Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadel afstellen - Forum Wereldfietser

Zadel afstellen

Het (test)zadel van Selle Royale is binnen.
Ik heb nog niet eerder een zadel gemonteerd. Dat gaat wel lukken, maar je kunt hem natuurlijk verder naar voren en achteren en gekanteld zetten. Wat zijn de richtlijnen die ik hiervoor moet aanhouden? Nu weet ik wel dat je kunt experimenteren totdat het lekker zit, maar wat kan ik als uitgangspositie nemen?
HansvanderVeeke schreef:Het (test)zadel van Selle Royale is binnen.
Ik heb nog niet eerder een zadel gemonteerd. Dat gaat wel lukken, maar je kunt hem natuurlijk verder naar voren en achteren en gekanteld zetten. Wat zijn de richtlijnen die ik hiervoor moet aanhouden? Nu weet ik wel dat je kunt experimenteren totdat het lekker zit, maar wat kan ik als uitgangspositie nemen?
Meet en noteer hoe hoog het huidige zadel staat, zadels kunnen flink verschillen in bouwhoogte
Markeer je huidige zadel (plakbandje om de rails) dan kun je snel weer terugbouwen ;)
Meet de afstand neus-stuurpen. Probeer die ongeveer gelijk te houden, rekening houdend met de verschillen van de zadels ( even lang, langere neus etc)
Zet het nieuwe zadel om te beginnen waterpas
Ga fietsen met sleuteltjes op zak
Even een winkelhaak op de bovenbuis zetten, tegen de punt van het zadel aan. Vervolgens met tape op de buis markeren waar de winkelhaak staat. Ook op de winkelhaak met tape markeren waar de zadelpunt staat. Nieuwe zadel zo monteren dat de positie ongeveer gelijk is.
Dank!

Ik kan ermee aan de slag.
m-gineering schreef:Meet de afstand neus-stuurpen. Probeer die ongeveer gelijk te houden, rekening houdend met de verschillen van de zadels ( even lang, langere neus etc)
Wat je eigenlijk gelijk wilt houden is de afstand stuur-zitbotjes natuurlijk, maar zoals gezegd verschillen zadels in lengte. Versleten leren (span-)zadels zijn door het bijstellen meer dan 2cm langer geworden, voornamelijk aan de voorkant van de zitbotjes.
Succes,
Leon
Ooit geleerd van een Groninger fietsenmaker die vroeger wielrenner is geweest (aan de Westersingel, zijn zaak bestaat nu niet meer):
Je onderarm horizontaal met de elleboog tegen de zadelpunt aan en de gestrekte middelvingertop tegen de horizontale buis van het stuur.
Bij het bepalen van de zadelhoogte moet je met de gestrekte been de schoenhak de trapper in onderste stand nog maar net aanraken. Dan stuur op gelijke hoogte als zadel stellen. Klaar :wink: !
Martin E. van Doornik schreef:Ooit geleerd van een Groninger fietsenmaker die vroeger wielrenner is geweest (aan de Westersingel, zijn zaak bestaat nu niet meer):
Je onderarm horizontaal met de elleboog tegen de zadelpunt aan en de gestrekte middelvingertop tegen de horizontale buis van het stuur.
Prima kerel, die Rem Buiter, maar sommige dingen moet je gewoon snel vergeten ;)
m-gineering schreef:Prima kerel, die Rem Buiter, maar sommige dingen moet je gewoon snel vergeten ;)
Ja, dat is 'em. Rem Buiter.
Martin E. van Doornik schreef:
m-gineering schreef:Prima kerel, die Rem Buiter, maar sommige dingen moet je gewoon snel vergeten ;)
Ja, dat is 'em. Rem Buiter.
Die zat toch in de Oosterpoort?

Over dat zadel: er is zo'n set regels met loodlijn knie-trapas en resthoek knie bij uiterste crankstand toch? Of wordt het dan te technisch?
gartnl schreef:
Martin E. van Doornik schreef:
m-gineering schreef:Prima kerel, die Rem Buiter, maar sommige dingen moet je gewoon snel vergeten ;)
Ja, dat is 'em. Rem Buiter.
Die zat toch in de Oosterpoort?
twee broers, maar ik kon Wim en Rem altijd al slecht uit elkaar houden ;)

