Additionally, paste this code immediately after the opening tag: buitenboordlager versleten - Forum Wereldfietser

buitenboordlager versleten

Yep, na 7500km is mijn trap-as lager helemaal af (truvativ). Staal op staal klinkt het. Zijn de kogellagers in de buitenboordcups opnieuw in te vetten, of moet er in de buidel getast worden voor nieuwe lagers?
Deze van shimano zijn makkelijk open te doen en opnieuw in te vetten.
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=497220
eenzame schreef:Deze van shimano zijn makkelijk open te doen en opnieuw in te vetten.
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=497220
Als de lagers verroest zijn heeft invetten geen zin meer. En de plastic sleeve is dan ook al ver heen, en met passingroest is de kans dat je hem er onbeschadigd uitkrijgt ook weer minder.

Truvativ maakt met afstand de beroerdste lagers (en niet compatibel met wat anders) , dus dit is een uitgelezen momentom te verzinnen of je niet beter een ander crankstel inzet
Je kan ook nog keramische lagers proberen. Maar die zijn een stuk duurder.
Tijd voor cranks met vierkante as? Ik blijf het raar vinden dat Idworx zulke brakke cranks monteert op zo'n mooie fiets. Je bent niet de eerste.
Wim
Wim schreef:Tijd voor cranks met vierkante as? Ik blijf het raar vinden dat Idworx zulke brakke cranks monteert op zo'n mooie fiets. Je bent niet de eerste.
Wim
Wat zou dan een mooie vierkante as zijn die in zo'n exentrisch bracket past? Volgens mij lukt dat nooit, ben gebonden aan het systeem, dus bracketcups met een lagertje erin.....

Zou het helpen om opnieuw zo'n truvativ kogellager erop te draaien en deze aan de buitenkant helemaal volspuiten met Tectyl Superwax, zodat ie iets beter pekelwater beschermd is?
Ik heb ook een excenter, en gewoon een goede vierkante as. In mijn geval Specialites TA, maar Phil Wood of SKF zijn ook top. Op die laatste geeft bijvoorbeeld de Amerikaanse importeur 10 jaar of 100000 km garantie. Heb je reden om aan te nemen dat het Idworx excenter afwijkend is?
Wim
Zie ook dit draadje over buitenboordlagers. In mijn Santos met Rohloff zit een vrij simpel Sugino crankstel met vierkante as (fiets is zelf opgebouwd). Maar het kan vierkant en sjieker. Ik zou elke gelegenheid aangrijpen om van die buitenboord rommel af te komen.
Wim schreef:Ik heb ook een excenter, en gewoon een goede vierkante as. In mijn geval Specialites TA, maar Phil Wood of SKF zijn ook top. Op die laatste geeft bijvoorbeeld de Amerikaanse importeur 10 jaar of 100000 km garantie. Heb je reden om aan te nemen dat het Idworx excenter afwijkend is?
Wim
Okay, dat wist ik niet. Ga het zeker overwegen. Meteen een 180mm crank erin. Wat zou een mooi crank zijn? TA Garmina?

Heb echter wel weinig speling tussen tandwiel en de uitsparing in de liggende achtervork, dus een vierkante as moet geen invloed hebben op de afstand tussen de crank-armen (iets met q-factor).
Wim schreef:Tijd voor cranks met vierkante as?
Ik ben benieuwd wat de vorm van de aansluiting tussen crank en as voor invloed heeft op de kwaliteit van de lagers. :wink:

