Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Framemaat Santos Travelmaster 2.6 alu - Forum Wereldfietser

Framemaat Santos Travelmaster 2.6 alu

Ik overweeg om mijn Santos Travelmaster Alu 2.8 in te ruilen voor een 2.6 met andere onderdelen.
Omdat de frames nogal verschillen, twijfel ik over de juiste framemaat.
Mijn huidige frame is 49 cm.
De framematen voor de 2.6 zijn in inches. Ik ben 1.75, binnenbeen lengte is 83 cm. Welke framemaat kan ik het beste nemen? Volgens de dealer een 17", zelf denk ik een 19" of een 21".
Zij n er ervaringsdeskundigen op het forum?
hester b. schreef: De enige Santos dealer in Friesland heeft geen pasframe
Ik zou in dit geval een dealer zoeken buiten Friesland waar je wel kunt passen.
Meten is weten!

Peter
Ik ben 1,85m en heb een 21" frame.
kijk hier eens voor de juiste maat
Hoi Hester, wel eens aan een Avaghon S26 gedacht? http://www.avaghon.nl :lol:

Ik heb zelf 62 60 58 en 56 cm frame fietsen, allen passend voor het doel. Ga passen op een pasfiets. De wijze (hoek) waarop jij jou been strekt is ook bepalend wat jou specifieke zadelhoogte moet zijn. Daarnaast is de afstand zadel stuur bepalend voor jou favoriete zit. Dat heeft ook te maken met jou ruglengte en jou gewenste zit (hoek). Standaard formules bepalen Top40 muziek voor je. Maar past die muziek wel bij jou? Passen dus en componeer jou frame maat.
Ik ben het helemaal eens met Eric. Je zit helemaal niet vast aan Santos. Mijn vrouw heeft een Santos van vermoedelijk diezelfde grote dealer in het noorden, en die had niets om te passen. Het resultaat was minder bevredigend. Verder is het natuurlijk zo dat je niet erg veel kunt overzetten. Niet je wielen, vermoedelijk niet je stuurpen, en evenin de zadelpen (zal wel andere diameter zijn). Dus heeft dit wel nut? Je moet er veel bijkopen, en wat je overhoudt is moeilijk verkoopbaar. Santos frames zijn bovendien nogal duur vind ik.
Wim
Dank voor jullie reacties.
Voor de duidelijkheid, ik wil geen nieuw frame, maar een nieuwe fiets met o.a. Rohloff naaf.
Ik ben zeer tevreden met m'n huidige Travelmaster, vandaar dat ik daar weer voor kies. Ik wil de 2.6 uitvoering omdat die wat compacter is en er bredere banden om kunnen.
Ik heb een proefrit gemaakt op een Travelmaster 19" frame en die zat wat mij betreft prima, maar volgens de verkoper kan ik beter een 17" nemen. Dat brengt mij aan het twijfelen.
Als ik het bericht vab Audrey lees, is 19" inderdaad de juiste maat voor mij.
hester b. schreef:Dank voor jullie reacties.
Voor de duidelijkheid, ik wil geen nieuw frame, maar een nieuwe fiets met o.a. Rohloff naaf.
Ik ben zeer tevreden met m'n huidige Travelmaster, vandaar dat ik daar weer voor kies. Ik wil de 2.6 uitvoering omdat die wat compacter is en er bredere banden om kunnen.

Dikke 26 banden en dunnere 28" banden hebben nagenoeg dezelfde diameter. De wielbasis zal ook nauwelijks verschillen. Als de zit hetzelfde blijft is dat compactere voornamelijk een optische illusie. Je gaat echt niet meer ruimte krijgen in de fietsenschuur!

