Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuw frame van snel. Wat vinden jullie van dit verhaal. - Forum Wereldfietser

nieuw frame van snel. Wat vinden jullie van dit verhaal.

Hallo,

Ik zat te denken om een een nieuw frame te kopen en had informatie ingewonnen bij Snel. Ik was zeer verbaasd over het volgende:

De frames zijn 100 euro duurder geworden. De reden is dat ze nu butted buizen gebruiken. Je bataald nu 550 euro en als je een kleur wilt dan komt er nog eens 50 euro bij, echter; als het frame geleverd wordt dan moet, volgens de man die ik sprak, het frame nog geprepareerd worden: bracket moet nagetapt, en gefreesd worden i.v.m de juiste passing van de trapas, en daarnaast moet ook het balhoofd geruimd en gefreesd worden voor de juiste passing. Dit kost nog eens 100 euro extra. De reden: alle frames worden altijd slecht geleverd en dus moet dit alles gedaan worden.

Ik vertelde dat ik dit onzin vind. De verkoper vond van niet. Zie ik dit alles verkeerd, wat vinden jullie.

Mario
mario schreef:wat vinden jullie.
het is heel simpel.

Tel op wat het frame kost zoals jij het hebben wil.
[ ] vindt je dat in orde dan koop je hem
[ ] vindt je het te duur dan zoek je verder
[ ] vindt je dat jij het voor minder kan dan begin je een fietsenfabriek ;)
Ik vind dit een raar antwoord.

Als ik een auto koop ga ik er vanuit dat er ook banden bij zitten.

Waarom zegt de verkoper dan niet dat het rame 650 euro kost i.p.v. 550 euro. Ik mag er toch van uit gaan dat als een frame gemaakt word, dat dan ook automatisch het balhoofd en bracket in goede orde worden afgeleverd.

Ik zag b.v dat in de fabriek van Jan Janssen het bracket in een apparaat gestopt wordt en 10 seconden later was alles gedaan.

Mario
Als ik een auto koop ga ik er vanuit dat er ook banden bij zitten.
Als je een fiets koopt bij Snel, krijg je een fiets. Als je een kaal frame koop, krijg je een kaal frame. Je kunt het ook zelf richten en (na)tappen. Butted buizen lijken me duurder. etc. Wil je meer, dan betaal je ervoor. Het lijkt me bijzonder redelijk voor de extra handelingen en/of behandelingen een bepaald bedrag als extra op het kale frame te vragen. Je koopt immers meer dan het kale product.
mario schreef:Ik vind dit een raar antwoord.

Als ik een auto koop ga ik er vanuit dat er ook banden bij zitten.
proest, probeer maar eens een auto te kopen voor de catalogusprijs ;)

Het is als met buiten de deur eten, je kunt een dagmenu nemen, maar je kunt ook zelf je weg door de spijs en wijnkaart zoeken
Ik begrijp dat je het vooral raar vind dat er nog bewerkingen op het balhoofd en bracket plaats vinden.

Las je meer googled over het zelf op bouwen zie je dat het meestal gebeurd, en wel om de boel in lijn te krijgen

Als je het niet nodig vind, doe je het toch niet?

Maar dan ook niet klagen, als je ergens halverwege een reis de kogels uit de lagers knarsen... 8)
Zie het maar als deel van de montagekosten van het balhoofd en de trapas. Het is inderdaad heel normaal dat dit niet bij de prijs van het frame inzit, al is het ook wel eens anders. Er zijn mensen die dit graag zelf doen en het ook kunnen, en voor hen bespaart dit geld. :D
Wim
mario schreef:Hallo,

Ik zat te denken om een een nieuw frame te kopen en had informatie ingewonnen bij Snel.
Kijk eens naar het filmpje en kijk eens goed op 33sec............
http://www.frame-works.eu/production.htm
Ik ben het met je eens Mario. Raar hoeveel mensen zomaar van alles accepteren. Zoals bijvoorbeeld afleveringskosten van een auto. Vraag eens wat ze inhouden en ga er gewoon niet mee akkoord want het is gewoon een winstopslag.