Grtjs, waltertje
AB schreef:
Wim schreef:
Heb echter wel weinig speling tussen tandwiel en de uitsparing in de liggende achtervork, dus een vierkante as moet geen invloed hebben op de afstand tussen de crank-armen (iets met q-factor).
Je moet de juiste lengte as hebben om de correcte kettinglijn te krijgen. Bij vierkante trapassen is heel veel keus in uitsteeklengtes, dus je hebt inspraak.
Hoe ver de crankogen vervolgens uit elkaar staan heb je niet in de hand, hoogstens kun je nog een beetje rommelen met het type crankstel of met een korte as asymmetrisch in de fiets met een spacertje.
Wim schreef:Tijd voor cranks met vierkante as? Ik blijf het raar vinden dat Idworx zulke brakke cranks monteert op zo'n mooie fiets. Je bent niet de eerste.
Wim
Ik zou het probleem bij Idworx* neerleggen. Je hebt immers garantie. 7500 km is bij zo'n fiets nog z.g.a.n.
Leon
*: of liever gezegd: degene bij wie je de fiets gekocht hebt.
waltertje schreef:
Wim schreef:Tijd voor cranks met vierkante as?
Ik ben benieuwd wat de vorm van de aansluiting tussen crank en as voor invloed heeft op de kwaliteit van de lagers. :wink: Grtjs, waltertje
Meer dan jij denkt, maar het is in statistische zin. :D :roll:
Leon schreef:
Wim schreef:Tijd voor cranks met vierkante as? Ik blijf het raar vinden dat Idworx zulke brakke cranks monteert op zo'n mooie fiets. Je bent niet de eerste.
Wim
Ik zou het probleem bij Idworx* neerleggen. Je hebt immers garantie. 7500 km is bij zo'n fiets nog z.g.a.n.
Leon
*: of liever gezegd: degene bij wie je de fiets gekocht hebt.
waltertje schreef:
Wim schreef:Tijd voor cranks met vierkante as?
Ik ben benieuwd wat de vorm van de aansluiting tussen crank en as voor invloed heeft op de kwaliteit van de lagers. :wink: Grtjs, waltertje
Meer dan jij denkt, maar het is in statistische zin. :D :roll:
Dat is geen statistiek, maar gewoon werktuigbouw.

De inwendige diameter van het bracket is beperkt. Hoe dikker de as is die je er doorheen propt, des te minder ruimte er is voor het lager.
Hang je de lagers aan de buitenkant dan vormt de breedte de beperking, waardoor je ook geen ruimte voor fatsoenlijke lagers plus de noodzakelijke afdichting hebt
Er zijn eiegenlijk twee belangrijke maten. De eerste is de afstand tussen je kettingblad en de hartlijn door het midden van je frame. Die is gegeven door de afstand van het achterste tandwiel en dioezelfde hartlijn. Immers, je wilt je ketting procies evenwijdig aan je frame hebben, voor zo min mogelijk wrijwing en slijtage. Dit is de zogeheten kettinglijn, en Rohloff hanteert de afstand die je ook hebt bij het buitenste blad van een mtb crankstel bij een 135 mm naaf. Dit i sdus gewoon gegeven, en j efiestenaker moet zorgen dat hijh de goede trapaslengte gebruikt voor dat specifieke crankstel (bij vierkante assen is dat bij ieder crankstel weer anders). De frameontwerper moet op zijn buert hie rokl rekeningmee houden, en zorgen dat dit allemaal kan, en dat het tandwiel niet tegen de liggen achtervork aan komt. Bij jou past dat bijkbaar maar net, wat niet verrassend is met dikke banden en dikke alu achtervorken. De tweede maat is de maat tussen de cranks bij de uiteinden. Dat is de q waar idereen het over heeft. Het idee is hier dat je de trapers niet tever uiteenwilt hebben, anders fietst het niet lekker. Maar ook hier loop je weer tegen randvoorwaarden aan. Want als die achtervorken naar buiten gebogen zijn om ruiimte te maken voor dikke banden, en om op 135 mm uit te komen, dan moeten de cranks ook wat naar buiten gebogen zijn. Standaard cranks nemen het zekere voor het onzekere, en buigen flink ut, zodat je als een eeend op je fiets zit. Luxe cranks zijn wle een swat rechter, maar dat past dan soms weer niet met dikke alu achtervorken. In theorie kun je dan een langere as nemen, maar dan verspruts je weer je kettinglijn. Kortom, je wilt de slankste cranks die nog passen bij jouw achtervorken, en zonder dat je met de trapaslengte moet gaan knoeien.
In jouw geval wil je ook nog eens langere cranks hebben, en dat beperkt de keus. TA Carmina is erg mooi, maar ook vrij slank. TA Vega is wat breder uitgebogen. Verder zijn er nog de beresterke m-gineering cranks. Dat zijn zware erg sterke cranks die ook nog eens een vaste spider hebben zodat er daar evenmin iets fout kan gaan. Of ze zullen passen zou ik niet kunnen zeggen Bij een Rohloff fiets worden ook wel eens wegcranks gebruikt, maar die zullen bij jou wel te slank zijn (en dus aanlopen tegen je liggende vork).
Wim
m-gineering schreef:
waltertje schreef:
Wim schreef:Tijd voor cranks met vierkante as?
Ik ben benieuwd wat de vorm van de aansluiting tussen crank en as voor invloed heeft op de kwaliteit van de lagers. :wink: Grtjs, waltertje
Dat is geen statistiek, maar gewoon werktuigbouw.