Geen idee trouwens hoe de frames te vergelijken zijn, Santos zet alleen wat nietszeggende maten op de site die niet te interpreteren zijn
m-gineering schreef:Dikke 26 banden en dunnere 28" banden hebben nagenoeg dezelfde diameter. De wielbasis zal ook nauwelijks verschillen. Als de zit hetzelfde blijft is dat compactere voornamelijk een optische illusie. Je gaat echt niet meer ruimte krijgen in de fietsenschuur!
Als je op schiphol merkt dat je lang uitgevallen 62 cm 28"-fiets niet in de fietsdoos past zonder beide banden volledig plat te maken, het stuur op alle mogelijke manieren los te maken en naar beneden te draaien en een gat in de doos te knippen om het laatste stukje achterspatbord een plaats te gunnen denk je toch "dsju, dat was maar net".
Leon
Ik denk dat 26 inch wielen sterker zijn dan 28 inch wielen omdat de omtrek kleiner is en de spaken korter zijn?
Ik begeef mij nu op glad ijs, want ik ben geen techneut......
Ooit liep ik bij een vage buitensportzaak tegen een set fors afgeprijsde waterdichte Vaude tassen aan, heb die aan m'n Giant Custom SL gehangen en ben, niet gehinderd door enige kennis, op fietsvakantie gegaan.
De Giant bleek niet echt geschikt voor lange tochten met bepakking door Zweden, dus ik heb hem ingeruild voor mijn huidige Santos Travelmaster Alu 2.8.
Vorig jaar heb ik op m'n werk veel overuren gemaakt en van het extra salaris ga ik mezelf nu verwennen met een nieuwe fiets :lol: !
hester b. schreef:Ik denk dat 26 inch wielen sterker zijn dan 28 inch wielen omdat de omtrek kleiner is en de spaken korter zijn?
Ik begeef mij nu op glad ijs, want ik ben geen techneut......
Ooit liep ik bij een vage buitensportzaak tegen een set fors afgeprijsde waterdichte Vaude tassen aan, heb die aan m'n Giant Custom SL gehangen en ben, niet gehinderd door enige kennis, op fietsvakantie gegaan.
De Giant bleek niet echt geschikt voor lange tochten met bepakking door Zweden, dus ik heb hem ingeruild voor mijn huidige Santos Travelmaster Alu 2.8.
Vorig jaar heb ik op m'n werk veel overuren gemaakt en van het extra salaris ga ik mezelf nu verwennen met een nieuwe fiets :lol: !

niks mis met een Rohloff en in 26" banden is meer keus voor het ruigere werk. Een kleinere velg is in principe stabieler, maar een korte spaak is theoretisch iets minder. Over die spaken hoef je je bij 28"-> 26"nog absoluut niet druk over te maken ;)
Ik heb enige tijd geleden de framematen van de 2.6 alu Travelmaster gewoon eens opgevraagd bij Santos. Iedereen kan het nameten dus het lijkt me niet confidentiëel:

2.6 alu 17":
Balhoofdbuishoek: 71
Balhoofdbuislengte: 135
Zitbuishoek: 73
Zitbuislengte: 440
Bovenbuislengte (horizontaal gemeten): 555
Bracketdrop (t.o.v. wielassen): 35
Achtervorklengte: 440

2.6 alu 19":
Balhoofdbuishoek: 71
Balhoofdbuislengte: 150
Zitbuishoek: 73
Zitbuislengte: 490
Bovenbuislengte (horizontaal gemeten): 570
Bracketdrop (t.o.v. wielassen): 35
Achtervorklengte: 440
Santos geeft weinig zeggende maten op. Met name de Travelmaster 2.6 Alu heeft een sloping frame. Wel de lengtemaat vermelden van de bovenbuis horizontaal, maar geen maat van de effectieve lengte van de zitbuis. Die mag je zelf bepalen met de lengte van de zadelpen.

De kans is groot dat je daardoor een te groot frame koopt. De klacht het "lange" frame. Dat moet je dan compenseren met een kortere voorbouw van het stuur en krijgt je een "aangepaste" geometrie. Verre van ideaal.
Ik heb een proefrit gemaakt op een Travelmaster 19" frame en die zat wat mij betreft prima, maar volgens de verkoper kan ik beter een 17" nemen. Dat brengt mij aan het twijfelen
Geen twijfel mogelijk, als je ook op de 17" mag proef-fietsen. :idea: Je merkt echter niet direct dat je op een te kleine fiets iets in elkaar gedrukt wordt of bij een iets te grote maat uit elkaar getrokken. Iets verder dan een rondje om de kerk om goed te voelen. Je kunt ook de maten van je huidige fiets opmeten om te meten/weten welk frame het beste "past". Succes!
Oja, veel (sport)fietsen worden te klein verkocht. Waar je bij een stadsfiets "lekker" laag zit is dat bij een sportfiets funest voor je lijf.
Ojaja, Ik heb mijn fiets via het Fietsplan van de wergever gekocht. Ik ging met de fiets naar treinstation en dat was voldoende om voor het "Fietsplan" in aanmerking te komen.