Van plan binnenkort een nieuwe fiets te kopen en zelf ineen steken is leuk...
Ik heb onderstaande lijst onderdelen geselecteerd. Is er iets dat simpelweg niet geschikt is voor een woon/werk-vakantiefiets? Iets belangrijks dat ontbreekt? Of andere opmerkingen?
Wordt de eerste keer dat ik zelf een fiets volledig opbouw, dus alle tips zijn welkom! Alvast bedankt
Ik ben nog niet 100% zeker dat ik de fiets volledig zelf ineen zal zetten (ik wacht nog op een offerte voor een Da Silva), maar ik moet sowieso eerlijk kunnen vergelijken tussen beide opties zo dus...
frame + vork: Surly Long Haul Trucker
achterdrager: Tubus Cargo
spatborden: SKS Bluemels 60mm (update 12/2012: zou ik niet opnieuw kopen wegens instabiele bevestiging, brekende plastic schuivende brug en brekende spatbordbevestiging aan stangen. Ze zijn nu vervangen door 60mm Gilles Berthoud spatborden)
bidonhouder: Tacx Uni T60xx
stem:Ritchey Comp V2 FSA OS-190 LX, 130mm
stuur: Ritchey Comp MTB OS 5°
grips: Xtreme R-GOtec Comfort (update 12/2012: zou ik niet opnieuw kopen wegens breken metalen bevestiging, dat geeft voorlopig nog geen problemen dus zijn nog niet vervangen)
headset: Ritchey Logic Comp V2
spacers: Syntace spacer kit * 2
zadel: BrooksB17 Flyer
zadelbuis:Truvativ Husselfelt 27,2mm Ritchey Comp 27,2mm, 400mm
voorlicht: B&M IQ CyoN R Senso Plus
achterlicht: B&M ToplightFlat Line Plus
achterlicht kabel: SON Koaxkabel
banden: Schwalbe Kojak 50mm
binnenbanden: Schwalbe nr 13,SV, 36mm AV
velglinten: Schwalbe 20-559
velgen: Exal SP19 36spaken
spaken:DT-Swiss 2,0-1,8-2,0 Sapim Race 2,0-1,8
nipples: Sapim Polyax 12mm (rode spokey 3,25mm)
voornaaf: Shimano DH-3N72
achternaaf: Shimano LX
(de wielen zijn handgespaakt door Meilenweit)
trapas: Shimano BB-UN54, 68*122 (update 12/2012: niets mis mee, maar vervangen door de UN55 in 113mm omdat de cranks vervangen zijn)
pedalen: Procraft Allround (update 12/2012: zou ik niet opnieuw kopen wegens slechte afdichting, prutswerk om te onderhouden en snelle slijtage van de lagers. Heb ik vervangen door Shimano PD-MX80)
ketting: Shimano HG 53
remmen: Shimano Deore
remgrepen: Shimano Deore
remkabels: Shimano inox MTB
rembuitenkabel: Shimano 2m
remkabelkapjes: Shimano 6mm
remeindkapjes: Shimano 1,6mm
remblokjes: Kool Stop zalmkleurig
voorderailleur: Shimano SLX
voorderailleur reduceerhuls 34,9 naar 28,6mm
achterderailleur: Shimano SLX Shadow 8/9
schakeling: ShimanoDeore SLX Rapidfire 3/9
cassette: Shimano CS-HG 50, 11-34, 9
crankstel: Shimano FC-M431 (update 12/2012: waarschijnlijk door onvoldoende hard aandraaien bij installatie is de linkercrankarm losgekomen en beschadigd tijdens het rijden, heb ik vervangen door een Sugino XD met TA bladen)
downtube cable stops: Shimano aluminium
derailleurbuitenkabel: Shimano SIS-SP41, 2m
derailleurkabelkapjes: Shimano SIS-SP41
derailleureindkapjes: Shimano 1,2mm
Voor wie geïnteresseerd zou zijn: totale prijs van bovenstaande (zonder aangegeven updates) komt op iets minder dan 1200 euro in Duitsland, inclusief verzendkosten. Het totale gewicht komt op ca 16 kg.