De inwendige diameter van het bracket is beperkt. Hoe dikker de as is die je er doorheen propt, des te minder ruimte er is voor het lager.
Hang je de lagers aan de buitenkant dan vormt de breedte de beperking, waardoor je ook geen ruimte voor fatsoenlijke lagers plus de noodzakelijke afdichting hebt
Dus het probleem zit in de diameter van de as, en niet de verbinding. Echt verbazen doet het me niet, aangezien zo'n vierkant werktuigbouwkundig gezien zeker niet de beste optie is ;-)

Grtjs, waltertje, ook werktuigbouwer maar doet er niet zoveel meer aan
m-gineering schreef:
AB schreef:
Wim schreef:
Heb echter wel weinig speling tussen tandwiel en de uitsparing in de liggende achtervork, dus een vierkante as moet geen invloed hebben op de afstand tussen de crank-armen (iets met q-factor).
Je moet de juiste lengte as hebben om de correcte kettinglijn te krijgen. Bij vierkante trapassen is heel veel keus in uitsteeklengtes, dus je hebt inspraak.
Hoe ver de crankogen vervolgens uit elkaar staan heb je niet in de hand, hoogstens kun je nog een beetje rommelen met het type crankstel of met een korte as asymmetrisch in de fiets met een spacertje.
Voor de truvativ gxp schijnt de Chris King BB ook nog een optie te zijn. Iemand ervaring hiermee? Zijn deze wel pekelproof?

Ook Idworx heeft zijn bracket (EBB Long Life) verbeterd, maar wel reteduur, 150 euro.... En met afdichtkapje :)....

is daarmee aangegeven dat een afdichtkapje gewoon het belangrijkste onderdeel is wat betreft de duurzaamheid van de lagers..... Zand, stof pekel en water dat via de slechte afdichting van het Truvativ bracketcup tot in het kogellager binnenkomt, zou dat te voorkomen zijn door er een soort kapje overheen te bedenken....
Of de sealing van het truvativ-lager aan de buitenkant helemaal volspuiten met Tectyl Superwax, zou dat helpen?

Is het grootste probleem van de buitenboordlagers niet gewoon de waterdichtheid? En hebben ze dat bij de onberispelijke chrisking wel goed opgelost? Of ligt het geheim van duurzaamheid ergens anders?
Leon schreef:
Wim schreef:Tijd voor cranks met vierkante as? Ik blijf het raar vinden dat Idworx zulke brakke cranks monteert op zo'n mooie fiets. Je bent niet de eerste.
Wim
Ik zou het probleem bij Idworx* neerleggen. Je hebt immers garantie. 7500 km is bij zo'n fiets nog z.g.a.n.
Leon
*: of liever gezegd: degene bij wie je de fiets gekocht hebt.
waltertje schreef:
Wim schreef:Tijd voor cranks met vierkante as?
Ik ben benieuwd wat de vorm van de aansluiting tussen crank en as voor invloed heeft op de kwaliteit van de lagers. :wink: Grtjs, waltertje
Meer dan jij denkt, maar het is in statistische zin. :D :roll:
officiele antwoord van de dealer: "we leven in een wegwerpcultuur en lang niet alle mensen fietsen 7500km per jaar"...... pfff

Idworx zelf onderkent het probleem en heeft daarom een nieuwe bracket+lager ontwikkelt. Met als mede-argument dat SRAM en Shimano ook na een seizoentje mountainbiken versleten zijn. Zie ook het wegwerpcultuur-argument van de dealer....

