Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vraag aan fietsters met fiets met herenframe - Forum Wereldfietser

Vraag aan fietsters met fiets met herenframe

Hallo,
Deze week heb ik een nieuwe fiets besteld - na heel lang nadenken heb ik gekozen voor de Santos Travelmaster 2.8 alu. Nu is dat een herenframe, en ik geloof dat er ook helemaal niet damesframes zijn voor dit type fiets.
Ik ben een vrouw, en heb nooit eerder een herenfiets gehad.
Ik vraag mij af: (en dit is dus een vraag aan dames met een herenfiets:) lukt dat wel met op- en afstappen, ook als je fiets volledig bepakt is?? Is het erg wennen? En, went het uiteindelijk wel?

Groeten,
Puck
Hoi Puck,

Maak je geen zorgen: alles went, zelfs een herenfiets ;-) Ik ben een oud meisje en schafte 4 jaar geleden weliswaar geen Santos maar wel een Koga Signature♂ aan. Je staat versteld hoe snel je geoefend raakt om je been over de bagagedrager te zwaaien. Het ziet er stoer uit, helemaal als je fiets bepakt is. Een noodstop is geen ramp, niets aan je lijf raakt beschadigd. De stang is zelfs handig om de fiets staande te houden wanneer je onderweg vlug wat foto's wilt maken. Maar het allerfijnste is de stabiliteit wat door sommigen stijfheid wordt genoemd. Nix geen gezwabber bij afdalingen.

Dus je heb een goeie keuze gemaakt.
Gefeliciteerd en veel plezier strx met je fietsie. 8)
Hoi!
Don't worry, het went!
Ik ben zelfs zo gewend aan mijn herenframe dat ik zelfs op 'normale' damesframes vaak op de 'herenmanier' op- en afstap.

Heb je ook klikpedalen gekozen? Zo ja, dan misschien eerst een paar keer oefenen met op- en afstappen zonder aan je pedalen vast te klikken :wink:

Kijk eens naar hoe mannen op hun fiets stappen - zo moeten wij het als vrouw volgens mij ook gewoon doen: Een voet op de trapper, andere been over de achterkant van de fiets zwaaien.

Als de weg erg steil en slecht wordt gooi ik m'n been vaak eerst over de stang, ga dan zitten met één voet aan de grond en probeer dan weg te komen. Dat zou ook een manier kunnen zijn om op te stappen.

Succes ermee!
Gudrun
Ik zou niet anders meer weten! En nooit problemen gehad. Zolang je niet heel je bagagedrager hoog volstouwt met kanozakken en nog meer, dan heb je alle ruimte om je been erover heen te doen.

Ik weet niet hoe lang je bent en hoe hoog de stang tussen je benen komt? Ik heb bewust voor een 26" gekozen, omdat de geometrie anders is en de stang een stukje lager zit dan bij een 28". Bovendien als je 1m80 bent of langer, heb je gewoon (bijna) geen optie meer om een passende damesfiets te nemen.
Veel dames bij de wereldfietser fietsen trouwens op een herenframe.

Ik zeg: komt helemaal goed!

Veel plezier ermee!
Je kan ook overwegen voor de Travelmaster alu 2.6 te gaan. Dit frame is lekker compact. Probeer het in ieder geval uit, ik en mijn vriendin vonden beiden de 2.6 lekkerder fietsen dan de 2.8.

Succes!
Een damesframe was bedacht in de tijd dat de vrouwen nog altijd rokken droegen. Dat ligt nu al decennia ver achter ons. Als vrouwen wel aan atletiek hordenlopen kunnen meedoen, waarom zou het niet op een herenframe mogelijk zijn? En vrouwen zijn leniger dan mannen....
Mijn vrouw heeft een 26 inch Travelmaster en draagt graag korte rokken. Dat gaat prima, maar zij zwaait haar been naar voren over de stang.
Wim
Een damesframe was bedacht in de tijd dat de vrouwen nog altijd rokken droegen.
Het is wel grappig om te zien dat in Marokko veel mannen met djellaba fietsen op een oma-fiets.
De Santos Travelmaster 2.8 is er ook in een mixte frame.

Heb tijdens o.a. Wereldfietsweekenden weinig vrouwen gezien die zich van zeer afwijkende op- en afstapmethoden bedienden wanneer ze op een herenfiets rond reden. Jij zal je dus ook wel redden....
Meestal wordt er toch een maatje kleiner genomen dan dat een man zou hebben (vrouwen hebben een korter bovenlichaam). Dan is het opstappen ook iets makkelijker.
Ik, heer, stap op een vol beladen fiets altijd op op "damesmanier". :lol:

Peter
Bedankt voor jullie antwoorden!
En ik bedacht pas later - wat ik hier ook lees- dat mannen natuurlijk hetzelfde 'probleem' hebben, maar hier aan gewend zijn.
Het wordt dus even oefenen met het op- en afstappen.

Groeten,
Puck
Puck schreef:Het wordt dus even oefenen met het op- en afstappen.
Vergeet niet dat er helemaal geen wet is die je verplicht om op een herenfiets op te stappen met een zwaai van je been over het zadel. Je kan ook gewoon in stilstand je been over de stang tillen en dan beginnen met fietsen. Doe ik (man) ook altijd.

Gerd
Puck schreef:Hallo,
Deze week heb ik een nieuwe fiets besteld - na heel lang nadenken
Ik ben een vrouw, en heb nooit eerder een herenfiets gehad.
Ik vraag mij af: (en dit is dus een vraag aan dames met een herenfiets:) lukt dat wel met op- en afstappen, ook als je fiets volledig bepakt is?? Is het erg wennen? En, went het uiteindelijk wel?

Groeten,
Puck
Heb je deze vragen niet gesteld tijdens dat hele lange nadenken? :)
Ik denk er niet eens meer bij na... Ik stap altijd op z'n 'mans' op, zelfs als ik toevallig een damesframe test! Ik ben er zo aan gewend.. Dus, no worries! Veel plezier ermee!