Heb inmiddels uit goed betrouwbare bron dat het nieuwe SKS achterspatbord al binnen enkele weken op de huidige collectie wordt toegepast, je hoeft dus niet tot 2012 te wachten. Tezamen met het nieuwe excentrische bottombracket zijn daarmee zo goed als mogelijk alle duurzaamheidsproblemen opgelost. De fiets kost met de nieuw bracket dan zo'n 3750 (adviesprijs).... [fluistermodus aan] Het moet geen probleem zijn om voor die prijs ook een complete tassenset, wat banden, extra remblokjes, reservespaken, pedalen en een magura & rohloffonderhoudset bij te pingelen (zeker als je 3 fietsen koopt, dan is het pingping voor de dealer, beetje sluw brengen dus
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
[fluistermodus uit]
Ik heb destijds ook andere merken overwogen, zoals Santos, Avaghon, Velotraum, Tout Terrain, Thorn, Snel, VSF, Van Nicholas, Vittorio, Koga, Rotor, etc...., maar voor Idworx gekozen omdat ik het simpelweg de beste en ronduit mooiste fiets vond (en nog steeds vind), de dealer in de buurt woonde, en ik zowiezo niets in een maatfiets zag omdat mijn lichaamsverhoudingen niet afweken. Een Avaghon is ca 800euro goedkoper bij gelijkwaardige afmontage, dus daar zit een financieel voordeel in, maar de verstelbare achterpads leken me een zwak punt onder zware belasting. De hier op dit forum veelgeprezen VSF T400 is 1200euro goedkoper, maar kon niet achterhalen of daar ook 2.35”inch banden onder passen (ook de afstand tussen banden en spatborden is beperkt). Bovendien wilde ik een superstijf frame (omdat ik zelf zwaar en sterk ben veel en onverhard wilde reizen) en dan zit je met alu-oversized en de specifieke OR-geometrie wel goed, lichter en stijver dan staal i.i.g. Voor mijn doeleinden wilde ik dus bewust een tank van een frame…... Ik bezit de fiets nu 16 maanden en heb de fiets flink afgebeuld, o.a. 4000 onverharde slechte bos-, woestijn-, berg- en modderwegen met 50.000hm…., veel stof, zand, modder…. En dan ook nog 2 pekelwinters in NL…., verders veel bagage meegenomen (soms 35kg, inclusief eten/drinken en 6 tassen) en ben dan zelf ook nog eens 90kg, dus ja…. Mijn frame en wielen zijn nog kaarsrecht, geen speling op het balhoofd of de naven, ben benieuwd welke andere fiets dat had weerstaan.
En als dan alleen de lagers uitgevreten zijn, tja, niet netjes, had het vantevoren ook niet verwacht en liever niet gezien, maar het is relatief kleine schade als gevolg van slijtage door intensief gebruik en wellicht matig onderhoud (heb er niet naar omgekeken). Het intensieve gebruik van mijn fiets wil overigens niet zeggen dat de standaard truvativ lagers een goed produkt is. De afdichting is heel summier, stof en (pekel)water kan kennelijk relatief makkelijk binnendringen en het vet uitspoelen als je het niet regelmatig vet houdt. Van een bedenkelijke kwaliteit die je niet van Idworx verwacht. De Truvativ cranks daarentegen bevallen me overigens goed tot nu toe, dus het gaat hierbij duidelijk om de lagers. Dat ze dus geen nieuw crank toepassen heeft wel als voordeel dat bestaande OR-gebruikers hun lagers eventueel kunnen opwaarderen. Het is ook maar zeer de vraag of er zomaar een klassiek bracket inpast, dan heb je eentje nodig met lange as, wat dan per definitie ook weer slapper wordt, aangezien je tandwiel en crankarm op gelijke afstand van het hart van je frame moeten blijven…… en het frame kun je niet zomaar aanpassen. De huidige oplossing klinkt dus wel logisch, maar helaas wel prijzig…. Maar SKF, Phil Wood, Enduro en Chris King brackets zijn ook dure rakkers, alleen de Shimano UN54 is een mooi goedkoop alternatief. Heb geen flauw idee wat bij deze goedkope shimano bracket een goed passend crank zou kunnen zijn, waarschijnlijk dan geknoei met afstandsringetjes, uit het hart plaatsen van het bracket, etc. Ik ga zelf binnenkort een nieuwe Truvativ lager plaatsen en de binnenkant van de lagers extra invetten, en de buitenkant helemaal volspuiten met Tectyl Superwax, eens kijken hoever je dan komt met de “inferieure” Truvativ gxp lagers, dan moet ie toch minimaal wel 2,5 jaar weer meegaan. Het opspannen van je ketting kan ook een rol spelen bij vroegtijdige slijtage, je ketting dus nooit te strak spannen.
