Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Leer of Foam keuze fietsstuur - Forum Wereldfietser

Leer of Foam keuze fietsstuur

Hallo,

Na veel speuren op internet en in de fiets winkel ben ik uitgekomen bij een Jan Janssen Millenium :D .

Nu kun je bij Jan Janssen kiezen uit verschillende sturen, de fiets waar ik een proefrit op gemaakt heb, had een Satori Venture foam stuur. Dit stuur (geometrie) beviel mij erg goed, maar op de site zag ik dat je ipv foam ook voor de lederen variant kon kiezen.

Aangezien ik nog geen ervaring heb met een stuur die geheel bekleed is met leer, en er nog niet veel geschreven is over dit onderwerp vroeg ik me af of hier misschien iemand is die ervaring heeft met dit stuur van JJ, of met andere sturen/handvaten die bekleed zijn met leer (voor fiets)?

Om een lang verhaal kort te maken: voordelen/nadelen (Satori Venture volledig bekleed met) leer.
* Leer en regen zijn geen vriendjes. De praktijk moet het uitwijzen.
* Grote handen houden van grote handvatten. (en de gemiddelde handvatten zijn afgestemd op de gemiddelde wereldburger, en die is nogal klein). Met leer beklede sturten hebben bij mij niet de naam dik te zijn.
* Je hebt crap-foam en je heb ook heus goede foam.
Leon
Ik fiets al bijna 11.000 km met leren handvaten. Zou ze niet meer willen ruilen voor foam. In de zomer voelen ze lekker koel aan, in de winter niet koud dat vind ik al een voordeel. Denk wel dat foam in de winter iets warmer aanvoeld maargoed.

Verder staat mijn fiets altijd in de schuur maar op vakantie veel regen gehad en zo tijdens tochten ook wel eens. Kan niet zeggen dat het leer er minder op is geworden. Maar kan me wel voorstellen als de fiets veel buiten staat dat dit niet goed is. Foam wordt ook kort op den duur!

Als ik je zou moeten adviseren kies dan leer!

Paul.
Foam gaat ontzettend stinken als het langer nat is, veel erger dan leer. Daardoor gaan je handen ook stinken.
Verder durf ik de stelling 'natuurproduct gaat voor kunststof' wel aan. En vind ik zelf leer lekkerder vastpakken, maar dat is natuurlijk gewoon smaak.
Heb zelf nooit met foam gefietst, dus ik kan niet vergelijken. Anderzijds heb ik nu 40.000 km gefietst (5 jaar door regen zon en sneeuw) met de leren handvatten van Koga en die bevallen uitstekend. Ik dacht eerst dat die snel gingen slijten (vnl thv de naden en de stiksels) maar daar is niks van aan. Ze zijn nog in zeer goede staat en voelen nog als nieuw. Ze zijn lekker zacht en breed en vermoeien de handen niet. Nog nooit stank gehad. De fiets staat wel altijd droog geparkeerd.
Bedankt voor jullie reacties :D, dit weekend ga ik de fiets bestellen zoals het er nu voor staat met leren bekleding om het stuur.

De fiets zal altijd droog geparkeerd worden (thuis, op school e.d.), op vakanties zal het wel voorkomen dat de fiets toch, buiten de tent, in de regen moet staan.
Leon schreef: * Leer en regen zijn geen vriendjes. De praktijk moet het uitwijzen.
* Grote handen houden van grote handvatten. (en de gemiddelde handvatten zijn afgestemd op de gemiddelde wereldburger, en die is nogal klein). Met leer beklede sturten hebben bij mij niet de naam dik te zijn.
Zou je mij kunnen vertellen hoe je dit eerste punt bedoeld, heeft dit te maken met dat het leer dan snel slijt of dat het te veel vocht opneemt o.i.d?

Ik heb hier zelf nog geen ervaringen mee dus hierover kan ik niet veel vertellen, maar wat ik wel gelezen heb is dat foam juist veel vocht opneemt, en dus minder geschikt zou zijn voor fietsen in de regen. Maar misschien kan een van jullie mij daar meer over vertellen?

Of het stuur dunner wordt zal ik zeker navragen, aangezien ik redleijk grote handen heb.

Het gaat om een stuur met deze vorm (de bekleding gaat wel langer door):
Afbeelding

Als hier nou leer omheen wordt gedaan of een laagje foam, maakt denk ik niet veel verschil uit voor de dikte.

Weet een van julie misschien of ze onder het leer nog een laagje foam of iets dergelijks doen :roll: ?

