lager, waardoor warmte minder goed blijft hangen. Je hebt dan dus meer warmte nodig dan de feitelijke temperaturen doen vermoeden.

Slaapzakken combineren werkt alleen goed als ze ook verschillende maten hebben. Anders propt het zo op. Maar het kan natuurlijk zowel met synthetische als met donzen slaapzakken. Bij een combinatie hiervan en bij "pooltochten" wordt vaak een synthetische binnenin een donzen gedaan i.v.m. de vochtopbouw en de onmogelijkheid tot luchten.

Succes met de keuzes.
Ik heb ook een Haglöfs zleep 500 van een paar jaar oud.
Deze weegt 1750g, heeft een groot volume en de comforttemperatuur is -1°C, extreme is -16°C.
Ik had er eerst niet aan gedacht, omwille van z'n grote omvang.

Denken jullie dat deze geschikt is? Het kleine (zomer) slaapzakje is een High Peak PAK 600 met comforttemperatuur van 14°C en -1 als extreme temp. Ik denk dat ik vooral deze laatste moet vervangen door een hoogwaardiger model die de hele reis mee kan. Ik schat 1 met een comforttemp van 5 à 10°C?

Hebben jullie enkele aanbevelingen voor een dergelijk model?

Alvast bedankt voor jullie hulp
Ik weet niet wat je budget is voor zo'n lange reis, maar het is altijd verstandig om te investeren in goede spullen. Als je straks hoog in de bergen ligt te rillen van de kou, krijg je zeker spijt van die op je slaapzak uitgespaarde 100 of 200 euro...
Bovendien rust je dan niet uit en ook dat is geen goed plan voor zo'n trip.
Of ter plekke extra dekens kopen in de koude regio, waar je na afloop weer een local gelukkig mee kan maken? Zo deed een bekende Nederlander dat volgens mij...
wouter93 schreef:Nu vroeg ik me af welke slaapzak ik me moest aanschaffen. Ik ben in september in Turkijke en in november in Tadjikistan... Zeer verschillende omstandigheden dus.
Wat zijn jullie tips? Bestaat er een slaapzak die warm genoeg is bij vriestemperaturen (+4000m) en koud genoeg voor de zomer?
Ga met een eenvoudige slaapzak op pad en koop een warme in Istanbul, daar is vast ergens een goede buitensportzaak. In september kan het in Turkije al serieus koud worden als de wind toevallig uit het noorden gaat waaien.
Leon
Wat Robert Jan beschrijft dat klinkt mij heel redelijk in de oren. Verder zou ik met groot respect de bergen betreden zeker als je weet dat je langere tijd in afgelegen gebieden evt. op grote hoogte verblijft.

Weer in hooggebergten kan snel omslaan en mensen dan serieus in de problemen brengen zelf als deze goed zijn voorbereid en met groot respect voor de potentiele gevaren op pad gaan.

@Denken jullie dat deze geschikt is?: Zonder een onderbouwde minimum temperatuur blijft is ieder advies een gok. Als je pech hebt bij extreme temperaturen onder nul... vriezen je tenen eraf of loop je "frostbite" op. Meten is weten. Zoek een stad of dorp op je route uit waar je een minimum temperatuur van kunt vinden dan heb je een aardige richtlijn maar -18 C (op +4000m) klinkt heel aannemelijk.

Voor zo'n € 233,- heb je al een 1,3 kg wegende Cumulus slaapzak die tot -17 C (comfort) gaat http://www.sleepingbags-cumulus.com/dow ... -bags.html eventueel aangevuld met een fleece laken zak.

De lakenzak kun je separaat in de warme gebieden gebruiken. Je kunt vervolgens je slaapzak als deken gebruiken. Als het kouder wordt je slaapzak achterste voren (rug gedeelte voor) gebruiken. Het rug gedeelte van een donzen slaapzak heeft minder vulling. Je ligt dan wel met je gezicht in de capuchon (als je die niet naar binnen vouwt :-). Vanaf 5 C tot (ver) onder nul kun je denk ik een -17 C slaapzak gewoon gebruiken eventueel nog aangevuld met een fleecelakenzak.

Vergeet niet na te denken over het isolatie vermogen van je matje als dat niet in orde is ligt je alsnog in je -17 C slaapzak te vernikkelen.

Succes, Willem

PS: Ben benieuwd welke oplossing je uiteindelijk kiest.
Als die Hagloffs slaapzak lekker ruim is dan zou je er een slank donsslaapzakje in kunnen gebruiken. Verder is een echt warme mat als een Exped Downmat erg belangrijk. Die Hagloffs slaapzak heeft als ik het goed begrijp ook een waterafstotende tijk. Dat is erg fijn bij lage temperaturen. De combinatie van zo'n kunststof buitenslaapzak met een waterafstotende tijk en een donzen binnenslaapzak is niet verkeerd. Een ander trucje uit het lagensysteem is om in je slaapzak een donzen vest of jack te dragen. Ook dat vergroot je temperatuurbereik sterk, en je kunt het vest of jack dragen in plaats van een fleece. Dit alles veronderstelt wel dat de buitenslaapzak ruim genoeg is. Daarvoor heb ik wel eens een driehoekig aanvulstuk gezien om tussen de rits van zo'n slaapzak te gebruiken om hem wat ruimer te maken.
Wim