Dus m-gineering, het is inderdaad simpel: vind je is zonder t.;)

Je koopt geen fiets met een frame waar nog noodzakelijke handelingen à €100 aan verricht moeten worden. Dit ruikt heel erg naar die (verplichte) bijkomende kosten waar bijvoorbeeld vliegtuigmaatschappijen juist voor op de vingers werden getikt.

Dat je meer betaalt voor een betere kwaliteit frame (butted) lijkt me redelijk. Ook worden prijzen geïndexeerd.
Dat je voor een andere kleur dan de standaardkleur moet betalen kan ook redelijk zijn als Snel een grote korting heeft weten te bedingen op afname van grote aantallen van een bepaalde standaardkleur en ze frames met andere kleuren of moeten overspuiten of in kleinere aantallen voor meer geld moeten bestellen. Maar of dit voor Snel ook echt zo uitpakt is maar de vraag natuurlijk.
Heb je keuze, is het wéér niet goed.
windinderugfietser schreef: Je koopt geen fiets met een frame waar nog noodzakelijke handelingen à €100 aan verricht moeten worden. Dit ruikt heel erg naar die (verplichte) bijkomende kosten waar bijvoorbeeld vliegtuigmaatschappijen juist voor op de vingers werden getikt.
je mag hem vast ook wel zonder deze bewerkingen kopen, maar het is niet aan te raden te proberen het frame af te monteren zonder dat de pasvlakken etc nabewerkt zijn. Als de binnenbalhoofdbuis uit elkaar spat heb je geen garantie ;)

Je kunt het frame ook door iemand anders na laten bewerken, maar als het daar mis gaat zit je wel in een onhandige spagaat. Als de frameleverancier het verknalt is het duidelijk wie het probleem heeft ;)

De reden dat het frame nog moet worden nabewerkt is simpel. De framebouwer levert een frame af bij de spuiter, en de spuiter smeert over al verf op en in. Het frame gaat nu naar Snel. Voor je de fiets in elkaar kunt zetten moet alle verf weer uit de draad gesneden, Het heeft voor de framebouwer geen zin dat ook al te doen want dat is dubbel werk en er blijft uiteindelijk minder van je fiets over.
Voor Snel is het handig om te wachten tot de fiets wordt afgemonteerd, want dan kun je bij het prepareren rekening houden met de gebruikte onderdelen.
Koop je een complete fiets dan zal dit werk wel in de opbouwsom worden meegenomen, bij een kaal frame blijft het apart.

Voor het ruimen, tappen en vlakken van alle passingen ( bidonnokken, spatbord en drager oogjes, cantinokken, zadelpenpassing, voorvork en balhoofdpassing, bracketdraad en zijkanten, derailleuroog, richten van de padden, enz ben je zeker een of twee uur bezig met een hoop dure spullen

50 euro voor een aparte kleur valt me nog mee: heen en weer sturen, frame 2 x netjes in en uitpakken, en je wil niet weten hoe makkelijk de spuiter de niet standaard kleur op het verkeerde frame spuit ;)
Hallo, Marten

Dit maakt het verhaal wat duidelijker. Maar toch snap ik niet dat hij dit apart in rekening brengt. Het is toch veel makkelijk als je gelijk zegt wat het kost.

Hij vertelde mij inderdaad dat het beter is voor de trapas als de pot wordt gefreesd. En dat als ik het zelf wil doen, maar het niet goed doet, ik geen garantie heb. Natuurlijk weet hij dat ik die dure spullen niet in huis heb, om het zelf te doen.

En ja, bij de aankoop van een fiets wordt dit natuurlijk gedaan, zit dus in de prijs.