Over dat zadel: er is zo'n set regels met loodlijn knie-trapas en resthoek knie bij uiterste crankstand toch? Of wordt het dan te technisch?
Wel eens een ligfiets gezien?
gartnl schreef:
Martin E. van Doornik schreef:
m-gineering schreef:Prima kerel, die Rem Buiter, maar sommige dingen moet je gewoon snel vergeten ;)
Ja, dat is 'em. Rem Buiter.
Die zat toch in de Oosterpoort?
Ik heb zijn fietsenzaak aan de Westersingel (dus vlakbij het Stripmuseum) nog gezien, vandaar! Geboren Noord-Hollander, maar ik woon al sinds 1976 in prov. Groningen.
m-gineering schreef: Wel eens een ligfiets gezien?
Zijn dat niet die oranje vlagetjes die je wel eens over het hoofd ziet?
Een loodlijn hoeft niet verticaal te lopen toch? Als ie maar loodrecht op een vlak/lijn staat. Bij een ligfiets de verticaal door de trapas.
gartnl schreef: Een loodlijn hoeft niet verticaal te lopen toch?
welja, definieer een loodlijn als een willekeurige kromme tussen twee punten en je bent overal vanaf :D

oefenvraag: waar verwijst het lood naar in loodlijn?
m-gineering schreef:
gartnl schreef: Een loodlijn hoeft niet verticaal te lopen toch?
welja, definieer een loodlijn als een willekeurige kromme tussen twee punten en je bent overal vanaf :D

oefenvraag: waar verwijst het lood naar in loodlijn?
Naar het loodrecht, dwz haaks, staan op een lijn / vlak. Afgeleid van het schietlood tov de horizontaal maar in de wiskunde gebruikt voor een lijn die een hoek van 90 graden met het raakvlak maakt. Het raak'vlak' kan zelfs een kromme zijn ..
Fietsgeometrie en een gunstige ergonomische houding op je fiets is altijd een mooi topic om over na te denken.
Iemand die je heel goed op de fiets zet is bijvoorbeeld triathleet Chris Brands.

Maar ook een leuke site om door te spitten is deze of deze. Internet staat er vol mee, echter wel veel op wedstrijdsport georienteerd.

De hoogte van het zadel bepaal ik grofweg met de methode van hak op de pedaal in onderste stand. Belangrijk is dat je een goede kniehoek hebt (kniehoek ca 100gr) wanneer je maximale kracht zet..... Wanneer je pedaal zich in de onderste stand van de draaicirkel bevind dan kun je geen neerwaartse kracht meer ontwikkelen, maar hoogstens een lichte horizontale kracht.... in die positie wil je niet een gestrekt been hebben.

Al met al ingewikkelde en persoonsgebonden materie, vooral als je ook nog enkele cm marge hebt in horizontale richting van het zadel (wat indirect ook weer de verticale stand bepaalt). Type zadelpen bepaalt ook weer een ent ander (heb je pen met setback of niet). De syntace P6 is wat dat betreft een mooie pen.

Je huidige fietshouding exact proberen te kopieren kun je heel goed doen, desnoods een tweetal foto's maken en kijken of de driehoek zadel/stuur/pedaal overeenkomt met je oude fiets.... Kwestie van photoshoppen om de 2 foto's met elkaar te "blenden". Maar leuker is natuurlijk om je fietshouding opnieuw uit te vinden en te herconstrueren met een vleugje fietsergonomie.

Ten aanzien van vakantiefietsers zou ik zeggen dat de verticale en horizontale positie van het zadel niet zoveel hoeft te verschillen van die van een wielrenner. Het stand van het bekken is voor een tour/vakantie/wereldfietser van groter belang en erg persoonlijk. Een en ander hangt veel van je fysieke gestel af of je al dan niet meer voorover kunt zitten en of je dat een hele dag gedurende een aantal weken volhoudt. Men spreekt dan al gauw over een comfortabele dan wel sportieve zithouding. Veel is dan weer afhankelijk van de lengte van je bovenbuis en de lengte van je stuurpen. En die speling is weer beperkter dan de speling die je hebt in de lengte van je zadelpen. Daarom is vaak de bovenbuislengte van groot belang bij het kiezen van je framemaat. En daarnaast weten welk type houding je prefeleert (meer voorover gebogen ja dan nee).

En als je een ligstuur hebt dan ben ik nogal geneigd om het zadel ietsje naar voren te zetten en een kleinere stuurpen te kiezen, zodat mijn elleboog een gunstige hoek maakt.