door
AB » di 08 mar, 2011 10:03
Fietsgeometrie en een gunstige ergonomische houding op je fiets is altijd een mooi topic om over na te denken.
Iemand die je heel goed op de fiets zet is bijvoorbeeld triathleet
Chris Brands.
Maar ook een leuke site om door te spitten is
deze of
deze. Internet staat er vol mee, echter wel veel op wedstrijdsport georienteerd.
De hoogte van het zadel bepaal ik grofweg met de methode van hak op de pedaal in onderste stand. Belangrijk is dat je een goede kniehoek hebt (kniehoek ca 100gr) wanneer je maximale kracht zet..... Wanneer je pedaal zich in de onderste stand van de draaicirkel bevind dan kun je geen neerwaartse kracht meer ontwikkelen, maar hoogstens een lichte horizontale kracht.... in die positie wil je niet een gestrekt been hebben.
Al met al ingewikkelde en persoonsgebonden materie, vooral als je ook nog enkele cm marge hebt in horizontale richting van het zadel (wat indirect ook weer de verticale stand bepaalt). Type zadelpen bepaalt ook weer een ent ander (heb je pen met setback of niet). De syntace P6 is wat dat betreft een mooie pen.
Je huidige fietshouding exact proberen te kopieren kun je heel goed doen, desnoods een tweetal foto's maken en kijken of de driehoek zadel/stuur/pedaal overeenkomt met je oude fiets.... Kwestie van photoshoppen om de 2 foto's met elkaar te "blenden". Maar leuker is natuurlijk om je fietshouding opnieuw uit te vinden en te herconstrueren met een vleugje fietsergonomie.
Ten aanzien van vakantiefietsers zou ik zeggen dat de verticale en horizontale positie van het zadel niet zoveel hoeft te verschillen van die van een wielrenner. Het stand van het bekken is voor een tour/vakantie/wereldfietser van groter belang en erg persoonlijk. Een en ander hangt veel van je fysieke gestel af of je al dan niet meer voorover kunt zitten en of je dat een hele dag gedurende een aantal weken volhoudt. Men spreekt dan al gauw over een comfortabele dan wel sportieve zithouding. Veel is dan weer afhankelijk van de lengte van je bovenbuis en de lengte van je stuurpen. En die speling is weer beperkter dan de speling die je hebt in de lengte van je zadelpen. Daarom is vaak de bovenbuislengte van groot belang bij het kiezen van je framemaat. En daarnaast weten welk type houding je prefeleert (meer voorover gebogen ja dan nee).
En als je een ligstuur hebt dan ben ik nogal geneigd om het zadel ietsje naar voren te zetten en een kleinere stuurpen te kiezen, zodat mijn elleboog een gunstige hoek maakt.