Bedankt voor jullie reacties.
maar 650 voor een stalen frame is toch niet al te duur? en idd als je iemand weet die al die klusjes voor jou goedkoper kan doen dan zou ik het niet laten..... mits je garantie dan maar niet vervalt idd.

gewoon niet teveel nadenken, als het een mooi frame is, gewoon kopen
mario schreef:Hallo, Marten

Dit maakt het verhaal wat duidelijker. Maar toch snap ik niet dat hij dit apart in rekening brengt.
scheelt je €12.26, want werkplaatsuren bij de fietsenmaker vallen onder het 6% BTW tarief ;)
Marten, laat het duidelijk zijn dat die werkzaamheden noodzakelijk zijn voor het afleveren van de fiets. Dat begrijpt iedereen. Alleen is het natuurlijk raar dat je dat apart in rekening brengt. Normaal zou zijn als het in de prijs van het frame verrekend zit.

Stel je koopt een tv en de verkoper bij de kassa zegt dat er nog €200 bijkomt voor het monteren van een andere chip, anders kan je geen Nederlandse zenders ontvangen.
Of dat de prijs aan de benzinepomp zonder accijnzen op de borden en pomp staat en je wordt bij de kassa verrast op de extra kosten.
Het is om marketingtechnische redenen de prijs lager laten voordoen dat dat het in werkelijkheid is.
Voor de rest moet elke fietsfabrikant zelf bepalen hoe hij zijn produkt in de markt zet, al rekent ie €3000 voor zijn frames. Het is aan de klant om te bepalen of hij daar koopt ja of nee.
Toch zit er in het verhaal van mario wel een kern van waarheid.
Niet over de prijs, maar over de neiging om frames onafgewerkt te leveren.
Ik heb namelijk 2x een frame - door omstandigheden - opnieuw moeten laten lakken en twee keer heb ik erg veel moeite gehad om degenen die mij het frame leverden zo ver te krijgen dat het frame netjes was afgewerkt, terwijl ze verdraaid goed hadden kunnen weten dat ik als consument niet alle gereedschap daarvoor in huis zal hebben.
Leon
De essentie van het verhaal mi nogmaals benadrukt;
Je mag als verkoper vragen voor een frame wat je wil (natuurlijk mag je geld vragen voor je inspanningen), maar vermeldt wel netjes de prijs van het bruikbare product.
Bij een frame is dat volgens mij een netjes afgewerkt frame.

Ik vermoed dat een rechter ook zo zal oordelen, maar er is natuurlijk wel discussie mogelijk. Eindeloos zelfs :wink:
Leuk en informatief filmpje!
Het probleem is dat je ongeveer 100 euro bij bestelling moet betalen, dus vind ik het niet leuk als er geen duidelijk afspraken worden gemaakt. Ik zeg later natuurlijk niet, "ik ga hier niet mee akkoord", wetende dat ik mijn aanbetaling kwijt ben.

Ik heb mijn keus op een ander frame laten vallen. Ik ga via een Duitse site een SLT frame kleur blauw bestellen. Kost slechts 369 euro.

Bij de vertegenwoordiger in Nederland, belde ik en die vertelde mij: "als je het frame bij mij koopt, dan maak ik gratis schoefdraad op de vork en kom ik het frame ook nog bij je thuis brengen" :lol: (hij woont namelijk in Leiden en ik in Den Haag) Ik moet dan natuurlijk wel voor het balhoofd betalen. Komt in totaal op 550 euro.

Mario
geelfietsje schreef:De essentie van het verhaal mi nogmaals benadrukt;
Je mag als verkoper vragen voor een frame wat je wil (natuurlijk mag je geld vragen voor je inspanningen), maar vermeldt wel netjes de prijs van het bruikbare product.
Dan ben je gauw klaar, want tenzij je een frame koopt om aan de muur te hangen is een frame geen bruikbaar product. Met jouw redenering kun je geen frame kopen, maar alleen een complete fiets.