Voor zover de lagers, maar als dan het achterlicht het ook niet meer doet omdat een alustripje is gecorrodeerd, tja, ook weer even balen, letterlijk onveilig, geen prettig gevoel, wil je ook niet hebben…. Geloof dat het van de Duitse wet moet dat je gelijktijdig voor- en achterlicht aan moet hebben, zodra je de dynamo inschakelt. Een doorlopende draad is de meest duurzame oplossing, maar het is wel zo mooi als die draad weggewerkt kan worden…. Zie daarvoor dus nu het nieuwe SKS-spatbord. Verwachtingen zijn hoog
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
.
Tja, ketting en banden zijn ook inmiddels vervangen, maar slijtage daarvan, dat vinden we kennelijk normaal. Voor 40 euro heb je een nieuwe set lagers van Truvativ (een alternatieve naaf zal wellicht 4x langer meegaan, zit je op de 4x hogere prijs van de nieuwe EBB LL bracket), nieuwe ketting en banden ben je ook zo 100euro verder…. Onderhoudskosten verdwijnen niet bij een fiets, zelfs niet bij een maatfietske in staal, niet bij een idworx. Zelf zou ik nooit aanbevelingen vertrouwen die louter de zwakke punten van de ander belichten en hun eigen fytske kritiekloos ophemelen terwijl ze hoofdzakelijk op asfalt fietsen. Maar ik snap wel dat kritiek plaatsvindt, gezien het prijskaartje en het door Idworx gepretendeerde ambitieniveau…. Met andere woorden het wil dus niet zeggen dat de OR een inferieure fiets is, verre verre van (de wielen, het frame, de rohloffnaaf, de firmtechremmen, de son-naaf, de dikke banden, veel ruimte tussen banden en spatbord, lange achterbrug, superverlichting zolang het stroom krijgt
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
, CSS velgen, Ergon grips, stressreducer, etc), er zijn eenvoudigweg teveel goede punten te noemen. En het belangrijkste pluspunt: het weggedrag, echt heerlijk, zo stabiel had ik het nog niet eerder meegemaakt, en dat is een pleziertje die me elke keer weer opvalt als ik in het zadel klim.
Het is wat dat betreft maar net waar je de nadruk legt. Als ik voor mezelf preek: het enige waar ik spijt van heb is dat ik de fiets niet eerder had gekocht. En twijfel bij de aankoop van een nieuwe fiets is heel normaal, zal iedereen hebben. Ben ondanks dat ik het vervelend vind dat ik twee “problemen” heb met de fiets, een heel tevreden consument. De fiets krijgt nog steeds van mij een negen als rapportcijfer, daar waar een tien niet bestaat. Maar ook dat is een persoonlijk mening, net zoals het een persoonlijke mening is om je eigen fietsje een klasse beter noemen zonder dat specifiek te benoemen. Daar waar de één zijn fiets veelvuldig gebruikt, staat die bij de ander veelal glimmend in een schuurtje. Enige filtering van alle meningen is aan jou.
Ik weet niet hoe technisch jezelf bent aangelegd en hoeveel ervaring je hebt wat betreft fietsen (als zelfstandig naamwoord) en fietsen (als werkwoord). Alleen jijzelf kunt goed beoordelen wat voor jou goed genoeg is (hoe ga jij de fiets in de toekomst “mishandelen”, m.a.w. hoe zwaar ben je, hoeveel bagage neem je mee, hoe hard trek je aan het stuur en hoe hard trap je op de pedalen, welke wegen neem je, hoe daal je af, slepend remmen, pompend remmen, hoe ga je om slecht wegdek, verdeel je je gewicht tussen je banden bij kuilen of kasseien in de weg of een spoorwegovergang, wat is je rijstijl, welke overdimensionering is voor jou goed genoeg, gebruik je de fiets ook buiten de vakanties om voor woon-werkverkeer, etc, etc). En vervolgens weeg je je eigen beurs….., met eveneens in ogenschouw nemende alle bijkomende andere kosten van een fietsvakantie (tent, slaapzak, pannetjes, reis- en verblijfskosten, kleding, etc) wat je ook alleen zelf kunt doen…….. Maak dus je eigen instinctieve afweging en bepaal zelf hoeveel een fiets voor je waard mag zijn… Mogelijk dat het dan een andere soort type afweging wordt en eentje die minder simpel is dan van het niveau: “hej, ik weet een ander goedkoper produkt die ook wel goed genoeg is”….
De op dit forum veelgenoemde en geroemde VSF T400 zal je ook wel naar Santiago de Compostella brengen. Scheelt je 1200euro…. De Avaghon zou grofweg 800 euro goedkoper zijn. Naar mijn eigen maatstaven zouden beide niet goed genoeg zijn geweest, wellicht wel voor jou. En een fiets is als een mooie vrouw, alleen daar waar je verliefd op kan worden heeft kans van slagen