Wijzigingen staan in het vet.
Ik heb onderstaande lijst onderdelen geselecteerd. Is er iets dat simpelweg niet geschikt is voor een woon/werk-vakantiefiets? Iets belangrijks dat ontbreekt? Of andere opmerkingen?
Wordt de eerste keer dat ik zelf een fiets volledig opbouw, dus alle tips zijn welkom! Alvast bedankt
Ik ben nog niet 100% zeker dat ik de fiets volledig zelf ineen zal zetten (ik wacht nog op een offerte voor een Da Silva), maar ik moet sowieso eerlijk kunnen vergelijken tussen beide opties zo dus...
frame + vork: Surly Long Haul Trucker
achterdrager: Tubus Cargo
spatborden: SKS Bluemels 60mm (update 12/2012: zou ik niet opnieuw kopen wegens instabiele bevestiging, brekende plastic schuivende brug en brekende spatbordbevestiging aan stangen. Ze zijn nu vervangen door 60mm Gilles Berthoud spatborden)
bidonhouder: Tacx Uni T60xx
stem:
stuur: Ritchey Comp MTB OS 5°
grips: Xtreme R-GOtec Comfort (update 12/2012: zou ik niet opnieuw kopen wegens breken metalen bevestiging, dat geeft voorlopig nog geen problemen dus zijn nog niet vervangen)
headset: Ritchey Logic Comp V2
spacers: Syntace spacer kit * 2
zadel: Brooks
zadelbuis:
voorlicht: B&M IQ Cyo
achterlicht: B&M Toplight
achterlicht kabel: SON Koaxkabel
banden: Schwalbe Kojak 50mm
binnenbanden: Schwalbe nr 13,
velglinten: Schwalbe 20-559
velgen: Exal SP19 36spaken
spaken:
nipples: Sapim Polyax 12mm (rode spokey 3,25mm)
voornaaf: Shimano DH-3N72
achternaaf: Shimano LX
(de wielen zijn handgespaakt door Meilenweit)
trapas: Shimano BB-UN54, 68*122 (update 12/2012: niets mis mee, maar vervangen door de UN55 in 113mm omdat de cranks vervangen zijn)
pedalen: Procraft Allround (update 12/2012: zou ik niet opnieuw kopen wegens slechte afdichting, prutswerk om te onderhouden en snelle slijtage van de lagers. Heb ik vervangen door Shimano PD-MX80)
ketting: Shimano HG 53
remmen: Shimano Deore
remgrepen: Shimano Deore
remkabels: Shimano inox MTB
rembuitenkabel: Shimano 2m
remkabelkapjes: Shimano 6mm
remeindkapjes: Shimano 1,6mm
remblokjes: Kool Stop zalmkleurig
voorderailleur: Shimano SLX
voorderailleur reduceerhuls 34,9 naar 28,6mm
achterderailleur: Shimano SLX Shadow 8/9
schakeling: Shimano
cassette: Shimano CS-HG 50, 11-34, 9
crankstel: Shimano FC-M431 (update 12/2012: waarschijnlijk door onvoldoende hard aandraaien bij installatie is de linkercrankarm losgekomen en beschadigd tijdens het rijden, heb ik vervangen door een Sugino XD met TA bladen)
downtube cable stops: Shimano aluminium
derailleurbuitenkabel: Shimano SIS-SP41, 2m
derailleurkabelkapjes: Shimano SIS-SP41
derailleureindkapjes: Shimano 1,2mm
Voor wie geïnteresseerd zou zijn: totale prijs van bovenstaande (zonder aangegeven updates) komt op iets minder dan 1200 euro in Duitsland, inclusief verzendkosten. Het totale gewicht komt op ca 16 kg.
Wijzigingen staan in het vet.