Deze van shimano zijn makkelijk open te doen en opnieuw in te vetten.
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=497220
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Als de lagers verroest zijn heeft invetten geen zin meer. En de plastic sleeve is dan ook al ver heen, en met passingroest is de kans dat je hem er onbeschadigd uitkrijgt ook weer minder.eenzame schreef:Deze van shimano zijn makkelijk open te doen en opnieuw in te vetten.
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=497220
Wat zou dan een mooie vierkante as zijn die in zo'n exentrisch bracket past? Volgens mij lukt dat nooit, ben gebonden aan het systeem, dus bracketcups met een lagertje erin.....Wim schreef:Tijd voor cranks met vierkante as? Ik blijf het raar vinden dat Idworx zulke brakke cranks monteert op zo'n mooie fiets. Je bent niet de eerste.
Wim
Okay, dat wist ik niet. Ga het zeker overwegen. Meteen een 180mm crank erin. Wat zou een mooi crank zijn? TA Garmina?Wim schreef:Ik heb ook een excenter, en gewoon een goede vierkante as. In mijn geval Specialites TA, maar Phil Wood of SKF zijn ook top. Op die laatste geeft bijvoorbeeld de Amerikaanse importeur 10 jaar of 100000 km garantie. Heb je reden om aan te nemen dat het Idworx excenter afwijkend is?
Wim
Je moet de juiste lengte as hebben om de correcte kettinglijn te krijgen. Bij vierkante trapassen is heel veel keus in uitsteeklengtes, dus je hebt inspraak.AB schreef:Wim schreef:
Heb echter wel weinig speling tussen tandwiel en de uitsparing in de liggende achtervork, dus een vierkante as moet geen invloed hebben op de afstand tussen de crank-armen (iets met q-factor).
Ik zou het probleem bij Idworx* neerleggen. Je hebt immers garantie. 7500 km is bij zo'n fiets nog z.g.a.n.Wim schreef:Tijd voor cranks met vierkante as? Ik blijf het raar vinden dat Idworx zulke brakke cranks monteert op zo'n mooie fiets. Je bent niet de eerste.
Wim
Meer dan jij denkt, maar het is in statistische zin.waltertje schreef:Ik ben benieuwd wat de vorm van de aansluiting tussen crank en as voor invloed heeft op de kwaliteit van de lagers.Wim schreef:Tijd voor cranks met vierkante as?Grtjs, waltertje
Dat is geen statistiek, maar gewoon werktuigbouw.Leon schreef:Ik zou het probleem bij Idworx* neerleggen. Je hebt immers garantie. 7500 km is bij zo'n fiets nog z.g.a.n.Wim schreef:Tijd voor cranks met vierkante as? Ik blijf het raar vinden dat Idworx zulke brakke cranks monteert op zo'n mooie fiets. Je bent niet de eerste.
Wim
Leon
*: of liever gezegd: degene bij wie je de fiets gekocht hebt.Meer dan jij denkt, maar het is in statistische zin.waltertje schreef:Ik ben benieuwd wat de vorm van de aansluiting tussen crank en as voor invloed heeft op de kwaliteit van de lagers.Wim schreef:Tijd voor cranks met vierkante as?Grtjs, waltertje
![]()
Dus het probleem zit in de diameter van de as, en niet de verbinding. Echt verbazen doet het me niet, aangezien zo'n vierkant werktuigbouwkundig gezien zeker niet de beste optie ism-gineering schreef:Dat is geen statistiek, maar gewoon werktuigbouw.waltertje schreef:Ik ben benieuwd wat de vorm van de aansluiting tussen crank en as voor invloed heeft op de kwaliteit van de lagers.Wim schreef:Tijd voor cranks met vierkante as?Grtjs, waltertje
De inwendige diameter van het bracket is beperkt. Hoe dikker de as is die je er doorheen propt, des te minder ruimte er is voor het lager.