Meer reacties zijn zeker welkom :D.
Matthys schreef:
Leon schreef:* Leer en regen zijn geen vriendjes. De praktijk moet het uitwijzen.
Zou je mij kunnen vertellen hoe je dit eerste punt bedoeld, heeft dit te maken met dat het leer dan snel slijt of dat het te veel vocht opneemt o.i.d?
Ongeveer de reden waarom boeren rubberlaarzen soms prefereren boven leren schoenen.
Leon
Mijn vrouw heeft leren handvatten op haar rechte stuur, en na iets van zes jaar zijn die nog redelijk goed (alleen het stiksel begint slecht te worden). Ze is er erg tevreden over, en het ziet er mooi uit, ook al voelt het raar als ze nat zijn. Zelf heb ik een racebocht en met leren stuurlint vind ik dat erg klassiek ogen; ik overweeg vaak genoeg dat te kopen, maar tot nu toe wint het pragmatisme het en heb ik dik kunststof lint. Leer op zo'n krakeling stuur vind ik eerlijk gezegd geen gezicht, maar om eerlijk te zijn vind ik geen enkel krakeling stuur het aanzien waard. Kortom, het is vast vooral een kwestie van smaak. Per slot heb je geen leer vast, want je draagt toch fietshandschoenen.
Wim
Smaken verschillen inderdaad: ik draag nooit fietshandschoenen, die vind ik erg vervelend: te warm en zweterig. Maar wel een leren hoes rond mijn zeer gewaardeerde krakeling. Hierbij overigens wel de aantekening dat als we aan het kamperen zijn in vochtige tijden die hoes tijdens het slapen wordt ingepakt: anders krijg ik mijn handen de volgende dag niet meer schoon. Nat leer blijft afgeven en kan gaan verschuiven.
@Leon: Het zal wel aan mij liggen maar dit maakt het voor mij niet veel duidelijker. Een boer heeft liever rubberlaarzen omdat die sneller schoon te maken zijn en goedkoper zijn lijkt mij. Wat dit voor toepassing heeft op een stuur snap ik nog niet helemaal.
Wim schreef:Leer op zo'n krakeling stuur vind ik eerlijk gezegd geen gezicht, maar om eerlijk te zijn vind ik geen enkel krakeling stuur het aanzien waard. Per slot heb je geen leer vast, want je draagt toch fiershandschoenen
Het gaat er bij mij niet om hoe het eruit ziet, maar grotendeels of het comfortabel is. Fietshandschoenen heb ik tot nu toe nog nooit gedragen aangezien ik het nut er niet van in zie.
Fietshandschoenen hebben een dubbel nut: ze geven demping aan je handen zodat je minder snel rsi achtige problemen krijgt, en ze beschermen je handen als je een schuiver maakt.
Wim
Akkoord met Wim voor wat betreft de uitschuivers: handschoenen beschermen daartegen. Ik draag nooit fietshandschoenen en in mijn handpalm zit nog steeds een klein stukje Amerikaans asfalt van 2002.
Anderzijds heb ik met mijn zachte leren handvatten nog nooit één tinteling in mijn handen gehad, terwijl ik dat met standaard rubberhandvatten (en een fiets met lichtelijk andere geometrie...dat kan ook de reden zijn) wel reeds last had na een 50-tal km.
Matthys schreef:maar wat ik wel gelezen heb is dat foam juist veel vocht opneemt, en dus minder geschikt zou zijn voor fietsen in de regen. Maar misschien kan een van jullie mij daar meer over vertellen?
Daar was ik ook bang voor, maar mij valt het juist ontzettend mee. Ik dacht dat ik na een dagje regen het water uit mijn handvatten zou knijpen, maar ik moet zeggen dat mijn foam, weliswaar met handschoenen, helemaal niet soppig gaat voelen. Wel is er al opgemerkt dat je foam hebt en foam, waarbij het mijne er heel open uitziet maar dus toch geen spons is. Helaas weet ik niet hoe het heet, dus eh, aan mij heb je eigenlijk niks. :roll:

Succes met de beslissing!

Carl
Carl schreef:Wel is er al opgemerkt dat je foam hebt en foam, waarbij het mijne er heel open uitziet maar dus toch geen spons is. Helaas weet ik niet hoe het heet, dus eh, aan mij heb je eigenlijk niks. :roll:
Grab on? (plaatje, rest zelf googelen) Gemaakt van EPDM, dus gemaakt van langgerijpte vegetarische natuurproducten :D :wink:
Leon
Ik heb de fiets vanavond bestelt, met een leren stuur :D

Bedankt voor jullie reacties
Matthys schreef:Ik heb de fiets vanavond bestelt, met een leren stuur :D

Bedankt voor jullie reacties
Heel goeg :D Gefeliciteerd met je aankoop een goede keuze door voor leer te kiezen, ook een stuk leer onder je kont?

Ik fiets al jaren met een Brooks zadel en lederen stuurlint/handvaten. Geen kunstof aan mijn lijf! :D Voor mij niets anders meer, door weer en wind.

Wel regelmatig het leder invetten, dan heb je er jaren plezier van.

Groeten, Henk Kamphuis

kunst en fietswerk http://www.kleurrijkleven.webklik.nl

Afbeelding
Fijn om te horen, het zadel is een Selle Italia Eleganze Leder :D, dit leek mij een erg goed zadel.