Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tandwielverhouding - Forum Wereldfietser

Tandwielverhouding

Vraag aan de technisch onderlegden onder jullie:
Ik heb sinds 1000km of 2maanden een Santos met Rohloff naaf.
Nu eindelijk snap ik waarom ik niet lekker in mijn fietsritme kom.
Meestal rij ik versnelling 10 of 11. Met 10 is mijn beenritme te hoog
met 11 te laag. Vanmiddag windje tegen prima in mijn ritme met 10.
Is hier met andere tandwielen iets aan te doen? Bij voorkeur 10 wat zwaarder.
iRoel schreef:Vraag aan de technisch onderlegden onder jullie:
Ik heb sinds 1000km of 2maanden een Santos met Rohloff naaf.
Nu eindelijk snap ik waarom ik niet lekker in mijn fietsritme kom.
Meestal rij ik versnelling 10 of 11. Met 10 is mijn beenritme te hoog
met 11 te laag. Vanmiddag windje tegen prima in mijn ritme met 10.
Is hier met andere tandwielen iets aan te doen? Bij voorkeur 10 wat zwaarder.
De stappen in een Rohloffnaaf zijn 14%. Als je alle versnellingen wil ophogen (10 -> 10.5 etc) zou je het voortandwiel 7% groter kunnen maken, dat zal wel op 3 tanden uitkomen.

Als je en 10 en 10.5 wil kunnen rijden moet je een kettingspanner, een voorderailleur en een dubbel voorblad monteren
Roel,

Toen ik overstapte van derailleur naar Rohloff was ik ook nieuwsgierig naar de verhoudingen maar ook naar hoe mijn oude fiets zich zou verhouden (qua versnellingen) tot de nieuwe.
Via de site van Sheldon Brown kun je met een 'gear calculator' wat leuke berekeningen doen. Misschien dat je daar je antwoord kunt vinden.

Wat er voor mij toen uitkwam kun je hier lezen.
En dit was mijn vergelijkingsgrafiekje:
Afbeelding
Uiteraard is dit vooral een Nederlands probleem, Elders heb je nooit zoveel vlakke weg dat je steeds in de zelfde versnelling zit. Zelf zou ik eerder kiezen voor het lichter rmaken van de 11. In de eerste plaats omdat dit bij een Rohloff naaf de versnelling is met de minste interne weerstand. Dat is de versnelling die je het meest wilt gebruiken. In de tweede plaats geeft een ietsje lichtere versnelling je meer marge bij het klimmen. Zodra je Nederland verlaat is dat waar het om gaat draaien. Dan ben je blij met een extra lichte versnelling, en dat is ook de ervaring van alle Rohloff gebruikers die ik gesproken heb. Of je de boel lichter maakt door een kleiner voortandwiel of door een groter achtertandwiel is simpelweg een keuze tussen gewicht en levensduur. Grotere tandwielen zijn zwaarder (ook door de langere ketting) maar gaan ook wat langer mee omdat de slijtage over meer tandjes verdeeld wordt.
Wim
heren, hartelijk dank voor de het meedenken en de tips. hier ga ik zeker wat mee doen. lichter of zwaarder ben ik nog niet uit. dit weekend eerst maar eens kijken wat voor tandwielen erop zitten.
en het is inderdaad een Ned 'probleem'.
ik heb een nieuwe fiets omdat mijn werk verhuist is en ik toen besloten heb om WW alleen nog maar te fietsen. mijn vorige ww route was langs de Amstel dus weinig verkeer en helemaal vlak en alles asfalt; ik moet nu door Amsterdam met veel meer verkeer en bruggetjes ed. ritme vinden vind ik veel moeilijker.
Tandwielverbouding was 42/16. Is nu veranderd naar 42/17.
Eens kijken of dat het verschil maakt wat ik zoek.
..en helpt die 17 ?
Dit probleem had ik ook, op 10 was wat te licht en 11 te zwaar met
een verhouding 42/16.
Nu rij ik met een verhouding 39/16 wat me prima bevalt.

Bij mij lijkt het probleem verholpen te zijn , ik vind nu meer mijn ritme terug.
hoi

bedank voor de info