Hang je de lagers aan de buitenkant dan vormt de breedte de beperking, waardoor je ook geen ruimte voor fatsoenlijke lagers plus de noodzakelijke afdichting hebt
Voor de truvativ gxp schijnt de Chris King BB ook nog een optie te zijn. Iemand ervaring hiermee? Zijn deze wel pekelproof?m-gineering schreef:Je moet de juiste lengte as hebben om de correcte kettinglijn te krijgen. Bij vierkante trapassen is heel veel keus in uitsteeklengtes, dus je hebt inspraak.AB schreef:Wim schreef:
Heb echter wel weinig speling tussen tandwiel en de uitsparing in de liggende achtervork, dus een vierkante as moet geen invloed hebben op de afstand tussen de crank-armen (iets met q-factor).
Hoe ver de crankogen vervolgens uit elkaar staan heb je niet in de hand, hoogstens kun je nog een beetje rommelen met het type crankstel of met een korte as asymmetrisch in de fiets met een spacertje.
officiele antwoord van de dealer: "we leven in een wegwerpcultuur en lang niet alle mensen fietsen 7500km per jaar"...... pfffLeon schreef:Ik zou het probleem bij Idworx* neerleggen. Je hebt immers garantie. 7500 km is bij zo'n fiets nog z.g.a.n.Wim schreef:Tijd voor cranks met vierkante as? Ik blijf het raar vinden dat Idworx zulke brakke cranks monteert op zo'n mooie fiets. Je bent niet de eerste.
Wim
Leon
*: of liever gezegd: degene bij wie je de fiets gekocht hebt.Meer dan jij denkt, maar het is in statistische zin.waltertje schreef:Ik ben benieuwd wat de vorm van de aansluiting tussen crank en as voor invloed heeft op de kwaliteit van de lagers.Wim schreef:Tijd voor cranks met vierkante as?Grtjs, waltertje
![]()
Met die enduro dingen heb ik wel ervaring. ik haalde die dingen ooit al uit de VS. Helaas bleek dat in een heel aantal gevallen het lager (afdichtingen) vrij zwaar liepen en bleven lopen. Ook waren de lagers niet enorm veel duurzamer dan standaard.AB schreef: Alternatief voor de Truvativ GXP buitenboordlagers (naast de Chris King en de Idworx EBB LL) kan ook nog dit apparaatje zijn....
Maar gezien de kosten van bovenstaande alternatieven is het dus niet iets om vrolijk van te worden helaas..... Dan echt liever een SKF of Phil Wood met nieuwe crank zoals Wim eerder noemde.....
Zit nu in eerste instantie erover na te denken om een nieuw Truvativ GXP setje te kopen..... om vervolgens de huidige set proberen opnieuw in te vetten. Heel waarschijnlijk verniel ik het spultje dan en zal dan alsnog die nieuwe Truvativ set monteren om het daarna aan de buitenkant helemaal vol te spuiten met Tectyl Superwax...... kijken of dat de waterdichtheid bevordert. De Truvativ-lagers hebben namelijk een heel simpel sealinkje die je er zo af kunt pulken, waarna de lager al zichtbaar is. Kan me goed voorstellen dat die lagers totaal niet pekelproof zijn..... iets wat ik eigenlijk wel verwachtte van een fiets met een dergelijk prijskaartje.... Kennelijk wat te naief de afgelopen 2 winters ingedoken.rvdh schreef:Met die enduro dingen heb ik wel ervaring. ik haalde die dingen ooit al uit de VS. Helaas bleek dat in een heel aantal gevallen het lager (afdichtingen) vrij zwaar liepen en bleven lopen. Ook waren de lagers niet enorm veel duurzamer dan standaard.AB schreef: Alternatief voor de Truvativ GXP buitenboordlagers (naast de Chris King en de Idworx EBB LL) kan ook nog dit apparaatje zijn....
Maar gezien de kosten van bovenstaande alternatieven is het dus niet iets om vrolijk van te worden helaas..... Dan echt liever een SKF of Phil Wood met nieuwe crank zoals Wim eerder noemde.....
De truvativ lagers zijn inderdaad niet heel goed, alhoewel ze claimen deze verbeterd te hebben. De Chris King lagers daarintegen zijn wel heel duurzaam al gebleken. Jammer dat het aardig wat kost. Fabrikanten zullen deze niet als standaard gebruiken, maar als optie omdat anders in de ogen van de consument de fiets (als basisprijs) te duur wordt.