door
EnriceV » wo 23 feb, 2011 14:52
Ik ben het met je eens dat een v-brake ook niet veel werk vraagt en dat ze je nooit in de steek laat. Maar je kabel moet (zeker als je ook in de winter fietst) wel eens ingevet worden om te zorgen dat de rem mooi terugkeert, de fijnafstellers moeten af en toe worden bijgeregeld en nieuwe blokjes mooi recht krijgen is toch iedere keer even prutsen. Eens een Magura HS ... geïnstalleerd is, kijk je er letterlijk nooit meer naar om, je vervangt enkel nog de blokjes en dat is los en vastklikken. (hoewel ik heb gemerkt dat als je fiets erg veel modder te verwerken krijgt, je ook magura's wel eens moet reinigen)
Wat is doseerbaarheid? Een v-brake wordt aangesproken door de kabel, deze gedraagt zich als een veer. Voor elke extra Newton kracht die je uitoefent rekt de kabel een bepaalde afstand. Om een bepaalde kracht uit te oefenen beweeg je dus een bepaald aantal mm's, bovenop de afstand die nodig is om de blokken tegen de velg te drukken.
Bij een hydraulisch systeem heb je geen kabel en oefen je dus rechtstreeks kracht uit op de velg. (de olie kan zeer beperkt worden samengedrukt) Je vingers voelen dus de kracht aan die de rem geeft, zonder dat je daarvoor een grote verplaatsing hoeft te maken. Dit geeft een heel ander gevoel: je knijpt de remhendel niet helemaal in, maar trekt hem tot tegen de velg en vanaf dan regel je enkel de kracht.
Dit verschil is naar mijn aanvoelen de basis van wat omschreven wordt als doseerbaarheid: het gevoel dat je zonder grote knijpbewegingen perfect kan regelen hoe hard je wenst te remmen. Is dat nodig? Neen. Is dat leuk? Ja, na een tijd vind je andere systemen maar niets.