Alternatief voor de Truvativ GXP buitenboordlagers (naast de Chris King en de Idworx EBB LL) kan ook nog dit apparaatje zijn....

Maar gezien de kosten van bovenstaande alternatieven is het dus niet iets om vrolijk van te worden helaas..... Dan echt liever een SKF of Phil Wood met nieuwe crank zoals Wim eerder noemde.....
AB schreef: Alternatief voor de Truvativ GXP buitenboordlagers (naast de Chris King en de Idworx EBB LL) kan ook nog dit apparaatje zijn....

Maar gezien de kosten van bovenstaande alternatieven is het dus niet iets om vrolijk van te worden helaas..... Dan echt liever een SKF of Phil Wood met nieuwe crank zoals Wim eerder noemde.....
Met die enduro dingen heb ik wel ervaring. ik haalde die dingen ooit al uit de VS. Helaas bleek dat in een heel aantal gevallen het lager (afdichtingen) vrij zwaar liepen en bleven lopen. Ook waren de lagers niet enorm veel duurzamer dan standaard.

De truvativ lagers zijn inderdaad niet heel goed, alhoewel ze claimen deze verbeterd te hebben. De Chris King lagers daarintegen zijn wel heel duurzaam al gebleken. Jammer dat het aardig wat kost. Fabrikanten zullen deze niet als standaard gebruiken, maar als optie omdat anders in de ogen van de consument de fiets (als basisprijs) te duur wordt.
rvdh schreef:
AB schreef: Alternatief voor de Truvativ GXP buitenboordlagers (naast de Chris King en de Idworx EBB LL) kan ook nog dit apparaatje zijn....

Maar gezien de kosten van bovenstaande alternatieven is het dus niet iets om vrolijk van te worden helaas..... Dan echt liever een SKF of Phil Wood met nieuwe crank zoals Wim eerder noemde.....
Met die enduro dingen heb ik wel ervaring. ik haalde die dingen ooit al uit de VS. Helaas bleek dat in een heel aantal gevallen het lager (afdichtingen) vrij zwaar liepen en bleven lopen. Ook waren de lagers niet enorm veel duurzamer dan standaard.

De truvativ lagers zijn inderdaad niet heel goed, alhoewel ze claimen deze verbeterd te hebben. De Chris King lagers daarintegen zijn wel heel duurzaam al gebleken. Jammer dat het aardig wat kost. Fabrikanten zullen deze niet als standaard gebruiken, maar als optie omdat anders in de ogen van de consument de fiets (als basisprijs) te duur wordt.
Zit nu in eerste instantie erover na te denken om een nieuw Truvativ GXP setje te kopen..... om vervolgens de huidige set proberen opnieuw in te vetten. Heel waarschijnlijk verniel ik het spultje dan en zal dan alsnog die nieuwe Truvativ set monteren om het daarna aan de buitenkant helemaal vol te spuiten met Tectyl Superwax...... kijken of dat de waterdichtheid bevordert. De Truvativ-lagers hebben namelijk een heel simpel sealinkje die je er zo af kunt pulken, waarna de lager al zichtbaar is. Kan me goed voorstellen dat die lagers totaal niet pekelproof zijn..... iets wat ik eigenlijk wel verwachtte van een fiets met een dergelijk prijskaartje.... Kennelijk wat te naief de afgelopen 2 winters ingedoken.
Ja ik vind het echt onbegrijpelijk dat Idworx met hun obsessie voor kwaliteit genoegen hebben genomen en nemen met zulke brakke zooi terwijl er gewoon goede traditionele constructies zijn. Gerrit: it does not work.
Wim