Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spanje/ Andalusie, wanneer? - Forum Wereldfietser

Spanje/ Andalusie, wanneer?

Hallo,

Ik wil medio juni-september van Girona naar het zuiden van Spanje reizen door de route van paul benjaminse te volgen. Ik wil er ongeveer 4 weken voor uittrekken. Over deze tocht heb ik een paar vragen.
Is juli, augustus écht te warm om deze tocht te rijden? (ik begreep van mensen dat deze maanden erg warm zijn, te warm om te fietsen)
Hoe zit het met accommodatie? (zijn campings in juni en september nog open? Of is het in juli/augustus zo druk dat campings vol zitten)
Hoe lang zijn de dagen in september? (zon op en onder)

Alvast dank voor het meedenken.

Marijn
In 2009 ben ik dwars door Spanje van Irún naar Malaga gefietst van eind mei tot eind juni. Een enkele camping was toen nog dicht, dan was er wel een casa rural, eenvoudig hotel of wildkampeerplekje te vinden. De meeste waren gewoon open.

Eind juni werd het in de lage delen van Andalusië al echt warm, rond 35 graden. Augustus lijkt me echt niet prettig met temperaturen rond 40 graden. De één kan er beter tegen dan de ander. Als je geen moeite hebt met heel vroeg opstaan en snel weer stoppen (en eventueel 's avonds nog wat fietsen) is het misschien wel te doen.
Ik ben vorig jaar laatste twee weken van september door Andalusie gefietst.Twee weken rond 25 graden, vrijwel altijd gekampeerd (niet overal waren campings, of de campings lagen te ver uit elkaar, dus dan een hotelletje). Gedeeltelijk ook route van Bejaminse gevolgd (stuk tussen Cazorla en Granada via Alicun: heel mooi onverhard stuk!).

Wat mij juist verbaasde was dat het in september nog zo lang licht was! Tot half 9 ongeveer. 's Morgens duurt het even, ik meende dat het pas tegen achten echt licht was.
Ook in juni kan het overdag in het Spaanse binnenland al erg warm zijn, zoals ik vorig jaar ondervond. Het belangrijkste is de vraag of je in die temperatuur kunt c.q. wilt fietsen (ik niet). In juni en juli zijn de dagen lang en kun je vroeg opstappen en vroeg stoppen en eventueel 's avonds nog een stukje doen. In september zijn de dagen aanzienlijk korter: op 21 september zijn dag en nacht even lang. Bovendien is dan het hele landschap compleet doorgebakken en is het ook 's nachts vaak erg warm, wat is juni (meestal) nog niet het geval is.
In Andalusië is het ook in september vaak ruim boven de dertig graden...
Campings en andere accomodaties (hostels, casas rurales) zijn in de hele periode eigenlijk geen probleem.
Wij waren in mei in Andalusie. Een heel mooie rustige, groene en bloeiende tijd (zie de video via onderstaande link). Overdag heerlijk, ávonds kon het soms als je wat hoger zat fris zijn.
Vorig jaar september Hispaniaroute gedaan van Malaga naar de Pyreneeen.
Eerste weken van september in Andalousie temperaturen van 35 graden.
Onderweg langs de route weinig campings open, en soms is de enige bescherming bij wildcamperen een olijfboom.
Hoi Marijn,

In 2009 heb ik als toetje op mijn reis van 7,5 maand een groot deel van de Paul Benjaminse route naar Malaga gefietst. Ik kwam van Louchon in de Pyreneeen en heb tussen Manreca en Montblanc de route opgepakt. Hoofdzakelijk in de maand oktober was in Spanje, erg mooi die route en vooral erg rustig, ik heb geen tourist gezien en de meeste campings waren nog open, soms was ik de enige tourist :( ook veel in het wild gekampeerd onder de olijfbomen. De temperatuur was heerlijk om te fietsen, zo'n 22 gr. gem. wel veel regen gehad achter Barcelona, daar is het niet altijd zo zonnig als je zult denken. In Malaga fiets je zo naar het vliegveld.

Henk Kamphuis. kunst en fietswerk http://www.kleurrijkleven.webklik.nl